ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" листопада 2020 р. м. Київ Справа № 911/3168/19
м. Київ, вул. С. Петлюри, буд. 16/108
Господарський суд Київської області
Господарський суд Київської області, одноособово, у складі судді Саванчук С.О., секретар судового засідання Бондаренко О.М., розглянув матеріали
за позовом Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області
07401, Київська обл., м. Бровари, вул. Київська, буд. 137
в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області
07101, Київська обл., м. Славутич, Центральна площа, буд. 7, код ЄДРПОУ 26425731
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс"
07101, Київська обл., м. Славутич, вул. Героїв Дніпра, буд. 2, оф. 9, код ЄДРПОУ 32415282
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача
Головне управління Державної податкової служби у Київській області
03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, буд. 5-А, код ЄДРПОУ 43141377
про стягнення заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки
за участі представників:
прокурора: Козачук В.Б., посвідчення № 053831 від 02.10.2019;
позивача: не з`явився;
відповідача: не з`явився;
третьої особи: не з`явився.
Обставини справи:
До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява (вх. № 3290/19 від 20.12.2019) Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс" про стягнення заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки.
Позовні вимоги обгрунтовані невиконанням відповідачем грошових зобов`язань зі сплати орендної плати згідно з договором оренди земельної ділянки № 846.15 від 13.11.2015, що укладений між ним та Славутицькою міською радою Київської області.
Крім того, у позові заявляється про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головного управління ДПС у Київській області.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 24.12.2019 позовну заяву залишено без руху та встановлено строк для усунення недоліків.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області надійшов лист на виконання вимог ухвали Господарського суду Київської області від 24.12.2019 (вх. № 55/20 від 02.01.2020), відповідно до якого недоліки позовної заяви усунено.
Судом встановлено, що позовна заява і додані до неї документи відповідають вимогам статей 162, 164, 172, частині 5 статті 174, статті 175 Господарського процесуального кодексу України.
Зважаючи на вказане, суд дійшов висновку про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 24.01.2020 відкрито провадження у справі № 911/3168/19 за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Головне управління Державної податкової служби у Київській області, проведення підготовчого засідання суду призначено на 18.02.2020.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.02.2020 зупинено провадження у справі № 911/3168/19 за позовом (вх. № 3290/19 від 20.12.2019) Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс" про стягнення заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки - до закінчення перегляду в касаційному порядку справи № 912/2385/18.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від прокурора надійшла заява про поновлення провадження у справі (вх. № 15710/20 від 28.07.2020).
Ухвалою Господарського суду Київської області від 06.08.2020 судом поновлено провадження у справі № 911/3168/19 та призначено підготовче судове засідання на 08.09.2020.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Славутицької міської ради Київської області електронною поштою надійшла заява (вх. № 18686/20 від 04.09.2020), в якій Славутицька міська рада Київської області підтримує у повному обсязі позовні вимоги заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Славутицької міської ради Київської області надійшла заява (вх. № 18985/20 від 08.09.2020), в якій Славутицька міська рада Київської області підтримує у повному обсязі позовні вимоги заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області.
У судове засідання 08.09.2020 з`явилась прокурор, інші учасники процесу в судове засідання не з`явились, Славутицька міська рада Київської області та третя особа про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.
Відповідно до інформації з офіційного сайту ПАТ "Укрпошта" щодо відправлення відповідачу ухвали Господарського суду Київської області від 06.08.2020, судом встановлено, що "відправлення не вручене під час доставки: інші причини", отже, останнім повідомлення суду про судове засідання не отримане.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 08.09.2020 судом відкладено підготовче засідання у справі № 911/3168/19 на 22.09.2020.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Броварської місцевої прокуратури Київської області надійшли письмові пояснення по справі (вх. № 20091/20 від 22.09.2020).
У судове засідання 22.09.2020 з`явився прокурор, інші учасники процесу в судове засідання не з`явились, Славутицька міська рада Київської області та третя особа про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені.
Відповідно до інформації з офіційного сайту ПАТ "Укрпошта" щодо відправлення відповідачу ухвали Господарського суду Київської області від 08.09.2020, судом встановлено, що "відправлення у точці видачі/доставки", отже, останнім повідомлення суду про судове засідання не отримане.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.09.2020 судом закрито підготовче провадження у справі № 911/3168/19 та призначено справу до розгляду по суті на 13.10.2020.
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Київської обласної прокуратури надійшли пояснення по справі (вх. № 20091/20 від 28.09.2020).
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Славутицької міської ради Київської області надійшла заява про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 20920/20 від 30.09.2020).
Через канцелярію Господарського суду Київської області від Славутицької міської ради Київської області надійшла заява про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 21164/20 від 02.10.2020).
У судовому засіданні 13.10.2020 оголошено перерву до 03.11.2020, відповідно до частини 2 статті 216 Господарського процесуального кодексу України.
У судове засідання 03.10.2020 з`явився прокурор, який підтримав позовні вимоги, інші учасники справи у судове засідання не з`явились, про дату, місце та час судового розгляду повідомлені належним чином.
Відповідно до статті 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 03.11.2020 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд -
встановив:
Між Славутицькою міською радою Київської області (далі - позивач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Промбудліс (далі - відповідач, орендар) укладено договір оренди землі № 846.15 від 13.11.2015, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування частини нежитлової будівлі складу матеріалів № 2 бази УВТК з рампою та нежитлової будівлі складу ЛЗР та ПММ бази УВТК, розташовану за адресою: Київська область, м. Славутич, Будівельна база, вул. Центральна 13/2 та 15.
Відповідно до пункту 2.4 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 420129,33 грн. (витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2015 № 7).
Згідно з пунктом 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі та розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки і становить 12603,88 грн. на рік, на місяць орендна плата становить 1050,32 грн.
Пунктом 4.4 Договору визначено, що перегляд орендної плати за землю оформлюється шляхом підписання додатковї угоди до цього договору зареєстрованої в установленому законом порядку.
Відповідно до пункту 10 Договору орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату, передбачену пунктом 4.1 Договору.
Короткий зміст позовних вимог
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем грошових зобов`язань зі сплати орендної плати згідно з договором оренди земельної ділянки № 846.15 від 13.11.2015, що укладений між ним та Славутицькою міською радою Київської області.
Аргументи заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області
1. Відповідно до пункту 4.2 Договору розмір орендної плати встановлено з урахуванням її цільового призначення, згідно з Податковим кодексом України, рішенням Славутицької міської ради від 08.07.2011 № 335-10-VI Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Славутича Київської області (станом на 01.01.2010) та введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Славутича Київської області від 08.07.2011 № 336-10-VI Про встановлення розмірів земельного податку та орендної плати за землю та врегулювання питань, пов`язаних з проведенням нормативно грошової оцінки земель міста Славутич , витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2015 № 7.
Відповідно до частини 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі" обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно із статтею 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік що року розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
З урахуванням положень договору та вимог податкового законодавства, розрахунок орендної плати на 2017 рік складає: 638168,05 грн. (з урахуванням індексу інфляції: 420129,33*1,433*1,06*1,0), тобто, сума орендної плати в рік складає 19145,04 грн. (638168,05*3%), отже, на місяць орендна плата складає 1595,42 грн.
2. Згідно з актом камеральної перевірки від 24.07.2018 № 2059/10-36-52-01/32415282, Товариством з обмеженою відповідальністю Промбудліс з порушенням строків оплати податкового зобов`язання, 20.11.2017 сплачено такі суми податкового боргу, нарахованого згідно податкового розрахунку земельного податку (податкова декларація з плати за землю) від 14.02.2017 № 1700003201: 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.04.2017), 465,35 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.03.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 02.03.2017), 80,00 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017).
У зв`язку з несвоєчасною сплатою плати за землю, платнику податку за результатами камеральної перевірки нараховано штрафні санкції в сумі 1336,80 грн., та на адресу відповідача направлено податкове повідомлення - рішення від 14.08.2018 № 0041961203, однак, лист повернувся за закінченням строку зберігання.
Враховуючи викладене, заборгованість відповідача за договором оренди землі станом на 01.09.2019 не погашена та складає 13822,19 грн. (19145,04 грн. (орендна плата на 2017 рік з урахуванням індексу нормативно грошової оцінки) - 5322,85 грн. (сплачено за 2017 рік згідно акту камеральної перевірки від 24.07.2018 № 2059/10-36-52-01/32415282) = 13822,19 грн.).
Аргументи Славутицької міської ради Київської області
Між сторонами укладено договір оренди землі № 846.15 від 13.11.2015, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування частини нежитлової будівлі складу матеріалів № 2 бази УВТК з рампою та нежитлової будівлі складу ЛЗР та ПММ бази УВТК, розташовану за адресою: Київська область, м. Славутич, Будівельна база, вул. Центральна 13/2 та 15.
Відповідно до пункту 2.4 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 420129,33 грн. (витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2015 № 7).
Згідно з пунктом 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі та розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки і становить 12603,88 грн. на рік, на місяць орендна плата становить 1050,32 грн.
Пунктом 4.3 Договору визначено, що орендна плата вноситься в грошовій безготівковій формі на поточний рахунок орендодавця щомісячно до 30 числа наступного місяця.
На адресу відповідача направлялись листи з вимогою сплати заборгованості за спірним договором, проте, станом на дату розгляду справи, заборгованість не сплачено, з огляду на це, наявні підстави для стягнення заборгованості з орендної плати.
Крім того, листом Головного управління ДПС у Київській області від 17.01.2020 № 1206/9/10-36-52-07 визначено, що заборгованість відповідача станом на 17.01.2020 складає 38228,24 грн.
Аргументи Товариства з обмеженою відповідальністю Промбудліс
Відповідач відзиву на позовну заяву, доказів сплати або контр - розрахунку суми заборгованості суду не надав, належне повідомлення судом відповідача про судове засідання підтверджується наявними матеріалами справи про направлення йому ухвали суду на адресу, що встановлена з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 07101, Київська обл., м. Славутич, вул. Героїв Дніпра, буд. 2, оф. 9.
За приписом пункту 10 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.
Відповідно до статті 10 вказаного Закону, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, винесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку про належне повідомлення відповідача про розгляд справи щодо нього у господарському суді та його процесуальні права на надання суду заперечень на позов і доказів.
Норми права, що підлягають застосуванню
Згідно з частиною 1 статті 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. До відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (частина 6 статті 283 Господарського кодексу України).
Відповідно до статті 3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" відносини щодо оренди майна, яке перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з статтею 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Згідно з частиною 1 статті 763 Цивільного кодексу України, яка кореспондується з нормами частини 1 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", договір найму укладається на строк, встановлений договором.
Приписами частини 2 статті 291 Господарського кодексу України та частини 2 статті 26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" унормовано, що договір оренди припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; приватизації об`єкта оренди орендарем (за участю орендаря); банкрутства орендаря; загибелі об`єкта оренди; ліквідації юридичної особи, яка була орендарем або орендодавцем.
Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Згідно з статтею 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про оренду державного та комунального майна , одними з істотних умов договору оренди є об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації), орендна плата з урахуванням її індексації.
Статтею 11 Закону України Про оренду державного та комунального майна визначено, що оцінка об`єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Оцінка об`єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об`єкта оренди.
Згідно з статтею 19 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендна плата є платежем, який вносить орендар орендодавцеві незалежно від наслідків господарської діяльності. Строки внесення орендної плати визначаються у договорі.
Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об`єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об`єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об`єктів, що перебувають у державній власності.
Статтею 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна визначено, що розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об`єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної владиабо органами місцевого самоврядування.
Згідно з статтею 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За змістом положень статей 626, 628 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з статтею 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з приписами статей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Фактичні обставини, встановлені судом, докази, що прийняті та відхилені судом, мотиви прийняття або відхилення кожного доказу та аргументу, викладеного сторонами у матеріалах справи та висновки суду за результатами розгляду справи
Між Славутицькою міською радою Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Промбудліс укладено договір оренди землі № 846.15 від 13.11.2015, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування частини нежитлової будівлі складу матеріалів № 2 бази УВТК з рампою та нежитлової будівлі складу ЛЗР та ПММ бази УВТК, розташовану за адресою: Київська область, м. Славутич, Будівельна база, вул. Центральна 13/2 та 15.
Відповідно до пункту 2.4 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 420129,33 грн. (витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 30.10.2015 № 7).
Згідно з пунктом 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі та розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки і становить 12603,88 грн. на рік, на місяць орендна плата становить 1050,32 грн.
Пунктом 4.3 Договору визначено, що орендна плата вноситься в грошовій безготівковій формі на поточний рахунок орендодавця щомісячно до 30 числа наступного місяця.
Додатковою угодою № 1 від 25.11.2016 поновлено термін дії договору до 13.11.2017.
На підтвердження позовних вимог позивачем та прокурором зазначено таке.
Відповідно до частини 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі" обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно із статтею 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік що рокурозраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
З урахуванням положень договору та вимог податкового законодавства, розрахунок орендної плати на 2017 рік складає: 638168,05 грн. (з урахуванням індексу інфляції: 420129,33*1,433*1,06*1,0), тобто, сума орендної плати в рік складає 19145,04 грн. (638168,05*3%), отже, на місяць орендна плата складає 1595,42 грн.
Згідно з актом камеральної перевірки від 24.07.2018 № 2059/10-36-52-01/32415282, Товариством з обмеженою відповідальністю Промбудліс з порушенням строків оплати податкового зобов`язання, 20.11.2017, сплачені такі суми податкового боргу, нарахованого згідно податкового розрахунку земельного податку (податкова декларація з плати за землю) від 14.02.2017 № 1700003201: 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.04.2017), 465,35 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.03.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 02.03.2017), 80,00 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017).
Листом Головного управління ДПС у Київській області від 17.01.2020 № 1206/9/10-36-52-07 визначено, що заборгованість відповідача станом на 17.01.2020 складає 38228,24 грн.
Проте, аргументи прокурора та позивача про наявність підстав для індексації грошової оцінки земельної ділянки і, в подальшому, зміни розміру орендної плати для відповідача, суд відхиляє, з огляду на те, що збільшення розміру орендної плати внаслідок індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки не передбачено ані умовами первісної редакції договору оренди, ані додатковою угодою, оскільки за умовами договору оренди передбачено лише обчислення розміру орендної плати з урахуванням індексу інфляції, що не є тотожним індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, більше того, пункт 4.1 Договору встановлює орендну плату в чітко визначеному розмірі, що обчислюється у грошовій одиниці: 12603,88 грн. - на рік, 1050,32 грн. - на місяць, а за умовами пункту 4.4. Договору, перегляд розміру орендної плати у зв`язку зі зміною коефіцієнтів індексації оформлюється шляхом підписання додаткової угоди до договору, зареєстрованої в установленому законом порядку.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 Податкового кодексу України).
Згідно з частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Відповідно до статті статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди.
Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, проте, саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати, що є істотними умовами для таких договорів.
З моменту укладення договору оренди землі між землекористувачем та органом місцевого самоврядування припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами, оскільки виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №1917/1188/2012 (№826/1291/17)).
Отже, аргументи прокурора та позивача щодо автоматичного застосування індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки під час розрахунку орендної плати на підставі положень Податкового кодексу України відхиляються судом.
Також, суд зазначає, що індексація нормативної грошової оцінки не є тотожною індексації орендної плати, з огляду на таке.
Відповідно до пункту 4 Договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Перегляд орендної плати на землю оформлюється шляхом підписання додаткової угоди до цього договору зареєстрованої в установленому законом порядку.
Відповідно до положень пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Хоча природа, як індексації нормативної грошової оцінки, так і індексації орендної плати, базується на індексі споживчих цін, обрахованих Державною службою статистики України, проте, механізми їх застосування є різними, як за правовим змістом, так і за суб`єктами застосування.
Зокрема, індексація нормативної грошової оцінки здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, із застосуванням певної методики (стаття 289 Податкового кодесу України), більше того, різні числові показники індексації нормативної грошової оцінки та індексу споживчих цін за 2016, 2017, 2018 роки підтверджують відмінність цих двох показників.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (абзац 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі"). Отже, за загальним правилом, індексувати необхідно лише орендну плату, якщо інше не передбачено у договорі оренди. Індексація ж нормативної грошової оцінки має використовуватися, як правило, для визначення розміру земельного податку, за відсутності договору оренди земельної ділянки.
Якщо обов`язкова індексація нормативної грошової оцінки не визначена у договорі, то обчислення орендної плати відбувається відповідно до наведеної норми Закону (індексується лише орендна плата).
Отже, з урахуванням вимог Податкового кодексу України, суд дійшов висновку, що правовідносини позивача з відповідачем є договірними, господарськими, а не контролюючими, адміністративними, тобто, позивачем не надано доказів на підтвердження існування у відповідача, згідно з умовами договору, обов`язку самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, як підстави для зміни розміру орендної плати, незалежно від внесення змін до договору оренди землі.
Розмір орендної плати за умовами пунктів 4.1, 4.2, 4.3 Договору оренди має обраховуватись з урахуванням індексу інфляції, а нарахування орендної плати за спірний період із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель є безпідставним, оскільки між сторонами не укладено додаткову угоду до договору оренди щодо перерахунку орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі.
Зміна нормативної грошової оцінки внаслідок індексації є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками, тобто, не тягне автоматичної зміни умов договорів щодо розміру орендної плати без підписання додаткової угоди.
Аналогічну правову позицію Верховного Суду викладено у постановах від 30.03.2018 у справі № 916/3236/16, від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 19.12.2019 у справі № 922/1137/19, від16.03.2020 у справі № 922/1658/19.
З огляду на викладене, суд зазначає, що розмір орендної плати за умовами договору має обраховуватись з урахуванням індексу інфляції, а нарахування орендної плати за спірний період із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель є безпідставним, оскільки, між сторонами не укладено додаткової угоди до договору оренди щодо перерахунку орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі.
При цьому, доводи прокурора про самостійно задекларовану відповідачем суму річної орендної плати з розрахунку 1595,50 грн. на місяць (за податковою декларацією з плати за землю) не спростовують вищевикладених висновків суду про встановлену законом обов`язковість письмового погодження сторонами у договорі розміру орендної плати, а, відтак, про відсутність підстав для стягнення непогоджених сум у судовому порядку.
2. Згідно з пунктом 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі та розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки і становить 12603,88 грн. на рік, на місяць орендна плата становить 1050,32 грн.
Пунктом 4.3 Договору визначено, що орендна плата вноситься в грошовій безготівковій формі на поточний рахунок орендодавця щомісячно до 30 числа наступного місяця.
Як вбачається акту камеральної перевірки від 24.07.2018 № 2059/10-36-52-01/32415282, відповідачем, з порушенням строків оплати податкового зобов`язання, 20.11.2017 сплачено такі суми податкового боргу, нарахованого згідно податкового розрахунку земельного податку (податкова декларація з плати за землю) від 14.02.2017 № 1700003201: 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.04.2017), 465,35 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 30.03.2017), 1595,50 грн. (граничний термін сплати 02.03.2017), 80,00 грн. (граничний термін сплати 30.05.2017), всього на суму 5322,85 грн.
Отже, з урахуванням вимог пунктів 4.1, 4.3 Договору та часткової сплати у розмірі 5322,85 грн, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення грошових коштів у розмірі: (12603,88 грн. (річна ставка, яка визначена договором) - 5322,85 грн. (грошові кошти, які сплачені відповідачем за 2017 рік, що підтверджується актом камеральної перевірки та не заперечується сторонами) = 7280,99 грн. заборгованості за договором оренди № 846.15 від 13.11.2015 за 2017 рік.
З урахуванням того, що правовідносини позивача з відповідачем є договірними, розмір орендної плати має обраховуватись з урахуванням індексу інфляції, а нарахування орендної плати за спірний період із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель є безпідставним, оскільки між сторонами не укладено додаткову угоду і того, що відповідачем частково сплачено орендну плату у розмірі 5322,85 грн. за 2017 рік, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення грошових коштів у розмірі 7280,99 грн.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з статтею 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з статтею 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи, а відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування; питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші протии України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук протии України" Європейський суд з прав людини також зазначив, щохоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Оцінюючи подані до матеріалів справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судовий збір за подання позовної заяви, в порядку статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 11, 73, 74, 76-80, 191, 232, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
вирішив:
1. Позов (вх. № 3290/19 від 20.12.2019) Заступника керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Славутицької міської ради Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс" про стягнення заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс" (07101, Київська обл., м. Славутич, вул. Героїв Дніпра, буд. 2, оф. 9, код ЄДРПОУ 32415282) на користь Славутицької міської ради Київської області (07101, Київська обл., м. Славутич, Центральна площа, буд. 7, код ЄДРПОУ 26425731, реквізити для сплати: отримувач коштів - УДКС у м. Славутич/Славутич/18010600; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38042906; банк отримувача - Казначейство України; код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA9589999800000332148812010014, код класифікації доходів бюджету - 18010600) 7280,99 грн. (сім тисяч двісті вісімдесят гривень дев`яносто дев`ять копійок) заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки від 13.11.2015 № 846.15.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудліс" (07101, Київська обл., м. Славутич, вул. Героїв Дніпра, буд. 2, оф. 9, код ЄДРПОУ 32415282) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, б-р Лесі Українки, буд. 27/2, код ЄДРПОУ 02909996, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок 35216008015641, код класифікації видатків бюджету -2800) 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня) судового збору.
4. У задоволенні іншої частини позову відмовити.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне рішення складено 17.11.2020.
Суддя С.О. Саванчук
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 19.11.2020 |
Номер документу | 92918067 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Саванчук С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні