Справа № 420/3518/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
24 квітня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування.
Ухвалою суду від 29 квітня 2020 року позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви.
18 травня 2020 року ухвалою суду продовжено Головному управлінню державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області строк для усунення недоліків позовної заяви та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали (з урахуванням пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення КАС України, в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30.03.2020 року №540-ІХ).
До суду 12 серпня 2020 року за вх. №31542/20 надійшло клопотання від 11.08.2020 року з доказами на підтвердження повноважень Опаріна А.С. на представництво ним інтересів Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області у Одеському окружному адміністративному суді та підписання позовних заяв Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та з належним чином оформленим адміністративним позовом, в якому позовні вимоги викладені в наступній редакції:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, ЄДРПОУ 34312077, юридична адреса: 67811, Одеська обл., Овідіопольський р-н., с.Йосипівка, вул.Леніна, буд.101, вигляді повного зупинення експлуатації будівель Йосипівської загальноосвітньої шкоди І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101, шляхом відключення вищевказаних будівель Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки № 143 від 19.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 143 від 19.12.2019 за номерами: 1,3-10,12,13,15-19.
Ухвалою суду від 01 вересня 2020 року продовжено Головному управлінню державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області строк для усунення недоліків позовної заяви та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.
15 вересня 2020 року ухвалою суду прийнято до розгляду позовну заяву Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вх. №31542/20), відкрито провадження у даній справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 18-19 грудня 2019 року здійснено позапланову перевірку Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №143 від 19.12.2019. Вказує, що актом №143 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Зазначає, що порушення за номерами: 1,3-10,12,13,15-19 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу житло та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Подальша експлуатація Йосипівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки учнів, вчителів та відвідувачів у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. При такому становищі учні, вчителі та відвідувачі постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.
02 жовтня 2020 року до суду від відповідача за вх.№40558/20 надійшов відзив на позов без доказів його направлення відповідачу.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовуються позовні вимоги, перевіривши їх доказами, суд дійшов наступних висновків.
Йосипівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34312077) зареєстрована 02.03.2006 року як юридична особа, керівник закладу Лахтіонова Світлана Миколаївна, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно пп.39 п.4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Згідно з п.7 Положення, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пп.27 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС №3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС 12.11.2018 року № 661) ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Судом встановлено, що головним фахівцем Овідіопольського РС Головного управління ДСНС України в Одеській області Лопушнян Максимом Петровичем, на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №420 від 11 грудня 2019 року (а.с.10) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №257 від 16 грудня 2019 року (а.с.11), у період з 18.12.2019 року по 19.12.2019 року у присутності директора Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області.
За результатами перевірки складено акт №143 від 19 грудня 2019 року (а.с.12-20), яким визначено, що перевіркою встановлено 20 порушень вимог приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Так, як зазначено позивачем, порушення, зазначені під №№ 1, 3-10, 12, 13, 15-19 акту №143 від 19 грудня 2019 року є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей:
1. пункт 2, підпункт 2.1 розділу V ППБУ - пожежний резервуар для цілей зовнішнього пожежогасіння не відремонтовано та утримується у непрацездатному стані, а також не забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
3. пункт 2.31, пункт 2.32, розділу ІІІ ППБУ - сходові клітки, внутрішні сходи, коридори та проходи не обладнано евакуаційним освітленням із світловими покажчиками ВИХІД ;
4. пункт 2.37 розділу ІІІ ППБУ - не дотримуються вимоги щодо евакуаційних шляхів та виходів: на першому поверсі евакуаційний вихід перегороджено трубами опалення;
5. пункт 10 розділу IV ППБУ в закладах освіти - у приміщенні котельні допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень;
6. пункт 16 розділу ІІ ППБУ - посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
7. пункт 3 розділу V ППБУ в закладах освіти - допускається експлуатація електропроводки з пошкодженою ізоляцією;
8. пункт 4 розділу V ППБУ в закладах освіти, пункт 1.8 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація тимчасових електромереж у приміщеннях;
9. пункт 2 підпункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - приміщення котельні не відділені протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами;
10. пункт 2 підпункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
12. пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. пункт 1.12 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається відкрите прокладання електропроводів (кабелів) по горючим основам;
15. пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається: підвішування світильників струмопровідні проводи; використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
16. пункт 2, підпункт 2.1 глави 2 розділу IV ППБУ - перед початком опалювального сезону не проводиться перевірка теплових мереж, які розташовані у приміщеннях котельні, результати перевірок які фіксуються у спеціальному журналі із зазначенням дати, особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису.
17. пункт 1, підпункт 1.2 розділу V ППБУ - будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
18. пункт 1, підпункт 1.3 розділу V ППБУ - приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння;
19. пункт 3.11 глави 3 розділу V ППБУ - пожежні щити (стенди) не доукомплектовано засобами пожежогасіння а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском -1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Судом встановлено, що також жодним чином не заперечується відповідачем, що будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №143 від 19.12.2019 року, який 19.12.2019 року вручено керівнику відповідача, не надходило.
Стосовно директора Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 за виявлені порушення відповідно до ст.175 КУпАП складено протокол про адміністративне правопорушення ОД №011544 від 19.12.2019 року (а.с.21) та прийнято постанову ОД №011544 від 19.12.2019 року про накладення адміністративного стягнення, якою вказану посадову особу притягнуто до адміністративної відповідальності (а.с.22).
Доказів оскарження вказаних постанови та протоколу директором Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області Лахтіоновою С.М. відповідачем до суду не надано.
Суд зазначає, що відповідачем до суду на підтвердження усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки надано акт Овідіопольського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №44 від 29.04.2020 року, складений за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області (а.с.112-126), яким встановлено наступні порушення вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки:
1. пункт 2, підпункт 2.1 розділу V ППБУ - пожежний резервуар для цілей зовнішнього пожежогасіння не відремонтовано та утримується у непрацездатному стані, а також не забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
2. пункт 2 підпункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - приміщення котельні не відділені протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами;
3. пункт 2 підпункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
4. пункт 2.9 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - для приміщення котельні не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно, до вимог ДСТУ Б.В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно, з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;
5. пункт 1, підпункт 1.2 розділу V ППБУ - будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
6. пункт 1, підпункт 1.3 розділу V ППБУ - приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння;
7. стаття 9 ЗУ № 2245-ІІІ - не проведено ідентифікацію на визначення об`єкта підвищеної небезпеки.
Таким чином, судом встановлено, що Овідіопольським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області частину порушень, які були встановлені в акті №143 від 19.12.2019 року під номерами 3-8, 12, 13, 15, 16 та 19, після проведення позапланового заходу контролю (нагляду) щодо відповідача як вбачається з акту №44 від 29.04.2020 року не встановлено, у зв`язку з чим суд доходить висновку, що такі порушення відповідачем були усунені.
При цьому суд зазначає, що надані відповідачем до суду докази, а саме клопотання Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області №45 та 44 від 25.03.2020 року (а.с.82, 83) та 49 від 22.04.2020 року (а.с.84) - не є доказами усунення порушень, вказаних у пунктах 9, 10, 17 та 18 розділу Опис виявлених порушень вимог законодавства акту №143 від 19.12.2019 року, оскільки свідчать лише про намір усунення таких порушень, а не про фактичне їх усунення.
Щодо наданих відповідачем як доказів усунення порушення, зазначеного у пункті 1 акту №143 від 19.12.2019 року, акту зняття з обліку джерел зовнішнього водопостачання від 18.05.2020 року (а.с.92) та акту складеного за результатами проведення перевірки щодо огляду пожежного водоймища на території Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (а.с.93), суд зазначає наступне.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частинами 7 та 8 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Стаття 20 Кодексу цивільного захисту України визначає завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту.
Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюються Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складання актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пп.1, 11, 12 ч.1).
Приписами частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).
Суд зазначає, що належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки від 19.12.2019 № 143 порушень, зазначених у пунктах 1, 9, 10, 17, 18 може бути результат повторної перевірки органом ДСНС.
Відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених органом перевірки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутись до суду першої інстанції з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.
Вказаний висновок узгоджується з висновками Верховного Суду, наведеними у постановах від 10 вересня 2020 року у справі № 620/1857/19 та від 29.10.2020 року у справі №815/6378/17.
Відповідачем доведено усунення ним порушень, зазначених у пунктах 3-8, 12, 13, 15, 16 та 19 акту №143 від 19.12.2019 року, що підтверджується актом Овідіопольського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №44 від 29.04.2020 року.
Проте суд зазначає, що відповідачем не надано висновок позивача про усунення відповідачем зафіксованих у пунктах 1, 9, 10, 17, 18 акту №143 від 19.12.2019 року порушень.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, ратифікованої Постановою Верховної Ради № 789-XII від 27.02.1991 р., діти мають не тільки особливі потреби, а й громадські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Держави-учасниці визнають права дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, що відповідають її віку, вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація права дитини на оздоровлення та відпочинок.
Суд зазначає, що при такому становищі учні та працівники закладу відповідача постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Щодо застосування заходів реагування у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача шляхом відключення від джерел електропостачання, суд зазначає наступне.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України Про захист прав споживачів , Про захист економічної конкуренції , іншими нормативно-правовими актами.
Розділом VII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі Правила №312) встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:
- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);
- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);
- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);
- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4).
Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:
- відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);
- недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;
- заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;
- несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);
- невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади;
- закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між споживачем та оператором системи;
- закінчення терміну дії договору між споживачем та постачальником "останньої надії" (за умови неукладення споживачем договору з іншим електропостачальником);
- порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року №209 (далі - Правила охорони електричних мереж).
З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання вимог Головного управління ДСНС України в Одеській області може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.
Тобто, лише наявність порушень технічного стану електричних мереж та/або електричного обладнання приміщення, може бути підставою для застосування до суб`єкта заходів реагування у вигляді повного або часткового припинення постачання електричної енергії.
Однак, як встановлено судом, порушення вимог законодавства, що стосується технічного стану електричних мереж та/або електричного обладнання приміщень Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області відповідачем було усунено, а відтак застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача шляхом відключення від джерел електропостачання є неспівмірним виявленими порушеннями, а відтак не може бути застосовано до відповідача.
Суд зазначає, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель навчального закладу шляхом обмеження до них доступу є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Відповідно до статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Виявлені порушення, зазначені в акті №143 від 19.12.2019 року, а саме несправність пожежного резервуару та незабезпечення безперешкодного забору води поденними автомобілями, відсутність відділення приміщень котельні протипожежними перешкодами, не оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, відсутність системи протипожежного захисту та необладнання приміщень котельні автономними системами пожежогасіння не можуть призвести до пожежі, проте, неусунення цих порушень може у разі виникнення пожежі створити умови, що призведуть до загибелі людей або ж нанесенню шкоди їх здоров`ю.
Вказана позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 29.10.2020 року у справі №815/6378/17.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача, у встановлений час та спосіб не усунені у повному обсязі, існує загроза життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, суд вважає, що є підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області у вигляді зупинення експлуатації, з обмеженням доступу, будівель Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, які розташовані за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101, у яких зафіксовані порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за винятком проведення робіт з усунення зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18 порушень.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч.ч.1.2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на викладене, суд при прийняті рішення приймає до уваги приписи ст. 3 Конституції України, і вважає що позовні вимоги позивача слід задовольнити частково.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Відповідно до ст. 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частиною 1 статті 120 КАС України визначено, що перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Відповідно до ч.4 та ч.5 ст.120 КАС України останнім днем строку, який закінчується вказівкою на певний день, вважається цей день. Якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.
Враховуючи, що провадження у справі відкрито 15 вересня 2020 року, строки розгляду даної справи, визначені ст.258 КАС України, приймаючи до уваги те, що останній день розгляду справи припав на вихідний день (неділя), в силу положень ст.120 КАС України, рішення суду складено 16 листопада 2020 року (перший робочий день).
Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - задовольнити частково.
Застосувати до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Зобов`язати Йосипівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області зупинити експлуатацію, з обмеженням доступу, будівель Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, які розташовані за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101, у яких зафіксовані порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за винятком проведення робіт з усунення зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18 порушень.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул.Прохорівська, 6, м.Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633).
Відповідач - Йосипівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області (вул.Леніна, буд.101, с.Йосипівка, Одеський р-н., Одеська обл., 67811, код ЄДРПОУ 34312077).
Суддя О.А. Вовченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2020 |
Оприлюднено | 17.11.2020 |
Номер документу | 92889645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні