П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/3495/20
Суддя першої інстанції Василяка Д.К.
Час та місце ухвалення судового рішення --:-- , м. Херсон
Повний текст судового рішення складений 10.11.2020р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
08.11.2020р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльність щодо розгляду її заяви про відмову від балотування, скасування реєстрації її, як кандидата у депутати до Херсонської обласної ради; зобов`язання розглянути заяву та скасувати реєстрацію її, як кандидата у депутати Херсонської обласної ради.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до ст. 231 ВК України позивач особисто звернулася 06.11.2020 року до відповідача із заявою про відмову від балотування, скасування реєстрації її, як кандидата у депутати, однак станом на 08.11.2020 року відповідачем з цього питання рішення у відповідності до вимог законодавства не прийнято.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 10.11.2020р. відмовлено у задоволенні позову, оскільки ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про відмову від балотування, скасування реєстрації її, як кандидата у депутати до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії 06.11.2020р., тобто з порушенням строку встановленого п.1 ч.1 ст. 231 ВК України, про що позивача своєчасно повідомлено територіальною виборчою комісією листом №51 від 09.11.2020р.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції при вирішені справи обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, просить рішення суду скасувати і ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам щодо подачі нею заяви про відмову від балотування, скасування реєстрації її, як кандидата у депутати саме після дня голосування, та оскільки Виборчим кодексом України не визначено порядку розгляду такої заяви після дня голосування, територіальна виборча комісія була зобов`язана об`єктивно розглянути таку заяву та задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що постановою Верховної Ради України від 15.07.2020р. №795-ІХ призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї постанови) на неділю 25.10.2020р.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020р. №208 оголошено з 05.09.2020р. початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020р., зокрема до Херсонської обласної ради.
Херсонською регіональною організацією Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва Нам тут жити прийнято рішення про висування кандидатів у депутати
Херсонської обласної ради, зокрема ОСОБА_1 .
В подальшому, ОСОБА_1 була зареєстрована кандидатом у депутата Херсонської обласної ради від вищезазначеної політичної партії.
25.10.2020р. відбулося голосування на перших та чергових місцевих виборах, зокрема на виборах депутатів Херсонської обласної ради.
06.11.2020р. ОСОБА_1 особисто звернулась із заявою до Херсонської обласної територіальної виборчих комісії про відмову від балотування, скасування реєстрації її, як кандидата у депутати Херсонської обласної ради. /а.с.5/
Однак, станом на день звернення до суду 08.11.2020р., позивачем не отримано відповіді на вищезазначену заяву, у зв`язку із чим ОСОБА_1 звернулась до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції щодо безпідставності позовних вимог виходячи з наступного.
Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначені Виборчим кодексом України (надалі - ВК України).
Згідно ч.1 ст.1 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.63 ВК України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Згідно ч.1 ст.64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.
Відповідно до п.11 ч.1 ст.64 ВК України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Відповідно до ст. 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборчої агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Частиною 1 ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Позивач вважає, що Херсонською обласною територіальною виборчою комісією не дотримано вимоги ВК України щодо розгляду її заяви від 06.11.2020р. про відмову від балотування, скасування її реєстрації кандидатом у депутати Херсонської обласної ради.
Згідно з ч.1 ст.196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 3 ст.196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.
Відповідно до ст.231 ВК України встановлено порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Частиною 1 ст. 231 ВК України встановлено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: 1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат , або подана до відповідної виборчої комісії особисто; 2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії; 3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; 4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; 5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; 6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку; 7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій; 8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.
У разі надходження звернень, зазначених у п.п.1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.
У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.
У разі надходження звернень, зазначених у п.п.1 і 2 цієї частини, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії.
Частинами 2-5 ст.231 ВК України встановлено, що рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
Таким чином, ВК України встановлено право кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування та можливість прийняття комісією рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
При цьому, у разі надходження відповідного звернення, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії.
Як вбачається з матеріалів справи, 06.11.2020р., тобто після дня голосування, ОСОБА_1 особисто звернулася до Херсонської обласної територіальної виборчої комісії із заявою про відмову від балотування та скасування її реєстрації кандидатом у депутати Херсонської обласної ради. /а.с.5/
Отже, позивач звернулася з заявою про відмову від балотування та скасування її реєстрації кандидатом у депутати Херсонської обласної ради з порушенням строку, встановленого п.1 ч.1 ст. 231 ВК України.
Крім того, ВК України не передбачає можливості подання та розгляду заяви про відмову від балотування та скасування реєстрації кандидатом у депутати Херсонської обласної ради після дня голосування.
При цьому, на виконання ВК України, листом Херсонської обласної територіальної виборчої комісії від 09.11.2020р. №51 повідомлено ОСОБА_1 про порушення нею строку подання заяви про відмову від балотування та скасування реєстрації кандидатом у депутати Херсонської обласної ради, встановленого п.1 ч.1 ст. 231 ВК України. /а.с.16/
Враховуючи викладене, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Як вбачається з матеріалів справи, апелянтом до суду не було надано квитанції про сплату судового збору за подачу апеляційної скарги, а тому судовий збір підлягає стягненню з позивача.
Керуючись ст.ст.272, 273, 278, 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2020 року залишити без змін.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:UA908999980313111256000026001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код класифікації доходів бюджету: 22030106, судовий збір в розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) грн. 20 коп.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, та відповідно до ч.3 ст.272 КАС України оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92838200 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні