ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6642/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Гринько М.О.,
представника позивача - Чернушенка В.Ю.,
представника третьої особи - Близнюка І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_2 , про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
16 листопада 2020 року ОСОБА_1 (надалі - позивач; ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (надалі - відповідач; Пришибська СТВК) про:
- визнання протиправними дій Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним, що були здійснені 13 листопада 2020 року на її засіданні;
- визнання протиправною та скасування постанови, яка прийнята 13 листопада 2020 року Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області, про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, оскаржувані дії вчинено та спірну постанову прийнято Пришибською СТВК з порушенням вимог ч. 15 ст. 254, п. 1 ч. 1 ст. 252, ч. 6 ст. 63 Виборчого кодексу України, оскільки після визнання протиправною та скасування у судовому порядку постанови Пришибської СТВК від 31.10.2020 Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 відповідачем прийнято нову постанову, яка по суті повторює скасовану. Вказує, що акти та заяви, які зачитувалися 13.11.2020 головою Пришибської СТВК на засідання комісії 13.11.2020 містять припущення та документально не підтверджені. Зазначає, що спірна постанова, прийнята Пришибською СТВК на засіданні 13.11.2020, у порушення вимог ст. 37 Виборчого кодексу України не вивішена для загального ознайомлення та її копія не видана позивачу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/6642/20, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11:30 17 листопада 2020 року, витребувано докази від відповідача та встановлено строк для їх надання до суду до 10:30 17 листопада 2020 року.
17 листопада 2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що Пришибською СТВК були дотримані вимоги, визначені частинами 9,10 ст. 254 Виборчого кодексу України та правомірно, у межах повноважень ініційовано проведення відповідного повторного перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях №530408, №530409, №530394, №530303, №530302, №530304 в єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборам Пришибського сільського голови. Зазначає, що судовим рішенням у справі №440/6389/20 було скасовано лише протокол Пришибської СТВК від 01.11.2020 про повторний підрахунок голосів виборців з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394, а протоколи по решті виборчих дільниць є чинними, тому вважає, що у відповідача були наявні підстави розглянути та прийняти рішення щодо протоколу Пришибської СТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з урахуванням порушень, виявлених в ході повторного підрахунку голосів, посилаючись на те, що 04.11.2020-05.11.2020 до Пришибської СТВК надійшли заяви 13 виборців, якими повідомлено, що 25.10.2020 виборчий бюлетень з виборів Пришибського сільського голови виборцем отримано не було, за Пришибського сільського голову замість виборця голосувала інша особа, про що виборець не просив. Вказує, що приймати рішення щодо повторного підрахунку голосів та визнання голосування на виборчій дільниці недійсним є правом відповідної ТВК та вважає, що дії Пришибської СТВК щодо визнання голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсними є правомірними.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року допущено до участі у справі №440/6642/20 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 .
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року у задоволенні клопотання представника третьої особи про закриття провадження у справі №440/6642/20 - відмовлено.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2020 року витребувано від Полтавського окружного адміністративного суду матеріали адміністративної справи №440/6278/20.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі.
Представник третьої особи у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Зважаючи на вищевикладене, суд вирішив розглядати справу за відсутності представника відповідача.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові та електронні докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
ОСОБА_1 зареєстрована кандидатом на посаду Пришибського сільського голови, що підтверджено копією посвідчення від 17.09.2020 №1, виданого Пришибською СТВК /том 1 а.с. 8/.
25.10.2020 в Україні відбулись місцеві вибори, зокрема, з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області. Голосування проходило у єдиному одномандатному виборчому окрузі, що включав в себе шість виборчих дільниць: №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.
26.10.2020 дільничною виборчою комісією №530394 складено протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області /том 2 а.с. 189-192/, за змістом якого усього участь у голосуванні на виборчій дільниці взяли 250 осіб (з них 215 - у приміщенні для голосування та 35 - за місцем перебування), кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 3, кількість голосів, поданих за кандидатів на посаду сільського голови: ОСОБА_2 - 65, ОСОБА_1 - 96, ОСОБА_3 - 13, ОСОБА_4 - 48, ОСОБА_5 - 13, ОСОБА_6 - 4, ОСОБА_7 - 8.
30.10.2020 року до Пришибської територіальної виборчої комісії надійшла заява від кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_3 про проведення повторного підрахунку голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304, оскільки, на його думку заявника, на вказаних дільницях виявлено грубі порушення Виборчого кодексу України /том 2 а.с. 235-236/.
Також 30.10.2020 Пришибською СТВК одержано акти про порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці 530394 зі змісту яких суд встановив, що у них стверджувалось про врахування під час підрахунку голосів недійсних бюлетенів, бюлетенів із виборчих скриньок, у яких відсутні контрольні листи; внесення до протоколу про підрахунок голосів завідомо неправдивих відомостей (у т.ч., внесення голосів одного кандидата за іншого), розбіжність у кількості голосів, оголошених членом ДВК за кандидатів у відповідних виборах та кількості голосів встановлених шляхом підрахунку бюлетенів за кандидатів у відповідних виборах) /том 2 а.с. 82-85, том 3 а.с. 3-6/.
30.10.2020 року о 17 год. 30 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_3 ", якою вирішено провести повторний підрахунок голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304. Встановивши дату 31 жовтня 2020 року /том 1 а.с. 227, том 2 а.с. 201/.
30.10.2020 року о 17 год. 50 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 2 "Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_3 ", якою вирішено провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови 31 жовтня 2020 року (пункт 1); постанову Пришибської сільської ТВК №1 від 30 жовтня 2020 року скасовано та вирішено вважати нечинною /том 1 а.с. 229, том 2 а.с. 202/.
Не погоджуючись з постановою Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30 жовтня 2020 року №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_3 " та вважаючи її протиправною, а також вважаючи протиправним дії щодо проведення повторного перерахунку голосів, визнання відповідачем голосування на виборчій дільниці № 530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним, ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2020 у справі №440/6278/20, яке набрало законної сили 07.11.2020, в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, треті особи: ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії відмовлено /том 2 а.с. 158-164/.
Також 31.10.2020 Пришибська СТВК прийнята постанову №530094/5, якою постановила: визнати голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним (пункт 1); усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню (пункт 2) /том 2 а.с. 234/.
01.11.2020 Пришибською СТВК складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови, у якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів на виборчій дільниці /том 2 а.с. 134-137/.
01.11.2020 Пришибською СТВК складено також протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530302, №530303, №530304, №530408, №530409 з виборів Пришибського сільського голови, у яких зафіксовано кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського голови /том 2 а.с. 138-157/.
01.11.2020 Пришибською СТВК складено протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі /том 2 а.с. 165-168/, за змістом якого найбільшу кількість голосів виборців набрала ОСОБА_2 - 390 голосів виборців, що становить 39,55% .
Не погодившись з постановою Пришибської СТВК від 31.10.2020 "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним", ОСОБА_1 звернулась до суду позовом.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20 /том 1 а.с. 9-13/, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 /том 1 а.с. 14-19/, позовні вимоги кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, за участі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 , кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_3 про визнання протиправною та скасування постанови задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31 жовтня 2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним".
Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області.
Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
13.11.2020 Пришибською СТВК прийнято постанову №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 /том 2 а.с. 128-133/, якою визнано голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним. Усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню (пункт 1); постановлено скласти протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області з урахуванням пункту 1 Постанови (пункт 2).
13.11.2020 Пришибською СТВК складено протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі /том 2 а.с. 116-118/, за змістом якого найбільшу кількість голосів виборців набрала ОСОБА_2 - 390 голосів виборців, що становить 39,55% .
Статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Виборчий кодекс України визначає відповідно до Конституції України гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 1 ст. 64 Виборчого кодексу України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльності виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є, зокрема, кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене, 16 листопада 2020 року кандидат на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , як суб`єкт виборчого процесу, звернулась до суду з позовом у даній справі, вважаючи протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним, що були вчинені 13 листопада 2020 року, а також вважаючи протиправною та такою, що підлягає скасуванню постанову, яка прийнята 13 листопада 2020 року Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області, про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
За визначенням ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 1 ст. 33 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
При цьому, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст. 206 Виборчого кодексу України, частиною 1 якої передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Таким чином, наявність у виборчої комісії статусу спеціального колегіального органу не звільняє її від обов`язку на період здійснення своїх повноважень забезпечувати організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених Виборчим кодексом України та законами України.
Положеннями ст. 250 Виборчого кодексу України визначено порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці, зокрема ч. 1 вказаної статті визначено, що підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Нормами ст. 254 Виборчого кодексу України встановлено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Відповідно до частин 1, 5, 6 ст. 254 Виборчого кодексу України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Згідно з частинами 9, 10 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Суд зазначає, що за приписами ч. 1 ст. 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Відповідно до частин 12, 13 ст. 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Згідно з частинами 15, 16 ст. 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.
У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.
Відповідно до ч. 1 ст. 252 Виборчого кодексу України, дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин: 1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
Вказаний вище перелік підстав для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
Таким чином, складенню протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці та прийняттю рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним має передувати повторний підрахунок голосів, здійснений в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 Виборчого кодексу України, та виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.
Як встановлено судом, 30.10.2020 року о 17 год. 50 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 2 "Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_3 ", якою, зокрема, вирішено провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови 31 жовтня 2020 року /том 1 а.с. 229, том 2 а.с. 202/.
31.10.2020 Пришибською СТВК проведено повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області, дії щодо якого оформлені постановою Пришибської СТВК №530094/5 від 31.10.2020, якою вирішено визнати голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним (пункт 1); усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню (пункт 2) /том 2 а.с. 234/ та протоколом Пришибської СТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови від 01.11.2020, у якому зазначено, що жоден з кандидатів на посаду сільського голови не набрав голосів на виборчій дільниці /том 2 а.с. 134-137/.
Проте, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20 /том 1 а.с. 9-13/, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 /том 1 а.с. 14-19/, визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31 жовтня 2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним". Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області. Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі. Зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
У подальшому головою Пришибської СТВК скликано засідання Пришибської СТВК на 13.11.2020 з наступним порядком денним /том 1 а.с. 20/:
1. Про рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2020 у справі №440/6389/20.
2. Про протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області.
3. Про протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному окрузі.
4. Різне.
13.11.2020 Пришибською СТВК прийнято постанову №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 /том 2 а.с. 128-133/, якою, зокрема, визнано голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним. Усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню та постановлено скласти протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області з урахуванням пункту 1 Постанови.
Однак, на засіданні Пришибської СТВК 13.11.2020 останньою взагалі не здійснювався повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394.
В обґрунтування постанови від 13.11.2020 №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 /том 2 а.с. 128-133/ зазначено, що 04.11.2020-05.11.2020 до Пришибської СТВК надійшли заяви 13 виборців - ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , з яких слідує, що на виборах 25 жовтня 2020 року виборчий бюлетень з виборів Пришибського сільського голови виборцем отримано не було, за Пришибського сільського голову замість виборця голосувала інша особа, про що виборець не просив. При цьому, у відповідних заявах не ставиться під сумнів здійснення голосування з виборів депутатів обласної ради, районної ради, сільської ради, які відбулися 25 жовтня 2020 року. За результатами надходження даних заяв, Пришибською СТВК було складено акти про наявність обставин, передбачених ч. 1 ст. 252 Виборчого кодексу України.
У постанові також вказано, що Пришибською СТВК в ході повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 31 жовтня 2020 року було встановлено 18 порушень, визначених у п. 1 ч. 1 ст. 254 Виборчого кодексу України, з яких документально підтверджено 13 (виборці надали відповідні заяви, з яких слідує не голосування останніми за Пришибського сільського голову), що становить 5,2 (п`ять цілих дві десятих) % кількості виборців, які отримали виборці бюлетені з виборів Пришибського сільського голови на виборчій дільниці №530394, що підтверджується актами про наявність обставин, передбачених ч. 1 ст. 252 Виборчого кодексу України.
Таким чином, єдиною підставою для прийняття 13.11.2020 Пришибською СТВК постанови №13/11 стало надходження до Пришибської СТВК 04.11.2020-05.11.2020 заяв 13 виборців, копії яких надані відповідачем до суду /том 2 а.с. 41, 45-49, 52-55, 61/, зміст яких є аналогічним, у яких заявники повідомляють, що на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року особисто за кандидата на посаду Пришибського сільського голови не голосували, за них голосувала інша особа, про що заявники не просили.
Тобто, фактично заявники скаржаться на заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою.
Частиною 16 ст. 36 Виборчого кодексу України встановлено, що заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Частиною 2 ст. 65 Виборчого кодексу України передбачено, що виборець може оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, на здійснення спостереження, на присутність на засіданні виборчої комісії у визначених цим Кодексом випадках, під час проведення голосування відповідно до цього Кодексу, незабезпечення встановлених цим Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком).
Відповідно до частин 3, 4, 6, 7 ст. 66 Виборчого кодексу України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.
Обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються.
Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 цього Кодексу.
Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Судом встановлено, що 26.10.2020 дільничною виборчою комісією №530394 складено протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області /том 2 а.с. 189-192/.
Разом з тим, заяви тринадцяти виборців від 04.11.2020, що за своєю суттю є скаргами, отримані та зареєстровані Пришибською СТВК 04.11.2020 та 05.11.2020 /том 2 а.с. 41, 45-49, 52-55, 61/.
Згідно з ч. 3 ст. 72 Виборчого кодексу України виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.
Вказана норма встановлює не право, а саме обов`язок виборчої комісії прийняти рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана з порушенням строків оскарження, встановлених Виборчим кодексом України.
Зважаючи на вищевикладене, оскільки заяви тринадцяти виборців щодо порушення їх прав під час проведення голосування були отримані Пришибською СТВК 04.11.2020 та 05.11.2020 /том 2 а.с. 41, 45-49, 52-55, 61/, вказані заяві підлягали залишенню без розгляду як такі, що подані з порушенням строків оскарження, встановлених Виборчим кодексом України.
Проте, Пришибською СТВК вказані заяви розглянуто та складено акти про виявлення випадку незаконного голосування за кожною з отриманих 04.11.2020-05.11.2020 заяв громадян за формою додатку 40 до постанови Центральної виборчої комісії від 18.09.2020 №277, копії яких відповідачем надано до суду /том 1 а.с. 73-81, 91-92, том 2 а.с. 95-96, 102-108/.
Частиною 6 ст. 37 Виборчого кодексу України встановлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.
Частиною 2 статті 252 Виборчого кодексу України встановлено, що у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, у кожному випадку дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою виборчої комісії. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним.
Форми актів дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, затверджені постановою Центральної виборчої комісії від 18 вересня 2020 року № 277 Про форми виборчих документів дільничних виборчих комісій з місцевих виборів , зокрема, форма акту про виявлення випадку незаконного голосування у єдиному багатомандатному виборчому окрузі є додатком 40 до цієї постанови.
Натомість, форма акту про виявлення випадку незаконного голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі є додатком 42 до цієї постанови.
Надані ж до суду копії актів містять відомості про складення їх за формою додатку 40 до постанови Центральної виборчої комісії від 18.09.2020 №277, що суперечить вимогам постанови Центральної виборчої комісії від 18.09.2020 №277 та частині 6 ст. 37 Виборчого кодексу України.
Аналізуючи приписи статті 252, 254 Виборчого кодексу України, суд дійшов висновку, що акт про виявлення випадку незаконного голосування складається дільничною комісією чи територіальною виборчою комісією на її засіданні безпосередньо під час підрахунку чи повторного підрахунку голосів у разі виявлення незаконного голосування на виборах в єдиному одномандатному окрузі.
Однак, як встановлено судом, вказані акти складені у зв`язку з отриманням 04.11.2020 та 05.11.2020 заяв від тринадцяти виборів, тобто складені після проведення повторного перерахунку голосів на виборчій дільниці 530394, що відбувся 31.10.2020, результати щодо якого визнано протиправним та скасовано судовим рішенням у справі №440/6389/20, яке набрало законної сили 10.11.2020.
Водночас, на засіданні, що відбулося 13.11.2020, Пришибською СТВК не проводився повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці 530394, відомості, що зазначені у заявах тринадцяти виборців не перевірялися, акти про виявлення випадку незаконного голосування не складалися та не підписувалися.
Суд зауважує, що надані до суду копії актів про виявлення випадку незаконного голосування взагалі не містять відомостей про дату їх складення.
Отже, акти про виявлення випадку незаконного голосування, які покладені в основу прийняття постанови №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 /том 2 а.с. 128-133/, складені з порушенням вимог статей 37, 252, 254 Виборчого кодексу України.
Статтею 74 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Таким чином, акти про виявлення випадку незаконного голосування, які покладені в основу прийняття постанови №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 , є недопустимими доказами у розумінні статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому не приймаються судом до уваги.
Суд наголошує, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20 /том 1 а.с. 9-13/, яке набрало законної сили 10.11.2020, визнано протиправною та скасовано постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31 жовтня 2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним". Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області. Визнано протиправним та скасовано протокол Пришибської СТВК від 01 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі. Зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
Частиною 6 ст. 64 Виборчого кодексу України встановлено, що у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Проте, з порушенням вимог частини 6 ст. 64 Виборчого кодексу України та без проведення 13.11.2020 повторного перерахунку голосів на виборчій дільниці №530394, безпідставно та у порушення вимог ч. 3 ст. 72 Виборчого кодексу України врахувавши тринадцять заяв виборців, які були отримані відповідачем 04.11.2020 та 05.11.2020, а також акти про виявлення випадку незаконного голосування, що складені за вказаними заявами з порушенням вимог Виборчого кодексу України поза межами засідання, що відбулося 31.10.2020 та 13.11.2020, Пришибською СТВК прийнято постанову №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 /том 2 а.с. 128-133/, якою, зокрема, визнано голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним. Усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню (пункт 1), тобто відповідачем прийнято постанову, резолютивна частина якої співпадає з постановою Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 31 жовтня 2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним", яка визнана протиправною та скасована судовим рішенням, що набрало законної сили 10.11.2020.
Таким чином, за встановлених обставин справи та наведених вище норм права, якими урегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що дії відповідача щодо визнання голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним, вчинені Пришибською сільською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області на засіданні 13 листопада 2020 року з порушенням вимог Виборчого кодексу України, а постанова від 13.11.2020 №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 , якою визнано голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним. Усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню (пункт 1) та постановлено скласти протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №530394 з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області з урахуванням пункту 1 Постанови (пункт 2), прийнята Пришибською СТВК з порушенням вимог Виборчого кодексу України і не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.
Судом також встановлено, що 13.11.2020 Пришибською СТВК складено протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі /том 2 а.с. 116-118/, за змістом якого найбільшу кількість голосів виборців набрала ОСОБА_2 - 390 голосів виборців, що становить 39,55% .
Зі змісту протоколу про результати голосування встановлено, що усього у голосуванні за Пришибського сільського голову взяли участь 1248 осіб, проте, на підставі постанови від 13 листопада 2020 року №13/11, яка визнана протиправною та скасована, відповідачем не враховано 250 голосів виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці №530394, що становить 20% від загальної кількості виборців.
При цьому, складаючи вказаний протокол від 13.11.2020 Пришибською СТВК не було враховано висновків рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20 /том 1 а.с. 9-13/, яке набрало законної сили 10.11.2020, яким, серед іншого, зобов`язано Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про результати голосування з виборів Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області в єдиному одномандатному окрузі.
Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При здійсненні судочинства суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (стаття 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини").
Згідно зі статтею 13 Конвенції, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини вказав, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Підсумовуючи вищевикладене та обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав позивача та з огляду на швидкоплинність виборчого процесу, вийти за межі позовних вимог, визнати протиправною та скасувати постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 13 листопада 2020 року №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 , визнати протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, вчинені на засіданні 13 листопада 2020 року, щодо визнання голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним, а також визнати протиправним та скасувати протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про результатами голосування з виборів Пришибського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, складений 13 листопада 2020 року.
При цьому, суд зазначає, що обов`язок Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області виконати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі №440/6389/20 /том 1 а.с. 9-13/, яке набрало законної сили 10.11.2020, встановлений статтею 370 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому рішення суду у даній справі не звільняє Пришибську сільську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області від обов`язку виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 у іншій справі №440/6389/20, яке набрало законної сили 10.11.2020.
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-ІХ "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривня.
Згідно з частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
З огляду на вищевикладене, позивач повинен сплатити за подання позовної заяви, в якій об`єднано дві вимоги немайнового характеру, судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (840,80 грн.*2).
При зверненні до суду з позовом у даній справі позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Зважаючи на вищевикладене, при задоволенні позову ОСОБА_1 , суд вважає за необхідне стягнути з Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок).
На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 132, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (ідентифікаційний код 43798377, вул. Центральна, 46, село Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, 39750), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 13 листопада 2020 року №13/11 Про затвердження Протоколу Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №530394 .
Визнати протиправними дії Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, вчинені на засіданні 13 листопада 2020 року, щодо визнання голосування з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці №530394 недійсним.
Визнати протиправним та скасувати протокол Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про результатами голосування з виборів Пришибського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, складений 13 листопада 2020 року.
Стягнути з Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок), одержувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ одержувача 37993783, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), рахунок одержувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України № 2147-VIII від 03.10.2017.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 18.11.2020 |
Номер документу | 92920909 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні