ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/5291/20 Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Ерлан на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2020 року (суддя Маковська О.В.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства Ерлан до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Дніпровська міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ПрАТ Ерлан звернулось з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Дніпровська міська рада просить:
- визнати протиправними дії Відділу м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:286:0026, площею 0,0044 га. із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні Витягу №28-4-0.38-944/167-20 від 03.02.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати Відділ м.Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:286:0026, площею 44 кв.м., цільове призначення якої є 11.02: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433);
- визнати протиправними дії Відділу м. Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0064, площею 7324 кв.м., із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки , а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні Витягу №28-4-0.38-945/167-20 від 03.02.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати Відділ м. Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0064, площею 7324 кв.м., цільове призначення якої є 11.02: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433);
- визнати протиправними дії Відділу м. Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0065, площею 300160 кв.м., із застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки , а саме: за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 при формуванні Витягу №28-4-0.38-993/167-20 від 03.02.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язати Відділ м. Дніпра Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Дніпропетровськ, вулиця Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0065, площею 300160 кв.м., цільове призначення якої є 11.02: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013 рік (1,0), за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2020 року в задоволенні позову відмовлено.
Позивачем була подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не було враховано положення ст. 15 ЗУ Про оцінку земель , та те, що рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.215 №4/65, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська - є регуляторним актом, який набрав чинності лише з 01.01.2016 і застосування запроваджених ним норм х більш раннього часу суперечить принципу юридичної визначеності.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, між Дніпровською міською радою та Приватним акціонерним товариством Ерлан 17.06.2009 укладено договір оренди землі, яка розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:286:0026, площею 0,0044 га, цільове призначення 1.10.5 (УКЦВЗ)- інша промисловість (11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за КВЦПЗ), строк дії договору 15 років.
Також, між Дніпровською міською радою та Приватним акціонерним товариством Ерлан 17.06.2009 укладено договір оренди землі, яка розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0064, площею 0,7324 га, цільове призначення 1.10.5 (УКЦВЗ)- інша промисловість (11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за КВЦПЗ), строк дії договору 15 років.
Між Дніпровською міською радою та Приватним акціонерним товариством Ерлан 17.06.2009 укладено договір оренди землі, яка розташована за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Берегова, 135, кадастровий номер 1210100000:01:205:0065, площею 30,0160 га, цільове призначення 1.10.5 (УКЦВЗ)- інша промисловість (11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за КВЦПЗ), строк дії договору 15 років.
Підставою для укладання зазначених договорів є рішення Дніпропетровської міської ради від 26.11.2008 №311/39 та від 27.05.2009 №172/46. Даними договорами передбачено порядок та спосіб визначення орендної плати.
Відповідно до пункту 4.3. договорів оренди землі, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексації проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України.
Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська, у якій зазначено, що середня (базова) вартість одного квадратного метра земель на 01.01.2013 становить 306,35 грн./м2.
З 01.01.2016 введено в дію вказану нормативну грошову оцінку земель м.Дніпропетровська (рішення Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №4/65).
Відповідачем сформовано Витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.02.2020 №28-4-0.38-944/167-20, № 28-4-0.38-945/167-20 та №28-4-0.38-993/167-20, відповідно до яких середня (базова) вартість земель населеного пункту зазначена 306,35 грн./кв.м., коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки зазначений 1,89720602.
Отримавши вказані витяги, позивач звернувся до відповідача з запитом про надання інформації щодо складових коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки.
За результатами розгляду запиту, відповідач повідомив позивача про те, що у витягах зазначено коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, зокрема, за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність свого рішення, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Стаття 5 Закону України №1378-IV Про оцінку земель передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.
Відповідно до частини другої статті 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 с. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Отже, зі змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.
Тобто, якщо нормативна грошово оцінка проведена у 2013 році, а введена в дію у 2016 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2016 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 2016 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (2013 рік).
Як встановлено у цій справі, рішення Дніпропетровської міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська, прийняте 15 липня 2015 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 2016 року.
Що ж стосується застосування щорічних коефіцієнтів індексації, то вони встановлені не рішенням ради від 15 липня 2015 року, а їх щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.
Тому, вимоги п. 271.2 ст. 271 ПК України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.
Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п. 289.2 ст. 289 ПК України.
Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 ПК України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.
Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України № 1378-IV Про оцінку земель ) та здійснюється різними суб`єктами.
Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.
Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують, підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Ерлан залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2020 року у справі за позовом Приватного акціонерного товариства Ерлан до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Дніпровська міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 18 листопада 2020 року.
Головуючий - суддя А.А. Щербак
суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 20.11.2020 |
Номер документу | 92929113 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні