ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/2744/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2020 року (суддя 1- інстанції Сліпець Н.Є.) у справі №160/2744/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕСК» до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
11.03.2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю ЕСК звернулось до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльність Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (49107, м. Дніпро, вул. Казакова 3, код ЄДРПОУ 39788766) щодо відмови у складенні подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів у розмірі 2 014 143,00 грн. (два мільйони чотирнадцять тисяч сто сорок три гривні 00 коп.), стягнутих з Товариства з обмеженою відповідальністю ЕСК (50026, м.Кривий Ріг, вул. Чумацький шлях, 2а, код ЄДРПОУ 24447421) на виконання постанов від 15.11.2018 року № ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 та № ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710; зобов`язання Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області (49107, м. Дніпро, вул. Казакова 3, код ЄДРПОУ 39788766), відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерст ва фінансів України від 03.09.2013 року № 787, скласти та надати Товариству з обмеженою відповідальністю ЕСК (50026, м. Кривий Ріг, вул. Чумацький шлях, 2а, код ЄДРПОУ 24447421) подання до Управління державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області (50026, м. Кривий Ріг, пл. Гірницької Слави, 1/117, код ЄДРПОУ 38031632) про повернення з державного бюджету коштів в сумі 2 014143,00 грн. (два мільйони чотирнадцять тисяч сто сорок три гривні 00 коп.), які були стягнуті на виконання постанов Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 і №ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710, у термін протягом 20 (двадцяти календарних днів) з моменту набрання судовим рішенням законної сили.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на примусове виконання постанов Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про накладення штрафів від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 в сумі 3 723,00 грн. та № ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 в сумі 2010 420,00 грн., ТОВ ЕСК були сплачені кошти у розмірі 2014 143,00 грн., а також витрати виконавчого провадження в сумі 202014,30 грн., що разом складає 2216157,30 грн. За результатами судового оскарження рішень (постанов) відповідача, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 року, яке набрало законної сили 01.10.2019 року, такі визнані протиправними та скасовані. Після набрання зазначеним судовим рішенням законної сили ТОВ ЕСК звернулось до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області із заявою щодо формування подання до Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу на повернення з бюджету коштів помилково сплаченого штрафу. Проте, управлінням відмовлено у задоволенні вказаної заяви в зв`язку з тим, що резолютивна частина рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 р. по справі № 160/9405/18 не містить зобов`язання щодо повернення / здійснення дій про повернення коштів, стягнутих з ТОВ ЕСК на виконання скасованих постанов про накладення штрафу. Позивач вважаючи відмову управління в оформленні подання на повернення / здійснення дій щодо повернення коштів, сплачених ТОВ ЕСК до бюджету в якості штрафу на виконання постанов Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області безпідставною та такою, що суперечить вимогам чинного законодавства України, звернувся до суду із зазначеним позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 року залучено до участі у розгляді справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2020 року позов задоволено.
Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати, та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не враховано доводи відповідача щодо відсутності у останнього даних, які підтверджують перерахування позивачем коштів, а також залишено поза увагою положення Постанови КМУ від 03.08.2011р. №845.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні. У відзиві зазначає, що судом першої інстанції вірно встановлені обставини у справі, надано оцінку поданих сторонами доводам та нормам чинного законодавства.
Сторони повідомлені про день розгляду справи.
В силу пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що постановами Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 та № ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 на Товариство з обмеженою відповідальністю ЕСК за порушеннястатті 24 Кодексу законів про працю Українив частині допущення працівників до роботи без укладення трудового договору застосовано штрафні санкції у розмірі3 723,00 грн. та 2010 420,00 грн. відповідно (а.с. 15-23).
Дані постанови були пред`явлені Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області до Інгулецького ВДВС м. Кривий Ріг Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області для примусового виконання.
Постановами державного виконавця Інгулецького відділу ДВС м. Кривий Ріг Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області від 03.01.2020 року та від 10.01.2019 року відкриті виконавчі провадження № 58004051 та №58039518 з примусового стягнення з ТОВ ЕСК на користь Державного бюджету України штрафів в розмірі 2010420,00 грн. та 3723,00 грн. (а.с. 24-27).
На підставі платіжної вимоги №58004051 від 30.01.2019 року з ТОВ ЕСК стягнуто суми штрафів у розмірі 2 014 143,00 грн. та витрати виконавчого провадження в сумі 202 014,30 грн., всього на суму 2 216 157,30 грн. (а.с. 30).
В подальшому стягнуті кошти Інгулецьким ВДВС м. Кривий Ріг Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області у Дніпропетровській області були перераховані:
-платіжним дорученням № 482 від 12 лютого 2019 року грошові кошти в сумі 3 723,00 грн. на р/р 31112106004023 Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу/Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998;
-платіжним дорученням № 481 від 12 лютого 2019 року грошові кошти в сумі 2 010 420,00 грн. на р/р 31112106004023 Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу/Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998 (а.с. 32).
14.02.2019 року постановами державного виконавця Інгулецького ВДВС м. Кривий Ріг Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області у Дніпропетровській області закінчені виконавчі провадження № 58039518 та № 58004051 відповідно до п. 9 ч. 1 ст.39 Закону України Про виконавче провадження (а.с. 33-36).
Постанови Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 та №ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 були оскаржені ТОВ ЕСК в судовому порядку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (справа №160/9405/19).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 року у справі №160/9405/18, яке набрало законної сили 01.10.2019 року, адміністративний позов ТОВ ЕСК до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування постанов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 від 15.11.2018 року про накладення штрафу у розмірі 3723,00 грн.; визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області №ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 від 15.11.2018 року про накладення штрафу у розмірі 2010 420,00 грн. (а.с. 37-44).
15.01.2020 року ТОВ ЕСК звернулось до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області із заявою щодо формування подання на повернення з бюджету коштів помилково сплаченого штрафу (а.с. 45-47).
Листом Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 19.02.2020 року №1253-16/04 повідомлено ТОВ ЕСК про відсутність підстав для задоволення заяви щодо формування подання, оскільки відсутні будь-які судові рішення щодо стягнення коштів з державного бюджету на користь ТОВ ЕСК , що були сплачені в рамках виконавчих проваджень (а.с. 48-49).
Позивач, не погодившись з бездіяльністю відповідача щодо неповернення грошових коштів, звернувся з даним позовом до суду.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог позивача щодо протиправної бездіяльності Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позову погоджується з наступних підстав.
Як свідчать встановлені обставини у справі, постановами Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 та № ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 на Товариство з обмеженою відповідальністю ЕСК за порушення статті 24 КЗпП Українив частині допущення працівників до роботи без укладення трудового договору застосовано штрафні санкції у розмірі3 723,00 грн. та 2010 420,00 грн. відповідно які направлені до органу виконавчої служби для примусового виконання.
Стягнуті кошти Інгулецьким ВДВС м. Кривий Ріг Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області у Дніпропетровській області були перераховані:
-платіжним дорученням № 482 від 12 лютого 2019 року грошові кошти в сумі 3 723,00 грн. на р/р 31112106004023 Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу/Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998;
-платіжним дорученням № 481 від 12 лютого 2019 року грошові кошти в сумі 2 010 420,00 грн. на р/р 31112106004023 Управління Державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу/Інгул.р/21081100, код ЄДРПОУ 38031632, банк: Казначейство України, код банку 899998 (а.с. 32).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 року у справі №160/9405/18, яке набрало законної сили 01.10.2019 року, адміністративний позов ТОВ ЕСК до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування постанов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області №ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 від 15.11.2018 року про накладення штрафу у розмірі 3723,00 грн.; визнано протиправною та скасовано постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області №ДН1738/255/АВ/ТДП-ФС/710 від 15.11.2018 року про накладення штрафу у розмірі 2010 420,00 грн. (а.с. 37-44).
15.01.2020 року ТОВ ЕСК звернулось до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області із заявою щодо формування подання на повернення з бюджету коштів помилково сплаченого штрафу (а.с. 45-47).
Листом Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 19.02.2020 року №1253-16/04 повідомлено ТОВ ЕСК про відсутність підстав для задоволення заяви щодо формування подання, оскільки відсутні будь-які судові рішення щодо стягнення коштів з державного бюджету на користь ТОВ ЕСК , що були сплачені в рамках виконавчих проваджень (а.с. 48-49).
Спір полягає у протиправності відмови відповідача від вчинення дій щодо формування подання на повернення з бюджету коштів помилково сплаченого штрафу та на переконання відповідача з підстав відсутності даних у останнього, які б підтверджували перерахування таких до бюджету, на неврахуванням положень Постанови КМУ від 03.08.2011р. №845.
Частиною 2 статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
Процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі) визначає Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджений наказом Міністерства фінансів України 03.09.2013 №787, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182 (Порядок №787).
Згідно з абзацами 1-3 пункту 5 Порядку №787, повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС)) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до Порядку № 787, обов`язковою умовою для повернення надміру зарахованих до бюджету коштів є підготовка органами, що контролюють справлення надходжень бюджету, відповідного подання.
Згідно із п. 10 Порядку № 787 заява та подання або ухвала суду подається до відповідного органу Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету. Органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння находжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів. У разі відсутності такого нормативно-правового акту платник подає до відповідного органу Казначейства заяву та подання, дати складання яких не перевищують 30 календарних днів.
Як свідчать встановлені обставини справи, на виконання постанов про накладення штрафу від 15.11.2018 року №ДН1738/255/АВ/ТД-ФС/710 та № ДН1738/255/АВ/ІП-ФС/709 з ТОВ ЕСК в примусовому порядку в рамках виконавчих проваджень стягнуто на користь Державного бюджету України 2 216 157,30 грн., в тому числі: 2014 143,00 грн. штрафу, 202 014,30 грн. виконавчого збору, що підтверджується платіжними дорученнями №481 та №482 від 12.02.2019 року Інгулецького ВДВС м. Кривого Рогу ГТУЮ у Дніпропетровській області про перерахування стягнутих коштів на користь бюджету.
При цьому, зі змісту оскаржених постанов відповідача та платіжних доручень вбачається, що штрафи сплачені позивачем за кодом класифікації доходів бюджету21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції . (а.с. 16, 23, 32)
Наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 року № 11 Про бюджетну класифікацію затверджено класифікацію доходів бюджету. Згідно розшифровки бюджетної класифікації, код класифікації 21081100 відповідає таким надходженням до бюджету, як адміністративні штрафи та інші санкції .
Постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету від 16 лютого 2011 року № 106 затверджено Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. При цьому, вказаною постановою встановлено, що перелік податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету визначається відповідно до переліку кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (далі - перелік), згідно з додатком.
За вказаною Постановою КМУ встановлено, що надходження за кодом бюджетної класифікації 21081100 (адміністративні штрафи та інші санкції) контролюють органи ДФС, Держадміністрації та органи місцевого самоврядування, НКРЕКП, Держпродспоживслужба, Держгеокадастр, суди, ДСА, Адміністрація Держприкордонслужби, Антимонопольний комітет, Держгеонадра, а також органи державної влади та інші державні органи.
Відповідно до п.1. Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою КМ України №96 від 11.02.2015 р., Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політи ку у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріа лами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальноо бов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійно го захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працезда тності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Підпунктом 6 та 54 пункту 4 вказаного Положення визначено, що Держпраці відповідно до по кладених на неї завдань:
-здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особа ми, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю;
-накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконан ня розпоряджень посадових осіб Держпраці.
Пунктом 7 Положення встановлено, що Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Таким чином є вірними висновки суду першої інстанції, що відповідач контролює справляння відповідних надходжень (адміністративні штрафи) до бюджету та як відповідальний орган, що контролює справляння відповідних надходжень до бюджету, наділений обов`язком щодо формування подання про повернення коштів.
Враховуючи викладене, колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову.
Посилання відповідача на неврахування таких доводів під час розгляду справи спростовано вищезазначеними висновками суду.
Доводи відповідача на неврахування положень Постанови КМУ від 03.08.2011р. №845 є помилковими, оскільки така регулює питання виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевого бюджетів або боржників, дія якої не поширюється на правовідносин, що склалися.
Таким чином, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийняте на підставі з`ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, та ухвалив постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області в - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2020 року у справі №160/2744/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕСК» до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління державної казначейської служби України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддя Н.І. Малиш
суддя Н.П. Баранник
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92964490 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні