Рішення
від 13.11.2020 по справі 340/3019/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/3019/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Казанчук Г.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ФГ Черненко до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

ТОВ «ФГ Черненко» , через свого представника - адвоката Корнєєва Є.В., звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України від 19.11.2019 №1332579/42081967 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019, поданої товариством з обмеженою відповідальністю «ФГ Черненко» , та зобов`язати Держану податкову службу України (код 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 30.09.2019. подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ФГ Черненко» .

Позов мотивовано тим, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області листом №436/9/04-36-33-01-09 від 01.10.2019 року повідомлено ТОВ ФГ Черненко , що рішенням Комісії вказаного контролюючого органу ТОВ ФГ Черненко включено до переліку ризикових платників податків, як такого, що відповідає критеріям ризиковості. Вказане рішення було прийнято згідно проведеного аналізу постачальників, яким, як зазначено податковим органом, встановлено, що придбання сільськогосподарської продукції, яка була реалізована на адресу підприємства ТОВ ФГ Черненко відсутнє, а також вони не є сільгосптоваровиробниками, так як не мають земельних ділянок і техніки. 08.10.2019 року ТОВ ФГ Черненко направлено до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заяву про виключення ТОВ ФГ Черненко з переліку ризикових платників податків (вх. №15388/10 від 08.10.2019 року), в якій в повному обсязі викладені обґрунтовані пояснення і надано документальне підтвердження, що ТОВ ФГ Черненко не підпадає під критерії ризикових платників податків, так як у ТОВ ФГ ЧЕРНЕНКО наявні земельні ділянки і техніка, що орендуються, для вироблення сільськогосподарської продукції та подальшої її реалізації. 20.11.2019 року до Державної податкової служби України направлялась також скарга на бездіяльність службових осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області. У грудні 2019 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було виключено ТОВ ФГ Черненко з переліку ризикових платників податків. Крім того, до 11.11.2019 року до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області направлено повідомлення щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 30.09.2019 року. 14.11.2019 року рішенням №1330424/42081967 комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 30.09.2019 року. Однак 19.11.2019 року рішенням №1332579/42081967 комісії ДПС України відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019 року із зазначенням підстави - ненадання платником податку копій документів. У самому рішенні зазначено загальний перелік документів, але, як вимагає форма прийнятого рішення, не підкреслено документів, яких саме не надано. Позивач не погоджується з вказаним рішенням та просить суд його скасувати.

Ухвалою судді від 10.08.2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін, сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій (Т.2 а.с.245-246).

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву (Т.3 а.с.40-44), у якому позов не визнав. Стверджував про законність спірного рішення, посилаючись на те, що останнє було прийнято виключно в межах діючого законодавства. Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну представник відповідача зазначив, що суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало б закону, і давати вказівки. Які б свідчили про вирішення питання, що належить до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень.

Позивачем подано суду відповідь на відзив (Т.3 а.с.51-54), згідно якого з доводами представника відповідача не погодився, вважає, що вони є безпідставними та необґрунтованими, оскільки позивачем разом із поясненнями на зупинення реєстрації ПН було надано всі необхідні документи для підтвердження здійснення господарських операцій. Позовні вимоги підтримав в повному обсязі та проси суд їх задовольнити.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд

В С Т А Н О В И В:

ТОВ «ФГ Черненко» (надалі - позивач) з 20.04.2018 року зареєстроване як юридична особа, номер запису: 12321020000004467, та взяте на облік як платник податків.

З 01.06.2018 року позивач є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 420819604108), що підтверджується інформацією з реєстру платників податку на додану вартість (https://cabinet.sfs.gov.ua/registers/pdv).

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним із видів діяльності позивача є Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) (код КВЕД: 01.11).

Суд убачає, що 01.09.2019 року між ТОВ ФГ Черненко (постачальник) та ТОВ Прометей-Агрі (покупець) було укладено договір купівлі-продажу №01/09/19 (а.с.81-84) відповідно до якого продавець зобов`язується передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію (в подальшому - товар), а саме соняшник кількістю 692,675 т, загальною вартістю 5951022,68 грн. (ПДВ 991837,11 грн.).

На виконання вимог вказаного вище договору, позивачем складено видаткові накладні, а саме:

- №14 від 02.09.2019 року на поставку 28,37 т соняшника (Т.1 а.с.85);

- №15 від 02.09.2019 року на поставку 32,227 т соняшника (Т.1 а.с.86);

- № 16 від 02.09.2019 року на поставку 28,13 т соняшника (Т.1 а.с.87);

- № 17 від 03.09.2019 року на поставку 14,643 т соняшника (Т.1 а.с.88);

- №18 від 04.09.2019 року на поставку 37,225 т соняшника (Т.1 а.с.89);

- №19 від 04.09.2019 року на поставку 25,255 т соняшника (Т.1 а.с.90);

- №20 від 05.09.2019 року на поставку 35,520 т соняшника (Т.1 а.с.91);

- №21 від 05.09.2019 року на поставку 30,42 т соняшника (Т.1 а.с.92);

- №23 від 06.09.2019 року на поставку 34,798 т соняшника (Т.1 а.с.93);

- №24 від 07.09.2019 року на поставку 30,59 т соняшника (Т.1 а.с.94);

- №25 від 07.09.2019 року на поставку 22,372 т соняшника (Т.1 а.с.95);

- №26 від 07.09.2019 року на поставку 14,223 т соняшника (Т.1 а.с.96);

- №27 від 08.09.2019 року на поставку 18,841 т соняшника (Т.1 а.с.97);

- №28 від 08.09.2019 року на поставку 20,201 т соняшника (Т.1 а.с.98);

- №29 від 08.09.2019 року на поставку 32,410 т соняшника (Т.1 а.с.99);

- №30 від 08.09.2019 року на поставку 27,120 т соняшника (Т.1 а.с.100);

- №31 від 09.09.2019 року на поставку 25,084 т соняшника (Т.1 а.с.101);

- №32 від 09.09.2019 року на поставку 21,909 т соняшника (Т.1 а.с.102);

- №33 від 09.09.2019 року на поставку 28,673 т соняшника (Т.1 а.с.103);

- №34 від 09.09.2019 року на поставку 23,270 т соняшника (Т.1 а.с.104);

- №35 від 09.09.2019 року на поставку 20,944 т соняшника (Т.1 а.с.105);

- №36 від 10.09.2019 року на поставку 25,089 т соняшника (Т.1 а.с.106);

- №37 від 10.09.2019 року на поставку 21,726 т соняшника (Т.1 а.с.107);

- №38 від 11.09.2019 року на поставку 17,957 т соняшника (Т.1 а.с.108);

- №39 від 15.09.2019 року на поставку 10,281 т соняшника (Т.1 а.с.109);

- №40 від 16.09.2019 року на поставку 15,397 т соняшника (Т.1 а.с.110).

Постачання вищевказаної сільськогосподарської продукції відбувалося протягом 01-16 вересня 2019 року на елеватори ТОВ Прометей-Агрі за адресами: Запорізька обл., Новомиколаївський р-н, смт Тернувате, вул. Елеваторна, 4; Запорізька обл., м. Токмак, вул. Щави, 84, вантажним транспортом на підставі укладеного договору № 1/09 від 01 вересня 2019 року між ТОВ ФГ Черненко і ФОП ОСОБА_1 на перевезення соняшника (Т.2 а.с.136-137) за вказаними адресами, згідно наступних товарно-транспортних накладних:

- №339353 від 02.09.2019 року (Т.1 а.с.111-112);

- №339354 від 02.09.2019 року (Т.1 а.с.113-114);

- №870325 від 02.09.2019 року (Т.1 а.с.115-116);

- №б/н від 03.09.2019 року (Т.1 а.с.117-118);

- №870225 від 04.09.2019 року (Т.1 а.с.119-120);

- №б/н від 04.09.2019 року (Т.1 а.с.121-122);

- №433402 від 05.09.2019 року (Т.1 а.с.123-124);

- №433401 від 05.09.2019 року (Т.1 а.с.125-126);

- №433404 від 06.09.2019 року (Т.1 а.с.127-128);

- №433405 від 07.09.2019 року (Т.1 а.с.129);

- №433411 від 07.09.2019 року (Т.1 а.с.130-131);

- №25 від 07.09.2019 року (Т.1 а.с.132);

- №2 від 08.09.2019 року (Т.1 а.с.133-134);

- №б/н від 08.09.2019 року (Т.1 а.с.135-136);

- №433403 від 08.09.2019 року (Т.1 а.с.137-138);

- №433412 від 08.09.2019 року (Т.1 а.с.139-140);

- №433413 від 09.09.2019 року (Т.1 а.с.141-142);

- №433414 від 09.09.2019 року (Т.1 а.с.143-144);

- №433415 від 09.09.2019 року (Т.1 а.с.145-146);

- №433417 від 09.09.2019 року (Т.1 а.с.147-148);

- №294443 від 09.09.2019 року (Т.1 а.с.149-150);

- №433418 від 10.09.2019 року (Т.1 а.с.151-152);

- №294444 від 10.09.2019 року (Т.1 а.с.153-154);

- №433419 від 11.09.2019 року (Т.1 а.с.155-156);

- №б/н від 15.09.2019 року (Т.1 а.с.157-158);

- №б/н від 16.09.2019 року (Т.1 а.с.159-160).

Отримання зазначеної вище продукції підтверджується актом №16/09 здачі-прийомки виконаних робіт (послуг), складеним 16.09.2019 року (а.с.Т.2 а.с.138).

Оплату за постачання соняшника було здійснено від ТОВ Прометей-Агрі в адресу ТОВ ФГ Черненко згідно наступних платіжних доручень:

- №102689 від 04.09.2019 року на суму 1423650,00 грн., в т.ч. ПДВ 237275,00 грн. (Т.1 а.с.73);

- №102762 від 05.09.2019 року в сумі 939099,60 грн., в т.ч. ПДВ 156516,60 грн. (Т.1 а.с.73);

- №102823 від 06.09.2019 року в сумі 939100,00 грн., в т.ч. ПДВ 156516,67 грн. (Т.1 а.с.74);

- №102967 від 10.09.2019 року в сумі 43604,44 грн., в т.ч. ПДВ 7267,41 грн. (Т.1 а.с.74);

- №103032 від 13.09.2019 в сумі 383439,81 грн., в т.ч. ПДВ 63906,64 грн. (Т.1 а.с.75);

- №103063 від 16.09.2019 в сумі 314595,72 грн., в т.ч. ПДВ 52432,62 грн. (Т.1 а.с.75);

- №906 від 27.09.2019 в сумі 67220,27 грн, в т.ч. ПДВ 11203,38 грн. (Т.1 а.с.76);

- №103407 від 27.09.2019 року в сумі 185987,68 грн, в т.ч. ПДВ 30997,95 грн. (Т.1 а.с.76);

- №103410 від 27.09.2019 року в сумі 158886,24 грн, в т.ч. ПДВ 26841,04 грн. (Т.1 а.с.77);

- №103405 від 27.09.2019 року в сумі 215835,87 грн, в т.ч. ПДВ 35972,65 грн. (Т.1 а.с.77);

- №103422 від 27.09.2019 року в сумі 96621,66 грн, в т.ч. ПДВ 16103,31 грн. (Т.1 а.с.78);

- №103424 від 27.09.2019 року в сумі 99826,21 грн, в т.ч. ПДВ 16637,7 грн. (Т.1 а.с.78);

- №103427 від 27.09.2019 року в сумі 106888,32 грн, в т.ч. ПДВ 17814,72 грн. (Т.1 а.с.79);

- №103428 від 27.09.2019 року в сумі 139532,94 грн, в т.ч. ПДВ 23255,49 грн. (Т.1 а.с.79);

- №103429 від 27.09.2019 року в сумі 150324,92 грн, в т.ч. ПДВ 25054,15 грн. (Т.1 а.с.80);

- №103430 від 27.09.2019 року в сумі 155152,22 грн, в т.ч. ПДВ 25858,70 грн. (Т.1 а.с.80).

Таким чином, податкова накладна №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.18-19), на підставі якої ТОВ ФГ Черненко включені відповідні суми до складу податкового зобов`язання по податку на додану вартість, в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку була направлена позивачем на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За результатами обробки вказаної податкової накладної автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів відповідачем позивачу надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.20-21) відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з причини: ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних. .

У зв`язку з цим позивач 11.11.2019 року направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій за податковою накладною (Т.1 а.с.24, Т.3 а.с.35).

Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 14.11.2019 року прийнято рішення №1330424/42081967 про реєстрацію податкової накладної №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.24, Т.3 а.с.35).

19.11.2019 року Державна податкова служба України прийняла рішення №1332579/42081967 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.22-23, 24, Т.3 а.с.35).

Не погоджуючись із вказаним рішенням (надалі спірне рішення), позивач звернувся до суду з даним позовом.

Отже, у даній справі рішення ДПС України про відмову в реєстрації податкової накладної є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Порядок адміністрування податку на додану вартість встановлений розділом V Податкового кодексу України (надалі - ПК України).

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 21.02.2018 року №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (чинною на момент виникнення правовідносин), якою затверджено:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 (надалі - Порядок №117) (який був чинним на момент виникнення правовідносин), визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку №117 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

- моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;

- критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У пункті 3 Порядку №117 (який був чинним на момент виникнення правовідносин) наведені ознаки, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування згідно з пунктом 4 цього Порядку не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5, 6, 7 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) передбачено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Згідно з пунктом 12 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 14 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДФС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність податкової накладної Критеріям ризиковості здійснення операції. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1.1 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку. Автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 2.1 2.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає Критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу податкова накладна відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Позивач в позовній заяві зазначає що з 23.09.2019 року рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оформленого протоколом від 23.09.2019 року №39 його включено до переліку ризикових платників податку ІТС Податковий блок відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 критеріїв ризиковості платника податку, визначені листом ДФС від 07.08.2019 року №1962/99-99-29-01-01 (Т.1 а.с.1). Позивач вважає, що саме включення його до ризикових платників податку стало підставою для зупинення реєстрації податкової накладної.

Листом Державної фіскальної служби України від 07.08.2019 №1962/99-99-29-01-01 визначені Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій .

При цьому варто врахувати, що листи міністерств, інших ЦОВВ не є нормативно-правовими актами, вони лише мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.

Так, в листі № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 року викладені критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, з урахуванням внесених змін

Відповідно до пункту 1 вказаного листа платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби України (далі - ДФС);

1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах ДФС;

1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами;

1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією наданою такими засновниками та/або керівниками;

1.5. набрав законної сили обвинувальний вирок суду та не погашено або не знято судимість стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби";

1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

керівник платника податку та/або головний бухгалтер, та/або особа, що має право підпису, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстровані (перереєстровані) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України";

платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.

З квитанції № 1 суд убачає, що реєстрація податкової накладної від 30.09.2019 року №1 була зупинена з огляду на її відповідність вимогам п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку (Т.1 а.с.20-21). При цьому у спірному випадку контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не визначено, в чому саме полягає відповідність вказаним вище критеріям. Отже, контролюючим органом не надані належні та допустимі докази необхідності зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019 року.

Так, у ході судового розгляду справи відповідачем не доведено, що на момент моніторингу податкової накладної №1 від 30.09.2019 року, поданої позивачем на реєстрацію в ЄРПН, той відповідав Критеріям ризиковості платників податку, або складена ним податкова накладна відповідала Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) (далі - Порядок роботи комісій).

За правилами пунктів 17, 23 Порядку роботи комісій під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні. Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС з метою виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства.

Отже, здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Обов`язковою ознакою дій/бездіяльності/рішень суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної), рівно як і протокол Комісії, не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Саме така правова позиція висловлена в постановах Верхового Суду від 17.07.2020 у справі №280/1098/19, від 10.07.2019 у справі №520//5168/19, від 03.03.2019 у справі №240/3665/19 та від 20.11.2019 у справі №480/4006/18.

При цьому віднесення Комісією контролюючого органу позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

В межах цього спору, про що зазначено вище, підставами позову є доводи щодо неправомірності прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Як вже встановлено судом, за результатами обробки вказаної податкової накладної автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів відповідачем позивачу надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019 року та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних. .

Згідно з пунктами 15, 16, 18 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 21 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 23 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) передбачено, що комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

- щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Згідно з пунктами 24, 26 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.

Якщо комісією центрального рівня у визначений пунктом 24 цього Порядку строк не прийнято інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, рішення комісії регіонального рівня набирає чинності з дня, наступного після закінчення строку, визначеного пунктом 24 цього Порядку, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

11.11.2019 року позивач направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій за податковою накладною. Про зазначене свідчить інформація із електронного кабінету ТОВ ФГ Черненко , скріншот якого надано до суду (Т.1 а.с.24, Т.3 а.с.35).

14.11.2019 року Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №1330424/42081967 про реєстрацію податкової накладної №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.24, Т.3 а.с.35).

Факт прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, як на думку суду, свідчить, що надані пояснення та документи в повній мірі підтверджують факти реального вчинення позивачем правочинів з реалізації соняшнику. Також в повній мірі підтверджує достатність поданих документів для прийняття рішення про реєстрацію означеної вище податкової накладної в ЄРПН.

19.11.2019 року Державна податкова служба України, в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення №1332579/42081967 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 30.09.2019 року (Т.1 а.с.22-23, 24, Т.3 а.с.35).

Причиною відмови зазначено ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Форма рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.

Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржене рішення містять лише загальне твердження: ненадання платником копій документів: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, у тому числі: рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити), проте не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Також, як вже зазначалось судом, позивачем надавались письмові пояснення, а також до пояснень додані документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Основним видом діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Суд убачає, що ТОВ ФГ Черненко є виробником сільськогосподарської продукції, має в користуванні на підставі договору від 01.01.2019 року про сумісне господарювання земельну ділянку площею 276,0938 га на території Богданівської сільської ради, що підтверджується довідкою №3612 від 17.09.2019 року Богданівської сільської ради та інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчудження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (Т.1 а.с.161-249, Т.2 а.с.1-133, 134-135, 146, 147-227). ТОВ ФГ Черненко на підставі договору оренди нежитлового приміщення від 01.01.2019 року орендує у ОСОБА_2 складське приміщення площею 857,4 кв. м. за адресою: АДРЕСА_1 , яке належить їй на підставі договору купівлі-продажу, ВРА N053527 рN615, 26.07.2010, посвідченого приватним нотаріусом Павлоградського районного нотаріального округу Гуцалюк А.В. (Т.1 а.с.70-72). Також ТОВ ФГ Черненко орендує у ОСОБА_3 , у ОСОБА_4 ту у ПП СОФІРА наступну сільгосптехніку:

1) Комбайн зернозбиральний, марка та модель: CLAAS DOMINATOR, державний реєстраційний номер: НОМЕР_1 , об`єм двигуна: 6000 см. куб., номер шасі: б/н, рік випуску: 1998 (Т.1 а.с.40-44);

2) Трактор Колісний з навісним обладнанням, марка та модель: БЕЛАРУС-1221.2, державний реєстраційний номер: НОМЕР_2 , об`єм двигуна: 7120 см.куб., номер шасі: НОМЕР_3 , рік випуску: 2011 (Т.1 а.с.30-34);

3) Трактор Колісний з навісним обладнанням та причепом, марка та модель: МТЗ-80, державний реєстраційний номер: НОМЕР_4 , об`єм двигуна: 4750 см.куб., номер шасі: б/н, рік випуску: 2007 (Т.1 а.с.35-39);

4) Трактор Колісний з навісним обладнанням та тракторним причепом, марка та модель: БЕЛАРУС-892, державний реєстраційний номер: НОМЕР_5 , об`єм двигуна: 4750 см.куб., номер шасі: б/н, рік випуску: 2017 (Т.1 а.с.25-29);

5) Агрегат універсальний УДА-3,1-20, марка та модель: УДА-3,1-20, заводський номер: 1718, рік випуску: 2011 (Т.1 а.с.45-48).

Для здійснення своєї фінансово-господарської діяльності протягом 2018-2019 років ТОВ ФГ Черненко закуповувало дизельне паливо, посівні матеріали та добрива, про що свідчать дані ЄРПН та первинні документи, що додаються. Зокрема 28.01.2019 року було закуплено дизельне паливо у ТОВ Нафта-Маркет в обсязі 9470 л. на загальну суму 218757,00 грн., що підтверджується видатковою накладною №3 від 04 лютого 2019 року та товарно-транспортною накладною№31 від 04.02.2019 року (Т.1 а.с.62-65). 07.08.2019 року було закуплено дизельне паливо у ТОВ Нафта-Маркет в обсязі 8760 л. на загальну суму 186150,00 грн., що підтверджується видатковою накладною №9 від 07 серпня 2019 року та товарно-транспортною накладною№39 від 07.08.2019 року (Т.1 а.с.66-69).

11.02.2019 було закуплено насіння соняшника у ПП Хім-Агро-Дар , а саме: насіння соняшнику Айдар в обсязі 98 мішків, насіння соняшнику Тунка в обсязі 57 мішків, що підтверджується договором купівлі-продажу №09 від 11 лютого 2019 року, накладними №24 та №25 від 12 лютого 2019 року, товарно-транспортними накладними № 24 і № 25 від 12.02.2019 року, за яке проведена оплата в повному обсязі згідно платіжних доручень № 13 від 11 лютого 2019 р на суму 389083,03 грн. (Т.1 а.с.49-61).

З земельної ділянки площею 178,96 га зібрано 880 т. соняшника. Також частина земель площею 69,85 га надійшла до ТОВ ФГ Черненко вже засіяною озимою пшеницею та 7,46 га засіяною озимим ячменем. З земельної ділянки площею 69,85 га зібрано 302,4 тони озимої пшениці. З земельної ділянки площею 7,46 га зібрано 33,89 тонн озимого ячменю. Також 19,82 га було засіяно кукурудзою, збирання врожаю кукурудзи на початку 2019 року не відбулося. Насіння кукурудзи придбано згідно договору постачання № 01/04 від 01 квітня 2019 року. Усі землі, що надійшли в користування були зорані та внесені добрива. Таким чином, обсяг наявної та закупленої с/г продукції, дизельного палива для техніки, земельної ділянки є і достатнім для проведення посівних, збиральних робіт, а також обсяг отриманого урожаю с/г продукції для подальшої її реалізації є обґрунтованим, що підтверджується відповідною статистичною звітністю ТОВ ФГ Черненко , а саме: формою 4 СГ за 2019 рік - про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2019 року та 37 СГ за вересень 2019 року - звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур.

Таким чином, суд убачає, що ТОВ ФГ Черненко має всі технічні, технологічні та людські ресурси, а також основні засоби для ведення реальної господарської діяльності.

Відповідно до п.1-3 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.

Комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно пунктів 19, 21-23 Порядку рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу, який підписується учасниками засідання.

Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну (п.1 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації).

Відповідно до п.п.11-13 вказаного Порядку платник податку може додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.

За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.

За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, та надсилає його платнику податку у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Про залишення скарги без розгляду комісія ДФС з питань розгляду скарг повідомляє платнику податку із зазначенням обґрунтованих причин у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу (п.п.15-16 Порядку).

Оскаржуване рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії (у спірному рішенні відсутні конкретні посилання, якого саме документа не вистачило податковому органу) дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

На підставі викладеного, судом встановлено протиправність прийнятого рішення про відмову у реєстрації вказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Окрім того суд звертає увагу, що на виконання вимог підпунктів 24, 26 Порядку №117 (чинним на момент виникнення правовідносин) відповідач, як комісія центрального рівня, протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів (отримання документів 11.11.2019 року) мав право прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Тобто відповідач мав право прийняти рішення про відмову у реєстрації ПН №1 від 30.09.2019 року до 18.11.2019 року. Натомість таке рішення винесено відповідачем 19.11.2019 року, що є порушенням підпунктів 24, 26 Порядку №117.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому, в силу частини 2 статті 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Однак, відповідачем по справі, як суб`єктами владних повноважень, не виконано покладеного на них обов`язку щодо доказування правомірності прийнятих спірного рішення, а тому суд дійшов висновку, що таке є необґрунтованими, винесеним не у відповідності до вимог чинного законодавства, у зв`язку із чим є протиправним та підлягає скасуванню.

Разом з тим суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №537 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби з 29 серпня 2019 року Головне управління ДПС у Кіровоградській області розпочало виконання функцій і повноважень, покладених на нього Положенням про Головне управління ДПС у Кіровоградській області, затвердженого наказом ДПС України від 12.07.2019 №14, та функціональних повноважень Головного управління ДФС у Кіровоградській області, що припиняється.

Кабінетом Міністрів України 19.06.2019 року прийнято постанову № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", згідно якої, постановлено утворити як юридичну особу публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема, Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області.

Відповідно до пункту 4 Постанови № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" визначено, що територіальні органи Державної податкової служби є правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізується згідно з п. 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.

Таким чином, всі суб`єктивні права та обов`язки внаслідок проведеної реорганізації органів ДФС перейшли до органів ДПС.

Вирішуючи позовну вимогу про зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до пункту 28 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За правилами Порядку №1246 реєстрація в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДФС України.

За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1332579/42081967 від 19.11.2019 року визнано судом протиправними та скасовано, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.09.2019 року №1 датою її фактичного отримання контролюючим органом - 15.10.2019 року.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у даній справі, суд виходив з того, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з даним позовом позивач сплатив судовий збір у сумі 2102,00 грн., перерахувавши їх квитанцією №ПН1857 від 28.07.2020 року. (Т.1 а.с.14).

Відтак, здійснені позивачем витрати на оплату судового збору у сумі 2102,00 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, який прийняв протиправне рішення.

Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ФГ Черненко (вул. Дмитрівська, буд.84, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400; код в ЄДРПОУ 42081967) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області № 1236839/41729228 від 26.07.2019 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 93 від 01.07.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України №1332579/42081967 від 19.11.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.09.2019 року, поданої товариством з обмеженою відповідальністю «ФГ Черненко» .

Зобов`язати Держану податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 30.09.2019 року, подану товариством з обмеженою відповідальністю «ФГ Черненко» , днем її прийняття, а саме 15.10.2019 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю ФГ Черненко (код в ЄДРПОУ 42081967) судові витрати на сплату судового збору в сумі 2102,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код в ЄДРПОУ 43005393).

Копію рішення суду направити сторонам.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92889101
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3019/20

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 12.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 13.11.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні