П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/12351/20 Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.
Дата і місце ухвалення 16.11.2020р., м. Одеса
Час проголошення 03.33 год.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого - судді : Бойка А.В.,
суддів: Єщенко О.В.,
Шевчук О.А.,
за участю секретаря: Андрушкевич М.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року по справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, треті особи - Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» , Одеська обласна організація політичної партії «Партія Шарія» , Регіональна організація політичної партії «Довіряй ділам» в Одеській області, Одеська обласна організація політичної партії «Слуга Народу» , Одеська регіональна організація політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» , Одеська обласна організація політичної партії «За майбутнє» , Одеська територіальна організація політичної партії «Європейська солідарність» , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -,
В С Т А Н О В И В:
13.11.2020 року Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, в якому просила суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 10.11.2020 року;
- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 з позначкою «Уточнений» ;
- визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 10.11.2020 року;
- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 5 з позначкою «Уточнений» ;
- визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 10 від 10.11.2020 року;
- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 10 з позначкою «Уточнений» ;
- визнати протиправним та скасувати рішення, оформлені протоколом Одеської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року, в частині пунктів:
"8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 51881» - повністю пункт 8;
"9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі» : Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» ; номер територіального виборчого округу, 4, (прописом) - одна тисяча п`ятсот п`ятдесят вісім, цифрами, 1558, номер територіального виборчого округу, 5, (прописом) - три тисячі сімсот шістдесят, цифрами - 3760; номер виборчого округу, 10, (прописом) - дві тисячі чотириста шістдесят вісім, цифрами 2468» ;
"10) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному виборчому окрузі: Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» ; номер виборчого округу, 4, (прописом) - сто шістдесят одна, цифрами -161; номер виборчого округу, 5, (прописом) - триста сімдесят три, цифрами - 373; номер виборчого округу, 10, (прописом) - двісті шістнадцять, цифрами - 216» ;
"11) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі: Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» , номер виборчого округу 5, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 1, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_1 , (прописом) - дві тисячі сімсот дев`яносто одна, цифрами - 2791; номер виборчого округу 10, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 1, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_2 , (прописом) - одна тисяча триста сімдесят сім, цифрами - 1377; порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 2, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_3 , (прописом) - сто сімдесят дві, цифрами - 172; порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 3, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_4 , (прописом) - сто дев`яносто дев`ять, цифрами - 199, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 5, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_5 , (прописом) - сто тридцять, цифрами - 130, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 6, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_6 , (прописом) - п`ятдесят п`ять, цифрами - 55» ;
"12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу в частині даних про «Одеську обласну організацію політичної партії «Наш Край» , прописом - двадцять вісім тисяч двісті п`ятдесят дев`ять, цифрами - 28259» ;
"13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, (прописом) - п`ятсот шістдесят шість тисяч дев`ятсот сімдесят одна, цифрами - 566971» - повністю пункт 13;
"14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13): порядковий №, 9, Одеська обласна організація політичної партії «Наш край» , (прописом) - чотири цілих дев`яності вісім сотих, цифрами - 4,98;
"15) місцеві організації, політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків, яких у межах єдиного багатомандатного округу подолано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу» - повністю пункт 15;
"16) загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, прописом - п`ятсот одна тисяча п`ятсот тридцять сім, цифрами - 501 537» - повністю весь пункт;
"17) кількість голосів, необхідних для отримання одного депутатського мандату (виборча квота), прописом - шість тисяч п`ятсот тринадцять, цифрами - 6513» - повністю весь пункт;
"18) кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати, включеними до кожного територіального виборчого списку кожної місцевої організації політичної партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини другої статті 258 Кодексу» - повністю пункт 18;
"19) сумарна кількість депутатських мандатів, розподілених у кожному територіальному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини четвертої статті 258 Кодексу» - повністю пункт 19;
"20) кількість невикористаних голосів виборців, поданих у кожному територіальному виборчому окрузі на підтримку виборчого списку кожної місцевої політичної партії, яка має право на участь у розподілі депутатських мандатів, визначена відповідно до частини третьої статті 258 Кодексу» - повністю пункт 20;
"21) територіальні виборчі списки кандидатів від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі з порядком кандидатів у депутати, встановленим відповідно до частини другої статті 259 Кодексу» ;
"22) депутати в територіальних виборчих округах обрано» - повністю пункт 22;
"23) кількість мандатів, які підлягають розподілу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, визначена відповідно до частини першої статті 260 Кодексу, (прописом) - тридцять чотири, цифрами - 34 - повністю пункт 23» ;
"24) загальна кількість голосів виборців, поданих у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на підтримку єдиного виборчого списку від кожної місцевої організації політичної партії, яка бере участь у розподілі мандатів, визначена відповідно до частини другої статті 260 Кодексу» - повністю весь пункт;
"25) кількість депутатських мандатів, отриманих кандидатами в депутати включеними до єдиного списку від кожної місцевої організації політичної партії, яка бере участь у розподілі мандатів» - повністю весь пункт;
"26) депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними виборчими списками місцевих організацій політичних партій обрано» - повністю весь пункт;
зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію виправити недоліки шляхом складання протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з позначкою «Уточнений» відомостей у пунктах 8-26 протоколу з урахуванням мотивувальної та резолютивної частин рішення суду, а саме:
"8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 51031» ;
"12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу в частині даних про «Одеську обласну організацію політичної партії «Наш Край» , прописом двадцять дев`ять тисяч триста дев`ять, цифрами - 29 309» ;
"9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі» : Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» ; номер територіального виборчого округу, 4, (прописом) - одна тисяча сімсот дев`яносто сім, цифрами - 1797; номер територіального виборчого округу, 5, (прописом) - три тисячі дев`ятсот п`ятдесят дев`ять, цифрами - 3959; номер виборчого округу, 10, (прописом) - три тисячі вісімдесят чотири, цифрами 3084» ;
"10) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному виборчому окрузі: Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» ; номер виборчого округу, 4, (прописом) - чотириста, цифрами - 400; номер виборчого округу, 5, (прописом) - п`ятсот шістдесят вісім, цифрами - 568; номер виборчого округу, 10, (прописом) - шістсот тридцять шість, цифрами - 636» ;
"11) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі: Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» , номер виборчого округу 5, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 1, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_1 , (прописом) - дві тисячі сімсот дев`яносто п`ять, цифрами - 2795; номер виборчого округу 10, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 1, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_2 , (прописом) - одна тисяча триста вісімдесят сім, цифрами - 1387; порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 2, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_3 , (прописом) - триста п`ятдесят чотири, цифрами - 354; порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 3, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_4 , (прописом) - двісті одна, цифрами - 201, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 5, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_5 , (прописом) - сто тридцять одна, цифрами - 131, порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку, 6, прізвище, ім`я, по батькові кандидата у депутати, ОСОБА_6 , (прописом) - п`ятдесят шість, цифрами - 56» ;
"12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу в частині даних про «Одеську обласну організацію політичної партії «Наш Край» , прописом - двадцять дев`ять тисяч триста дев`ять, цифрами - 29309» ;
"13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, (прописом) - п`ятсот шістдесят сім тисяч вісімсот двадцять вісім, цифрами - 567828» ;
"14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13): порядковий № 9, Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» , (прописом) - п`ять цілих шістнадцять сотих, цифрами - 5,16;
включити до пункту "15) місцеві організації, політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків, яких у межах єдиного багатомандатного округу подолано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу» Одеську обласну організацію політичної партії «Наш край» зазначивши кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії прописом «двадцять дев`ять тисяч триста дев`ять» , «відсоток загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії» , «прописом» , «п`ять цілих шістнадцять сотих» та «цифрами» , « 5,16» ;
"16) загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, « (прописом)» , «п`ятсот тридцять тисяч шістсот п`ятдесят шість» , цифрами « 530 656» ;
"17) кількість голосів, необхідних для отримання одного депутатського мандату (виборча квота) - прописом «шість тисяч дев`ятсот вісімдесят дві» , « (цифрами)» - « 6 982» ;
змінити пункти 18-26 протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному окрузі з урахуванням включення Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» до списку місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у межах єдиного багатомандатного виборчого округу з урахуванням виборчої квоти шість тисяч дев`ятсот вісімдесят два голосів виборців.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.11.2020 року у задоволенні позову відмовлено.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що суд першої інстанції приймаючи судове рішення у справі дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки оскаржувані рішення (протоколи), якими затверджені підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10 ґрунтуються на недостовірних даних. На думку апелянта вказані обставини підтверджуються суттєвими розбіжностями у 58 протоколах про підсумки голосування міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій в межах частин округів № 4, 5 та 10, зокрема, дані пункту 15 протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах округів № 4, 5 та 10 не співпадають із даними аналогічних пунктів протоколів територіальних виборчих протоколів про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по кожній виборчій дільниці.
Також, апелянт звернув увагу на розбіжності у даних наведених у пунктах 8, 11 та 21 відповідних протоколів Одеської обласної територіальної виборчої комісії, зокрема щодо кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, територіальні виборчі списки кандидатів від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі з порядком кандидатів у депутати, встановленим відповідно до ч. 2 ст. 259 Кодексу.
На думку апелянта, висновки суду ґрунтуються виключно на його припущеннях, без дослідження жодного оригіналу документу, на які він посилається в оскаржуваному рішенні, зокрема на копії чи оригінали витребуваних протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частин територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10. При цьому, протокол безперервного засідання лише може свідчити про прийняті рішення щодо зобов`язання складання протоколу з позначкою Уточнений .
На думку апелянта, складання протоколу нижчестоящими територіальними та/або дільничними виборчими комісіями з позначкою Уточнений згідно приписів частини 7 статті 254 Виборчого кодексу України допускається лише у випадку, якщо було виявлено у протоколі виправлення, неточності чи помилки, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів. Фактичні твердження у рішенні суду засновані на неправильному розумінні і застосуванні норм, визначених частиною 7 статті 254 ВК України та зроблені на підставі припущень, не підтверджених матеріалами справи.
Встановивши відсутність оригіналів 58 протоколів про підсумки голосування у територіальних виборчих комісій у межах частин територіальних виборчих округів, рішення суду про можливість змін у відповідних протоколах є виключно припущенням суду та відповідача. При цьому, суд не врахував, що подані позивачем завірені копії протоколів про підсумки голосування сільських, міських та селищних територіальних виборчих комісій в межах частин територіальних виборчих округів, містять і відповідні відмітки Уточнений .
При цьому, суд не врахував що згідно самого безперервного протоколу № 22 засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії були подані протоколи деяких територіальних виборчих комісій у межах частин округів 4, 5 та 10 без зауважень та уточнень.
Апелянт також не погодився з висновком суду першої інстанції стосовно того, що подані позивачем протоколи є недопустимим доказами у справі.
При цьому, на думку апелянта, суд першої інстанції залишив поза увагою відсутність юридичного факту прийняття Одеською обласною територіальною виборчою комісією протоколів про підсумки голосування від окремих сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій у межах частин округів 4, 5 та 10, які невідображені у протоколу № 22 безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії. Указаний перелік наведено у додатку № 1 до апеляційної скарги.
Апелянт зазначає, що всього розбіжність між даними міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій, оформлених протоколами про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у відповідних округах та частинах округів з даними, зазначеними у протоколі відповідача про підсумки голосування результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі з кількістю голосів виборців, які підтримали позивача на відповідних виборах складає 1050 голосів (за даними відповідача 28259 - 29309 = 1050 за даними протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу).
Наявність вказаних розбіжностей у протоколах про підсумки голосування у відповідних округах Одеської обласної виборчої комісії від 10.11.2020 року № 4, № 5, № 10 з даними у протоколах про підсумки голосування міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій у межах частин територіального виборчого округу свідчить, на думку апелянта, про протиправність прийнятих рішень відповідача та підставою для їх подальшого скасування.
Апелянт вважає, що відповідач у порушення приписів частини 2 статті 77 КАС України не довів належними і допустимими доказами у справі правомірності свого рішення, на що суд першої інстанції уваги не звернув.
У зв`язку з цим Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» просить скасувати рішення суду першої інстанції від 16.11.2020 року з прийняттям нового судового рішення - про задоволення позовних вимог.
Одеська обласна територіальна виборча комісія, подала письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів і вимог апеляційної скарги, зазначає наступне:
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що постановою Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 14 від 06.09.2020 року "Про утворення і визначення меж територіальних виборчих округів з виборів депутатів Одеської обласної ради з присвоєнням їм порядкового номеру" було утворено територіальні виборчі округи, встановлено їх межі та єдину нумерацію згідно Додатку до Протоколу.
Додатком № 1 до вказаної постанови встановлено перелік територіальних виборчих округів чергових виборів депутатів Одеської обласної ради. Всього утворено 10 територіальних виборчих округів.
25 жовтня 2020 року з 08:00 до 20:00 год. відбулось голосування з виборів депутатів обласних, районних, сільських рад, а також селищних, сільських і міських голів на десяти територіальних виборчих округах Одеської області та відповідними дільничними виборчими комісіями проведені підрахунки голосів.
Починаючи з 25 жовтня 2020 року міськими, селищними та сільськими територіальними виборчими комісіями на підставі протоколів і даних дільничних виборчих комісій прийняті відповідні протоколи про підсумки голосування у відповідних межах 10 територіальних виборчих округів та його частин.
Згідно наданого відповідачем протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії, встановлено, що Одеською обласною територіальною виборчою комісією затверджено протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах 10 територіальних виборчих округів.
Звертаючись з позовом до суду першої інстанції, Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» посилалась на протиправність рішень, оформлених протоколами про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, з огляду на відображення у вказаних протоколах недостовірних, на думку позивача, даних та протиправність у зв`язку із цим і протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 10.11.2020 року в частині пунктів: 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25 та 26.
Таким чином, перевірці в межах предмету заявлених позовних вимог підлягають доводи позивача про відображення недостовірних даних у протоколі про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради саме у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, а також, у зв`язку з цим, і у протоколі про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
В ході розгляду справи судом встановлено, що Одеською обласною територіальною виборчою комісією в ході безперервного засідання було затверджено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 10.11.2020 року.
Згідно пункту 12 вказаного протоколу відповідач зазначив «кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 6222. Згідно пункту 15 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу підпункт 9 Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» - 1558.
Також відповідачем було затверджено протокол Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу №5 від 10.11.2020 року.
Згідно пункту 12 вказаного протоколу Відповідач зазначив «кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 7080. Згідно пункту 15 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу підпункт 9 Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» - 3760.
Згідно відомостей затвердженого протоколу Одеської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 10 від 10.11.2020 року, кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними склала 10647 (п. 12 вказаного протоколу), кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу підпункт 9 Одеська обласна організація політичної партії «Наш Край» - 2468 (п. 15 протоколу).
У подальшому Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято протокол про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, в якому зазначено наступне:
1. Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні 618855.
2. Кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 51 881 (пункт 8).
3. Кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота) складає 6 513 голосів (пункт 17 протоколу).
4. Сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів від кожної місцевої організації в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (12 пункт протоколу), в якому зазначені дані відносно позивача про кількість виборців, які підтримали Позивача у кількості 28 259.
5. Загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу становить 566 971 (пункт 13 протоколу).
6. Місцеві організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, на підтримку територіальних виборчих списків у межах єдиного багатомандатного округу подолано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 15 рішення, оформленого протоколом Відповідача): Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» 38 753 - 6,84 %; Одеська обласна організація політичної партії «Партія Шарія» 28 886 - 5,09%; Регіональна організація політичної партії «Довіряй ділам» в Одеській області 66 875 - 11,80%; Одеська обласна організація політичної партії «Слуга Народу» - 99 479 - 17,55 %; Одеська регіональна організація політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» 151 991 - 26,81%; Одеська обласна організація політичної партії «За майбутнє» 56749 - 10,01 %; Одеська територіальна організація політичної партії «Європейська солідарність» 58 804 - 10,37%.
7. Загальна кількість голосів виборців, поданих на підтримку всіх територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів, у межах єдиного багатомандатного виборчого округу складає 501 537 (пункт 16 протоколу).
Не погоджуючись із затвердженими відповідачем протоколами, зазначеними вище, позивач у поданому адміністративному позові посилався на те, що вони ґрунтуються на недостовірних даних, оскільки містять розбіжності з даними 58 протоколів територіальних виборчих комісій, зокрема, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по кожній виборчій дільниці, що входить до складу територіального виборчого округу; кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, територіальні виборчі списки кандидатів від кожної місцевої організації політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі з порядком кандидатів у депутати, встановленим відповідно до ч. 2 ст. 259 Кодексу.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції посилався на відсутність підстав для задоволення позовних вимог Одеської обласної організації політичної партії "Наш Край".
Колегія суддів суду апеляційної інстанції, за наслідком апеляційного перегляду рішення суду першої інстанції зазначає наступне:
Статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно ст. 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.
Зі змісту статті 20 ВК України вбачається, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно приписів п.п. 1, 3 частини 1 статті 255 Виборчого кодексу України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів:
1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;
3) сільська, селищна, міська:
а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради.
Частиною 2 статті 255 Виборчого кодексу України встановлено, що територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою «Уточнений» ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів відомості щодо кількості виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; кількості невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; кількості виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені; кількості виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; кількості виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; кількості виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; кількосіт виборців, які взяли участь у голосуванні; кількості виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; відсотка загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
Частиною 4 вказаної статті передбачено, що до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.
У відповідності до частини 1 статті 256 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою «Уточнений» ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Вказаною статтею також визначено, які відомості заносяться до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Згідно частини 1 статті 257 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів відомості про організації партій, які, відповідно до частини третьої статті 256 цього Кодексу, мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах.
Відповідно до ч. 3 ст.257 ВК України територіальна виборча комісія встановлює кількість голосів виборців, необхідних для отримання одного депутатського мандата (виборча квота). Вказаною статтею встановлено порядок розрахунку виборчої квоти.
Згідно приписів п. п. 1, 3 частини 1 статті 255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.
В ході розгляду справи встановлено, що позивач, заперечуючи правомірність прийнятих Одеською обласною територіальною виборчою комісією протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, посилався на розбіжність у даних цих протоколів із даними, зазначеними у протоколах міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у відповідних округах та частинах округів, та, відповідно, розбіжність у даних протоколу про підсумки голосування результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, прийнятого на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10.
Позивач стверджує, що за його даними розбіжність між відомостями протоколів відповідача та відомостями протоколів міських, селищних та сільських територіальних виборчих комісій складає 1050 голосів (за даними Відповідача 28259 - 29309 = 1050 за даними протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіального виборчого округу).
У підтвердження власних доводів позивач надав копії протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частин територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач посилався на те, що згідно протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії більшість наданих територіальними виборчими комісіями протоколів про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу не були прийняті та враховані Одеською обласною територіальною виборчою комісією, а були направлені для уточнення, що не враховано позивачем при зверненні до суду.
З наданого відповідачем протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 22 вбачається, що певні протоколи від територіальних виборчих комісій направлялись Одеською обласною територіальною виборчою комісією на уточнення або перерахунок голосів.
Згідно ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 73 КАС України).
З метою повного та всебічного з`ясування всіх обставин по справі, перевірки доводів кожної із сторін по справі, судом апеляційної інстанції 19.11.2020 року було постановлено ухвалу про витребування від Одеської обласної територіальної виборчої комісії оригіналів або належним чином завірених копій протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № № 4, 5, 10, на підставі даних яких Одеською обласною територіальною виборчою комісією були затверджені оскаржувані позивачем протоколи.
Однак, відповідачем вимоги вказаної ухвали у встановлений судом строк виконані не були, у зв`язку з чим 20.11.2020 року судом апеляційної інстанції було накладено штраф на голову Одеської обласної територіальної виборчої комісії та повторно зобов`язано Одеську обласну територіальну виборчу комісію надати витребувані докази до суду. Крім того, судом апеляційної інстанції постановлено ухвалу про тимчасове вилучення у Одеської обласної територіальної виборчої комісії оригіналів згаданих вище протоколів або належним чином завірених їх копій, виконання якої доручено Першому Приморському відділу державної виконавчої служби у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеси).
Незважаючи на застосування судом апеляційної інстанції заходів процесуального примусу у вигляді подвійного застосування штрафів та тимчасового вилучення документів, оригінали або належним чином завірені копії протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій так і не були надані для дослідження суду апеляційної інстанції.
Частиною 9 статті 80 КАС України передбачено, що у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Враховуючи зазначені положення процесуального законодавства, а також факт невиконання відповідачем покладеного на нього судом обов`язку щодо надання доказів по справі, розгляд справи здійснюється колегією суддів за наявними в ній доказами.
Як вже зазначалось вище, у підтвердження заявлених вимог позивач надав копії наявних у нього протоколів сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій в межах виборчих округів № 4, 5, 10.
В свою чергу, з метою з`ясування достовірності даних, які містяться у наданих позивачем протоколах судом першої та апеляційної інстанції з`ясовувалось питання походження наданих позивачем копій протоколів та актуальності відображених у них даних. При цьому, в ході такого дослідження було встановлено, що долучені до позову копії протоколів були зроблені перед транспортуванням до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, що підтвердив і представник позивача у судовому засіданні суду апеляційної інстанції.
Однак, отримання документів на стадії їх оформлення сільськими, селищними та міськими територіальними виборчими комісіями до прийняття їх територіальною виборчою комісією, яка встановлює підсумки голосування, не може свідчити про беззаперечну точність і вірність даних, вказаних у таких документах, з огляду на таке:
Частиною 19 статті 255 ВК України встановлено, що прийняття протоколу про підсумки голосування територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, здійснюється в порядку, передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
В свою чергу, статтею 254 КАС України встановлено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Частиною 3 статті 254 ВК України передбачено, що на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у ч. 1 цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими ч. 10 ст. 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Зі змісту положень частини 5 статті 254 ВК України слідує, що за результатами розгляду документів та скарг про порушення вимог цього Кодексу, територіальна виборча комісія може прийняти одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою «Уточнений» ; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
При цьому, ч. 7 ст. 254 ВК України визначено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою «Уточнений» відповідно до п. 2 ч. 5 цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою «Уточнений» дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 8 ст. 254 ВК України дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою «Уточнений» складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому ст. 253 цього Кодексу.
Також частиною 9 статті 254 ВК України визначено випадки, коли територіальна виборча комісія наділена правом прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а частиною 10 цієї статті визначено випадки обов`язкового прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
В даному випадку протоколом безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії підтверджено, що більшість протоколів територіальних виборчих комісій не були прийняті та враховані Одеською обласною територіальною виборчою комісією у тому вигляді, в якому вони були складені до транспортування до обласної територіальної виборчої комісії.
Так, судом встановлено, що згідно з протоколом безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії, останньою було прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів наступних виборчих комісій: у територіальному виборчому окрузі № 4 - Петровірівська сільська територіальна виборча комісія Березівського району; Старомаяківська сільська територіальна виборча комісія Березівського району; у територіальному виборчому окрузі № 5 - Зеленогірська селищна територіальна виборча комісія Подільського району; Любашівська селищна територіальна виборча комісія Подільського району; у територіальному виборчому окрузі № 10 - Красносільська сільська територіальна виборча комісія Одеського району; Нерубайська сільська територіальна виборча комісія Одеського району; Фонтанська сільська територіальна виборча комісія Одеського району; Чорноморська селищна територіальна виборча комісія Одеського району.
Крім того, з протоколу безперервного засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії, встановлено, що рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколів з позначкою "Уточнений" приймалось щодо наступних виборчих комісій у територіальному виборчому окрузі № 4: Андрієво-Іванівська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Великобуялицька сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Знам`янська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Коноплянська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Курісовська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Новокальчевська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Чогодарівська сільська територіальна виборча комісія Березівського району, Раухівська селищна територіальна виборча комісія Березівського району Великомихайлівська селищна територіальна виборча комісія Роздільнянського району, Лиманська селищна територіальна виборча комісія Роздільнянського району, Миколаївська селищна територіальна виборча комісія Березівського району, Цебриківська селищна територіальна виборча комісія Роздільнянського району, Ширяївська селищна територіальна виборча комісія Березівського району, Роздільнянська міська територіальна виборча комісія Роздільнянського району; у територіальному виборчому окрузі № 5: Піщанська сільська територіальна виборча комісія Подільського району, Слобідська селищна територіальна виборча комісія Подільського району, Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району; у територіальному виборчому окрузі № 10: Вигодянська сільська територіальна виборча комісія Одеського району, Визирська сільська територіальна виборча комісія Одеського району, Дальницька сільська територіальна виборча комісія Одеського району, Дачненська сільська територіальна виборча комісія Одеського району, Усатівська сільська територіальна виборча комісія Одеського району, Доброславська селищна територіальна виборча комісія Одеського району, Чорноморська селищна територіальна виборча комісія Одеського району, Біляївська міська територіальна виборча комісія Одеського району, Теплодарська міська територіальна виборча комісія Одеського району, Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району.
Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що протоколи певних сільських, селищних, міських територіальних виборчих комісій після їх оформлення вказаними територіальними виборчими комісіями та транспортування до обласної територіальної виборчої комісії зазнали змін, які могли вплинути на встановлення підсумків голосування.
В свою чергу, встановити конкретні відомості щодо змін, яких зазнали вказані протоколи колегією суддів не надалось за можливе в силу ненадання відповідачем тих оригіналів чи належним чином завірених копій протоколів територіальних виборчих комісій, які враховувались при прийнятті оскаржуваних позивачем протоколів про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, а також протоколу про результати виборів депутатів Одеської обласної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Однак, сам факт наявності інших протоколів (складених за наслідками повторного підрахунку голосів виборців або з позначкою "Уточнений"), на підставі яких і здійснювалось встановлення відповідачем підсумків голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № 4, 5 та 10, а також в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі унеможливлює визнання наданих позивачем доказів у підтвердження своїх доводів належними та допустимими, на підставі яких можливо було б достеменно встановити реальні показники результатів голосування у розглядуваних територіальних виборчих округах.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що покладені позивачем в основу адміністративного позову арифметичні обґрунтування не враховують фактичні значення протоколів про підсумки голосування в межах спірних територіальних виборчих округів, на підставі яких відповідачем були складені протоколи про підсумки голосування.
Посилання апелянта на те, що згідно протоколу безперервного засідання № 22 частина протоколів територіальних виборчих комісій була прийнята без зауважень та уточнень колегія суддів вважає недостатнім аргументом для задоволення позовних вимог, з огляду на те, що в ході розгляду справи було підтверджено, що більшість протоколів територіальних виборчих комісій зазнали змін, тоді як вимоги позивача ґрунтуються виключно на даних первинно складених протоколів територіальних виборчих комісій, розрахованих з урахуванням всіх протоколів територіальних виборчих комісій у спірних територіальних виборчих округах.
Також необґрунтованим є твердження позивача про врахування ними рішень про проведення повторних підрахунків голосів виборців, оскільки на підтвердження цього позивач посилається лише на наданий ним протокол Нерубайської сільської територіальної виборчої комісії, тоді як повторний підрахунок голосів виборців здійснювався не тільки вказаною територіальною виборчою комісією, а й іншими комісіями, перелік яких наведено судом вище у тексті даної постанови.
В свою чергу, суд першої інстанції вірно зазначив, що надані позивачем протоколи не можуть бути належними доказами по справі і в силу того, що деякі з них містять написи, які здійсненні вже після виготовлення їх копій, виправлення, викладені у довільній формі взагалі без печаток та підписів посадових осіб територіальних виборчих комісій.
Колегія суддів погоджується з твердженням апелянта про те, що відповідальність за належне засвідчення протоколів, в тому числі і печатками територіальних виборчих комісій покладається саме на посадових осіб територіальних виборчих комісій, однак відсутність підписів чи печаток посадових осіб ТВК на аркушах протоколів наданих до суду, з урахуванням того, що дослідженню підлягають не оригінали таких протоколів, а їх копії, унеможливлює визнання їх належними доказами по справі.
При цьому, колегія суддів ще раз наголошує на тому, що згідно приписів п. п. 1, 3 частини 1 статті 255 ВК України, обласні територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу. За відсутності можливості дослідити оригінали протоколів територіальних виборчих комісій, на підставі яких встановлювались підсумки голосування, та дослідити відомості, безпосередньо на підставі яких встановлювались підсумки голосування, доводи щодо недостовірності даних у протоколах обласної територіальної виборчої комісії є лише припущенням позивача та не може бути підставою для встановлення факту зазначення відповідачем у таких протоколах недостовірних даних.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно відсутності обґрунтованих підстав, підтверджених належними та допустимими доказами, вважати, що відповідач при складанні спірних протоколів діяв з порушенням вимог законодавства.
Вказане свідчить про відсутність підстав для задоволення заявлених позовних вимог.
З урахуванням встановлених обставин доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують та не свідчать про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права.
З урахуванням всього вище зазначеного колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Згідно ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При поданні апеляційної скарги апелянтом не додано документ про сплату судового збору, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Слід зазначити, що згідно із п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 року №3674-VI за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору встановлюється у сумі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Так, розмір судового збору за подання юридичною особою до адміністративного суду позову немайнового характеру становить 2 102 грн.
Таким чином, розмір судового збору за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції з урахуванням вимог п.п. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України від 08.07.2011 року №3674-УІ становить 12 612 грн. (2102 грн. х 4) х150% ).
З огляду на те, що при поданні апеляційної скарги апелянт не сплатив судовий збір та збір залишається не оплаченим станом на момент закінчення апеляційного розгляду, сума судового збору підлягає стягненню до Державного бюджету в судовому порядку.
Керуючись ст.ст. 139, 270, 271-273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року - без змін.
Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» (вул. Б. Хмельницького, 14 м. Одеса, 65007; код ЄДРПОУ 39573866) на користь держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 999803131112560000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 12 612 (дванадцять тисяч шістсот дванадцять) грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: О.В. Єщенко
Суддя: О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92988468 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні