Рішення
від 04.11.2020 по справі 300/519/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" листопада 2020 р. справа № 300/519/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Скільського І.І.,

за участі:

секретаря судового засідання - Гевак Л.І.,

представників позивача - Маланюка О.Я., Бунчака О.М.,

представника відповідача - Білінської О.Я.,

представника третьої особи Долинського виробничого управління водопровідно- каналізаційного господарства - Бойчука В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Світ шкіри до Долинської районної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства про визнання протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Світ шкіри звернулося до суду з адміністративним позовом до Долинської районної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства про визнання протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів (з ПДВ), відновивши чинність рішення Долинської районної ради від 29.03.2018 року №527-27/2018 Про тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення в частині встановлення тарифу для підприємств на рівні 22 гривні за 1000 літрів (з ПДВ).

Позовні вимоги мотивовані тим, що Долинською районною радою протиправно прийнято рішення від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій, яке суттєво впливає на права та інтереси позивача, оскільки з його прийняттям втричі збільшено тариф на централізоване водопостачання для підприємства.

Ухвалою Івано-Франківського оружного адміністративного суду від 05.03.2020 року в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Світ шкіри про забезпечення позову відмовлено.

Дану ухвалу залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.06.2020 року.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.03.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

У строк встановлений судом позивач усунув недоліки позовної заяви, а тому ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.03.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 14.07.2020 року у даній справі закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, з підстав викладених в позовній заяві та відповіді на відзив. Суду пояснили, що оскаржуване рішення прийнято Долинською районною радою протиправно, з грубим порушенням встановленої законодавством процедури, необґрунтовано та без врахування права позивача на участь у процесі прийняття рішення, так як виконавцем комунальних послуг належним чином не доведено інформації до споживачів про намір змінити тарифи на комунальні послуги, частково розміщена інформація є неповною та неточною, а відповідач не виконав обов`зку щодо контролю за дотриманням порядку такого інформування. Також не дотримано строку, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від споживачів щодо наміру здійснити зміну тарифу, оскільки громадські слухання щодо вказаного питання проведено 30.01.2020 року, тоді як обов`язковий семиденний термін завершувався 31.01.2020 року. Окрім цього позивачем порушено 20-тиденний строк оприлюднення проекту вказаного рішення. Зазначили, що відповідачем не перевірено поданих виконавцем комунальних послуг розрахунків щодо економічно обґрунтованих тарифів на водопостачання, а поділ споживачів послуг за будь-яким критерієм та встановлення для фізичних і юридичних осіб різних тарифів є незаконним. Просили позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечила з мотивів, наведених у відзиві, який міститься в матеріалах справи. Вказала, що вважає позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню, оскільки рішення від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Долинська районна рада прийняла відповідно до вимог чинного законодавства. Зазначила, що виконавцем комунальних послуг інформацію про намір змінити тарифи на комунальні послуги розміщено в газеті Свіча 24.01.2020 року, а 27.01.2020 року на офіційному веб-сайті Долинської районної ради розміщено лист виконавця послуг про необхідність зміни тарифів та оголошення про проведення громадських слухань щодо вказаного питання 30.01.2020 року о 17 год. Також повідомила, що проект оскаржуваного рішення було оприлюднено на сайті відповідача 27.01.2020 року. На громадських слуханнях, які відбулися 30.01.2020 року жодних пропозицій, зауважень чи заперечень від учасників слухання не надходило, що підтверджується листом виконавцем комунальних послуг. Також, на думку представника відповідача, семиденний строк подання пропозицій чи зауважень завершувався 30.01.2020 та обчислюється з 24.01.2020, дня опублікування оголошення у газеті Свіча . Просила у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи в судовому засіданні пояснив, що Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства не було допущено порушень щодо порядку інформування споживачів про намір змінити тарифи на послуги водопостачання та водовідведення, оскільки 24.01.2020 року, згідно Порядку №130 розміщено оголошення про намір змінити тарифи у газеті Свіча , а 30.01.2020 року було проведено громадські слухання щодо даного питання, на яких підтримано питання про підняття тарифів. Вказав, що необхідність збільшення розміру тарифів викликана у зв`язку з складною фінансово-економічною ситуацією підприємства та неможливістю нормального функціонування.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку загального позовного провадження, заслухавши представників сторін та пояснення третьої особи, дослідивши і оцінивши докази, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 22.01.2020 року Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства звернулося до голови Долинської районної ради Івано-Франківської області із заявою та доданими до неї документами про необхідність встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

Так, відповідно до поданих документів діючі тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, які затверджені рішенням Долинської районної ради №527-27/2018 від 29.03.2018 року, не забезпечують беззбитковості діяльності підприємства, оскільки відбулося збільшення основних складових тарифу: ціни електроенергії, розміру мінімальної заробітної плати, витрат зі сплати податків, ціни на реагенти та паливно-мастильні матеріали, у зв`язку з чим виникла необхідність приведення вказаних тарифів до економічно обґрунтованого рівня.

06.02.2020 року на сорок четвертій позачерговій сесії сьомого скликання Долинської районної ради прийнято рішення №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення , яким вирішено встановити тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, що надаються Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства: для населення : з водопостачання 13,90 грн./1000 л (з ПДВ); з водовідведення - 5,80 грн. /1000л (з ПДВ); для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій: з водопостачання 60,00 грн./1000л (з ПДВ); з водовідведення - 50,00 грн./1000л (з ПДВ) (т.1, а.с. 36).

Згідно з п. 3 зазначеного рішення, рішення Долинської районної ради №527-27/2018 від 29.03.2018 року Про встановлення тарифів на центральне водопостачання та водовідведення визнано таким, що втратило чинність.

Не погоджуючись із рішення відповідача №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів (з ПДВ) та оскільки позивач є споживачем послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, позивач в порядку ст. 264 КАС України звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Стаття 264 КАС України визначає особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень.

Правила цієї статті поширюються, зокрема, на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2, ч. 3 ст. 264 КАС України, право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017р. №2189-VIII.

Відповідно до п.5 ч.1 ст.1 Закону України Про житлово-комунальні послуги житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Згідно п. 2 ч. 3 ст. 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону, до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.

Згідно ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

Відповідно до пункту 37 частини 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.

Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015 № 887-VIII Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення .

У відповідності з ч.ч. 2-3 ст. 4 вказаного Закону, органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у пунктах 1, 2, 6-8, 12, 14 частини першої статті 1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у засобах масової інформації.

Державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №130 від 05.06.2018 р. (далі- Порядок № 130), визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Згідно п.1 розділу ІІ Порядку №130, виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно п.2 розділу ІІ Порядку №130, протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Відповідно до п.3 розділу ІІ Порядку №130, виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:

загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);

обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);

адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

За змістом п. 5 розділу ІІ Порядку №130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку встановлено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Як встановлено судом, 22.01.2020 року Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства звернулося до Долинської районної ради Івано-Франківської області із заявою про необхідність встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

24.01.2020 року виконавцем комунальних послуг розміщено оголошення в газеті Свіча під назвою До відома споживачів централізованого водопостачання та водовідведення , у якому зазначається про намір змінити тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

27.01.2020 року Долинською районною радою прийнято розпорядження №4 про проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

Цього ж дня на офіційному веб-сайті Долинської районної ради опубліковано оголошення про те, що такі громадські слухання відбудуться 30 січня 2020 року о 17:00 год., в залі засідань адміністративного приміщення районної ради та розміщено проект оскаржуваного рішення Долинської міської ради про встановлення тарифів.

З аналізу положень Порядку №130 вбачається, що передбачена ним процедура доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад спрямована на забезпечення безперешкодного та безоплатного доступу споживачів до вказаної інформації, а також врахування їх пропозицій при вирішенні питань щодо структури цін/тарифів, зміни цін/тарифів.

Така ж мета і проведення відкритих слухань щодо цін/тарифів, їхніх складових для всіх категорій споживачів, змін цін/тарифів у сферах постачання централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, необхідність розробки порядку проведення яких передбачена Законом України Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення .

Проте в інформації про намір змінити тарифи, яка була оприлюднена Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства в газеті Свіча є неповною, оскільки відсутні відомості щодо загального розміру планованого тарифу поданого раді та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, а зазначено діючий тариф та відсоток відшкодування виключно для населення, хоча фактично тарифи переглядалися тільки для підприємств, суб`єктів підприємницької діяльності; визначення відсотка підвищення тарифу; не зазначено адресу районної ради, як органу що встановлює тарифи для прийняття зауважень і пропозицій. Таким чином на переконання суду таке оголошення не може вважатись належним повідомленням споживачів про зміну тарифів.

З аналізу пункту 5 Порядку №130 слідує, що інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет, у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження, веб-сайті виконавця комунальних послуг, на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги. Однин з цих способів (крім розміщення на інформаційних стендах) суб`єкт може обрати як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, проте за допомогою інших способів та шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

В судовому засіданні встановлено, що інформації про намір змінити тарифи не було опубліковано на діючому веб-сайті Долинської районної рад в повному обсязі, а тільки 27.01.2020 року розміщено лист Долинського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства.

Відповідачем чи третьою особою не надано суду доказів на підтвердження розміщення інформації на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги, а тому суд дійшов висновку, що відповідачем та третьою особою не в повній мірі виконані вимоги діючого законодавства щодо інформування населення про зміну тарифів на водопостачання та водовідведення.

Більше того відповідно до наявних у матеріалах справи розрахунків (платіжних документів) від 02.12.2019 року, 02.01.2020 року та 04.02.2020 року (т.1 а.с.47-49), сформованих Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства для оплати ТОВ Світ шкіри послуг за воду та каналізацію, жодної інформації про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач, виконавцем комунальних послуг не зазначено.

На переконання суду одним із найдієвіших та найефективніших способів доведення, виконавцем комунальних послуг, інформації до споживачів про намір змінити тарифи є розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, оскільки розрахунки, платіжні документи споживачі отримують щомісяця, так як оплата вказаних послуг здійснюється саме на підставі розрахунків, наданих виконавцем комунальних послуг, а тому кожен споживач безперешкодно зможе дізнатися про зміну відповідного тарифу.

Крім того, відповідно до абзацу 2 пункту 5 Порядку №130, встановлено обов`язок виконавця комунальних послуг повідомити споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та зазначення джерела розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач, шляхом розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг. Чого виконавцем комунальних послуг здійснено не було.

Згідно п.13 розділу ІІ Порядку №130, контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації,передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом.

Однак, відповідачем не здійснено належного контролю за дотриманням Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційним господарством (виконавцем комунальних послуг) порядку доведення до відома споживачів повної інформації про зміну тарифів, зокрема: загального розміру планованого тарифу поданого раді та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався; визначення відсотка підвищення тарифу, не зазначено адресу районної ради, як органу що встановлює тарифи для прийняття зауважень і пропозицій, що в свою чергу позбавило можливості споживачів комунальної послуги подати зауваження та пропозиції протягом встановленого Порядком №130 строку.

Зважаючи на наведене суд дійшов висновку, що відповідачем та виконавцем комунальних послуг не дотримано процедури прийняття рішення, передбаченої положеннями Порядку №130, який визначає обов`язок виконавчого органу місцевої ради контролювати дотримання суб`єктом господарювання, що виробляють або надають житлово-комунальні послуги, механізму доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад при встановленні уповноваженими органами тарифів на житлово-комунальні послуги.

Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Порушення порядку доведення до споживачів інформації про структуру тарифів з обґрунтуванням необхідності їх підвищення порушило права позивача у законний спосіб бути повідомленим виконавцем комунальних послуг, про намір зміни тарифів на комунальні послуги, про джерело розміщення всієї необхідної інформації з якою без перешкод міг ознайомитись споживач та на участь в формуванні цих тарифів.

Згідно ст.13 Закону України Про місцеве самоврядування територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №278/2802/17.

Разом із тим, саме по собі визначення на законодавчому рівні права на громадські слухання є недостатнім без ефективного механізму їх реалізації.

Суд зазначає, що проведенню громадських слухань щодо зміни тарифу, скликанню сесії ради та прийняттю рішення повинна передувати процедура належного інформування споживачів про намір змінити тарифи.

В судовому засіданні встановлено, що 27.01.2020 року відповідачем розміщено на власному веб-сайті інформацію про проведення громадських слухань щодо наміру зміни тарифів на 30.01.2020 року о 17:00 год.

Відповідно до пункту 2 Порядку №130, строк приймання зауважень і пропозицій не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Даним пунктом не встановлено, що семиденний строк слід починати обчислювати саме з дня повідомлення (в даному випадку опублікування 24.01.2020) про намір змінититарифи.

На переконання суду вказаний строк підлягає обчисленню з 25.01.2020 року, як наступного дня після публікації оголошення у газеті Свіча , а тому семиденний строк на подання пропозицій, зауважень чи заперечень завершується 31.01.2020 року, зважаючи на що твердження відповідача що семиденний строк закінчився 30.01.2020 року є необґрунтованими.

Недотримання вказаного строку фактично позбавляє споживачів та, відповідно, і позивача надати свої пропозиції чи зауваження щодо вказаного питання до проведення громадських слухань.

Також суд зазначає, що відповідач є розпорядником публічної інформації в розумінні Закону України Про доступ до публічної інформації .

Відповідно до ст. 5 Закону України Про доступ до публічної інформації , доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Враховуючи викладене проект рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення підлягав обов`язковому оприлюдненню відповідачем не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.

Аналогічний висновок у подібних правовідносинах викладений Верховним Судом у постанові від 04.03.2020 у справі №360/3753/18, у постанові від 19.06.2020 у справі №420/3134/19.

Водночас як встановлено в судовому засіданні, проект рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення опубліковано на сайті відповідача 27.01.2020 року, про що неодноразово зазначалося представником відповідача.

Таким чином, оскільки проект рішення опубліковано 27.01.2020 року, а розгляд зазначеного проекту відбувся 06.02.2020 року, відповідачем недотримано вимоги ч. 3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації , оскільки його опублікування відбулось менше, ніж за 20 робочих днів до дати його розгляду.

Так, відповідачем не проінформовано споживачів про проект оскаржуваного рішення щодо зміни тарифів у встановлений законом строк, чим порушено право громадян на доступ до публічної інформації.

Дані обставини є визначальними для правильного вирішення даного спору, оскільки не оприлюднення інформації органом місцевого самоврядування, у визначений законом спосіб, проектів рішень призводить до того, що споживачі або особи, кого може стосуватися проект рішення, не мають часу подати свої зауваження чи заперечення до проекту рішення.

Суд зазначає, що прийняття оскаржуваного позивачем рішення Долинської районної ради відбулося у значно стислі строки - 22 січня подано заяву про зміну тарифу, 24 січня розміщено оголошення та розроблено проект рішення, 27 січня оприлюднено проект рішення та повідомлено про проведення громадських слухань, 30 січня проведено громадські слухання, 06 лютого прийнято рішення. Тобто від дня подання виконавцем комунальних послуг заяви про зміну тарифів до дня прийняття відповідачем рішення пройшло 15 днів, зважаючи на те, що тільки за 20 днів до прийняття рішення повинно бути оприлюднено проекту такого рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

Таким чином судом встановлено суттєві порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення, які допущені відповідачем та виконавцем комунальних послуг, що є підставою для його скасування в частині.

Таким чином, у спірних правовідносинах, на думку суду, відповідач діяв з порушенням меж повноважень, визначених Законами України, необґрунтовано та не пропорційно, чим порушив вимоги ст. 19 Конституції України та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, за якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в тому числі, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано і пропорційно.

Суд не надає правову оцінку щодо економічної необґрунтованості та невиправданості затверджених Долинською районною радою тарифів на водопостачання та водовідведення, у даному спорі саме порушення процедури прийняття рішення органом місцевого самоврядування має правовим наслідком його протиправність.

Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів, а також наслідки задоволення позову викладені у статтях 264, 265 КАС України. Згідно з вказаними нормами права суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку про необхідність визнання протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів з (ПДВ).

Враховуючи правила статті 264 КАС України, відповідно до частини 9 якої, суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині, вимога позивача про відновлення чинності рішення Долинської районної ради від 29.03.2018 року №527-27/2018 Про тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення в частині встановлення тарифу для підприємств на рівні 22 гривні за 1000 літрів (з ПДВ), задоволенню не підлягає.

У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Світ шкіри за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути 2 102 грн., судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення АТ Укрсиббанк №101 від 03.03.2020 року.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та нечинним рішення Долинської районної ради Івано-Франківської області від 06.02.2020 року №877-44/2020 Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в частині встановлення тарифу на централізоване водопостачання, яке надається Долинським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства, для підприємств, установ, організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, суб`єктів підприємницької діяльності та інших підприємств, установ, організацій на рівні 60,00 гривень за 1000 літрів з (ПДВ).

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Долинської районної ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054398, пр.Незалежності, 5, м.Долина, Івано-Франківська область, 77500) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Світ шкіри (код ЄДРПОУ 32624277, вул. Данила Галицького, 171, м. Болехів, Івано-Франківська область, 77202) сплачений судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.

Зобов`язати Долинську районну раду Івано-Франківської області опублікувати резолютивну частину даного рішення у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.

Апеляційна скарга подається через Івано-Франківський окружний адміністративний суд або безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Світ шкіри адреса: вул. Данила Галицького, 171, м. Болехів, Івано-Франківська область, 77202, код ЄДРПОУ 32624277;

відповідач: Долинська районна рада Івано-Франківської області, адреса: пр.Незалежності, 5, м.Долина, Івано-Франківська область, 77500, код ЄДРПОУ 04054398;

третя особа: Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства, адреса: вул. Б.Хмельницького, 57, м.Долина, Івано-Франківська область, 77500, код ЄДРПОУ 03361626.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

Рішення складене в повному обсязі 16 листопада 2020р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено19.11.2020
Номер документу92919963
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/519/20

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 29.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні