ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/11585/20 Суддя (судді) першої інстанції: Лисенко В.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ганечко О.М.,
суддів Чаку Є.В.,
Василенка Я.М.,
за участі секретаря судового засідання Біднячук Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. у справі за адміністративним позовом кандидата у депутати Богуславської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 , кандидата на посаду Богуславського міського голови ОСОБА_2 до Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Кандидат у депутати до Богуславської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 , кандидат на посаду Богуславського міського голови Обухівського району Київської області ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом до Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, у якому просили:
- визнати протиправною бездіяльність Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області щодо неоголошення результатів виборів на підставі Протоколів про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради, які були оголошені 08.11.2020;
- зобов`язати Богуславську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області оприлюднити результати голосування на підставі Протоколів про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради, які були оголошені 08.11.2020;
- визнати протиправним та скасувати протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, який датовано 11.11.2020, 00 год. 35 хв.;
- визнати протиправним та скасувати протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Богуславської міської ради, який датовано 11.11.2020, 00 год. 35 хв.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14.11.2020 адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області щодо неоголошення результатів виборів на підставі протоколів про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради, які були оголошені 08.11.2020.
Зобов`язати Богуславську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області оприлюднити результати голосування на підставі протоколів про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради, які були оголошені 08.11.2020.
Визнано протиправним та скасовано протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, який датовано 11.11.2020 00 год. 35 хв.
Визнано протиправним та скасовано протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Богуславської міської ради, який датовано 11.11.2020 00 год. 35 хв.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Богуславська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову, посилаючись на невідповідність висновків суду першої інстанції фактичним обставинам та порушення судом першої інстанції норм матеріального/процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 відкрито апеляційне провадження та призначено справу до розгляду в судовому засіданні.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020 заяви суддів Сорочка Є.О. та Єгорової Н.М. про самовідвід задоволено.
Відведено суддів Шостого апеляційного адміністративного суду Сорочка Є.О. та Єгорову Н.М. від розгляду справи № 320/11585/20.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020 прийнято до провадження Шостого апеляційного адміністративного суду справу № 320/11585/20 та призначено справу до апеляційного розгляду на 19.11.2020 о 16-00.
У судовому засіданні представник апелянта вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.
Позивачі та їх представник у судовому засіданні заперечували проти задоволення апеляційної скарги, просили залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю доповідача, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 15.07.2020 Верховною Радою України прийнято постанову №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою було призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Постановою Центральної виборчої комісії України від 14.08.2020 №176 Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року , було призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів районних рад, утворених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів .
Відповідно до посвідчення № 361, виданого Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області, ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом в депутати, включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку від Політичної партії Європейська солідарність з виборів депутатів Богуславської міської ради Київської області. (а.с. 136)
Відповідно до посвідчення № 427, виданого Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області, ОСОБА_2 зареєстрований кандидатом на посаду Богуславського міського голови Обухівського району Київської області. (а.с. 15)
25.10.2020 відбулися перші вибори депутатів районних рад, зокрема, з виборів депутатів Київської обласної ради.
Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області прийнято постанову від 27.10.2020 № 91 Про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановлено провести повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 у справі № 320/10559/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020, визнано протиправною та скасовано постанову Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 27 жовтня 2020 року № 91 Про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року .
На підставі вказаного рішення комісії вона здійснювала перерахунок голосів виборців по всіх місцевих виборах по усіх дільничних виборчих комісіях.
Згідно протоколу безперервного засідання від 25.10.2020 Богуславської ТВК, 07.11.2020 голова комісії проінформував членів комісії про результат розгляду справи № 320/10559/20 та зазначив, що згідно судового рішення повний перерахунок голосів на виборчих дільницях вважається нелегітимним, а тому, підсумковий протокол з цих виборів повинен складатись на підставі протоколів ДВК. (а.с. 140 т. 1)
Відповідно до зазначеного протоколу, на засіданні комісії 07.11.2020 голова комісії запропонувала вносити дані до підсумкового протоколу з виборів міського голови та кандидатів у депутати до Богуславської міської ради та вирішили прийняти підсумковий протокол з виборів голови, як результат вибору громадян. (а.с. 141 т. 1)
За вказане рішення проголосували 12 членів комісії о 23 год.15 хв.
Також, о 00 год. 21 хв. 07.11.2020 вирішили прийняти підсумковий протокол з виборів до Богуславської міської ради. За рішення проголосували 5 депутатів.
Як убачається з протоколу, голова комісії оголосив технічну перерву до понеділка, однак, кандидати в депутати до Богуславської міської ради наполягали, що засідання є безперервним і вимагали оголосити результати виборів.
У зв`язку з чим, вирішили усунути неточності в протоколі та відправити на опрацювання і потім встановити результати виборів. (а.с. 142 т. 1)
За наслідками голосування з виборів міського голови, 07.11.2020 о 23 год. 19 хв. Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено протокол про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, яким встановлено кількість голосів виборців, які проголосували за ОСОБА_2 - 1671, за ОСОБА_3 - 1606. (а.с. 191-193 т. 1)
У подальшому, як убачається з протоколу безперервного засідання, 0 13 год. 18 хв. вирішили прийняти підсумковий протокол з виборів депутатів та оголосити технічну перерву. (а.с. 142)
За наслідками голосування з виборів депутатів міської ради, 08.11.2020 о 13 год. 54 хв. Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено протокол про результати виборів депутатів Богуславської міської ради в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, згідно якого, відсотковий бар`єр подолали 5 місцевих організацій політичних партій: КОО ПП "Країнська православна асамблея" - 743, КОО ПП "Європейська солідарність" - 1875, КОО ПП "Слуга народу" - 939, КОО ПП "За майбутнє" - 786, КОО ПП "Наш край" - 992. (а.с. 160- 199 т. 1)
09 листопада 2020 року безперервне засідання Богуславської міської ТВК не відбувалось.
Так, 10 листопада 2020 року засідання було поновлено і в цей же час (одразу після поновлення) до ТВК була подана та зареєстрована скарга від кандидата в депутати до Богуславської міської ради ОСОБА_4 про визнання виборів на посаду міського голови та депутатів до Богуславської міської ради недійсними, у зв`язку з грубими порушеннями Виборчого кодексу України на ДВК № 320123. (а.с.143 т. 1) На підставі розгляду даної скарги, відповідачем прийнято постанову Богуславської міської ТВК Обухівського району Київської області № 122 від 10.11.2020 року Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними .
А тому, згідно протоколу безперервного засідання, було прийнято рішення про повторний перерахунок голосів на виборчих дільницях без врахування результатів на виборчій дільниці № 320123, за наслідками якого, було встановлено результати виборів.
11.11.2020 о 00 год. 35 хв., відповідачем прийнято протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі та протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Богуславської міської ради, який датовано 11.11.2020 року 00 год. 35 хв.
Згідно відомостей з вищевказаних протоколів, найбільшу кількість голосів з виборів Богуславського міського голови набрав кандидат ОСОБА_3 - 1568, а по виборам депутатів Богуславської міської ради прохідний бар`єр подолали 8 партій.
Голова комісії о 22 год. 45 хв. оголосила результати голосування з виборів міського голови та о 00 год. 08 хв. результати депутатів до міської ради.
Протокол безперервного засідання було закінчено у зв`язку із встановленням результатів голосування на місцевих виборах. (а.с. 144 т. 1)
При зверненні до суду та під час розгляду спору в суді першої інстанції, позивач наполягав, що результати з відповідних місцевих виборів, що відбулися 25 жовтня 2020 року, Богуславською міською ТВК мали бути встановлені не пізніше 12 днів, тобто, до 06 листопада 2020 року. Продовжено вказаний строк у визначеному випадку, міг бути не більш як на один день, тобто, до 07 листопада 2020 року, включно.
Оформивши 07.11.2020 та 08.11.2020 та оголосивши протоколи за результатами виборів Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради на підставі протоколів дільничних виборчих комісій, Богусласька міська ТВК повинна оприлюднити результати виборів, які були оголошені на підставі протоколів від 07 та 08 листопада, відповідно до ч. 1 ст. 282 Виборчого кодексу України, не пізніше 11 та 12 листопада 2020 року, натомість, на переконання позивача, відповідачем було протиправно складено повторно протоколи про встановлення результатів виборів 11.11.2020, за якими, результати волевиявлення виборців суттєво відрізняються.
Дії ТВК щодо неопублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результатів виборів на підставі протоколів від 07 та 08 листопада 2020 року позивачі вважають протиправними, а протоколи від 11.11.2020 про встановлення підсумків голосування - незаконними, що зумовило їх звернення до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з наступного:
- відповідач був зобов`язаний розпочати безперервне засідання, яке продовжувати безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі, шляхом прийняття протоколів про результати виборів не пізніше ніж 07 листопада, а після цього, офіційно оприлюднити їх, шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів, а також розмістити їх на офіційному веб-сайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення) - не пізніше 12 листопада 2020 року;
- судом першої інстанції прослухано трансляцію місцевого ЗМІ ТРК Богуслав і встановлено, що, дійсно, результат виборів з міського голови та до місцевої ради було оголошено, проте, всупереч вимогам норм ст. 254 Виборчого кодексу, територіальна виборча комісія, оголосивши результати виборів кандидатів у депутати та міського голови, не закінчила безперервне засідання комісії, натомість, голова комісії оголосив перерву, а 10.11.2020 засідання було поновлено та комісією було прийнято постанову № 122 від 10.11.2020 Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними , що не узгоджується з приписами ВК України;
- за висновками суду першої інстанції, відповідач помилково у протоколі безперервного засіданні комісії замість протоколу про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та протоколу про результати виборів депутатів Богуславської міської ради, називає та фіксує підсумковий протокол про вибори міського голови та депутатів, оскільки Виборчим кодексом України передбачено, що у цьому випадку відповідач має прийняти саме протокол про результати, а не підсумковий протокол, з огляду на що, суд констатував, що оголосивши результати виборів, відповідач був зобов`язаний закінчити безперервне засідання та у подальшому, офіційно оприлюднити результатів, шляхом опублікування, однак, станом на день розгляду справи, він не тільки офіційно не оприлюднив такі результати, а навпаки, прийняв інші протоколи, які суттєво змінили волевиявлення виборців.
Апеляційна скарга містить наступні доводи:
- апелянт вказує на те, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 12.11.2020 у справі № 320/11377/20, яке набрало законної сили на підставі ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.11.2020, було відмовлено визнати протиправною та скасувати постанову № 122 від 10.11.2020 Богуславської МТВК;
- апелянт наголошує на тому, що не існує рішення про прийняття підсумкового протоколу з виборів міського голови від 08.11.2020, на підставі якого позивачі просять суд оприлюднити результати голосування;
- рішення про прийняття підсумкового протоколу з виборів до Богуславської міської ради, як результат волевиявлення громадян, не було прийнято, оскільки не набрало необхідної кількості голосів, і відповідно, позовна вимога про зобов`язання оприлюднити результати голосування на підставі даного протоколу є безпідставною;
- посилання суду першої інстанції на те, що перерахунок голосів гобився на підставі скасованого рішення (постанови № 91 від 27.10.2020), на думку апелянта, є безпідставним, оскільки перерахунок робився на основі перших протоколів ДВК і без врахування ДВК 320123, оскільки недійсність виборів на даній дільниці підтверджена рішенням суду у справі № 320/11377/20;
- оголосити і оприлюднити результати виборів на підставі протоколів від 07.11.2020 та 08.11.2020 вже є неможливим, адже у них були враховані голоси по ДВК 320123, результати голосування на якій були визнані недійсними.
Зважаючи на зазначене, колегія суддів вважає за необхідне вказати таке.
Приписами ст. 36 Конституції України, закріплено право громадян України на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії. (ст. 2 Виборчого кодексу України) (надалі по тексту також - ВК України)
Згідно з нормами ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією регулюється ст. 254 ВК України.
З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці або провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.
Так, встановлення підсумків голосування на місцевих виборах визначено положеннями ст. 255 ВК України.
Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються . Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів .
За нормами ч. 1 ст. 256 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів .
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений" .
У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.
Також, у силу норм ст. 282 ВК України, територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніш як на п`ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міської, районної в місті, районної, селищної, сільської ради, сільських, селищних, міських голів, а також розміщує їх на офіційному веб-сайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).
Отже, з наведеного слідує, що відповідач був зобов`язаний розпочати безперервне засідання та продовжувати безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі, шляхом прийняття протоколів про результати виборів не пізніше ніж 07 листопада та після цього, їх офіційно оприлюднити, шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів, а також розмістити їх на офіційному веб-сайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення) не пізніше 12 листопада 2020 року.
Під час розгляду даного спору по суті, судом першої інстанції було досліджено, що за наслідками голосування з виборів міського голови 07.11.2020 о 23 год. 19 хв., Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено протокол про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до якого встановлено кількість голосів виборців, які проголосували за ОСОБА_2 - 1671, за ОСОБА_3 - 1606. (а.с. 191-193 т. 1)
Також, за наслідками голосування з виборів депутатів міської ради 08.11.2020 о 13 год. 54 хв. Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено протокол про результати виборів депутатів Богуславської міської ради в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, згідно якого відсотковий бар`єр подолали 5 місцевих організацій політичних партій: КОО ПП "Країнська православна самблея" - 743, КОО ПП "Європейська солідарність" - 1875, КОО ПП "Слуга народу" - 939, КОО ПП "За майбутнє" - 786, КОО ПП "Наш край" - 992 (а.с. 159-179 т. 1)
Для перевірки доводів сторони позивачів, судом першої інстанції під час розгляду спору по суті, було прослухано трансляцію місцевого ЗМІ ТРК Богуслав та встановлено, що, дійсно, результат виборів міського голови та до місцевої ради було оголошено, однак, всупереч вимогам ст. 254 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія, оголосивши результати виборів кандидатів у депутати та міського голови, не закінчила безперервне засідання комісії, а більше, голова комісії оголосив перерву, а 10.11.2020 засідання поновлено та відповідачем було прийнято постанову № 122 від 10.11.2020 Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними .
Суд першої інстанції також звернув увагу на те, що зазначена постанова № 122 від 10.11.2020 Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними , була прийнята на підставі постанови Богуславської міської ТВК Обухівського району Київської області № 91 від 27.10.2020 Про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , яка була визнана протиправною та скасована рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 у справі № 320/10559/20, та яка набрала законної сили.
Внаслідок прийняття постанови № 122 від 10.11.2020, було здійснено новий підрахунок та прийняті наступні протоколи: протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати голосування з виборів Богуславського міського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, який датовано 11.11.2020 00 год. 35 хв. та протокол Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Богуславської міської ради, який датовано 11.11.2020 00 год. 35 хв., які суттєво змінили результати волевиявлення виборців у порівнянні з протоколами від 07.11.2020 та 08.11.2020.
Варто зазначити, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі № 320/11636/20 визнано протиправним та скасовано рішення Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, що оформлене постановою № 122 від 10 листопада 2020 року. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020 апеляційну скаргу Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року - без змін.
Під час розгляду справи, судом першої інстанції як вже зазначалось вище, було досліджено відеозапис трансляції в прямому ефірі місцевого ЗМІ ТРК Богуслав від 08.11.2020, з якого чітко убачається, що на засіданні головою комісії було оголошено кількість голосів відданих за кандидатів на посаду міського голови та зазначено, що ОСОБА_2 набрав найбільшу кількість голосів, а тому тепер він є міським головою. Також, з зазначеного відеозапису убачається, що на засіданні комісії зачитано результати по кандидатам у депутати, названо прізвища депутатів, які пройшли по партійним спискам, кількість партій, які подолали 5% бар`єр.
Зазначене підтверджує факт оголошення результатів не тільки протоколами, які містяться в матеріалах справи, а ще й відеозаписом, при цьому, під час розгляду апеляційної скарги, стороною апелянта не було спростовано вказаних обставин належними та достатніми доказами.
Оскільки, відповідач 07.11.2020 та 08.11.2020 мав прийняти саме протокол про результати голосування, а не підсумковий протокол, встановивши результати виборів та закінчити безперервне засідання, завершивши виборчий процес офіційним оприлюдненням результатів, шляхом опублікування у засобах ЗМІ та на відповідних інтернет ресурсах, на переконання колегії суддів, висновки суду першої інстанції про порушення відповідачем норм виборчого законодавства щодо не встановлення результатів виборів та не оприлюднення таких результатів у чітко визначені строки, призвело до суттєвої зміни волевиявлення виборців, є цілком обгрунтованими.
Щодо доводів апеляційної скарги про те, що постанова Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області № 122 від 10.11.2020 є чинною та прийнята у межах повноважень, у спосіб, що передбачений законом, що встановлено під час розгляду справи № 320/11377/20, колегія суддів зазначає, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 по справі № 320/11636/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020, було визнано протиправним та скасовано рішення Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, що оформлене постановою № 122 від 10 листопада 2020 року Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними , з огляду на що, відхиляються і доводи апелянта про те, що перерахунок робився на основі перших протоколів ДВК, проте без врахування по ДВК № 320123, оскільки недійсність виборів на даній дільниці підтверджена рішенням суду.
Крім того, зазначаючи про те, що оголосити та оприлюднити результати виборів на підставі протоколів від 07.11.2020 та 08.11.2020 вже є неможливим, оскільки у них були враховані голоси по ДВК № 320123, результати голосування на якій були визнані недійсними, апелянт не враховує судові рішення по справі № 320/11636/20, за якими, у Богуславської МТВК були відсутні правові підстави для прийняття оскаржуваної постанови від 10.11.2020 № 122 Про визнання виборів (голосування) на ДВК № 320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними .
У частині доводів сторони відповідача про те, що не існує рішення про прийняття підсумкового протоколу з виборів міського голови від 08.11.2020, на підставі якого позивачі просять суд оприлюднити результати голосування, колегія суддів зауважує, що судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні неодноразово вказувалось, що за наслідками голосування з виборів міського голови 07.11.2020 о 23 год. 19 хв. Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено Протокол про результати голосування з виборів Богуславського міського голови та 08.11.2020 о 13 год. 54 хв. Богуславською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області складено Протокол про результати виборів депутатів Богуславської міської ради , а 08.11.2020 відповідачем було оголошено такі результати виборів, що досліджувалось судом на основі перегляду відеоматеріалів на ТРК Богуслав .
Ураховуючи вищевикладене, інші доводи апеляційної скарги не є підставою для її задоволення.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, за наслідком апеляційного перегляду оскаржуваного рішення, колегія суддів констатує, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для скасування/зміни оскаржуваного рішення.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Ураховуючи, що при поданні апеляційної скарги, судовий збір не було сплачено, колегія суддів, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення судового збору з Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області.
За приписами ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно зі ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено з 1 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн.
За подання апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами - судовий збір складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, судовий збір за подання апеляційної скарги складає 5044,80 грн. (3363,20 грн. * 150%) та підлягає стягненню з апелянта до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду.
Керуючись ст. ст. 132, 139, 243, 250, 272, 273, 315, 316 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області - залишити без задоволення .
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. - залишити без змін .
Стягнути з Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (ЄДРПОУ 43757498) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (рахунок - UA638999980313171206081026007, отримувач коштів - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н, код отримувача - 38004897, код класифікації доходів - 22030101, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 5044,80 грн. (п`ять тисяч сорок чотири гривні 80 коп.)
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О.М. Ганечко
Судді Є.В. Чаку
Я.М. Василенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92988650 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні