Справа № 420/12223/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2020 року м. Одеса
У залі судових засідань № 18
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
при секретарі судового засідання - Донець В.Р.
за участю сторін:
позивача - ОСОБА_1
представника позивача - Горового С.О.
представника третьої особи
ОСОБА_2 - Ткаченко В.В.
третьої особи ОСОБА_3 - не з`явився
представника відповідача ООТВК - Бершавського О.В.
представника відповідача від
Подільської МТВК - не з`явився
представника третьої особи
ОСОБА_4 - Довбишева Д.О.
представника третьої особи
ОСОБА_5 - Бурдеги Р.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовною заявою кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_4 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_5 про визнання протиправними дій, визнання недійсними результати виборів депутатів Одеської обласної ради, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду звернувся кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 з позовною заявою до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_4 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_5 про визнання протиправними дій відповідачів з встановлення підсумків голосування та результатів голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, а саме в межах дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549, визнання недійсними результатів виборів депутатів Одеської обласної ради, оформлених протоколом Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10 листопада 2020 року в частині визначення результатів голосування по виборчому округу №5, зобов`язання Одеської обласної територіальної виборчої комісії встановити підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, що охоплені повноваженнями Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області на підставі протоколів дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 в порядку ст. 256 Виборчого кодексу України.
Ухвалою суду від 12 листопада 2020 року позовну заяву кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_4 , кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_5 про визнання протиправними дій Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області з встановлення підсумків голосування та результатів голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, а саме в межах дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 залишено без розгляду.
В іншій частині позовних вимог кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 відкрито провадження за окремою категорією термінових справ з урахуванням вимог ст. 273 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзиву, третім особам пояснень щодо суті спору.
Позивач, представник позивача в судове засідання з`явилися, позовні вимоги підтримали в повному обсязі. Позов обґрунтований позивачем тим, що результати виборів до Одеської обласної ради, викладені у протоколі Одеської обласної територіальної виборчої комісії не відповідають даним, встановленим протоколами підрахунків голосів, складеними дільничними виборчими комісіями. Значна різниця у результатах голосування між справжніми результатами голосування виборців, зафіксованими дільничними виборчими комісіями у протоколах про підрахунок голосів виборів та даними за протоколом про результати виборів, була виявлена у результатах голосування по Подільській міській територіальній виборчій комісії. Так, за результатами підрахунку голосів за протоколами дільничних виборчих комісій, які безпосередньо рахували бюлетені, обраними до Одеської обласної ради є кандидати - ОСОБА_2 - 2092 голоси, ОСОБА_1 - 2229 голосів. Однак, відповідачем результати виборів були спотворені шляхом підміни результатів виборів на користь третіх осіб на стороні відповідача.
Представник третьої особи - кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 в судове засідання з`явився, просив задовольнити вимоги позивача в повному обсязі з підстав, зазначених в позові.
Третя особа - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 в судове засідання не з`явився, пояснень щодо суті спору не надав.
Представник відповідача - Одеської обласної територіальної виборчої комісії в судове засідання з`явився. З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, оскільки посилання відповідача на невідповідність відомостей, зазначених в протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців та протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії не заслуговують на увагу, оскільки при складанні протоколу про результати виборів Одеська обласна територіальна виборча комісія, згідно діючого законодавства, зобов`язана орієнтуватися на відомості, зазначені в протоколах про підсумки голосування в межах частини територіального виборчого округу. Крім того, з доданих до позовної заяви позивачем протоколів дільничних комісій та територіальної виборчої комісії не вбачається підтвердження слів позивача, що хтось з суб`єктів виборчого процесу отримував копії вказаних протоколів, оскільки в полях довірені особи кандидатів, представники політичних партій, уповноважені особи, офіційні спостерігачі відсутні підписи осіб, які були присутні під час складання вказаних протоколів.
Представник відповідача Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області в судове засідання не з`явився. У відзиві на позовну заяву представник відповідача просив розглядати справу без його участі. З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, зазначає, що про спотворення результатів голосування шляхом підміни голосів, відповідачу не відомо, жодної скарги, заяви чи іншого документу про існування чи підтвердження таких дій до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області не надходило і відповідно комісією не розглядалося.
Представник третьої особи - кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_4 в судове засідання з`явився. З наданих до суду пояснень на позовну заяву вбачається, що третя особа вважає позовну заяву не обґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню, оскільки ОСОБА_4 як суб`єкту виборчого процесу - кандидату у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу відповідно до вимог ч. 8 ст. 251 Виборчого кодексу України дільничними комісіями були надані протоколи дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 про підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях з голосування на цих виборчих дільницях, які відповідають відомостям протоколу про встановлення підсумків голосування в територіальному виборчому окрузі №5, що спростовує посилання позивача на встановлення підсумків результатів голосування не на підставі протоколів вищезазначених дільничних виборчих комісій.
Представник третьої особи - кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_5 в судове засідання з`явився. З наданих до суду пояснень на позовну заяву вбачається, що третя особа вважає позовну заяву не обґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню, оскільки на безперервному засіданні Подільської міської ТВК Подільського району Одеської області були присутні журналісти, довірені особи, кандидати та представники політичних партій, які весь час слідкували за дотриманням виборчого законодавства та все фіксували, а тому підміни результатів протоколів ДВК не було.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, третіх осіб, дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача та заперечення відповідача, суд вважає, що позов кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Верховною Радою України 15.07.2020 року прийнято постанову № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020 року.
Центральною виборчою комісією 30.08.2020 року винесено постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05.09.2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020 року.
Відповідно до посвідчення №30 від 25 вересня 2020 року ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №5 від Одеської обласної організації Політичної партії Слуга народу .
З матеріалів справи вбачається, що по виборчому округу №5 від Політичної партії Слуга народу балотувалися у депутати Одеської обласної ради 6 кандидатів: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 .
Протоколом Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області від 01 листопада 2020 року 18 годині 00 хвилин встановлено підсумки голосування з виборів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.
10 листопада 2020 року Одеською обласною територіальною виборчою комісією підписаний Протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з наступними результатами виборів по виборчому округу №5 від Політичної партії Слуга народу : Щербина Володимир Михайлович - 2350 голосів (обрано), ОСОБА_5 - 2541 голосів (обрано), ОСОБА_6 - 623 голоси (не обрано), ОСОБА_3 - 1731 голоси (не обрано), ОСОБА_2 - 2002 голоси (не обрано), ОСОБА_1 - 2120 голосів (не обрано).
Позивач зазначає, що результати виборів по виборчому округу №5, які зазначені у Протоколі про результати виборів не співпадають з відомостями, що містяться у протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців, у зв`язку із чим він звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, врегульовано Виборчим кодексом України.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно ч. 1 ст. 64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч. 3 ст. 32, ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Виборчі комісії, є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Відповідно до ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
При цьому, пунктами 1, 22, 23 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України визначено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.
Відповідно до ст. 251 Виборчого кодексу України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів.
Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначено Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією.
До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться:1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії; 14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку.
У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою З окремою думкою . Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Не підписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою Уточнений , акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис Протокол про підрахунок голосів , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою Уточнений (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою Уточнений у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою Уточнений , засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.
Так, відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 254 Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 255 Виборчого кодексу України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів, міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.
Відповідно до ст. 256 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою Уточнений ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі; 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).
З матеріалів справи вбачається, що за протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з наступними результатами виборів по виборчому округу №5 від Політичної партії Слуга народу : Щербина Володимир Михайлович - 2350 голосів (обрано), ОСОБА_5 - 2541 голосів (обрано), ОСОБА_6 - 623 голоси (не обрано), ОСОБА_3 - 1731 голоси (не обрано), ОСОБА_2 - 2002 голоси (не обрано), ОСОБА_1 - 2120 голосів (не обрано).
На ці результати мали вплив підсумки голосування з виборів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 встановлені Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області 01 листопада 2020 року на підставі протоколів дільничних виборчих комісій №511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 про підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях з виборів депутатів Одеської обласної ради Одеської області у територіальному виборчому окрузі №5.
Судом при відкритті провадження у цій справі витребувані від Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області протоколи дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 про підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях з виборів депутатів Одеської обласної ради Одеської області у територіальному виборчому окрузі №5 та такі протоколи, за якими Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області встановлені результати виборів надані до суду завірені належним чином.
Дані цих протоколів дільничних виборчих комісій повністю збігаються з даними протоколу Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, не мають будь-яких розбіжностей в результатах голосування та, як наслідок, дані дільничних виборчих комісій повністю збігаються з результатами голосування, зазначеними в протоколі Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі по виборчому округу №5.
В судовому засіданні представником Одеської обласної територіальної виборчої комісії зазначено, що зазначені результати голосування повністю збігаються з даними протоколів дільничних виборчих комісії, які наявні у відповідача та зазначені в протоколі Одеської обласної територіальної виборчої комісії.
Суд приймає до уваги саме ці протоколи дільничних виборчих комісій №511042-511059, 510550-510552, 510547, 510549 та вважає їх належними і допустимими доказами у справі, оскільки вони завірені належним чином і не містять розбіжностей а ні з даними протоколу Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, ані з даними протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії, вони містять всі необхідні реквізити, підписи, печатки, дати і час їх складання, містять дані про те, що це другий примірник протоколу, тобто, зроблені з оригіналу.
Разом з цим, суд критично ставиться до протоколів дільничних виборчих комісій №511042-511059, 510550-510552, 510547, 510549, які надані позивачем у справі та дані яких суттєво відрізняються від результатів виборів встановлених Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області та Одеською обласною територіальною виборчою комісією, а також відрізняються від протоколів дільничних виборчих комісій №511042-511059, 510550-510552, 510547, 510549, наданих Подільською міською територіальною виборчою комісією, з огляду на наступне.
Суд звертає увагу на відсутність даних щодо походження цих протоколів, оскільки позивачем не зазначено та не надано доказів тих обставин хто і при яких обставинах отримав ці протоколи.
Крім того, в наданих до суду позивачем протоколах дільничних виборчих комісій відсутні дані щодо того копіями яких примірників протоколів, вони є, оскільки відповідно до положень ст. 251 Виборчого кодексу України дільничною виборчою комісією складаються 4 примірника протоколів (оригіналів), 2 з яких запаковуються, один залишається у секретаря комісії, а один вивішується у приміщенні дільничної виборчої комісії.
З наданих позивачем копій протоколів дільничних виборчих комісій або взагалі не вбачається номеру примірника, або зазначаються примірники після четвертого (6, 7, 12, 19, 21, тощо). Деякі з наданих протоколів не містять дат, часу їх складання або печаток, в них не зазначено кому саме ці примірники видавалися та хто з кандидатів, спостерігачів були присутні під час підрахунку голосів, тощо.
Твердження позивача про фальсифікацію протоколів виборчих дільниць мають встановлюватися правоохоронними органами, однак позивачем, незважаючи на невідповідність даних протоколів виборчих дільниць та протоколів ТВК, не надано доказів звернення до правоохоронних органів з цього приводу.
Крім того, суд звертає увагу на наявність у кандидатів та спостерігачів права бути присутніми на засіданнях дільничних та територіальних виборчих комісій, однак незважаючи на це, до суду не надано будь-яких доказів наявності зауважень, заперечень, звернень, тощо під час встановлення результатів виборів як на ДВК так і на ТВК.
Слід зазначити, що відповідно до положень ч. 5 ст. 270, ч. 6 ст. 273 КАС України строк на оскарження рішень дій чи бездіяльності територіальної виборчої комісії складає 5 днів та не може бути поновлений, однак позивач не оскаржив протокол Подільської міської територіальної виборчої комісії, дії цієї комісії в межах п`ятиденного строку, оскільки протокол цією комісією складений 1 листопада 2020 року та позивач, наділений правами, які дозволяли йому бути присутнім при підрахунку голосів та встановленні результатів виборів ТВК.
Позивач в своїх позовних вимогах просить зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію встановити підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, що охоплені повноваженнями Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області на підставі протоколів дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 в порядку ст. 256 Виборчого кодексу України, однак суд звертає увагу, що підсумки голосування встановлюються виключно на підставі оригіналів протоколів дільничних виборчих комісії, а тому не можуть бути встановлені за протоколами наданими позивачем, які не запаковані у відповідності до ст. 251 Виборчого кодексу України (тобто, примірник 1 та 2), у суду є копії протоколів дільничних виборчих комісій завірені Подільською міською територіальною виборчою комісією та ця комісія несе відповідальність за достовірність наданих до суду доказів і вони містять дані, що ці копії зроблені з примірника №2.
Крім того, за даними Одеської обласної територіальної виборчої комісії результати, зазначені в оригіналах протоколів дільничних виборчих комісії повністю збігаються з даними копій протоколів наданих Подільською міською територіальною виборчою комісією до суду, збігаються з результатами протоколу Подільської міської територіальної виборчої комісії, а тому у Одеської обласної територіальної виборчої комісії не було ніяких підстав для встановлення результатів виборів самостійно у відповідності до ст. 256 Виборчого кодексу України, тобто, у разі неналежного складання протоколу територіальною виборчою комісією про встановлення підсумків голосування.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, однак суд вважає, що позивач не довів обставини, на які посилається в позові, не довів належними доказами ті розрахунки, які ним зроблені щодо результатів виборів, при тому що він наділений правами отримати належним чином завірених копій протоколів як дільничних виборчих комісій так і територіальних під час підрахунку голосів та встановлення результатів виборів, а ті протоколи, які ним надані суд не приймає до уваги з підстав, зазначених вище.
Таким чином, суд не вбачає протиправності дій Одеської обласної територіальної виборчої комісії з встановлення підсумків голосування та результатів голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, а саме в межах дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549, не вбачає підстав для визнання недійсними результатів виборів депутатів Одеської обласної ради, оформлених протоколом Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10 листопада 2020 року в частині визначення результатів голосування по виборчому округу №5, а тому у суду відсутні будь-які підстави зобов`язувати відповідача вчиняти певні дії.
Відповідно до ч.1, 3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Позивачем до адміністративного позову документ про сплату судового збору не доданий.
Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.2 ст.4, ч. 3 ст. 6 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 2102 гривень.
Враховуючи те, що позивачем заявлено 3 позовні вимоги немайнового характеру та похідну від них, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2522,40 грн.
З огляду на викладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2522,40 грн.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 255, 273 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 (с. Солтанівка, Любашівський район, Одеська область, 66521, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Одеської обласної територіальної виборчої комісії (просп. Шевченко, 4, каб. 359, адмін. будівля Одеської обласної ради, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 43780202), Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (вул. Бочковича, 1, м. Подільськ, Одеська область, 66302, код ЄДРПОУ 43761840), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 (с. Гербине, Балтський район, Одеська область), кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_3 (вул. Добровольського, 8, м. Кодима, Кодимський район, Одеська область, 66000), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_4 (вул. Бригадна, 123, м. Одеса, 65049), кандидат у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправними дій відповідача з встановлення підсумків голосування та результатів голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, а саме в межах дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549, визнання недійсними результатів виборів депутатів Одеської обласної ради, оформлених протоколом Одеської обласної ТВК про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10 листопада 2020 року в частині визначення результатів голосування по виборчому округу №5, зобов`язання Одеської обласної територіальної виборчої комісії встановити підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, що охоплені повноваженнями Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області на підставі протоколів дільничних виборчих комісій №№511042-511059, 510550-510552, 510547 та 510549 в порядку ст. 256 Виборчого кодексу України - відмовити.
Стягнути з кандидата у депутати Одеської обласної ради від Політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 (с. Солтанівка, Любашівський район, Одеська область, 66521, РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2522,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 278 КАС України.
Суддя Л. І. Свида
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92830924 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні