Рішення
від 16.11.2020 по справі 560/2657/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2657/20

РІШЕННЯ

іменем України

16 листопада 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Кутковецька сільська рада Чемеровецького району Хмельницької області, про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому просить:

- визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Кутковецької сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га на території Кутковецької сільської ради для ведення особистого селянського господарства.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним було подано до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву з проханням надати дозвіл на підготовку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га, на території Кутковецької сільської ради, для ведення особистого селянського господарства. Разом з заявою позивач подав паспортні дані, індивідуальний податковий номер та графічні матеріали з вказаною земельною ділянкою. Проте, отримав відмову.

На думку позивача, відповідач протиправно відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки він діяв всупереч вимог статті 14 Конституції України, яка гарантує право власності на землю, та норм Земельного кодексу України (далі - ЗК України), які встановлюють право громадян України на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (не більше 2,0 гектара) із земель державної або комунальної власності, а також вичерпний перелік підстав для відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і форму рішення, прийнятого за результатами розгляду заяв.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з 01.01.2013 розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Хмельницької області.

Відповідальним спеціалістом землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було опрацьовано матеріали позивача в порядку частини 7 статті 122 Земельного кодексу України у місячний строк та підготовлено наказ від 07.05.2020 №22-7508-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" у зв`язку з тим, що запитувана земельна ділянка не відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення. Тобто, місце розташування об`єкта не відповідає вимогам закону та техніко-економічному обґрунтуванню використання та охорони земель. Крім того, спірна земельна ділянка належить до земель колишньої колективної власності відповідно до державного акта на право колективної власності на землю по Кутковецькій сільській раді Чемеровецького району Хмельницької області серії ХМ №038, який зареєстрований в книзі записів державних актів на право колективної власності на землю №38 від 02.06.1999.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Кутковецька сільська рада Чемеровецького району Хмельницької області правом подати пояснення щодо позову або відзиву, визначеним статтею 165 Кодексу адміністративного судочинства, не скористалася.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.06.2020 відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про відстрочення сплати судового збору, а позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.06.2020 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.07.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Кутковецьку сільську раду Чемеровецького району Хмельницької області.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою від 22.04.2020, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га на території Кутковецької сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області для ведення особистого господарства.

До заяви додано копію паспорта, копію ідентифікаційного коду та графічні матеріали.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 07.05.2020 №22-7508-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації землеустрою" позивачу відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0000 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Кутковецької сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області. Підставою для відмови слугувало те, що запитувана земельна ділянка не відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення.

Позивач, вважаючи порушеними його права, звернувся з позовом до суду.

IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до частини 4 статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Отже, згідно з вказаними нормами відповідач вправі розпоряджатись земельними ділянками, які належать до державної власності.

Згідно з інформацією відділу у Чемеровецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.07.2020 №1060/417-20-0.34 наданої на виконання доповідної записки від №2435/3-20-0.62 від 02.07.2020 (з копією графічного матеріалу щодо розташування земельної ділянки, доданого до заяви гр. ОСОБА_1 від 22.04.2020) земельна ділянка, яку бажає отримати позивач накладається на землі колективної власності відповідно до державного акта на право колективної власності на землю по Кутковецькій сільській раді Чемеровецького району Хмельницької області серії ХМ №038, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №38 від 02.06.1999. Цей акт видано колективному господарству пайовиків "Медобори".

Отже, земельна ділянка, на яку претендує позивач, перебуває у колективній власності Колективного господарства пайовиків "Медобори", що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю серії ХМ №038 від 02.06.1999. При цьому на Плані зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність, позначено бажане місце розташування земельної ділянки, яка входить у такі межі.

Підстави набуття державою права власності на землю визначені в частині 5 статті 84 ЗК України. Приписами статті 140 ЗК України визначено підстави для припинення права власності на земельну ділянку. Можливість припинення та переходу права колективної власності нерозпайованих земельних ділянок колективної власності колишніх КСП в державну вказаними нормами не встановлений.

При цьому, відповідно до пункту 21 Перехідних положень ЗК України з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Тобто, право колективної власності, яке не припинено у встановленому законом порядку, вважається дійсним.

Таким чином, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області є розпорядником земель державної власності, надання земельних ділянок із земель колективної власності не входить до його повноважень, а визначена статтею 118 ЗК України процедура розгляду клопотання не належить до застосування до спірних правовідносин, позивачу було правомірно відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Суд вважає безпідставним твердження позивача про недотримання відповідачем форми рішення, оскільки за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано наказ від 07.05.2020 №22-7508-СГ, що відповідає вимогам ЗК України. Крім того, копія цього наказу додана позивачем до позовної заяви, що свідчить про те, що він знав про його наявність.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, немає підстав для вирішення клопотання про зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, яке позивач заявив в первинній позовній заяві.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відмову в задоволенні позовних вимог, судові витрати, що належать розподілу - відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Кутковецька сільська рада Чемеровецького району Хмельницької області, про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479) Третя особа:Кутковецька сільська рада Чемеровецького району Хмельницької області, (вул. Центральна 16, с. Кутківці, Чемеровецький район, Хмельницька обл., 31612 , код ЄДРПОУ - 04404119) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92865922
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2657/20

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні