Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 листопада 2020 року № 520/9819/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сагайдака В.В.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 68864-5105-2014 від 28.05.2020р„ згідно з яким платнику податків визначено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» у розмірі 59 166,01 гривень; № 68865-5105-2014 від 28.05.2020р„ згідно з яким платнику податків визначено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» у розмірі 318 358,45 гривень;
- питання про судові витрати вирішити в порядку ч.5 ст.143 КАС України після ухвалення судового рішення по суті спору Харківським окружним адміністративним судом, шляхом прийняття додаткового рішення про розподіл судових витрат, яким стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 3 775,25 гривень, витрати на правничу допомогу адвоката у розмірі 1 000,00 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28.05.2020 року ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкове повідомлення-рішення області № 68864-5105-2014 від 28.05.2020 р, згідно з яким платнику податків визначено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» у розмірі 59 166,01 гривень; № 68865-5105-2014 від 28.05.2020р., згідно з яким платнику податків визначено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» у розмірі 318 358,45 гривень. З вказаними податковими повідомленнями-рішенням позивач не погоджується з підстав того, що згідно п.52 прим.4 підрозд.10 розд. ХХ Податкового кодексу України, не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності. Позивач зазначає, що земельна ділянка використовується саме у господарській діяльності, а тому нарахування орендної плати з 1 березня по 31 березня 2020 року є неправомірним, у зв`язку з чим просить скасувати спірні податкові повідомлення-рішення.
Відповідач надав до суду відзив та просив суд відмовити в задоволенні позову.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є платником плати за землю - орендної плати за земельні ділянки державної власності з кадастровими номерами: 6322888000:02:000:0488 площею 32.1138 га, 6322888000:02:000:0480 площею 95.5780 га, 6322888000:02:000:0481 площею 43.2034 га, 6322888000:02:000:0479 площею 98.5375 га, 6322885000:02:000:0143 площею 49,0315 га на підставі договорів оренди землі від 13.11.2014 р., укладених між позивачем (орендар) та ГУ Держземагентства у Харківській області (орендодавець).
Земельні ділянки використовуються позивачем у господарській діяльності - створене фермерське господарство Золота нива+ (код ЄДРПОУ 39663598), основний вид діяльності - вирощування зернових культур (КВЕД 0111).
Головним управлінням ДПС у Харківській області 28.05.2020 року прийнятті податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 68864-5105-2014 від 28.05.2020р згідно з яким платнику податків, ОСОБА_1 , визначено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» у розмірі 59 166,01 гривень та № 68865-5105-2014 від 28.05.2020р згідно з яким визначено суму грошового зобов`язання у розмірі 318 358,45 гривень.
Позивач, не погодившись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями звернувся до суду з даним позовом за для захисту своїх порушених прав.
Відповідно до пп.14.1.73 п.14.1 ст.14 ПК України, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Суд зазначає, що відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 288.2 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Відповідно до пункту 288.3 статті 288 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно ст. 285 Податкового кодексу України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Положеннями п.287.1 ст.287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно п.286.1, п.286.2 ст.286 Податкового кодексу України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У разі подання платником податку до контролюючого органу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, відомості про яку відсутні у базах даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку фізичними та юридичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об`єкт оподаткування.
Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п.286.5 ст.286 Податкового кодексу України, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Судом встановлено, що позивачу земельна ділянка передана у користування, як фізичній особі, а відповідно, нарахування податку проводиться контролюючим органом.
Відповідно до п.287.5 ст.287 ПК України, податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Згідно з умовами договору оренди землі від 13.11.2014 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим № 6322885000:02:000:0143 площею 49.0315 га складає 1166983.21 гривень (п.2, п.5 договору); орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки в сумі 46 679,33 гривень на рік з урахуванням коефіцієнтів індексації (п.9, п. 10 договору); орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (п. 11 договору).
Згідно з умовами договору оренди землі від 13.11.2014 р. нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 269.4327га в тому числі, з кадастровим № 6322888000:02:000:0488 площею 32.1138 га кадастровим № 6322888000:02:000:0480 площею 95.5780 га кадастровим № 6322888000:02:000:0481 площею 43.2034 га кадастровим № 6322888000:02:000:0479 площею 98.5375 га складає 6 516 239,76 гривень (п.2, п.5 договору): орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки в сумі 260 649,59 гривень на рік з урахуванням коефіцієнтів індексації (п.9, п.10 договору); орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (п. 11 договору).
Згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.07.2020 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим № 6322885000:02:000:0143 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 147150,36 гривень.
Відповідно до Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.07.2020 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим № 6322888000:02:000:0488 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 967 583,60 гривень, земельної ділянки з кадастровим № 6322888000:02:000:0480 - 3 379 591,46 гривень, земельної ділянки з кадастровим № 6322888000:02:000:0481 - 1 298 832,32 гривень, земельної ділянки з кадастровим № 6322888000:02:000:0479 - 2 312 954,02 гривень, всього за чотири ділянки - 7 958 961,25 гривень .
З урахуванням викладеного, розмір річної орендної плати за земельну ділянку з кадастровим № 6322885000:02:000:0143 на 2020 рік становить 59166,01 гривень (щомісячний платіж 4 930,50 гривень), розмір податкового зобов`язання, визначений відповідачем у податковому повідомленні-рішенні № 68864-5105-2014 від 28.05.2020р., складає 59166,01 гривень.
Розмір річної орендної плати за земельні ділянки з кадастровими № 6322888000:02:000:0488,№6322888000:02:000:0480,№6322888000:02:000:0481,№6322888000:02:000:0479 на 2020 рік становить 318 358,45 гривень (щомісячний платіж 26 529,87 гривень), розмір податкового зобов`язання, визначений відповідачем у податковому повідомленні-рішенні № 68865-5105-2014 від 28.05.2020 р, складає 318 358,45 гривень.
За таких підстав, у зв`язку з перебуванням земельної ділянки державної власності в оренді у позивача згідно договору оренди землі б/н від 13.11.2014 р, останній має обов`язок щодо справляння орендної плати за неї за 2020 рік.
В свою чергу, 30.03.2020 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» , який набув чинності 02.04.2020.
Зазначеним Законом, підрозділ 10 розділу XX Податкового кодексу України доповнено пунктом 52-4 такого змісту:
«Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.
При цьому платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу подали податкову декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов`язання із сплати плати за землю за податковий період березень 2020 року.
Отже, законодавець у пункті 52-4 звільнив від зобов`язань з плати за землю за період з 1 березня по 31 березня 2020 року платників такої плати, які використовують земельні ділянки в господарській діяльності.
Тобто, фактично законодавець надав можливість не сплачувати зобов`язання за березень 2020 року тим особам, які використовують земельні ділянки в господарській діяльності, проте не могли вести таку діяльність у зв`язку із запровадженим в Україні жорстким карантином.
Відповідно до ч.1 ст.3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Згідно ч.1 ст.55 ГК України, суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Частиною 2 статті 55 ГК України передбачено, що суб`єктами господарювання є:
1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;
2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
Судом встановлено, що орендована земельна ділянка використовується позивачем у господарській діяльності Фермерського господарства Золота нива+ , основний вид діяльності - вирощування зернових культур (КВЕД 0111).
За таких обставин, суд дійшов до висновку, що положення пункту 52-4 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, згідно яких не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності за земельні ділянки, що перебувають у користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності, розповсюджуються на позивача, оскільки останній є фізичною особою, яка використовує орендовану земельну ділянку в господарській діяльності.
Враховуючи наведене у позивача не виникло обов`язку щодо сплати орендної плати з фізичних осіб за земельну ділянку за березень 2020 року відповідно до п. 286.5 ст. 286 розділу XII Податкового кодексу України, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 68864-5105-2014 від 28.05.2020 р. в частині визначення ОСОБА_1 суми грошового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб" у розмірі 4930,50 грн. є неправомірним та підлягає скасуванню та податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 68865-5105-2014 від 28.05.2020 р. частині визначення ОСОБА_1 суми грошового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб" у розмірі 26529,87 грн. є неправомірним та підлягає скасуванню.
Стосовно доводів відповідача викладених у відзиві на позовну заяву, що пільги, встановлені положеннями пункту 52-4 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України не розповсюджуються на позивача, з підстав того, що останній не є фізичною особою-підприємцем, а договір укладено з фізичною особою, судом не приймаються до уваги, оскільки положення вказаної норми не містять застережень щодо перебування особи у статусі фізичної особи - підприємця, навпаки, зазначено про перебування земельних ділянок у користуванні фізичних або юридичних осіб.
При цьому, абз. 2 пункту 52-4 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України регулює лише поведінку платнику податку, який в силу приписів ПКУ здійснюють нарахування земельного податку самостійно, шляхом подання податкових декларацій.
Щодо визначення Головним управлінням ДПС у Харківській області у податкових повідомленях-рішенях № 68864-5105-2014 від 28.05.2020 р. суми грошового зобов`язання за період січень-лютий та квітень-грудень 2020 р. у сумі 54 235,51 грн., № 68865-5105-2014 від 28.05.2020 р. суми грошового зобов`язання за період січень-лютий та квітень-грудень 2020 р. у сумі 291 828,58 грн., суд зазначає, що позивач є платником орендної плати за земельну ділянку державної власності та у зв`язку з перебуванням земельної ділянки державної власності в оренді у позивача згідно договору оренди землі б/н від 13.11.2014 р., останній має обов`язок щодо справляння орендної плати за неї за вищевказаний період, у зв`язку з чим спірне податкове повідомлення-рішення є частково обґрунтованим, а доводи позивача щодо необхідності скасування податкового повідомлення-рішення в повному обсязі такими, що не ґрунтуються на законі.
За приписами частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, розглянувши усі подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є частково обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів - задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 68864-5105-2014 від 28.05.2020 р. в частині визначення ОСОБА_1 суми грошового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб" у розмірі 4930,50 грн. (чотири тисячі дев`ятсот тридцять грн. 50 коп.), № 68865-5105-2014 від 28.05.2020 р. частині визначення ОСОБА_1 суми грошового зобов`язання за платежем "Орендна плата з фізичних осіб" у розмірі 26529,87 грн. (двадцять шість тисяч п`ятсот двадцять дев`ять грн. 87 коп.)
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) суму сплаченого судового збору у розмірі 1887,62 грн. (одна тисяча вісімсот вісімдесят сім грн. 62 коп.).
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 12 листопада 2020 року.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92799764 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні