П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 лютого 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/3518/20 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А Н О В И Л А :
24 квітня 2020 року Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, ЄДРПОУ 34312077, юридична адреса: 67811, Одеська обл., Овідіопольський р-н., с.Йосипівка, вул.Леніна (Софіївська), буд.101:
- у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Йосипівської загальноосвітньої шкоди І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101,
- шляхом відключення вищевказаних будівель Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки № 143 від 19.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 143 від 19.12.2019 за номерами: 1,3-10,12,13,15-19.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення перевірки Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області встановлені численні порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів нормам і правилам у сфері пожежної, техногенної безпеки. Більшість в з виявлених порушень впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Не усунення відповідачем виявлених під час перевірки порушень може призвести до виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що внаслідок недофінансування деякий час не оновлювались засоби протипожежної сигналізації та сповіщення, обробка дерев`яних поверхонь будівель тощо. Однак, керівництвом здійснюються всі можливі заходи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідач зазначив, що
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року адміністративний позов ГУ ДСНС України в Одеській області задоволено частково.
Застосовано до Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Зобов`язано Йосипівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області зупинити експлуатацію з обмеженням доступу будівель Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, які розташовані за адресою: 67811, Одеська область, Овідіопольський район, село Йосипівка, вулиця Леніна (Софіївська), 101, у яких зафіксовані порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за винятком проведення робіт з усунення зазначених в акті перевірки №143 від 19.12.2019 року за номерами: 1, 9, 10, 17, 18 порушень.
В іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить зазначене рішення скасувати та прийняте нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги, що більша частина виявлених порушень ним вже усунута. Крім того, повне виконання вимог припису потребує знаходження та виділення незапланованих раніше коштів в районному бюджеті.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, а також додатково надані документи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що в період з 18 по 19 грудня 2019 року головним фахівцем Овідіопольського РС Головного управління ДСНС України в Одеській області Лопушнян Максимом Петровичем на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №420 від 11 грудня 2019 року та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №257 від 16 грудня 2019 року у присутності директора Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, за результатами якої складено акт № 143.
Перевіркою встановлено 20 порушень вимог приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (а.с.19-20).
Порушення №№ 1, 3-10, 12, 13, 15-19 акту №143 від 19 грудня 2019 року, як зазначає ДСНС, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1. В порушення пп.2.1 п.2 розділу V ППБУ пожежний резервуар для цілей зовнішнього пожежогасіння не відремонтовано та утримується у непрацездатному стані, а також не забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
3. В порушення п.2.31, п.2.32 розділу ІІІ ППБУ сходові клітки, внутрішні сходи, коридори та проходи не обладнано евакуаційним освітленням із світловими покажчиками ВИХІД ;
4. В порушення п.2.37 розділу ІІІ ППБУ не дотримуються вимоги щодо евакуаційних шляхів та виходів: на першому поверсі евакуаційний вихід перегороджено трубами опалення;
5. В порушення п.10 розділу IV ППБУ у приміщенні котельні допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень;
6. В порушення п.16 розділу ІІ ППБУ посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
7. В порушення п.3 розділу V ППБУ допускається експлуатація електропроводки з пошкодженою ізоляцією;
8. В порушення п.4 розділу V, п.1.8 глави 1 розділу IV ППБУ допускається експлуатація тимчасових електромереж у приміщеннях;
9. В порушення пп.2.3 п.2 глави 2 розділу ІІІ, п.1.24 розділу IV ППБУ приміщення котельні не відділені протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами;
10. В порушення пп.2.5 п.2 глави 2 розділу ІІІ, п.1.24 розділу IV ППБУ дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
12. В порушення п.1.6 глави 1 розділу IV ППБУ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. В порушення п.1.12 глави 1 розділу IV ППБУ допускається відкрите прокладання електропроводів (кабелів) по горючим основам;
15. В порушення п.1.18 глави 1 розділу IV ППБУ допускається: підвішування світильників струмопровідні проводи; використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
16. В порушення пп.2.1 п.2 глави 2 розділу IV ППБУ перед початком опалювального сезону не проводиться перевірка теплових мереж, які розташовані у приміщеннях котельні, результати перевірок які фіксуються у спеціальному журналі із зазначенням дати, особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису.
17. В порушення пп.1.2 п.1 розділу V ППБУ будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
18. В порушення пп.1.3 п.1 розділу V ППБУ приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння;
19. В порушення п.3.11 глави 3 розділу V ППБУ - пожежні щити (стенди) не доукомплектовано засобами пожежогасіння а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском -1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Постановою Овідіопольського РС ГУ ДСНС в Одеській області № 011544 від 19.12.2019 року директора Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 притягнуто до відповідальності за ст.175 КУпАП (за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки) та накладено штраф у розмірі 102 грн (а.с.22).
За результатами позапланової перевірки, Овідіопольським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено акт №44 від 29.04.2020 року, яким зафіксовано усунення певних порушень, проте, продовжують існувати наступні порушення:
1. (п.1) пункт 2, підпункт 2.1 розділу V ППБУ - пожежний резервуар для цілей зовнішнього пожежогасіння не відремонтовано та утримується у непрацездатному стані, а також не забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями;
2. (п.9) пункт 2 підпункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - приміщення котельні не відділені протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами;
3. (п.10) пункт 2 підпункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 розділу IV ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
4. (п.11) пункт 2.9 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - для приміщення котельні не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно, до вимог ДСТУ Б.В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно, з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;
5. (п.17) пункт 1, підпункт 1.2 розділу V ППБУ - будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
6. (п.18) пункт 1, підпункт 1.3 розділу V ППБУ - приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння;
7. (п.20) стаття 9 ЗУ № 2245-ІІІ - не проведено ідентифікацію на визначення об`єкта підвищеної небезпеки.
Отже на час повторної перевірки, відповідачем усунуто 13 з 20 виявлених порушень приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки школи, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, у встановлений час та спосіб не усунені у повному обсязі, а тому існує загроза життю та здоров`ю людей.
З урахуванням додатково наданих відповідачем документів судова колегія приходить до наступних висновків.
Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, діяльність якої регулюється Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2013 року № 33 «Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» , утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, яким є позивач.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що позивач, здійснюючи перевірку Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольского району Одеської області з питань дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, діяв в межах наданих повноважень.
Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).
За приписами статті 20 Кодексу цивільного захисту України суб`єкт господарювання, зокрема, забезпечує виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечує дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; розробляє заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечує виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримує у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Пунктами 1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Виходячи з вищевикладеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог такої безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єктів до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
За обставинами справи актом перевірки № 143 від 19 грудня 2019 року встановлено 20 порушень відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
29 квітня 2020 року ДСНС, за результатами повторної позапланової перевірки Йосипівської загальноосвітньої школи, складений акт № 44, яким зафіксовано 7 порушень, з яких 5 є такими, що впливають на ризик виникнення аварії чи пожежі (п.1,9,10,17,18). 13 порушень, виявлених у грудні 2019 року, відповідачем усунуто.
До апеляційної скарги відповідачем надано акт № 95 від 16.10.2020 року, складений за результатами проведення ще одного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким зафіксовано 4 порушення (а.с. 154-168).
Згідно акту перевірки у відповідача залишилось 3 порушення, які несуть ризик настання пожежі, а саме:
- (п.10) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням п.2 п.п.2.5, глави 2 розділу ІІІ, п.1.24 р.IV ППБУ;
- (п.17) будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (пункт 1, підпункт 1.2 розділу V ППБУ);
- (п.18) приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння (пункт 1, підпункт 1.3 розділу V ППБУ).
Одне неусунене порушення є таким, що загрожує настанню надзвичайної події, а саме: (п.20) - не проведено ідентифікацію на визначення об`єкта підвищеної небезпеки.
В ході апеляційного розгляду відповідачем наданий акт № 2 позапланового заходу державного нагляду щодо дотримання Йосипівською загальноосвітньою школою вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який складений 26.01.2021.
Згідно акту перевірки позивачем не усунуто порушення:
- п.2 п.п.2.5, глави 2 розділу ІІІ, п.1.24 р.IV ППБУ, яке полягає в тому, що дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (вказане порушення несе ризик настання пожежі),
- ст.9 Закону № 2245-ІІІ внаслідок не проведення ідентифікації на визначення об`єкта підвищеної небезпеки (вказане порушення несе ризик настання надзвичайної ситуації).
Разом з тим, в судове засідання апеляційного суду 24.02.2021 представником відповідача - директором школи Лахтіоновою С.М. надані документи на підтвердження факту усунення порушення п.2 п.п.2.5, глави 2 розділу ІІІ, п.1.24 р.IV ППБУ, а саме:
- робочий проект з вогнезахисного обробляння деревинних конструкцій покрівлі будівлі на об`єкті: Йосипівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів Маяківської сільської ради, складений Одеським обласним спеціалізованим ремонтно-будівельним підприємством протипожежних робіт за замовленням ТОВ "Білдінг Інвест", та експертну оцінку вказаного проекту, яка складена 02.02.2021 ТОВ "Агентство Будівельних Експертиз",
- акт перевірки відповідності вогнезахисту від 10.02.2021 № 10/02 у складі комісії: представника замовника робіт ТОВ "Білдінг Інсест", представника виконавця робіт - Одеського обласного спеціалізованого ремонтно-будівельного підприємства протипожежних робіт, представника третьої особи - інспекційного органу ТОВ "Південний експертний центр", яким встановлено, що на об`єкті Йосипівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів Маяківської сільської ради за адресою Одеська область, Біляївський район, с.Йосипівка, вул.Софійська,101 у період з 01 по 05 лютого 2021 року виконано роботи з вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій горищних покриттів на площі 3660 кв.м. способом: розпилювання (механічним пулевізаором), пензлями та валиками із застосуванням вогнезахисної речовини ДСА-1.
За висновком комісії роботи з вогнезахисту виконані у відповідності до проектної документації та регламенту робіт з вогнезахисту, порушень вимог нормативно-технічних документів не вставлено.
У зв`язку з усуненням недоліків, вказаних в акті від 26.01.2021, відповідач 23.02.2021 звернувся до Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області із заявою про проведення позапланової перевірки у школі, яка отримана адресатом у той же день, що підтверджується копією листа із відміткою про вручення (вх.№ 22).
Наведені обставини свідчать, що апелянтом вжито заходи, які попереджають настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі, оскільки усунуто обставини, які можуть призвести до займання і розповсюдження вогню, сформовано необхідну систему заходів для уникнення випадків виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагуванняу разі її виникнення, що свідчить про добросовісність намірів Йосипівсько загальноосвітньої школи щодо усунення порушень вимог пожежної безпки.
Під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення. В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всіх суб`єктів господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей. Втім, за своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей (частина п`ята статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» ), у зв`язку з чим його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд по справі № 826/10169/18 у постанові від 24 листопада 2020 року.
Отже, погодження на стадії апеляційного розгляду з вимогами позивача про застосування заходів реагування шляхом зупинення експлуатації приміщень школи, за наявністю факту усунення відповідачем всіх порушень, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, свідчило б про порушення мети застосування такого заходу та принципу пропорційності.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням постанови про відмову у задоволенні позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 15 вересня 2020 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 320, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Йосипівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року - скасувати з ухваленням постанови про відмову Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області в задоволенні позову.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя: К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95137762 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні