ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 460/463/20 пров. № А/857/10012/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,
за участю секретаря судового засідання: Копанишин Х.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 17 червня 2020 року, головуючий суддя - Нор У.М., ухвалене о 18:45 год. у м. Рівне, повний текст якого складено 06.07.2020 року, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині,-
В С Т А Н О В И В:
В січні 2020 року позивач - ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до ГУ ДПС у Рівненській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області форми «Ф» від 09.10.2019 року № 339775-5005-1716 в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 12 831,84 грн.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилався на те, що рішенням Рівненської міської ради від 21.02.2019 року передано позивачу в оренду строком на сорок дев`ять років земельну ділянку у АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Відповідно до пункту 5 цього рішення міської ради право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права. Зазначає, що відповідний договір оренди землі було укладено 30.10.2019 року та зареєстровано 31.10.2019 року. Позивач стверджував, що за умовами укладеного договору оренди орендар має право приступити до використання земельної ділянки відповідно до її цільового призначення після набрання чинності договором, тобто після його підписання сторонами та державної реєстрації. Тому, нарахування орендної плати до виникнення права оренди, тобто державної реєстрації договору оренди, на думку позивача є безпідставним. Такі висновки позивач обґрунтовував положеннями ПК України, відповідно до пункту 287.1 статті 287 якого, землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права користування земельною ділянкою, яким є день державної реєстрації права оренди, тобто відповідного договору у встановленому порядку. Позивач зазначав, що вказане узгоджується з положеннями Законів України «Про оренду землі» , «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , а також зі статтею 125 ЗК України, відповідно до якої право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації. Отже, позивач переконаний, що землекористувачі сплачують орендну плату з дати державної реєстрації відповідного договору оренди земельної ділянки, відтак, відповідне право користування земельною ділянкою виникло у позивача не з моменту прийняття рішення міською радою від 21.02.2019 року, а з моменту державної реєстрації 31.10.2019 року договору оренди. Вказане на думку позивача свідчить про те, що у період з 21.02.2019 року по 30.10.2019 року земельна ділянка не була об`єктом оподаткування орендною платою, тому спірне податкове повідомлення-рішення в частині нарахування позивачу орендної плати за вказаний період в сумі 12 831,84 грн є протиправним.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 17 червня 2020 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області форми «Ф» від 09.10.2019 року № 339775-5005-1716 в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 12 831,84 грн (дванадцять тисяч вісімсот тридцять одна гривня 84 коп.).
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Рівненській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, яким прямо передбачено справляння орендної плати за землю з моменту прийняття рішення міської ради від 21.02.2019 року №5692, відтак оскаржене податкове повідомлення - рішення є підставним та обґрунтованим.
В судовому засіданні представник позивача заперечив проти апеляційної скарги, вважає оскаржене рішення суду законним та обґрунтованим та просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 21.02.2019 року рішенням №5692 «Про затвердження проекту землеустрою, припинення права оренди земельної ділянки, розірвання договору оренди землі та передачу громадянинові ОСОБА_1 в оренду земельних ділянок на АДРЕСА_1 , на яких знаходиться об`єкт нерухомого майна» (а.с. 8, далі - рішення) Рівненська міська рада затвердила проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок на АДРЕСА_1 громадянинові ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) в оренду на сорок дев`ять років для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (для реконструкції будівлі кафе під адміністративну) (пункт 1 рішення).
Пунктом 4 рішення на підставі договору купівлі-продажу від 12 квітня 2010 року (р. № 908) та договору міни від 26 лютого 2016 року (р. № 270) вирішено передати громадянинові ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) в оренду на сорок дев`ять років для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (для реконструкції будівлі кафе під адміністративну), у тому числі: земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 365 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:024:0345 - за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови комунальної власності територіальної громади міста Рівного.
Відповідно до пункту 5 рішення право оренди земельних ділянок виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом 6 цього ж рішення міської ради землекористувача зобов`язано у тримісячний строк виготовити та отримати документ, що посвідчує право оренди земельних ділянок.
30.10.2019 року між позивачем як орендарем та Рівненською міською радою як орендодавцем укладений договір оренди землі (а.с.9-12).
Згідно з пунктом 1 договору оренди землі від 30.10.2019 року орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради від 21 лютого 2019 року № 5692 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (для реконструкції будівлі кафе під адміністративну), з кадастровим номером 5610100000:01:024:0345, яка знаходиться в АДРЕСА_1 .
Пунктом 2 договору оренди землі передбачено, що в оренду передається земельна ділянка площею 365 квадратних метрів. Категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до пункту 5 договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 15 травня 2019 року становить 161613,49 грн. згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2405 від 15 травня 2019 року, виконаного Відділом у м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.
Пунктом 9 договору оренди землі встановлено справляння орендарем орендної плати за оренду земельної ділянки виключно у грошовій формі.
Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 18585,55 грн (вісімнадцять тисяч п`ятсот вісімдесят п`ять грн 55 коп.), що становить 11,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/99, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 19 від 05.06.2019 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.
Згідно з пунктом 11 договору оренди землі орендна плата сплачується орендарем щомісячно, протягом 30 календарних днів, що наступають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця за відповідними реквізитами. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору. Орендар зобов`язується уточнювати платіжні реквізити і назву отримувача орендної плати.
Відповідно до пункту 27 цього ж договору орендар має право приступити до використання земельної ділянки, відповідно її цільового призначення, після набрання чинності цим договором.
Згідно з пунктом 38 договору оренди землі цей договір набирає чинності після підписання сторонами та підлягає обов`язковій його державній реєстрації.
Згідно з Розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку на АДРЕСА_1 (а.с.13), розмір орендної плати за вказану земельну ділянку становить 11,50 % від нормативної грошової оцінки станом на 15.05.2019 року (161613,49 грн) та склав 18585,55 грн в рік.
Актом приймання-передачі підтверджено передання Рівненською міською радою (орендодавцем) ОСОБА_1 (орендарю) земельної ділянки площею 365 м2 на АДРЕСА_1 в оренду на підставі договру оренди землі (а.с.15).
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 187687027 від 06.11.2019 року (а.с.16-17) право оренди земельної ділянки площею 365 м2 по АДРЕСА_1 на підставі договору оренди землі від 30.10.2019 року зареєстровано 31.10.2019 року.
09.10.2019 року Головним управлінням ДПС у Рівненській області сформоване податкове повідомлення-рішення форми «Ф» від 09.10.2019 № 339775-5005-1716 (а.с.18), яким позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» за 2019 рік у сумі 15988,66 грн.
Згідно з розрахунком суми визначеного позивачу податкового зобов`язання по орендній платі за спірним податковим повідомленням-рішенням позивачу нараховано 15988,66 грн орендної плати за 2019 рік, з розрахунку за 314 днів: 161613,49 грн х 11,5 % = 18585,55 грн / 365 днів х 314 днів (а.с.44).
Для уточнення розрахунку нарахованої позивачу орендної плати представником позивача адвокатом Волошиним І.В. було подано адвокатський запит на адресу відповідача від 13.01.2020 року № 13/01/2020 щодо інформації про підстави здійснення нарахування ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 15988,66 грн згідно з податковим повідомленням-рішенням від 09.10.2019 за № 339775-5005-1716 (а.с.19).
Відповіддю на вказаний запит від 16.01.2020 року № 607/10/17-00-50-05 відповідач повідомив, що згідно з інформацією, наданою управлінням земельних відносин Виконавчого комітету Рівненської міської ради Наливайку С.В. з 21.02.2019 року було надано в оренду земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , площею 0,0365 га, строк дії договору оренди - 21.02.2068 року, розмір орендної плати - 18585,55 грн. За наслідками наданої інформації ОСОБА_1 нараховано орендну плату за землю за період з 21.02.2019 року по 31.12.2019 року в сумі 15988,66 грн (а.с.20).
Позивач погоджується з податковим повідомленням-рішенням частково, а саме: за 2019 рік - в частині 3156,82 грн. Сума донарахування 12831,84 за період з 21.02.2019 року по 30.10.2019 року - є спірною.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не виконав свого процесуального обов`язку та не довів правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення від 09.10.2019 року № 339775-5005-1716 в частині визначення позивачу податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у сумі 12831,84 грн, тому спірне повідомлення-рішення в цій частині є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.
За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - ПК України) плата за землю є загальнодержавним податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
У відповідності до підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України землекористувачами є юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Як визначено пунктами 288.2 та 288.3 статті 288 ПК України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом ж оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Пунктом 287.1 статті 287 ПК України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
За змістом пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Статтею 16 Закону України Про оренду землі визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
За змістом статті 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, вищенаведені положення законодавства пов`язують податковий обов`язок орендаря по сплаті орендної плати за землю з наявністю чинного договору про оренду земельної ділянки та фактичним перебуванням землі у користуванні орендаря. Рішення ж відповідного органу виконавчої влади про передачу в оренду земельної ділянки є підставою для укладення договору оренди землі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
За відсутністю доказів, які свідчили про фактичне користування землею орендарем до моменту державної реєстрації договору оренди у позивача відсутній обов`язок сплати грошового зобов`язання з орендної плати за землю.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16 травня 2018 року №817/4268/13-а.
Колегія суддів звертає увагу на те, що після державної реєстрації договору оренди землі сторони приймають на себе права та обов`язки, визначені в ньому, відтак з 21.02.2019 року і до моменту державної реєстрації договору оренди землі від 30.10.2019 року, що мало місце 31.10.2019 року, позивач не зобов`язаний був вносити плату за землю, оскільки виникнення права користування земельною ділянкою і, як наслідок, зобов`язань з внесення плати за користування нею, законодавець пов`язав з моментом державної реєстрації відповідного права. Жодних інших доказів, що позивач з 21.02.2019 року до 31.10.2019 року фактично здійснював користування означеною земельною ділянкою матеріали справи не містять.
Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що відповідач не довів правомірності прийняття оскарженого податкового повідомлення-рішення в частині визначення позивачу податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у сумі 12831,84 грн, через що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, відтак підлягають задоволенню.
Також обґрунтованим є висновок суду попередньої інстанції щодо розрахунку відшкодування витрат на професійну правничу допомогу виходячи із співмірності категорії даної справи та наданими позивачем доказами таких витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування постанови колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 17 червня 2020 року у справі №460/463/20 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький
Повний текст постанови складено 20.11.2020 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92988943 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні