Ухвала
від 20.11.2020 по справі 320/3841/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А

про закриття провадження у справі

20 листопада 2020 року №320/3841/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київської обласної ради та Згурівської районної ради, за участю Прокуратури Київської області, про визнання протиправними та скасування рішень,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Київської обласної ради та Згурівської районної ради, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Згурівської районної ради шостого скликання від 04.04.2013 №202-30-VI "Про прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району майнового комплексу Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату для дітей сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області» , в частині прийняття земельної ділянки площею 29,0 га, що перебувала в постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008, виданому відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради 30.04.1994р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення Київської обласної ради шостого скликання від 17.09.2013 №681-34-VI «Про деякі питання передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» , в частині передачі земельної ділянки площею 29,0 га, що перебувала в постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008, виданому відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради 30.04.1994р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення Згурівської районної ради шостого скликання від 29.10.2013 №240-33 VI «Про створення комісії з приймання-передачі майна, що знаходиться на балансі Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату I- II ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та передається із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл, селищ та селища Згурівського району» в частині передачі земельної ділянки площею 29,0 га, що перебувала в постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008, виданому відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради 30.04.1994р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення Згурівської районної ради шостого скликання від 28.11.2013 №261-34-УІ «Про затвердження затверджено акта приймання- передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» , в частині прийняття земельної ділянки площею 29,0 га, що перебувала в постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на підставі Державного акту про право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008, виданому відповідно до рішення 15 сесії 21 скликання Згурівської селищної ради 30.04.1994р.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.05.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.08.2020 відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_2 " про вступ у справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Розглянувши матеріали справи, суд зазначає таке.

У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у п.24 свого рішення від 20 липня 2006 року у справі «Сокуренко і Стригун проти України» зазначив, що фраза «встановленого законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду» , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін «судом, встановленим законом» у п.1 ст.6 Конвенції передбачає всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Судова юрисдикція - це інститут права, що покликаний розмежувати як компетенцію різних ланок судової системи так і різні види судочинства, якими є цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 5 КАС України закріплено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п.1).

При цьому, частина перша статті 4 КАС України містить дефініції таких термінів:

- адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;

- публічно-правовий спір - спір, у якому:

хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;

- суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Під час розгляду цієї справи судом встановлено, що пунктами першим - другим наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" від 04.04.2017 №10-5304/15-17-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.

Надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку, площею 2,0000 га (кадастровий номер 3221955100:12:001:0013) з земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Згурівської селищної ради Згурівського району Київської області.

На підставі вказаного наказу державним реєстратором Яготинської міської ради Помазуном Сергієм Сергійовичем було прийнято рішення від 12.05.2017 №35130942 про державну реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку (кадастровий номер 3221955100:12:001:0013), площею 2,00 га, яка знаходиться за адресою: Київська обл., Згурівський р-н., про що свідчить інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 25.10.2019 №186157753.

У позовній заяві позивач зазначив, що набута ним у власність земельна ділянка знаходиться в межах колишньої земельної ділянки, площею 29,0 га, яка перебувала у постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування до моменту ліквідації вказаного закладу освіти.

З матеріалів справи вбачається, що Згурівською селищною радою було видано Згурівській допоміжній школі-інтернату державний акт на право постійного користування землею серії КВ 1Ж000008 від 27.07.1994, на підставі якого надано закладу освіти на праві постійне користування для організації підсобного господарства земельну ділянку, площею 29,0 га, розташовану на території Згурівської селищної ради.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.05.2014 до реєстру було внесено запис про припинення Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування як юридичної особи.

04.07.2013 Згурівською районною радою шостого скликання Київської області прийнято рішення №202-30-VI "Про прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району майнового комплексу Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату для дітей сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області» .

17.09.2013 Київською обласною радою шостого скликання було прийнято рішення «Про деякі питання передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", пунктом 6 якого визначено безоплатно передати майно, що знаходиться на балансі Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селищ Згурівського району згідно з додатком 5.

29.10.2013 Згурівською районною радою шостого скликання прийнято рішення №240-33-VI «Про створення комісії з приймання-передачі майна, що знаходиться на балансі Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату I- II ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та передається із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл, селищ та селища Згурівського району» .

Рішенням Згурівської районної ради шостого скликання від 28.11.2013 №261-34-VІ затверджено акт приймання-передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селищ Згурівського району на баланс відділу освіти Згурівської райдержадміністрації.

Так, відповідно до акта приймання-передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на виконання рішення Згурівської районної ради шостого скликання від 04.04.2013 №202-30-VI "Про прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селища Згурівського району майнового комплексу Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату для дітей сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області» , рішення Київської обласної ради шостого скликання від 17.09.2013 №681-34-VI «Про деякі питання передачі майна Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату І-ІІ ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» та рішення Згурівської районної ради шостого скликання від 29.10.2013 №240-33-VI «Про створення комісії з приймання-передачі майна, що знаходиться на балансі Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату I-II ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та передається із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл, селищ та селища Згурівського району» із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до спільної власності територіальних громад сіл та селища Згуріського району на баланс відділу освіти Згурівської райдержадміністрації було передано, зокрема, земельну ділянку, площею 29,00 га, розташовану в смт.Згурівка (Додаток 5 до акту).

Саме вищевказані рішення від 04.07.2013, від 17.09.2013, від 29.10.2013 та від 28.11.2013 позивач оскаржує в рамках цієї справи, як власник земельної ділянки площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться в межах земельної ділянки площею 29,0 га, яка перебувала у постійному користуванні Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату для дітей-сиріт до ліквідації установи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що пред`явлений позов не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень, зокрема, з боку Київської обласної ради та Згурівської районної ради, а пов`язаний із захистом цивільного права.

Так, суд зазначає, що позивач, звернувшись до суду з позовною заявою, має намір захистити набуте ним на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 04.04.2017 №10-5304/15-17-сг право власності на земельну ділянку, площею 2,00 га, яка входить до земельної ділянки, площею 29,00 га, що перебула у користування на праві постійного користування у Згурівської спеціалізованої загальноосвітньої школи інтернату I- II ступенів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та яка була передана на баланс відділу освіти Згурівської райдержадміністрації на підставі спірних рішень.

Отже, у цій справі існує невирішений спір про право на земельну ділянку, що унеможливлює його розгляд за правилами адміністративного судочинства, адже адміністративний суд позбавлений правових (законодавчих) можливостей установлювати (визнавати) належність права власності (постійного користування) на земельну ділянку.

За правилами частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що даний спір є не публічно-правовим, оскільки він випливає з приватноправових відносин і має вирішуватися судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

Аналогічна правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 23.10.2019 у справі №0440/5438/18 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 85443565), від 06.05.2020 у справі №826/24892/15 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 89819819), від 11.09.2019 у справі №826/4509/17 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 84975982).

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною шостою статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Отже, правові висновки, викладені у вищевказаних постановах Великої Палати Верховного Суду, підлягають обов`язковому врахуванню у спірних правовідносинах.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Частиною першою статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

На підставі викладеного, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі та роз`яснити позивачу, що дану справу віднесено до юрисдикції цивільного суду.

Згідно з частиною другою статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається. Наявність ухвали про закриття провадження у зв`язку з прийняттям відмови позивача від позову не позбавляє відповідача в цій справі права на звернення до суду за вирішенням цього спору.

Керуючись статтями 238, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в:

1. Провадження в адміністративній справі закрити.

2. Роз`яснити позивачу, що дана справа підлягає розгляду місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

3. Копію ухвали суду надіслати (вручити, надати) учасникам справи (їх представникам), зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного ухвали.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Дудін С.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92982322
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/3841/20

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні