П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
О К Р Е М А У Х В А Л А
21 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/12351/20
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого - судді : Бойка А.В.,
суддів: Єщенка О.В.,
Шевчук О.А.,
за участю секретаря: Андрушкевич М.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі питання про наявність підстав для постановлення окремої ухвали по справі за апеляційною скаргою Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року по справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії «Наш Край» до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, треті особи - Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», Одеська обласна організація політичної партії «Партія Шарія», Регіональна організація політичної партії «Довіряй ділам» в Одеській області, Одеська обласна організація політичної партії «Слуга Народу», Одеська регіональна організація політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», Одеська обласна організація політичної партії «За майбутнє», Одеська територіальна організація політичної партії «Європейська солідарність», про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
В провадженні П`ятого апеляційного адміністративного суду перебуває апеляційна скарга Одеської обласної організації політичної партії "Наш Край" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року по справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії "Наш Край" до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, треті особи - Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", Одеська обласна організація політичної партії "Партія Шарія", Регіональна організація політичної партії "Довіряй ділам" в Одеській області, Одеська обласна організація політичної партії "Слуга Народу", Одеська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", Одеська обласна організація політичної партії "За майбутнє", Одеська територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність", про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Розгляд справи ухвалою від 18.11.2020 року було призначено на 19.11.2020 року на 16.00 год.
З огляду на необхідність повного та всебічного дослідження всіх обставин по справі, перевірки доводів сторін по справі, П`ятим апеляційним адміністративним судом було постановлено ухвалу від 19 листопада 2020 року, якою витребувано від Одеської обласної територіальної виборчої комісії (65032, м. Одеса, пр-т Шевченка, 4, каб. 359, код ЄДРПОУ 43780202) оригінали або належним чином завірені копії протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів №№ 4, 5, 10 та було зобов`язано Одеську обласну територіальну виборчу комісію надати витребувані судом докази у строк до 13:00 год. 20 листопада 2020 року.
У вказаній ухвалі суду було роз`яснено Одеській обласній територіальній виборчій комісії, що відповідно до ч. 7 ст. 80 КАС України особи, які не мають можливості подати доказ, який витребовує суд, або не мають можливості подати такий доказ, зобов`язані повідомити про це суд із зазначенням причин.
Крім того, Одеській обласній територіальній виборчій комісії було роз`яснено, що відповідно до ч. 8 ст. 80 КАС України, у випадку неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, а також за неподання таких доказів без поважних причин, суд застосовує до відповідної особи заходи процесуального примусу, визначені цим Кодексом.
Вказану ухвалу суду було направлено 19.11.2020 року о 21 год. 19 хв., на електронну адресу Одеської обласної територіальної виборчої комісії obltvk@ukr.net, що підтверджується електронним звітом про підтвердження доставлення.
Однак, у встановлений судом строк, тобто до 13:00 год. 20.11.2020 року, відповідачем ухвалу апеляційного суду виконано не було.
З огляду на невиконання Одеською обласною територіальною виборчою комісією ухвали суду, колегія суддів дійшла до висновку про необхідність застосування до голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 заходів процесуального примусу згідно ч. 1 ст. 149 КАС України у вигляді штрафу у розмірі 6591 грн., про що постановлено ухвалу від 20.11.2020 року.
Цією ж ухвалою суду Одеську обласну територіальну виборчу комісію було повторно зобов`язано надати до П`ятого апеляційного адміністративного суду оригінали або належним чином завірені копії протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах територіальних виборчих округів № № 4, 5, 10, а саме зобов`язано Одеську обласну територіальну виборчу комісію надати витребувані судом докази у строк до 19:00 год. 20 листопада 2020 року.
Зазначену ухвалу суду було направлено на електронну адресу Одеської обласної територіальної виборчої комісії obltvk@ukr.net 20.11.2020 року о 17 год. 27 хв., що підтверджується електронним звітом про підтвердження доставлення. Крім того, копію даної ухвали було отримано заступником голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії Платоновою Т.Б. наручно, що підтверджується наявною в матеріалах справи відміткою, здійсненою нею власноруч, на супровідному листі.
Однак, друга ухвала П`ятого апеляційного адміністративного суду про витребування доказів також залишилась невиконаною у встановлений судом строк.
У зв`язку із зазначеним судом повторно застосовано до голови Одеської обласної територіальної виборчої комісії штраф вже згідно ч. 2 ст. 149 КАС України, у розмірі 21 970 грн.
Одночасно судом постановлено ухвалу про тимчасове вилучення у Одеської обласної територіальної виборчої комісії оригіналів для огляду у П`ятому апеляційному адміністративному суді 1 та/або 2 примірників чи належним чином завірених копій протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської обласної ради у межах частин 4, 5 та 10 територіальних виборчих округів щодо сільських, селищних та міських територіальних виборчих комісій (у тому числі з позначкою "Уточнений").
Незважаючи на вжиття судом апеляційної інстанції всіх можливих та передбачених Кодексом адміністративного судочинства України заходів процесуального примусу, Одеська обласна територіальна виборча комісія рішень суду не виконала, жодних дій, направлених на виконання покладеного на неї обов`язку щодо надання доказів по справі, не вчинила.
Колегія суддів звертає увагу на те, що згідно ст. 32 ВК України, виборчі комісії є незалежними органами адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів
Статтею 33 ВК України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до ч. 3 ст. 32 ВК України, виборчі комісії повинні діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Також, відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Однак, незважаючи на зазначене, Одеська обласна територіальна виборча комісія, зухвало ігноруючи положення чинного законодавства щодо обов`язковості судових рішень, не виконала вимоги ухвал П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 року та від 20.11.2020 року.
Ненадання Одеською обласною територіальною виборчою комісією витребуваних судом з метою повного та всебічного розгляду справи доказів перешкоджало належному вирішенню адміністративної справи у строк, встановлений процесуальним законом, безпідставно затягувало розгляд справи, що є недопустимим, а також позбавляло суд апеляційної інстанції можливості здійснити дослідження певної частини доказів по справі.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.
Частинами 4, 5 статті 249 КАС України визначено, що в окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення.
З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
У відповідності до ч. 6 ст. 249 КАС України окрему ухвалу може бути винесено судом першої інстанції, судами апеляційної чи касаційної інстанцій.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 року №1932-IV, Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.
За приписами ст. 2 Виборчого кодексу України, Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно із ст. 17 Виборчого кодексу України Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми; забезпечує однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України; здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу та процесу референдуму вимог законодавства про вибори і референдуми; здійснює інші повноваження, передбачені законами України.
З урахуванням встановлених судом порушень вимог ч.ч. 2, 3 ст. 14, ч.ч. 6, 7 ст. 80, ст. 370 КАС України, що полягають у невиконані Одеською обласною територіальною виборчою комісією ухвал суду апеляційної інстанції від 19.11.2020 року та від 20.11.2020 року про витребування доказів у виборчій справі, у ненаданні у строк, встановлений судом, витребуваних доказів, колегія суддів вважає за необхідним постановити окрему ухвалу та направити її для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону до Центральної виборчої комісії, як органу, який здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій та дотриманням суб`єктами виборчого процесу вимог законодавства про вибори.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 248, 249, 250, 310, 321, 325, 328, 329, 330, 331 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
З метою усунення причин та умов, що призвели до порушення Одеською обласною територіальною виборчою комісією (65032, м. Одеса, пр-т Шевченка, 4, каб. 359, код ЄДРПОУ 43780202) вимог ч.ч. 2, 3 ст. 14, ч.ч. 6, 7 ст. 80, ст. 370 КАС України, що полягають у невиконані Одеською обласною територіальною виборчою комісією ухвал П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року та від 20.11.2020 року про витребування доказів у виборчій справі, у ненаданні у строк, встановлений судом, витребуваних доказів, наведені факти довести до відома Центральної виборчої комісії для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Про прийняте рішення за наслідками розгляду окремої ухвали протягом семи днів з дня її надходження повідомити П`ятий апеляційний адміністративний суд.
Окрема ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: О.В. Єщенко
Суддя: О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2020 |
Оприлюднено | 12.01.2024 |
Номер документу | 92988470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо місцевих виборів, з них оскарження результатів виборів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні