Постанова
від 16.11.2020 по справі 160/14914/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/14914/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді-доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпро апеляційну скаргу кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включеного до єдиного виборчого та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3 Кам`янської міської організації Політичної партії Сила Людей , ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 160/14914/20 (суддя І інстанції - Юрков Е.О.)

за позовом кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включеного до єдиного виборчого та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3 Кам`янської міської організації Політичної партії Сила Людей Єфімова Олега Сергійовича до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови № 193 від 06.11.2020,

третя особа: Дніпропетровська обласна територіальна організація політичної партії "БДЖОЛА",

В С Т А Н О В И В:

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

11 листопада 2020 року о 15 годині 35 хвилин до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включеного до єдиного виборчого та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3 Кам`янської міської організації Політичної партії Сила Людей , ОСОБА_1 (далі - позивач) до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (далі - відповідач, комісія), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача - Постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 193 "Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатної виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6".

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач 13 листопада 2020 року подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга фактично обґрунтована доводами позову. Вказує, що 6 листопада 2020 року о 16:15 год. відповідачем прийнято постанову № 193 Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6 . Зазначене рішення прийняте відповідачем на підставі складеного протоколу про встановлення результатів голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах Єдиного багатомандатного виборчого округу та територіальних виборчих округах №1-6. За результатами виборчого процесу депутатами Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, серед інших, були обрані кандидати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА . Позивач стверджує, що постанова № 193 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки відповідно до норм Закону України Про політичні партії в Україні та Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів може бути лише організація партії, яка передбачена статутом партії та яка зареєстрована в порядку, визначеному (встановленому) Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", проте обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії БДЖОЛА не були зареєстровані в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. В останньому містяться відомості виключно про політичну партію БДЖОЛА (ЄДРПОУ 38010759), у зв`язку з чим належним суб`єктом виборчого процесу на відповідних виборах є виключно політична партія БДЖОЛА , як юридична особа, а не її структурні утворення.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив, що не перешкоджає розгляду справи.

Учасники процесу в судове засідання не з`явились, у зв`язку з чим справу відповідно до ст. 311 КАС України розглянуто в порядку письмового провадження.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою ЦВК від 8 серпня 2020 року № 160 призначені перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.

ОСОБА_1 є кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включений до єдиного виборчого та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3 Кам`янської міської організації Політичної партії Сила Людей , на перших виборах депутатів міської ради 25 жовтня 2020 року.

6 листопада 2020 року о 16 годині 15 хвилин Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області прийнято постанову № 193 Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6 такого змісту:

На підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 1 та № 2, складених Південною районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 31.10.2020; протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 3 та № 4, складених Дніпровською районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 30.10.2020; протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 5 та № 6, складених Заводською районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 31.10.2020 та 02.11.2020, відповідно, Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області склала та підписала Протокол про встановлення результатів голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах Єдиного багатомандатного виборчого округу та територіальних виборчих округах № 1-6.

Враховуючи вищевикладене, керуючись статтею 282 Виборчого кодексу України, Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області постановила:

1. Вважати обраними на місцевих виборах, що відбулися 25 жовтня 2020 року, депутатами Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області наступних осіб згідно з додатком.

2. Офіційно оприлюднити встановлені результати виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області у Єдиному багатомандатному виборчому окрузі на сайті Кам`янської міської ради та в друкованих засобах інформації - газеті Любиме місто ДЗ .

Відповідно до додатку до вказаної постанови депутатами Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, серед інших, були обрані кандидати, яких було висунуто Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА , а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 . (а.с. 19-38)

Вважаючи постанову № 193 Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах №1-6 від 06.11.2020 16 год. 15 хв. протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що предметом доказування в цій справі є наявність чи відсутність порушень в діях Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області при винесенні постанови № 193 від 06.11.2020 "Про встановлення результатів виборів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6", тобто оцінка, чи прийняте це рішення відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України, зокрема Виборчим кодексом України. Оскільки порушень щодо порядку, способу та підстав прийняття оскарженої постанови не встановлено, а доказів оскарження протоколів чи відповідних дій щодо складання протоколів про підсумки голосування, які стали підставою для винесення оскарженої постанови, так і доказів наявності спорів щодо проведення або підрахунку голосів не надано, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для скасування оскарженої постанови. Також суд зауважив про необґрунтованість посилання позивача на неналежну реєстрацію кандидатів в депутати від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , як на підставу задоволення позову, оскільки ці обставини не стосуються предмету доказування по даній справі та не відповідають вимогам критерію щодо належності доказів.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

1 січня 2020 року набрав чинності Виборчий Кодекс України.

Цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

25 жовтня 2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною 3 статі 12 Виборчого кодексу України усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів.

Відповідно до приписів статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Статтею 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Згідно з ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень:

1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі;

2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі;

3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів;

4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними.

Зазначений перелік рішень є виключним.

Згідно з ч. 2-4 ст. 269 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраними депутатами у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (у кількості, що дорівнює кількості мандатів у багатомандатному окрузі), які за результатами голосування виборців у відповідному багатомандатному окрузі отримали найбільшу порівняно з іншими кандидатами, зареєстрованими у тому самому окрузі, кількість голосів виборців.

Якщо за результатами голосування у відповідному багатомандатному окрузі на останній мандат у цьому окрузі претендують два або більше кандидатів у депутати, які отримали однакову кількість голосів виборців, територіальна виборча комісія приймає рішення про призначення повторного голосування щодо цих кандидатів.

У разі якщо за результатами голосування у відповідному багатомандатному окрузі обрано депутатів у кількості, меншій за кількість мандатів у цьому окрузі, територіальна виборча комісія приймає рішення про призначення повторних виборів у цьому окрузі щодо тієї кількості мандатів, які залишилися вакантними.

Якщо голосування проводилося по одному кандидату в депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидат вважається обраним депутатом, якщо за нього подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.

Позивач оскаржує Постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 193 від 06.11.2020 "Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатної виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6".

При цьому, позивач не зазначає, яке на його думку з наведених у статті 269 Виборчого кодексу України рішень, міська виборча комісія повинна була прийняти на підставі протоколу про результати голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах Єдиного багатомандатного виборчого округу та територіальних виборчих округах № 1-6.

Як вказувалось вище, оскаржену постанову відповідачем прийнято на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 1 та № 2, складених Південною районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 31.10.2020; протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 3 та № 4, складених Дніпровською районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 30.10.2020; протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах територіального виборчого округу № 5 та № 6, складених Заводською районною в місті Кам`янське територіальною виборчою комісією Дніпропетровської області від 31.10.2020 та 02.11.2020, відповідно до яких відповідачем складений Протокол про встановлення результатів голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в межах Єдиного багатомандатного виборчого округу та територіальних виборчих округах № 1-6.

Згідно з додатком до вказаної постанови депутатами Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, серед інших, були обрані кандидати, яких висунуто Дніпропетровською обласною територіальною організацією політичної партії БДЖОЛА .

Суд першої інстанції правильно зазначив, що предметом доказування у справі, що переглядається, є наявність або відсутність порушень в діях відповідача при прийнятті спірної постанови, а не при реєстрації кандидатів від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА .

Тобто, предметом розгляду даної справи є оцінка, чи прийняте відповідне рішення відповідачем у межах повноважень, на підставі та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України, зокрема Виборчим кодексом України.

Проте, позивачем ані в суді першої, ані в суді апеляційної інстанції не наведено обставин та не надано доказів вчинення відповідачем порушень саме стосовно порядку, способу та підстав прийняття спірної постанови, про що правильно зазначено і судом першої інстанції.

Доказів оскарження порядку підрахунку голосів міською територіальною виборчою комісією та складання відповідних протоколів, позивачем суду першої та апеляційної інстанції також не надано.

Судом апеляційної інстанції при розгляді справи не встановлено будь-яких порушень міською територіальною виборчою комісією при прийнятті оскаржуваної постанови, які б давали підстави для її скасування та прийняття комісією іншого рішення, передбаченого ч. 1 ст. 269 Виборчого кодексу України, ніж те, яке прийнято відповідачем.

Як в адміністративному позові, так і в апеляційній сказі позивач зазначає, що підставою визнання спірної постанови протиправною є порушення відповідачем порядку реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА з огляду на те, що територіальна організація партії не зареєстрована в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , як структурне утворення, місцева організація партії та не може бути суб`єктом виборчого процесу.

Проте, дії та/або рішення, що стосуються реєстрації Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА та рішення щодо встановлення результатів виборів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6" в межах даної справи не оскаржуються.

Апеляційний суд вважає необґрунтованим посилання позивача на неналежну реєстрацію Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії БДЖОЛА , як на підставу задоволення позову, оскільки вказані позивачем обставини не стосуються предмету доказування по даній справі, а саме правомірності прийняття відповідачем оскарженої постанови.

Крім того, апеляційний суд зазначає, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано як юридичну особу - Політична партія Бджола (Партія Бджола ).

В реєстрі обласних структурних утворень політичних партій зареєстровано Дніпропетровську обласну територіальну організацію політичної партії БДЖОЛА як структурне утворення Політичної партії Бджола .

Відповідно до частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів містить такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Розділом XXXVII Виборчого кодексу України передбачено чіткі умови та правила висування, реєстрації кандидатів на місцевих виборах, в тому числі кандидатів на посади міських голів, а також визначено підстави для відмови та скасування реєстрації кандидатів на місцевих виборах (ст. 230-231 ВК України).

Питання щодо реєстрації кандидата на посаду міського голови вирішується на етапі висування та реєстрації кандидатів. Етап же підрахунку голосів виборців, установлення голосування і результатів місцевих виборів не передбачає перевірку комісією законності реєстрації кандидатів на посаду міського голови.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 193 від 06.11.2020 Про встановлення результатів виборів депутатів Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області в Єдиному багатомандатної виборчому окрузі та територіальних виборчих округах № 1-6 .

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відмову в позові.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст. 242, 243, 272, 273, 308, 311, 315, 316, 321, 322 КАС України

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включеного до єдиного виборчого та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3 Кам`янської міської організації Політичної партії Сила Людей , ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 160/14914/20 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 16 листопада 2020 року і касаційному оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач С.Ю. Чумак

суддя С.В. Чабаненко

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92868936
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/14914/20

Постанова від 16.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 12.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні