Рішення
від 16.11.2020 по справі 520/7916/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

16 листопада 2020 року Справа №520/7916/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2

до Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації,

за участю третіх осіб - Товариства з обмеженою відповідальністю Будмаш+ , Пересічнянської селищної ради Дергачівського району Харківської області,

про визнання неправомірним та скасування висновку,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач-1, ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач-2, ОСОБА_2 ) 22.06.2020 звернулися до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), за участю третіх осіб - Товариства з обмеженою відповідальністю "Будмаш" (далі по тексту - третя особа-1, ТОВ Будмаш+ ), Пересічнянської селищної ради Дергачівського району Харківської області (далі по тексту - третя особа-2), в якому просять визнати неправомірним та скасувати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності "Видобування будівельного піску ділянок Західна і Східна Пересічнянського родовища" від 01.11.2019 №03.02-20/052, виданий Департаментом екології та природних ресурсів Харківської області державної адміністрації ТОВ Будмаш+ .

В обґрунтування позовних вимог позивачами зазначено, що оскаржуваний висновок підлягає скасуванню через порушення процедури проведення оцінки впливу на довкілля, дотримання якої є обов`язковою умовою, зокрема відповідачем порушено приписи частини першої статті 4 Закону України Про оцінку впливу на довкілля якою передбачено адекватне та ефективне інформування громадськості під час оцінки впливу на довкілля.

Вказують, що права позивачів, які є жителями районів, що є найближчим до території, де здійснюватиметься планова діяльність ТОВ Будмаш+ порушено тим, що їх зауваження та пропозиції безпідставно не враховано відповідачем при здійснені оцінки впливу на довкілля. Крім того, за твердженнями позивачів, висновки відповідача призведуть до заподіяння непоправної шкоди довкіллю, здоров`ю населенню, що проживають на території, що наближена до території, де планується здійснення планової діяльності, у тому числі здоров`ю позивачів, у зв`язку з чим проживання на зазначених територіях у подальшому стане неможливим.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 26.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у адміністративній справі №520/7916/2020.

Цією ж ухвалою відповідачу надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня закінчення карантину встановленого постановою Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 від 11.03.2020 №211.

Відповідачем 30.07.2020 до суду надано відзив на позовну заяву, згідно з яким останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю з тих підстав, що оскаржуваний висновок відповідає вимогам встановленим Законом України Про оцінку впливу на довкілля . При цьому, останнім зауважено про відсутність у позивачів порушеного права.

Представником позивачів 13.08.2020 через канцелярію суду надано відповідь на відзив, в якій додатково наголошено на обґрунтованості заявлених позовних вимог, зокрема вказано, що позивачі є мешканцями села Пересічне Дергачівського району Харківської області, біля якого відповідно до оскаржуваного висновку, планується діяльність ТОВ Будмаш+ з видобутку піску, наведена діяльність безумовно є такою, що може вплинути на безпечність життєдіяльності та здоров`я позивачів та їх родин, на ґрунт, воду, що на думку позивачів, впливає на їх законні права та інтереси.

Представником відповідача через канцелярію суду надано заперечення, в яких зазначено, що останнім перевірено процедуру проведення оцінки впливу на довкілля та порушень з боку ТОВ Будмаш+ не виявлено.

Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.

З Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля вбачається, що 23.07.2019 відповідачем зареєстровано справу про оцінку впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ №20197224146.

ТОВ Будмаш+ подано повідомлення у засоби масової інформації, зокрема до газет Харківський кур`єр - 22.07.2019 №58 та Время - 19.07.2019 №57.

ТОВ Будмаш+ звернулося до Голови Пересічанської селищної ради з проханням розміщення повідомлення на дошках оголошень в сільській раді, що гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративної-територіальної одиниці на території якої планується діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля.

Протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність (у даному випадку з 23.07.2019), яка підлягає оцінці впливу на довкілля зауважень та пропозицій уповноваженому територіальному органу від громадськості не надходило, що підтверджено листом Департаменту екології природніх ресурсів Харківській обласної державної адміністрації від 21.08.2019 №03.02-18-4604.

До подання оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля ТОВ Будмаш+ з уповноваженим територіальним органом проводило консультації щодо місця та часу проведення громадських слухань з урахуванням можливості забезпечення присутності всіх потенційних учасників.

Голова Пересічанської селищної ради листом від 26.09.2019 №02-19/1084 повідомив відповідача про те, що Персічанською селищною радою надано приміщення актової зали Пересічанського будинку культури для проведення громадських слухань щодо обговорення планової діяльності ТОВ Будмащ+ , яке планується провести 04.10.2019 о 12:00 за адресою: площа Маршала Конєва, 4, смт. Пересічне.

ТОВ Будмаш+ 19.09.2019 через особистий кабінет до Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля внесено оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та звіт з оцінки впливу на довкілля планової діяльності останнього.

Відповідно до даних Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля ТОВ Будмаш+ 20.09.2020 відповідачем оприлюднено звіт з оцінки впливу на довкілля планової діяльності останнього.

ТОВ Будмаш+ листом від 26.09.2019 №03/09-19 повідомило відповідача про необхідність зміни місця проведення громадських слухань, у зв`язку з неможливістю їх проведення у приміщенні актової зали Пересічанського будинку культури за адресою: площа Маршала Конєва, 4, смт. Пересічне.

Водночас, зазначило, що під час розміщення додаткової інформації через особистий кабінет у Єдиному реєстру оцінки впливу на довкілля, зокрема, нової адреси проведення громадських слухань: вул. Захисників,5, смт. Пересічне, Дергачівський район виникла технічна помилка - реєстраційна справа №20197224146 стала неактивною. У зв`язку з чим, ТОВ Будмаш+ з метою продовження процедури оцінки впливу на довкілля зареєстровано нову справу у Єдиному реєстру оцінки впливу на довкілля за №20199264573.

Крім того, у зазначеному листі ТОВ Будмаш+ просив відповідача врахувати всі подані документи та результати процедури у справі №20197224146 при розгляді пакету документів у новій справі №20199264573.

ТОВ Будмаш+ з 26.09.2020 подало оголошення про початок громадського обговорення до засобів масової інформації, у яких було опубліковано зазначене оголошення, зокрема у газетах Харківський кур`єр та Время , що підтверджується копіями примірників газет.

На дошках органу місцевого самоврядування Пересічанської селищної ради розміщено оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ , що підтверджується на фотоносіях, зображеннями.

Громадське обговорення планованої діяльності ТОВ Будмаш+ розпочалось 23.07.2019 з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення і тривало до 20.08.2019. Жодних пропозицій та зауважень від громадськості протягом визначеного строку не надходило, що підтверджується листом Департаменту екології природніх ресурсів Харківській обласної державної адміністрації від 26.09.2019 №03.02-18-5229.

За результатами оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ 04.11.2019 відповідачем прийнято висновок оцінки впливу на довкілля планованої діяльності Видобування будівельного піску ділянок Західна і Східна Пересічанського родовища .

Позивачі вважаючи прийнятий висновок протиправним звернулися до суду з відповідними позовними вимогами.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України Про оцінку впливу на довкілля №2059-VIII (далі по тексту - Закон України №2059-VIII).

За визначенням статті 1 Закону України №2059-VIII вплив на довкілля (далі по тексту - вплив) - будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів.

У зазначеній статті наведено визначення наступним термінам, які вживаються у Законі України №2059-VIII, зокрема:

громадськість - одна чи більше фізичних або юридичних осіб, їх об`єднання, організації або групи;

планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України;

уповноважений територіальний орган - обласні, міські Київська та Севастопольська державні адміністрації (відповідний підрозділ з питань екології та природних ресурсів), орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів;

уповноважений центральний орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 2 Закону України №2059-VIII оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:

1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону;

2) проведення громадського обговорення відповідно до статей7, 8 та 14 цього Закону;

3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;

4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини;

5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.

Оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.

Суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання (далі - суб`єкт господарювання), уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначених статтею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.

За приписами абзацу 1 частини першої статті 3 Закону України №2059-VIII встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Положеннями статті 4 Закону України №2059-VIII врегульовані питання гласності оцінки впливу на довкілля, яка встановлює, що у процесі оцінки впливу на довкілля забезпечується своєчасне, адекватне та ефективне інформування громадськості.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, інформація про висновок з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності (із зазначенням органу, номера та дати їх прийняття) оприлюднюються шляхом розміщення на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет уповноваженого територіального органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - на офіційному веб-сайті уповноваженого центрального органу із зазначенням дати офіційного оприлюднення документа.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля оприлюднюються суб`єктом господарювання не пізніше трьох робочих днів з дня їх подання уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноваженому центральному органу шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації (не менше двох), визначених суб`єктом господарювання, територія розповсюдження яких охоплює адміністративно-територіальні одиниці, які можуть зазнати впливу планованої діяльності, а також розміщуються на дошках оголошень органів місцевого самоврядування або в інших громадських місцях на території, де планується провадити плановану діяльність, або оприлюднюються в інший спосіб, що гарантує доведення інформації до відома мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на території якої планується розміщення об`єкта, чи до відповідної територіальної громади, яка може зазнати впливу планованої діяльності, та інших зацікавлених осіб.

Уповноважений центральний орган веде Єдиний реєстр з оцінки впливу на довкілля. Інформація, внесена до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, є відкритою, вільний доступ до неї забезпечується через мережу Інтернет. Порядок ведення Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля визначається Кабінетом Міністрів України (частини 1, 2, 3, 10 цієї статті).

Частиною першою статті 5 Закону України №2059-VIII встановлено, що суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оприлюднюється уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженим центральним органом у порядку та спосіб, визначені статтею 4 цього Закону, протягом трьох робочих днів з дня надходження.

Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, вноситься уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженим центральним органом до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля протягом трьох робочих днів з дня надходження.

Разом з тим протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, громадськість може надати уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою цієї статті, - уповноваженому центральному органу зауваження і пропозиції до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. У разі отримання зауважень і пропозицій громадськості відповідний уповноважений орган повідомляє про них суб`єкту господарювання та надає йому копії зауважень і пропозицій протягом трьох робочих днів з дня їх отримання.

Суб`єкт господарювання при підготовці звіту з оцінки впливу на довкілля враховує повністю, враховує частково або обґрунтовано відхиляє зауваження і пропозиції громадськості, надані в процесі громадського обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля (частини п`ята - сьома, десята статті 5 Закону України №2059-VIII).

Згідно з положеннями статті 6 згаданого Закону (частини 1-5, 8 цієї правової норми) суб`єкт господарювання забезпечує підготовку звіту з оцінки впливу на довкілля і несе відповідальність за достовірність наведеної у звіті інформації згідно з законодавством.

Крім цього, суб`єкт господарювання подає звіт з оцінки впливу на довкілля та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля в письмовій формі на паперових носіях та в електронному вигляді, а також визначену суб`єктом господарювання іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту, за місцем провадження планованої діяльності уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьої, четвертої статті 5 цього Закону, - уповноваженому центральному органу.

Доступ громадськості до звіту з оцінки впливу на довкілля забезпечується в порядку, передбаченому статтею 4 цього Закону.

Водночас протягом трьох робочих днів з дня отримання звіту з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою, четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган вносить звіт з оцінки впливу на довкілля до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

Звіт з оцінки впливу на довкілля підписується всіма його авторами (виконавцями) із зазначенням їхньої кваліфікації та зберігається в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля протягом усього часу провадження планованої діяльності, але не менш як п`ять років з дня отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до статті 7 Закону України №2059-VIII громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.

Громадськість має право подавати будь-які зауваження чи пропозиції, які, на її думку, стосуються планованої діяльності, без необхідності їх обґрунтування. Зауваження та пропозиції можуть подаватися в письмовій формі (у тому числі в електронному вигляді) та усно під час громадських слухань із занесенням до протоколу громадських слухань. Письмові зауваження і пропозиції подаються під час громадського обговорення протягом строків, визначених частиною шостою, сьомою статті 5 цього Закону.

Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою, четвертою 3, 4 статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган зобов`язаний забезпечити громадське обговорення у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля.

Громадське обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, проводиться згідно із статті 5 цього Закону.

Крім цього, громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля проводиться у формі громадських слухань та у формі надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронному вигляді).

Громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення в порядку, визначеному статтею 4 цього Закону, і триває не менше 25 робочих днів і не більше 35 робочих днів. Усі пропозиції та зауваження громадськості, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду уповноваженим територіальним органом, а у випадках, визначених частинами третьою, четвертою статті 5 цього Закону, - уповноваженим центральним органом. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються. У разі ненадання зауважень та пропозицій протягом визначеного строку вважається, що зауваження та пропозиції відсутні.

Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою, четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган забезпечує підготовку звіту про громадське обговорення. Невід`ємною частиною звіту про громадське обговорення є відомості про оприлюднення інформації в порядку, визначеному статтею 4 цього Закону, та підтвердження такого оприлюднення, перелік матеріалів, наданих на розгляд громадськості, протоколи громадських слухань, усі отримані письмові зауваження і пропозиції громадськості, а також таблиця із зазначенням інформації про повне врахування, часткове врахування або обґрунтоване відхилення отриманих під час громадського обговорення зауважень та пропозицій. Звіт про громадське обговорення вноситься до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля не пізніше строку, визначеного частиною сьомою статті 9 цього Закону. Вимоги до змісту та форми звіту про громадське обговорення встановлюються уповноваженим центральним органом.

За правилами частини десятої статті 9 Закону України №2059-VIII порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та порядок фінансування оцінки впливу на довкілля затверджуються Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї правової норми Кабінет Міністрів України постановою затвердив Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля від 13.12.2017 №1026 (далі по тексту - Порядок №1026).

Крім того, спірні правовідносини врегульовані Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 06.09.2005 №2806-IV (далі по тексту - Закон України №2806-IV) та Законом України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності від 19.05.2011 №3392-VI (далі по тексту - Закон України №3392-VI).

Додатком до Закону України №3392-VI є Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, до якого, як документ дозвільного характеру, включено, окрім інших, висновок з оцінки впливу на довкілля, передбачений Законом України №2059-VIII.

Абзацом 10 частини першої статті 4 Закону України №2806-IVвизначено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

У свою чергу, відповідно до пунктів 6, 7 Порядку №1026 після подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля суб`єкт господарювання подає уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 Закону, - уповноваженому центральному органу у форматі Adobe Portable Document Format (PDF) через електронний кабінет Реєстру та протягом трьох робочих днів з дня подання через електронний кабінет Реєстру у письмовій формі на паперових носіях - уповноваженому територіальному органу або уповноваженому центральному органу (за допомогою засобів поштового зв`язку поштовим відправленням з оголошеною цінністю з описом вкладення) такі документи для отримання висновку з оцінки впливу на довкілля: оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля за формою згідно з додатком 3; звіт з оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог, наведених у додатку 4; відомості (документи, матеріали), що підтверджують факт та дату опублікування, розміщення або оприлюднення в інший спосіб с.уб`єктом господарювання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, якщо такі вже опубліковані, або договір з друкованими засобами масової інформації про опублікування таких документів, а також документ, що підтверджує внесення плати за проведення громадського обговорення. Суб`єкт господарювання має право подати уповноваженому центральному органу або уповноваженому територіальному органу будь-яку іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля.

До того ж, за приписами частини четвертої статті 3 Закону України №2059-VIII забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою, третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Частиною 1 статті 11 Закону України №2059-VIII визначено, що звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля подаються суб`єктом господарювання для отримання рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування про провадження планованої діяльності, яке є підставою для початку провадження цієї діяльності, встановлює (затверджує) параметри та умови провадження планованої діяльності і приймається у формі документа дозвільного характеру або іншого акта органу державної влади чи органу місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством для відповідних рішень.

Відповідно до частин першої - четвертої, восьмої, дев`ятої статті 9 Закону України №2059-VIII висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у ч. 5 цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності.

При підготовці висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьої, четвертої статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган розглядає та бере до уваги звіт з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення.

В описовій частині висновку з оцінки впливу на довкілля наводиться інформація про: 1) здійснену процедуру оцінки впливу на довкілля; 2) врахування звіту з оцінки впливу на довкілля; 3) враховані та відхилені зауваження та пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення.

Оскарження в судовому порядку рішень, дій чи бездіяльності у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля, унормовані статтею 12 Закону України №2059-VIII, яка встановлює, що висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку. Порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності в судовому порядку.

Відтак, керуючись наведеним, судом досліджено процедуру здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ за результатами, якої 04.11.2020 відповідачем прийнято оскаржуваний висновок.

З матеріалів справи судом встановлено, що на виконання вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля оприлюднено ТОВ Будмаш+ шляхом:

- опублікування в газетах Харківський кур`єр - 26.09.2019 та Время 27.09.2019;

- розміщення на дошках оголошень Пересічнянської селищної ради Дергачівського району.

Протягом 20 робочих днів з дня офіційного оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля зауважень та пропозицій уповноваженому територіальному органу від громадськості не надходило, що підтверджено листом від Департаменту екології природніх ресурсів Харківської обласної державної адміністрації від 21.08.2019 №03.02-18-4604.

До подання оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля ТОВ Будмаш+ з уповноваженим територіальним органом проводило консультації щодо місця та часу проведення громадських слухань з урахуванням можливості забезпечення присутності всіх потенційних учасників.

ТОВ Будмаш+ з 26.09.2020 подало оголошення про початок громадського обговорення до засобів масової інформації, у яких було опубліковано зазначене оголошення, зокрема у газетах Харківський кур`єр та Время , що підтверджується копіями примірників газет.

На дошках органу місцевого самоврядування Пересічанської селищної ради розміщено оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ , що підтверджується на фотоносіях, зображеннями.

Громадське обговорення планованої діяльності ТОВ Будмаш+ розпочалось 20.09.2020 з дня офіційного оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та надання громадськості доступу до звіту з оцінки впливу на довкілля для ознайомлення і тривало до 24.09.2019, тобто 25 робочих днів, у межах строку встановленого положеннями статті 7 Закону України №2059-VIII. Жодних пропозицій та зауважень від громадськості протягом визначеного строку не надходило.

Таким чином, суд доходить до висновку, що відповідачем дотримано процедуру проведення оцінки впливу на довкілля.

Разом з цим суд вважає, що відповідачем не в повній мірі було дотримано процедуру здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будмаш+ за результатами, якої прийнято оскаржуваний висновок, а саме у частині проведення громадських слухань встановлених Порядком проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017№989 (далі по тексту - Порядок №989).

Згідно з пунктом 9 Порядку №989 проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля, громадські слухання проводяться не раніше ніж через десять робочих днів з дня оприлюднення уповноваженим центральним органом або уповноваженим територіальним органом оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля.

Оприлюднення уповноваженим територіальним органом оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля відбулося 26.09.2019 і внесене в Реєстр оцінки впливу на довкілля № 20199264573, в якому зазначено про проведення громадського слухання у термін менше 10 робочих днів.

У свою чергу у пункті 5 Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля зазначено, що громадські слухання відбудуться 04 жовтня 2019 року о 12 год. 00 хв. у приміщенні Пересічанської селищної ради, за адресою: Дергачівський район, смт Пересічне, вул. Захисників, 5.

Відповідно до пункту 5 Звіту про громадське обговорення відповідне громадське обговорення відбулось о 12:00 годині 04.10.2019 за адресою: Дергачівський район, смт. Пересічне, вул. Захисників, 5. Також у додатках до вказаного Звіту знаходиться Протокол громадських слухань від 04.10.2019, журнал (відомість) реєстрації учасників громадських слухань від 04.10.2019, журнал (відомість) реєстрації виступів учасників громадських слухань від 04.10.2019 та журнал (відомість) реєстрації письмових зауважень та пропозицій, що надійшли протягом громадських слухань.

З огляду на наведене, судом встановлено, що відповідачем було порушено строк проведення громадських слухань, які повинні були відбутись не раніше десятого робочого дня, а відбулись 04.10.2019, що є порушенням пункту 9 Порядку №989 під час проведення громадських слухань у процесі оцінки впливу на довкілля.

Поряд з цим, суд наголошує на тому, що таке порушення не може оцінюватись формальним, оскільки внаслідок допущення такого було значно скорочено термін проведення громадських слухань, що є порушенням Порядку №989, а відтак - відбулося порушення принципу гласності та відкритості згаданих процесів.

Водночас, порушені права позивачі обґрунтовують тим, що ТОВ Будмаш+ планує здійснювати діяльність з видобутку піску на ділянках Західна та Східна Пересічнянського родовища, тобто на території Пересічнянської селищної ради, тобто, на думку позивачів, діяльність ТОВ Будмаш+ буде проводитись безпосередньо в межах населених пунктах, де проживають позивачі.

Позивачі під час громадського обговорення наголошували на тому, що на території Пересічнянської селищної ради складна ситуація з водою, та вони переконані, що будь-яка діяльність з видобутку піску на прилеглих територіях до населених пунктів Пересічнянської селищної ради вкрай негативно вплине на ситуацію з водою.

З набранням чинності Закону України №2059-VIII у суб`єктів господарювання, які планують здійснювати видобування піску виникли зобов`язання щодо залучення громадськості (ув тому числі юридичних осіб, які зацікавлені чи не зацікавлені у веденні діяльності) до діалогу.

Положеннями статтей 2 та 4 Закону України №2059-VIII встановлено процедурний порядок забезпечення гласності громадськості, зокрема: підготовку Звіту з ОВД, інформування громадськості через органи місцевої влади та пресу, проведення громадських обговорень.

Громадське обговорення у процесі оцінки впливу на довкілля проводиться з метою виявлення, збирання та врахування зауважень і пропозицій громадськості до планованої діяльності.

Згідно частини першої статті 1 Закону України №2059-VIII громадськість - одна чи більше фізичних або юридичних осіб, їх об`єднання, організації або групи.

Статтями 8, 55 Конституції України передбачено, що звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційне право на судовий захист належить до невідчужуваних та непорушних. Приписи частини першої статті 55 Конституції України містить загальну норму, яка означає право кожного звернутися до суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод. Зазначена норма зобов`язує суди приймати заяви про розгляд навіть у випадку відсутності в законі спеціального положення про судовий захист. Відмова суду у прийнятті позовних та інших заяв чи скарг, які відповідають встановленим законом вимогам, є порушенням права на судовий захист, яке відповідно до статті 64 Конституції України не може бути обмежене.

Таким чином, положення частини першої статті 55 Конституції України закріплює одну з найважливіших гарантій здійснення як конституційних, так й інших прав та свобод людини і громадянина. Кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства, має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемляють права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді

Здійснюючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Згідно статті 12 Закону України №2059-VIII висновок з оцінки впливу на довкілля, інші рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля можуть бути оскаржені будь-якою фізичною чи юридичною особою в судовому порядку.

Відтак порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості, інші порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля є підставами для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля в судовому порядку.

При цьому, суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 04.12.2019 у справі №640/21828/18, де предметом оскарження був також виданий Товариству висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності, і в якій Верховний Суд серед іншого також зазначив таке:

У розумінні ратифікованої Україною Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля зазначено, що Громадськість означає одну або більше фізичних чи юридичних осіб, їх не об`єднання, організації або групи, які діють згідно з національним законодавством або практикою; Зацікавлена громадськість означає громадськість, на яку справляє або може справити вплив процес прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, або яка має зацікавленість в цьому процесі; для цілей даного визначення недержавні організації, які сприяють охороні навколишнього середовища та відповідають вимогам національного законодавства, вважаються такими, що мають зацікавленість .

Відтак, з огляду на встановлене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності, оскільки такий прийнято з порушенням процедури здійснення оцінки впливу на довкілля планової діяльності ТОВ Будшаш+ , а наданні громадкістю пропозиції і заперечення, у межах процедури обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля могли б мати вплив на оскаржуваний Висновок.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення адміністративного позову.

У силу частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Розподіл судових витрат здійснюється у порядку статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 12, 77, 246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РОНКПП: НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) до Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під`їзд, 7 поверх ЄДРПОУ: 38634241), за участю третіх осіб - Товариства з обмеженою відповідальністю Будмаш (вулиця Римарська, будинок 22, квартира 54, місто Харків, 61057, ЄДРПОУ: 41207514), Пересічнянської селищної ради Дергачівського району Харківської області (вулиця Захисників, 5, смт. Пересічне, Дергачівський район, Харківська область, 62362, ЄДРПОУ: 04398838), про визнання неправомірним та скасування висновку - задовольнити повністю.

Визнати неправомірним та скасувати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Видобування будівельного піску ділянок Західна і Східна Пересічнянського родовища від 01.11.2019 №03.02-20/052, виданий Департаментом екології та природних ресурсів Харківської області державної адміністрації ТОВ Будмаш+ .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1

судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень сорок копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_2 судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень сорок копійок).

Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено 16.11.2020.

Суддя О.В. Ніколаєва

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92865606
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/7916/2020

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 16.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні