Рішення
від 13.11.2020 по справі 560/7183/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/7183/20

РІШЕННЯ

іменем України

13 листопада 2020 рокум. Хмельницький 16:11

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В.,

за участі:секретаря судового засідання Голуб О.Р. представників позивача: Онищука В.В., Панасюка В.М., Ковальова О.В.; представників відповідача: Сорокопуда А.О., Мазура Р.М. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання протоколу таким, що не відповідає вимогам законодавства та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" звернулася до адміністративного суду з позовом до Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, в якому просить:

- визнати Протокол Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі таким, що не відповідає вимогам законодавства;

- зобов`язати Білогірську селищну територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області повторно встановити результати виборів депутатів Білогірської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області відповідно до вимог статей 257-260 Виборчого кодексу України.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що 06.11.2020 Білогірською селищною територіальною виборчою комісією Шепетівського району Хмельницької області складено протокол про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Вищевказаний протокол, на думку позивача, не відповідає вимогам статтей 257-260 Виборчого кодексу України та постанови Центральної виборчої комісії № 410 від 22.10.2020 "Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України під час встановлення підсумків голосування на місцевих виборах" в частині порушення розрахунку квоти та визначення кількості мандатів кожній партії. Позивач зазначає, що в процесі встановлення результатів виборів було допущено ряд порушень виборчого законодавства, зокрема: в частині визначення виборчої квоти; при розподілі депутатських мандатів; при формуванні списків депутатів.

В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав, просив задовольнити з врахуванням обставин, викладених у позовній заяві.

Відповідач в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив, надав відзив на позов, в якому зазначив, що посилання позивача на порушення його прав на участь у розподілі депутатських мандатів до вказаної селищної ради - не відповідає дійсності. Позивач отримав таку кількість депутатських мандатів, яку мав отримати відповідно до кількості виборців, що підтримали його під час голосування. Відповідач зауважив, що під час встановлення результатів виборів до Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області діяв виключно у відповідності до чинного законодавства України. Зазначає, що положеннями Виборчого кодексу України не передбачено повторне встановлення результатів місцевих виборів територіальними виборчими комісіями, тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 11.11.2020 суд відкрив провадження в адміністративній справі в порядку, визначеному статтями 268-273 КАС України. Судове засідання у справі призначено на 13.11.2020 о 10:00 год. Окрім того, встановлено відповідачу строк до 17:00 год. 12.11.2020 для подання відзиву на позовну заяву та витребуваних судом документів.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що 06.11.2020 Білогірською селищною територіальною виборчою комісією Шепетівського району Хмельницької області складено Протокол про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі (далі - Протокол).

Згідно Протоколу кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії - 15497, кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями - 15486, кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями - 6415, кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях - 15358, кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 9071, кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях - 0, кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 9071, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 413 (пункти 1-8 Протоколу).

Вибори до селищної ради проходили в чотирьох багатомандатних виборчих округах.

Відповідно до пункту 15 Протоколу місцеві організації політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє",

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи",

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина",

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу",

- Хмельницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність".

Згідно пункту 9 Протоколу кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі :

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 923 голоси; 2 - 1090 голосів; 3 - 1444 голоси; 4 - 1226 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 144 голоси; 2 - 374 голоси; 3 - 200 голосів; 4 - 362 голоси;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 382 голоси; 2 - 197 голосів; 3 - 146 голосів; 4 - 339 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 142 голоси; 2 - 131 голос; 3 - 182 голоси; 4 - 169 голоси;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 239 голосів; 2 - 68 голосів; 3 - 173 голоси; 4 - 123 голоси.

У відповідності до пункту 17 Протоколу кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота) 383 голоси.

Пунктом 18 Протоколу зазначено, що кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної місцевої організації політичної партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини 2 статті 258 Виборчого кодексу України:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 3 мандати; 2 - 3 мандати; 3 - 4 мандати; 4 - 3 мандати;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 0 ; 2 - 1 мандат; 3 - 0; 4 - 1;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 0; 4 - 1;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 0; 4 - 0;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 1 мандат; 4 - 0;

Пунктом 19 Протоколу визначена сумарна кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини 4 статті 258 Виборчого кодексу України:

1 - 3 мандати; 2 - 4 мандати; 3 - 5 мандатів; 4 - 5 мандатів.

Пункт 20 Протоколу визначає кількість невикористаних голосів виборців, поданих у кожному територіальному виборчому окрузі на підтримку виборчого списку кожної місцевої організації політичної парти, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини третьої статті 258 Кодексу:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 100 голоси; 2 - 195 голосів; 3 - 159 голосів; 4 - 83 голоси, загальна - 537 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 130 голосів; 2 - 130 голосів; 3 - 187 голосів; 4 - 202 голоси, загальна - 649 голосів;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 314 голосів; 2 - 131 голос; 3 - 116 голосів; 4 - 185 голосів, загальна - 746 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 121 голос; 2 - 155 голосів; 3 - 166 голосів; 4 - 150 голосів, загальна - 552 голоси;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 220 голосів; 2 - 62 голоси; 3 - 18 голосів; 4 - 121 голос, загальна - 421 голос;

Пунктом 23 Протоколу вказано кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини 1 статті 260 Виборчого кодексу України - 9.

Згідно пункту 25 Протоколу кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку від кожної місцевої організації політичної партії, яка бере участь у розподілі мандатів:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє": кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати - 1;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи": кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати - 1;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина": кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати - 1;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу": кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати - 1;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність": кількість депутатських мандатів, які гарантовано отримує місцева організація політичної партії - 1; кількість депутатських мандатів отриманих кандидатами в депутати, включеними до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати - 0.

Позивач не погоджується із даними, які внесені у вказані вище пункти Протоколу, вважає дії відповідача протиправними, надав свій розрахунок визначення кількості депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної місцевої організації політичної партії, яка має право на участь у розподілі мандатів, визначена відповідно до частини другої статті 258 Кодексу, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Згідно із статтею 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України гарантовано, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

В свою чергу, гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі - ВК України).

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (стаття 1 ВК України).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини 1 статті 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (частини 4 статті 33 ВК України).

Згідно до частини 2 статті 197 ВК України загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області.

Відповідно до пункту 2 частини 3 загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців: від 10 тисяч до 30 тисяч виборців - 26 депутатів.

Як встановлено із дослідженого протоколу про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 06.11.2020, у пункту 4 протоколу вказано, що кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях складає - 15358.

Отже, відповідно до пункту 2 частини 3 статті 197 ВК України, загальний склад (кількість депутатів) Білогірської селищної ради при чисельності виборців 15358 становить 26 депутатів.

Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах врегульовано статті 255 ВК України. Так, частиною 2 цієї статті Кодексу визначено, що територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів відомості, передбачені положеннями статті 255 ВК України.

Приписами статті 256 ВК України передбачено процедуру встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Так, згідно частини 1 статті 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі;

12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257-259 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 256 ВК України відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Дослідженням протоколу про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 02.11.2020 встановлено, що Білогірською селищною територіальною виборчою комісією Шепетівського району до вказаного протоколу внесено наступні відомості, а саме:

Згідно Протоколу кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії - 15497, кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями - 15486, кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями - 6415, кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях - 15358, кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 9071, кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях - 0, кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 9071, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 413 (пункти 1-8 Протоколу).

Вибори до селищної ради проходили в чотирьох багатомандатних виборчих округах.

З метою забезпечення однакового застосування положень статтей 256 - 260 ВК України щодо порядку встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), 23.10.2020 Центральною виборчою комісією прийнято постанову №419, якою затверджено Роз`яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - Постанова № 419).

За приписами пункту 4 Постанови №419, визначення розміру відсотка, передбаченого пунктом 14 протоколу (А), здійснюється щодо кожної місцевої організації політичної партії (далі - організація партії) окремо шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від цієї організації партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (Б) (пункт 12 протоколу), на загальну кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (В) (пункт 13 протоколу), та множення на 100: А = Б / В Х 100.

Відомості про відсоток голосів виборців, отриманий кожною організацією партії, зазначаються у пункті 14 відповідного протоколу.

При цьому відомості, зазначені у пункті 14 відповідного протоколу, визначаються з точністю до сотих часток відсотка (відсотки у протоколах про результати зазначаються без округлення).

Відповідно до частини 3 статті 256 ВК України територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Також за приписами пункту 5 Постанови № 419, на підставі відомостей, зазначених у пункті 14 відповідного протоколу, територіальна виборча комісія визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від яких у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу подано 5 (п`ять) і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу.

Після визначення організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, територіальна виборча комісія вносить прописом та цифрами відомості про такі організації партій (назви організацій партій та кількість голосів виборців, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків відповідних організацій партій у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу) до пункту 15 протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше):

Територіальна виборча комісія також установлює та вносить до пункту 15 відповідного протоколу відсоток загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від організацій партій (з точністю до сотих часток відсотка), які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (інформація про відсоток переноситься з пункту 14 протоколу).

Судом встановлено, що відповідно до пункту 15 Протоколу місцеві організації політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє",

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи",

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина",

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу",

- Хмельницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність".

За приписами пункту 16 Постанови №419, територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 15 протоколу, встановлює загальну кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу. Така кількість прописом та цифрами вноситься територіальною виборчою комісією до пункту 16 протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше): 16) загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу.

Судом встановлено, що у пункті 16 дослідженого протоколу про результати виборів Білогірської селищної ради відповідачем зазначено, що загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного багатомандатного виборчого округу становить 8054 голосів.

Згідно статті 257 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів відомості про організації партій, які, відповідно до частини третьої статті 256 цього Кодексу, мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах. Територіальна виборча комісія встановлює загальну кількість голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного округу. Ця кількість цифрами заноситься до протоколу про результати виборів депутатів. Територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота). Виборча квота обчислюється як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів, поданих на підтримку усіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, встановленої відповідно до частини другої цієї статті, на кількість депутатських мандатів, встановлену шляхом віднімання від кількісного складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), сумарної кількості гарантованих для кожної партії мандатів відповідно до частини першої статті 260 цього Кодексу.

Згідно пункту 6 Постанови №419 на підставі відомостей наведених в пункту 14 протоколу, відповідна виборча комісія обчислює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (далі - виборча квота). Виборча квота (А) обчислюється як ціла частина результату ділення загальної кількості голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів (отримали 5 (п`ять) і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій) (пункт 16 протоколу) (Б), на кількість депутатських мандатів, установлену шляхом віднімання від кількісного складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (В) сумарної кількості гарантованих для кожної організації партії мандатів відповідно до частини першої статті 260 Кодексу (Г) (дорівнює сумарній кількості організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, що визначається за пунктом 15 протоколу): А = Б / (В-Г).

Обчислена виборча квота прописом та цифрами вноситься до пункту 17 відповідного протоколу.

Дослідженням протоколу про результати виборів Білогірської селищної ради встановлено, що в пункту 17 оскаржуваного протоколу зазначено, що кількість голосів виборців, необхідних для одного депутатського мандата (виборча квота) становить - 383 голоси.

Згідно з частиною 1 статті 258 ВК України у кожному територіальному окрузі депутатські мандати розподіляються між територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, пропорційно до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку, у кількості, визначеній відповідно до частин другої - четвертої цієї статті.

Відповідно до частини 2 статі 258 ВК України для визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії, кількість голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі на підтримку відповідного територіального виборчого списку (пункт 9 частини першої статті 256 цього Кодексу), ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 цього Кодексу. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, що отримали кандидати у депутати, включені до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.

Як встановив суд, згідно пункту 9 Протоколу кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі :

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 923 голоси; 2 - 1090 голосів; 3 - 1444 голоси; 4 - 1226 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 144 голоси; 2 - 374 голоси; 3 - 200 голосів; 4 - 362 голоси;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 382 голоси; 2 - 197 голосів; 3 - 146 голосів; 4 - 339 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 142 голоси; 2 - 131 голос; 3 - 182 голоси; 4 - 169 голоси;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 239 голосів; 2 - 68 голосів; 3 - 173 голоси; 4 - 123 голоси.

У відповідності до пункту 17 Протоколу кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота) 383 голоси.

Враховуючи положення частини 2 статі 258 ВК України, кількість депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії має становити:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 2 мандати (923/383=2,410);

2 - 2 мандати (1090/383=2,846);

3 - 3 мандати (1444/383=3,770);

4 - 3 мандати (1226/383=3,201);

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 0 мандатів (144/383=0;

2 - 0 мандатів (374/383=0);

3 - 0 мандатів (200/383=0);

4 - 0 мандатів (362/383=0);

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 0 мандатів (382/383=0;

2 - 0 мандатів (197/383=0);

3 - 0 мандатів (146/383=0);

4 - 0 мандатів (339/383=0);

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 0 мандатів (142/383=0;

2 - 0 мандатів (131/383=0);

3 - 0 мандатів (182/383=0);

4 - 0 мандатів (169/383=0);

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 0 мандатів (239/383=0;

2 - 0 мандатів (68/383=0);

3 - 0 мандатів (173/383=0);

4 - 0 мандатів (123/383=0).

Відповідно, пунктом 19 Протоколу визначена сумарна кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини 4 статті 258 Виборчого кодексу України має складати:

1 - 2 мандати; 2 - 2 мандати; 3 - 3 мандати; 4 - 3 мандати.

Суд встановив, що в спірному Протоколі вказані інші відомості, а саме: Пунктом 18 Протоколу зазначено, що кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної місцевої організації політичної партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини 2 статті 258 Виборчого кодексу України:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 3 мандати; 2 - 3 мандати; 3 - 4 мандати; 4 - 3 мандати;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 0 ; 2 - 1 мандат; 3 - 0; 4 - 1;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 0; 4 - 1;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 0; 4 - 0;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 0; 2 - 0; 3 - 1 мандат; 4 - 0.

Пунктом 19 Протоколу визначена сумарна кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини 4 статті 258 Виборчого кодексу України:

1 - 3 мандати; 2 - 4 мандати; 3 - 5 мандатів; 4 - 5 мандатів.

Вказане свідчить про порушення відповідачем вимог в порушення зазначених вище вимог частини 2 статті 258 ВК України.

Положеннями частини 3 статті 258 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, поданих на підтримку територіального виборчого списку відповідної організації партії, які залишилися невикористаними при розподілі мандатів депутатів у цьому територіальному окрузі (далі - кількість невикористаних голосів виборців, поданих у територіальному окрузі), шляхом віднімання від кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідного територіального виборчого списку (пункт 9 частини першої статті 256 цього Кодексу), добутку виборчої квоти на кількість мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до відповідного територіального виборчого списку від цієї організації партії.

Територіальна виборча комісія підсумовує кількість мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до територіальних виборчих списків усіх організацій партій, у відповідному територіальному окрузі, встановлюючи сумарну кількість мандатів, розподілених у відповідному територіальному окрузі. Територіальна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів депутатів цифрами по кожному територіальному округу такі відомості:

1) визначену відповідно до частини другої цієї статті кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами у депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів;

2) сумарну кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному окрузі, визначену відповідно до частини четвертої цієї статті;

3) визначену відповідно до частини третьої цієї статті кількість невикористаних голосів виборців, поданих у територіальному окрузі на підтримку виборчого списку кожної організації партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів (частина 5 - частина 6 статті 258 ВК України).

Суд встановив, що Пункт 20 Протоколу, складеного Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, визначає кількість невикористаних голосів виборців, поданих у кожному територіальному виборчому окрузі на підтримку виборчого списку кожної місцевої організації політичної партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини третьої статті 258 Кодексу:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 100 голоси; 2 - 195 голосів; 3 - 159 голосів; 4 - 83 голоси, загальна - 537 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 130 голосів; 2 - 130 голосів; 3 - 187 голосів; 4 - 202 голоси, загальна - 649 голосів;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 314 голосів; 2 - 131 голос; 3 - 116 голосів; 4 - 185 голосів, загальна - 746 голосів;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 121 голос; 2 - 155 голосів; 3 - 166 голосів; 4 - 150 голосів, загальна - 552 голоси;

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 220 голосів; 2 - 62 голоси; 3 - 18 голосів; 4 - 121 голос, загальна - 421 голос.

Проте, враховуючи неправильність визначення кількості мандатів, які зазначені у пункті 19 Протоколу, суд вважає, що кількість невикористаних голосів виборців, поданих у кожному територіальному виборчому окрузі на підтримку виборчого списку кожної місцевої організації політичної парти, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини третьої статті 258 Кодексу має складати:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє":

1 - 157 голосів (923-(383*2));

2 - 324 голоси (1090-(383*2));

3 - 295 голосів (1444-(383*3));

4 - 77 голосів (1226-(383*3)),

загальна - 853 голоси;

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи":

1 - 144 голоси (144-(383*0));

2 - 374 голоси (374-(383*0));

3 - 200 голосів (200-(383*0));

4 - 362 голоси (362-(383*0)),

загальна - 1080 голосів;

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина":

1 - 382 голоси (382-(383*0));

2 - 197 голосів (197-(383*0));

3 - 146 голосів (146-(383*0));

4 - 339 голосів (339-(383*0));

загальна - 1064,

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу":

1 - 142 голоси (142-(383*0));

2 - 131 голос (131-(383*0));

3 - 182 голоси (182-(383*0));

4 - 169 голосів (169-(383*0));

загальна - 624,

- Хмельницька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність":

1 - 239 голосів (239-(383*0));

2 - 68 голосів (68-(383*0));

3 - 173 голоси (173-(383*0));

4 - 123 голоси (123-(383*0));

загальна - 603.

Згідно до частини 7 статті 258 ВК України якщо за результатами виборів у відповідному окрузі кількість отриманих організацією партії депутатських мандатів є більшою, ніж кількість осіб, включених відповідною організацією партії до територіального виборчого списку, весь залишок невикористаних голосів (в тому числі тих, що складають цілу частину від виборчої квоти) зараховується до кількості голосів, поданих у єдиному багатомандатному окрузі на підтримку виборчого списку цієї організації партії.

Відповідно до частини 1 статті 260 ВК України шляхом віднімання кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах, від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, встановлюється кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі.

Місцева організація політичної партії, партія, яка отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах, гарантовано отримує один депутатський мандат, який розподіляється в порядку черговості відповідно до затвердженого партією єдиного виборчого списку.

Відповідно до пункту 13 Роз`яснень ЦВК №419 Територіальна виборча комісія встановлює кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному республіканському багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), шляхом віднімання від загальної кількості депутатських мандатів, що дорівнює кількісному складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, кількості мандатів, розподілених у територіальних виборчих округах (визначається шляхом додавання цифр, зазначених у пункті 19 протоколу), та сумарної кількості мандатів, які гарантовано отримають організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах (по одному депутатському мандату) (визначається відповідно до пункту 15 протоколу).

Ця кількість вноситься територіальною виборчою комісією до пункту 23 протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше)

Суд зазначає, що кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі становить 11=26-5-10, де 26 - кількість депутатських мандатів Білогірської селищної ради Шепетівського району Хмельницької області; 5 - сумарна кількість мандатів, які гарантовано отримають організації партій; 10 - депутатські мандати, розділені у територіальних виборчих округах.

Оглядом Протоколу від 06.11.2020, суд встановив, що в пункті 23 Протоколу Білогірська селищна територіальна виборча комісія зазначила, що така кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі дорівнює 9.

Зазначене вказує на невідповідність вказаних даних частині першій статті 260 ВК України.

Частинами 3, 4 статті 260 ВК України встановлено, що для визначення кількості мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів від організації партії, загальна кількість невикористаних голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному окрузі на підтримку єдиного виборчого списку кандидатів від відповідної організації партії, визначена відповідно до частини другої цієї статті, ділиться на виборчу квоту, визначену відповідно до частини третьої статті 257 цього Кодексу. Ціла частина отриманої частки становить кількість депутатських мандатів, яку отримали кандидати у депутати, включені до відповідного єдиного виборчого списку від цієї організації партії. Дробові залишки до трьох знаків після коми враховуються при розподілі відповідно до частини четвертої цієї статті решти депутатських мандатів.

Організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки після ділення відповідно до частини третьої цієї статті, отримують по одному додатковому депутатському мандату, починаючи з єдиного виборчого списку кандидатів від організації партії, що має найбільший дробовий залишок. Якщо дробові залишки у двох чи більше виборчих списках кандидатів від організацій партій однакові, першим додатковий депутатський мандат отримує той виборчий список організації партії, за кандидатів у депутати від якої віддано більшу кількість голосів виборців у єдиному багатомандатному окрузі.

Розподіл додаткових депутатських мандатів, які визначені відповідно до частини першої цієї статті та підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі, закінчується після вичерпання загальної кількості депутатських мандатів, які визначені відповідно до частини першої цієї статті та підлягають розподілу в єдиному багатомандатному окрузі.

Вказане кореспондується із абзацом 2 частини 15 постанови ЦВК від 23.10.2020 №419.

Таким чином, решта депутатських мандатів в кількості 11 мандатів розподіляється рівномірно по одному мандату кожній організації партій, єдині виборчі списки від яких мають більші порівняно з іншими дробові залишки, які отримали право на участь в розподілі депутатських мандатів.

Судом встановлено, що дробовий залишок політичних партій наступний:

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє" - 853/383=2,227,

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи" - 1080/383=2,819,

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - 1064/383=2,778,

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу" - 624/383=1,629,

- Хмельницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність" - 603/383=1,574.

Таким чином: Хмельницька обласна організація політичної партії "За майбутнє" повинна отримати 2 депутатських мандати,

- Хмельницька обласна організація політичної партії "За конкретні справи" повинна отримати 2 депутатських мандати,

- Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" повинні отримати 2 депутатських мандати,

- Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу" повинні отримати 1 депутатський мандат,

- Хмельницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність" повинні отримати 1 депутатський мандат.

Крім того, найбільші дробові залишки у Хмельницької обласної організації політичної партії "За конкретні справи"", Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" та Хмельницька обласна організація політичної партії "Слуга народу", які отримали б додатково ще по одному депутатському мандату

Отже, враховуючи вище встановлене та аналізуючи норми виборчого законодавства, суд дійшов висновку, що відповідач порушив виборче законодавство, яке потягнуло за собою неправильне встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій, визначення депутатів, обраних у територіальних виборчих округах, а також встановлення кількості мандатів та визначення депутатів, обраних у єдиному багатомандатному окрузі.

Беручи до уваги наведене, суд вважає, що оскаржуваний протокол Білогірської селищної територіальної виборчої комісії від 06.11.2020 не відповідає вимогам виборчого законодавства, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) N 303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Згідно з частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу частини 1 статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Враховуючи встановлені порушення відповідачем виборчого законодавства, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме необхідно визнати Протокол Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі таким, що не відповідає вимогам законодавства.

З метою відновлення порушеного права позивача, суд дійшов висновку про зобов`язання Білогірську селищну територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області здійснити визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії, відповідно до вимог статей 257-260 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Суд встановив, що при зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 2102,00 грн., тому, враховуючи приписи статті 139 КАС України, витрати в розмірі 2102,00 грн. необхідно присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання протоколу таким, що не відповідає законодавству та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Протокол Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 06.11.2020 "Про результати виборів депутатів Білогірської селищної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі".

Зобов`язати Білогірську селищну територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області здійснити визначення кількості депутатських мандатів, отриманих територіальним виборчим списком кандидатів від організації партії, відповідно до вимог статей 257-260 Виборчого кодексу України, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" судові витрати (судовий збір) в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Білогірської селищної територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення .

Повне рішення складене 13 листопада 2020 року 16:11

Позивач:Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об"єднання "Батьківщина" (вул. Проскурівська, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 22777686) Відповідач:Білогірська селищна територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області (вул. Шевченка, 44, смт. Білогір`я, Білогірський район, Хмельницька область, 30200 , код ЄДРПОУ - 43800574) Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92832219
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/7183/20

Постанова від 17.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 13.11.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні