Справа № 560/6172/20
РІШЕННЯ
іменем України
11 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.
за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: Шевчука М.В., представника відповідача: Чубко Л.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс" до Державної податкової служби України Головного уравління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області №1864977/43295445 від 25.08.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 31.07.2020 року
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.07.2020 року №5 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних датою подачі її на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані наявністю передбачених чинним законодавством документів, які підтверджують здійснення господарської операції по наданню послуг по перевезенню зерна пшениці та ріпаку Філії "Рідний край" ПрАТ "Зернопродукт МХП", та подання додаткових документів, є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, свідчить про те, що ГУ ДПС у Хмельницькій області не мало правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №5 від 31.07.2020 року.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.10.2020 відкрито провадження у цій справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просить їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача - Головного управління ДПС у Хмельницькій області в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Представник Державної податкової служби України у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Головне управління Державної податкової служби подало до суду відзив на позов в якому зазначило про правомірність підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та те, що платник не надав документи, які є достатніми для її реєстрації. Зокрема, позивачем надано договори оренди транспортних засобів, укладених з фізичними особами без нотаріального посвідчення, що є порушенням ст. 799 Цивільного кодексу України.
У відповіді на відзив позивач додатково вказав, що контролюючим органом при прийняті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не враховано основні причини та підстави щодо її складання. Підставою (першою подією) для складання податкової накладної стало підписання сторонами (ТОВ ВЕЛЛ-ТРАНС та приватним акціонерним товариством "Зернопродукт МХП", від імені якого діє, та представляє інтереси філія "Рідний край" HP AT "Зернопродукт МХП") акта по наданню послуг по перевезенню ТМД (зерна), що надавалися на підставі договору транспортного експедирування та перевезення вантажів №ФРК/105/2020 від 08.07.2020 р.. Фізичні особи, з якими укладено договори оренди автомобілів перебувають у трудових відносинах із ТОВ "ВЕЛЛ ТРАНС", не ставлять під сумнів дію цього договору. Крім того, сторонами виконуються усі договірні зобов`язання, що передбачені у договорі.
Суд, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних підстав.
Встановлено, що з метою здійснення господарської діяльності між ТОВ "BEEJI - ТРАНС" та приватним акціонерним товариством "Зернопродукт МХП", від імені якого діє, та представляє інтереси філія "Рідний край" ПРАТ "Зернопродукт МХП" (надалі - Замовник) укладено договір транспортного експедирування та перевезення вантажів №ФРК/105/2020 від 08.07.2020 р.
Відповідно до предмету договору ТОВ "ВЕЕЛ - ТРАНС" зобов`язується надавати послуги виконання або організації виконання перевезення вантажів транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученні, а Замовник зобов`язується оплачувати виконані перевезення відповідно до умов договору.
Порядок оплати за надані послуги визначено у Додатку 2 до Договору. Так, відповідно до п. 2 Додатку 2 до Договору передбачено, що оплата за надані послуги здійснюється шляхом перерахування ПрАТ "Зернопродукт МХП" грошової суми на поточний банківський рахунок товариства після підписання Акту приймання - передачі наданих послуг.
При цьому, умовами договору передбачено, що ТОВ "ВЕЕЛ - ТРАНС" направляє Замовнику акт приймання передачі наданих послуг за попередній тиждень, при цьому до Акту включаються лише об`єми фактичних послуг, які визначаються та контролюються за допомогою системи GPS- моніторингу.
У пункті 5.2. Додатку 2 до Договору визначено транспортні засоби, якими здійснюються перевезення та прізвища водіїв, що здійснюють перевезення.
Відповідно до заявки Замовника, транспортне - експедиційне обслуговування вантажу проводиться з моменту підписання договору до 31.12.2020 року.
На виконання договірних зобов`язань 31 липня 2020 року між товариством та Замовником підписано Акт надання послуг №РТ 200042984 від 31.07.2020 року за період з 23.07.2020 по 31.07.2020 року, відповідно до якого загальна вартість виконаних робіт по перевезенню ріпаку та пшениці склала 362 597,47 грн. в тому й числі ПДВ - 60432,91 грн. (додається).
Відповідно до вимог п. 187.1ст. 187 Податкового кодексу України (надалі - ПКУ), ТОВ "ВЕЕЛ - ТРАНС" 31.07.2020 року складено податкову накладну №5 на загальну суму 362 597,47 грн. в т.ч. ПДВ 60 432,91 грн. та відповідно до пункту 201. 10 ст. 201 ПКУ 06.08.2020 року надіслано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - ЄРПН).
На електронну адресу товариства надійшла квитанція відповідно до якої встановлено, що реєстрацію податкової накладної №5 від 31.07.2020 року зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, оскільки "... коди УКТЗЕД товару/послуги 49.41.1 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/ послуги та обсяги його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій..." та запропоновано надати документи та пояснення щодо господарської операції.
На адресу ГУ ДПС у Хмельницькій області надіслано пояснення (додаються), та сканкопії наступних документів:
- копія договору транспортного експедирування та перевезення вантажів на 4 аркушах;
- копія заявки на траспортно-експедиційне обслуговування;
- копія наказ про прийняття працівників на роботу;
- копія договору землі (автостоянки);
- копія договорів оренди транспортних засобів на 40 аркушах;
- копія договорів цивільно-правового характеру на 14 аркушах;
- копія договорів на перевезення вантажів на 34 аркушах;
- копія акту про надання послуг на 1 аркуші;
- копія реєстру товарно транспортних накладних на 4 аркушах;
- копія товарно-транспортних накладних на 39 аркушах;
- платіжне доручення на 1 аркуші;
- виписка з поточного рахунка на 2 аркушах;
- акт звірки взаємних розрахунків на 1 аркуші;
- оборотно сальдова відомість по рахунку 361 "розрахунки з вітчизняними покупцями" на 1 аркуші;
- оборотно сальдова відомість по рахунку 631 "розрахунки з вітчизняними постачальниками" на 1 аркуші;
- картка рахунку 361 по контрагенту ПрАТ "Зернопродукт МХП" Філія "Рідний край" ПрАТ "Зернопродукт МХП" на 1 аркуші;
- договір з постачальником ТОВ "ВОГ ТРЕЙД РЕСУРС" на 4 аркушах;
- копії одних із багатьох видаткових накладних на 2 аркушах;
- копії товарно-транспортних накладних на 2 аркушах;
- копія договору з постачальником ТОВ "Автодистрибюшн Карго Парте";
- копії одних із багатьох видаткових накладних на 2 аркушах;
- копії товарно-транспортних накладних на 2 аркушах;
- картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ "ВОГ ТРЕЙД РЕСУРС" на 2 аркушах;
- картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ "Автодистрибюшн Карго Парте" на 5 аркушах.
Однак, контролюючим органом прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.08.2020 року №1864977/43295445 з підстави "надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства".
Не погоджуючись із Рішенням від 25.08.2020 року позивачем подано скаргу до ДПС України, яку залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної - без змін.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з вимогами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар / послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29 грудня 2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "; Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зі змісту квитанцій по податкових накладних/розрахунку коригування вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пп.1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку", достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених Наказом МФУ від 13 червня 2017 року №567.
Так, пункт 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567 містить у собі визначення двох різних критеріїв:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів Наказу №567 вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Також, зі змісту квитанцій, видно, що податковим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунку коригування.
У відповідності до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України.
Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" №190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) установлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу ;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Суд зазначає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень.
Судом досліджено документи, які позивач надав відповідачу разом із поясненнями, які він вважав достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: копія договору транспортного експедирування та перевезення вантажів на 4 аркушах; копія заявки на траспортно-експедиційне обслуговування; копія наказ про прийняття працівників на роботу; копія договору землі (автостоянки); копія договорів оренди транспортних засобів на 40 аркушах; копія договорів цивільно-правового характеру на 14 аркушах; копія договорів на перевезення вантажів на 34 аркушах; копія акту про надання послуг на 1 аркуші; копія реєстру товарно транспортних накладних на 4 аркушах; копія товарно-транспортних накладних на 39 аркушах; платіжне доручення на 1 аркуші; виписка з поточного рахунка на 2 аркушах; акт звірки взаємних розрахунків на 1 аркуші; оборотно сальдова відомість по рахунку 361 "розрахунки з вітчизняними покупцями" на 1 аркуші; оборотно сальдова відомість по рахунку 631 "розрахунки з вітчизняними постачальниками" на 1 аркуші; картка рахунку 361 по контрагенту ПрАТ "Зернопродукт МХП" Філія "Рідний край" ПрАТ "Зернопродукт МХП" на 1 аркуші; договір з постачальником ТОВ "ВОГ ТРЕЙД РЕСУРС" на 4 аркушах; копії одних із багатьох видаткових накладних на 2 аркушах; копії товарно-транспортних накладних на 2 аркушах; копія договору з постачальником ТОВ "Автодистрибюшн Карго Парте"; копії одних із багатьох видаткових накладних на 2 аркушах; копії товарно-транспортних накладних на 2 аркушах; картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ "ВОГ ТРЕЙД РЕСУРС" на 2 аркушах; картка рахунку 631 по контрагенту ТОВ "Автодистрибюшн Карго Парте" на 5 аркушах.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні пояснення та документи для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування, у реєстрації яких відмовлено.
Крім того, факт зупинення реєстрації податкових накладних ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Таким чином, суд дійшов висновку, що, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, а також те, що такі документи, та пояснення стосовно них, були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
В даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування ТОВ "Веел-Транс" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо твердження податкового органу про подачу позивачем договорів з фізичними особами без нотаріального посвідчення, суд вказує наступне.
Частиною другою статті 207 Цивільного кодексу України передбачено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами). Правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства
Відповідно до ст. 799 ЦКУ договір найму транспортного засобу укладається у письмовій формі, та якщо він укладений за участю фізичної особи - підлягає нотаріальному посвідченню.
Однак, згідно п. 2.11 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року №12, законом встановлено вимоги щодо обов`язкового нотаріального посвідчення договору найму транспортного засобу за участю фізичної особи (частина друга статті 799 ЦК України). При цьому, однак, слід мати на увазі, що такого посвідчення не потребує договір, укладений за участю громадянина, який набув статусу суб`єкта підприємницької діяльності
Судом встановлено, що відповідачем не враховано Наказ Товариства з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс" від 30.06.2020 року "Про прийняття на роботу водіів автотранспортних засобів" та договору від 15.07.2020 року №10/ФОП "Про перевезення вантажів територією України" де договір про перевезення укладено з Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 і договору від 15.07.2020 року №11/ФОП "Про перевезення вантажів територією України" де договір про перевезення укладено з Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 , які не потребують нотаріального посвідчення.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем пояснення та документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Веел-Транс №5 від 31.07.2020 року.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частин 1,2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 25.08.2020 року № 1864977/43295445 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс" №5 від 31.07.2020 року датою подання її на реєстрацію - 06.08.2020 року.
Стягнути з Головного управління ДПС у Хмельницькій області за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 2102 грн(дві тисячі сто дві грн) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс".
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір в сумі 2102 грн(дві тисячі сто дві грн) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 20 листопада 2020 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Веел-Транс" (вул. Лейтенанта Попружного, 13,Кунча,Теофіпольський район, Хмельницька область,30609 , код ЄДРПОУ - 43295445) Відповідач:Державна податкова служба України (Львівська площа, 8,Київ 1,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393) Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 43142957)
Головуючий суддя П.М. Майстер
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92983792 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Майстер П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні