МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2020 р. Справа № 400/388/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 до відповідачів: 1. Мигіївської сільської ради, вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223 2. Мигіївського сільського голови Первомайського району Миколаївської області Почтаренко Світлани Миколаївни, вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223 третя особа:Романовобалківська сільська рада Первомайського району Миколаївської області, вул. Генерала Богданова, 24, с. Романова Балка, Первомайський район, Миколаївська область, 55270 про:визнання протиправними та скасування рішень від 19.07.2019 р., від 19.07.2019 р. № 1, № 2; визнання дій протиправними, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Мигіївської сільської ради (далі - відповідач 1) та Мигіївського сільського голови Первомайського району Миколаївської області Почтаренко Світлани Миколаївни (далі - відповідач 2), в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати Рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року Про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 , та дії Мигіївського сільського голови Почтаренко С.М. щодо підписання та направлення на адресу ОСОБА_1 . Повідомлення № 324 від 26.09.2019 року про скасування цієї довіреності;
- визнати протиправними та скасувати Рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови .
Позов обґрунтовано наступними доводами:
ОСОБА_1 отримав 01.10.2019 року рекомендованим поштовим відправленням № 5521310855101 письмовий документ за № 324 від 26.09.2019 року на бланку Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області такого змісту:
До складу Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, як об`єднаної територіальної громади увійшли: Софіївська та Романовобалківська сільські ради Первомайського району Миколаївської області.
З моменту припинення повноважень сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади (далі - ОТГ), повноваження голови ОТГ поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до ОТТ.
На підставі викладеного відповідно до статей 248-249 ЦК України, ч. 4 ст.105, ч. І ст. 106 ЦК України ЦК України, ст. 8-3, ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , рішень Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 року №1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради , від 19.07.2019 року №2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови повідомляємо про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) та припинення наданих йому повноважень.
Позивач вважає, що:
Рішення Мигіївської сільської ради від 19.07.2019 року Про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 , та дії Магіївського сільського голови Почтаренко С.М. щодо підписання та направлення на адресу ОСОБА_1 . Повідомлення № 324 від 26.09.2019 року про скасування цій довіреності - є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 від 19.07.2019 року Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови , на які посилаються Відповідачі як на правову підставу свого рішення про скасування довіреності - є протиправними та підлягають скасуванню.
Позивач зазначає, що Романовобалківська сільська рада Первомайського району Миколаївської області видала ОСОБА_1 довіреність від 20.05.2019 року строком на один рік без права передоручення і дійсна до 19.05.2020 року.
Цією Довіреністю Романовобалківська сільська рада Первомайського району Миколаївської області уповноважує ОСОБА_1 дійти від імені та представляти і захищати права та законні інтереси Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на вчинення процесуальних та інших юридичних дій.
Дії відповідача 1 та відповідача 2 прямо перешкоджають позивачу виконувати свої обов`язки повіреного за відповідною Довіреністю, тобто, порушують його (позивача) права, обов`язки та законні інтереси як повіреної особи за Довіреністю.
Отже, спірна Довіреність скасована з порушенням вимог ч. 1 ст. 249 ЦК України.
Також, позивач звертає увагу на те, що повідомлення про скасування довіреності № 324 від 26.09.2019 року надруковане на бланку Мигіївської сільської ради (відповідач 1) та підписано особою, яка назвала себе Головою Мигіївської сільської ради Первомайського району, головою комісії з реорганізації Почтаренко С.М. (відповідач 2). Такий підпис є юридично безграмотним, оскільки не існує такої посади, як Голова Мигіївської сільської ради Первомайського району, а є Мигіївський сільський голова.
Крім того, позивач стверджує, що скасовано юридичну підставу для добровільного об`єднання громад. Романовобалківська сільська рада ухвалила Рішення № 1 від 16.05.2019 року про скасування Рішення № 2 від 26.07.2018 року Про добровільне об`єднання територіальних громад . Цим же Рішенням скасовано п. 1 Рішення №1 від 26 липня 2018 року Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад . Позивач наголошує на тій обставині, що скасування рішення про добровільне об`єднання територіальних громад відбулось 16.05.2019 року - до дати проведення перших виборів до Мигіївської ОТГ згідно п. 10 Додатку № 9 до постанови ЦВК від 20.04.2019р. № 846. Отже, на дату проведення цих перших виборів 30.06.2019 року були відсутні найменші підстави для проведення перших виборів до Мигіївської ОТГ згідно п. 10 Додатку № 9 до постанови ЦВК від 20.04.2019 року № 846, що повністю втратили підстави та будь-яке правове обґрунтування. Відповідно до ч. 1 ст.8 цього Закону, об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Зазначене дає підстави для висновку, що у разі скасування рішення місцевої ради про добровільне об`єднання, або визнання його в судовому порядку нечинним - відсутні жодні підстави для подальших правових наслідків у вигляді створення ОТГ та ліквідації відповідних представницьких органів народовладдя та передачі майна до адміністративного центру ОТГ.
Ухвалою від 11.02.2020 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Відзивів від відповідачів до суду не надходило.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Романовобалківською сільською радою Первомайського району Миколаївської області на ім`я позивача була видана довіреність від 20.05.2019 року строком на один рік без права передоручення і дійсна до 19.05.2020 року (копія у матеріалах справи). Згідно з цією довіреністю позивача уповноважено діяти від імені Романовобалківської сільської ради та представляти і захищати права та законні інтереси цієї ради в будь-яких органах державної влади, в тому числі усіх судах усіх рівнів.
В подальшому Мигіївською сільською радою Первомайського району Миколаївської області, за підписом голови ради (голови комісії з реорганізації), видано повідомлення від 26.09.2019 року № 324 про скасування довіреності, яке позивач отримав 01.10.2019 року рекомендованим поштовим відправленням.
Цим повідомленням до позивача доведено про скасування довіреності від 20.05.2019 року виданої Романовобалківською сільською радою Первомайського району Миколаївської області.
Виходячи зі змісту позовних вимог позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року Про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 .
Разом з тим, копії зазначеного рішення позивачем не надано. При цьому, відповідачами, листом від 16.09.2020 року № 1165-04.04 повідомлено, що на І сесії, VII скликання, яка відбулася 19.07.2019 року оспорюване рішення не розглядалося та не приймалося.
Докази наявності цього рішення у матеріалах справи відсутні.
За такого позовна вимога у частині визнання протиправним та скасування рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року Про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 не може бути задоволена.
Щодо визнання протиправними дій Мигіївського сільського голови Почтаренко С.М. щодо підписання та направлення на адресу позивача Повідомлення № 324 від 26.09.2019 року про скасування довіреності суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 246 Цивільного кодексу України довіреність від імені юридичної особи видається її органом або іншою особою, уповноваженою на це її установчими документами.
Згідно зі статтями 248-249 Цивільного кодексу України встановлено, що:
- представництво за довіреністю припиняється у разі скасування довіреності особою, яка її видала;
- особа, яка видала довіреність, за винятком безвідкличної довіреності, може в будь-який час скасувати довіреність або передоручення.
Стосовно повноважень Мигіївського сільського голови Почтаренко С.М. на підставі п. 14 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський голова представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
На підставі витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наданого позивачем, Почтаренко Світлана Миколаївна є головою комісії з припинення або ліквідатор.
Отже суд приходить до висновку, що станом на дату виникнення спірних правовідносин Мигіївський сільський голова Почтаренко С.М. мав відповідні повноваження щодо скасування довіреності на представництво інтересів Романовобалківської сільської ради. Порушень прав позивача в цьому не вбачається.
Щодо правонаступництва та повноважень відповідачів, суд зазначає наступне:
Особливості припинення повноважень сільської, селищної ради, сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади визначені статтею 8 3 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .
Так, згідно із вказаною статтею:
1) Повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної об`єднаної територіальної громади, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади.
З моменту припинення повноважень сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, повноваження сільського, селищного, міського голови об`єднаної територіальної громади поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
2) З дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету шляхом їх приєднання до відповідних юридичних осіб - сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільська, селищна рада, її виконавчий комітет припиняються у порядку, визначеному цим Законом.
3) Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.
Із аналізу вказаних норм та оспорюваних рішень суд приходить до висновку, що Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області набула повноважень 19.07.2019 року є правонаступником усіх повноважень, прав і обов`язків Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, а Мигиївський сільський голова Почтаренко С.М. набув повноважень 19.07.2019 року є правонаступником Романовобалківського сільського голови Хоменко Л.М.
Крім того, той факт, що Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області набула своїх повноважень як орган місцевого самоврядування 19.07.2019 року, а Романовобалківська сільська рада Первомайського району Миколаївської області фактично вибула зі спірних правовідносин у зв`язку із припиненням повноважень в силу вимог Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , встановлено Окружним адміністративним судом міста Києва у справі № 640/12707/19.
Посилання позивача на рішення Романовобалківської сільської ради № 1 від 16.05.2019 року про скасування Рішення № 2 від 26.07.2018 року Про добровільне об`єднання територіальних громад та його висновок про відсутність підстав для створення об`єднаної територіальної громади суд не приймає до уваги виходячи з таких міркувань.
Статтями 8 1 та 8 2 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад встановлено порядок (процедуру) добровільного приєднання територіальних громад. Зокрема, визначає ініціаторів добровільного приєднання, порядок їх дій, права та обов`язки відповідних суб`єктів добровільного об`єднання, механізми внесення пропозицій та їх погодження, строки, протягом яких мають вживатися ті чи інші заходи, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування, зміст документів, які приймаються в процесі добровільного об`єднання тощо. Результатом означених дій, передбачених Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад є звернення до Центральної виборчої комісії про проведення додаткових місцевих виборів. Крім того, виборчий процес здійснюється з урахуванням норм виборчого законодавства, із окремими вимогами щодо його оскарження.
Таким чином, суд приходить до висновку, що питання правомірності добровільного об`єднання територіальних громад, зокрема, Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, не може розглядатися в рамках цієї справи, з цим предметом та підставами позову.
Щодо визнання протиправними та скасування рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та №2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови .
По-перше:
У позовній заяві позивачем не обґрунтовано порушення прав позивача оскаржуваними рішеннями Мигіївської сільської ради, на що судом було вказано позивачу згідно з ухвалою від 28.01.2020 року та надано строк на усунення недоліків.
На виконання цієї ухвали позивач надав до суду клопотання від 05.02.2020, згідно з пунктом 4 якого зазначає, що оспорювані рішення, від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови , є правовими підставами для прийняття рішення про скасування довіреності виданої позивачу, тому є так само протиправними.
Суд не вбачає у цьому твердженні причинно-наслідкового зв`язку між правомірністю оспорюваних рішень, питаннями скасування довіреності, що була видана позивачу, а також порушенням прав позивача тому не приймає до уваги зазначені доводи.
Крім того, позивачем так і не вказано як саме, і які саме його права порушені рішеннями Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови .
По-друге:
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 16.04.2009 року у справі № 7рп/2009 (про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив таке:
Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. Такий висновок узгоджується із правовими позиціями Конституційного Суду України, викладеними у рішеннях від 27.12.2001 року № 20-рп/2001 у справі про укази Президії Верховної Ради України щодо Компартії України , зареєстрованої 22.07.1991 року (абзац перший пункту 6 мотивувальної частини), від 23.06.1997 року № 2-зп у справі про акти органів Верховної Ради України (абзац четвертий пункту 1 мотивувальної частини).
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Виходячи з аналізу оспорюваних рішень, суд приходить до висновку, що рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови є ненормативними правовими актами, які вичерпали свою дію фактом їхнього виконання, тобто фактом визнання повноважень депутатів та сільського голови тому вони не можуть бути скасовані.
При цьому, суд звертає увагу, що оскарження результатів місцевих виборів здійснюється за окремою процедурою, у встановлені законодавством строки, за зверненнями відповідних суб`єктів у порядку, встановленому виборчим законодавством та окремими нормами Кодексу адміністративного судочинства України. Так само припинення повноважень депутатів місцевих рад, а також сільських голів здійснюється у порядку встановленому Законами України Про місцеве самоврядування в України , Про статс депутатів місцевих рад .
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікововї картки платника податків НОМЕР_1 ) до Мигіївської сільської ради (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223, код ЄДРПОУ 04376937) та Мигіївського сільського голови Первомайського району Миколаївської області Почтаренко Світлани Миколаївни (вул. Первомайська, 50, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223), за участю третьої особи - Романовобалківська сільська рада Первомайського району Миколаївської області (вул. Генерала Богданова, 24, с. Романова Балка, Первомайський район, Миколаївська область, 55270, код ЄДРПОУ 04376943) про визнання протиправним та скасування Рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року Про скасування 19.07.2019 року довіреності, виданої головою Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Хоменко Л.М. 20 травня 2019 року для представництва Романовобалківської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 , та дії Мигіївського сільського голови Почтаренко С.М. щодо підписання та направлення на адресу ОСОБА_1 . Повідомлення № 324 від 26.09.2019 року про скасування цієї довіреності; визнання протиправним та скасування Рішення Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 19.07.2019 року № 1 Про початок повноважень депутатів Мигіївської сільської ради та № 2 Про початок повноважень голови Мигіївського сільського голови - відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 20.11.2020 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92982764 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні