ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 листопада 2020 року Справа № 923/595/20
Господарський суд Херсонської області у складі судді Нікітенка С.В. , при секретарі судового засідання Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
про розірвання договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки.
За участю представників сторін:
від прокуратури - прокурор відділу прокуратури Наумова Т.О.;
від позивача - не з`явився;
від відповідача - не з`явився.
У відповідності до ч.1 статті 222 Господарського процесуального кодексу України здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Обставини справи .
22 червня 2020 року Керівник Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" в якому просить:
- розірвати договір оренди земельної ділянки рекреаційного призначення, розташованої на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області площею 3,000 га. (кадастровий номер 6522185200:02:001:0292), укладений 21.12.2017 між Стрілківською сільською радою (код ЄДРПОУ 26283863) і Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" (код ЄДРПОУ 33832175) зареєстрований 09.01.2018.
- зобов`язати ТОВ "ЛК-Альянс" (код ЄДРПОУ 33832175) повернути Стрілківській сільській раді (код ЄДРПОУ 26283863) земельну ділянку площею 3,000 га. (кадастровий номер 6522185200:02:001:0292) вартістю 1784400,00 грн., яка розташована за адресою: вул. Берегова 13 - "Г" с. Стрілкове, Генічеського району Херсонської області.
- витрати прокуратури зі сплати судового збору покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані істотним порушенням відповідачем умов Договору оренди земельної ділянки № 3 від 21.12.2017 щодо невиконання відповідачем належним чином своїх зобов`язань в частині сплати орендної плати за використання земельної ділянки.
Прокурор, з метою захисту інтересів держави в особі Стрілківської сільської ради вважає за необхідне у судовому порядку розірвати договір оренди земельної ділянки та зобов`язати відповідача повернути земельну ділянку.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 червня 2020 року визначено суддю по справі - Нікітенко С.В.
Ухвалою від 25 червня 2020 року суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Розгляд справи № 923/595/20 визначено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Цією ж ухвалою суд запропонував учасникам провадження у встановлені строки надіслати (надати) до суду: позивачу свої пояснення/міркування щодо заявленого прокурором позову, відповідачу - відзив на позовну заяву (одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду надіслати (надати) іншим учасникам справи копію відзиву та доданих до нього документів, а відповідні докази представити суду), належним чином завірені копії статутних та реєстраційних документів та прокурору та позивачам відповідь на відзив.
Ухвала суду про відкриття провадження направлена сторонам рекомендованою поштою з повідомленням, у відповідності до вимог частини 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.
На адресу суду повернулись поштові повідомлення з відмітками пошти про вручення ухвали суду Херсонській обласній прокуратурі, Генічеській місцевій прокуратурі Херсонської області та Стрілківській сільській раді.
Копія ухвали суду про відкриття провадження у справі, направлена на адресу відповідача, повернута на адресу суду з відміткою пошти "повернута за закінченням строку зберігання".
Ухвалою від 16 вересня 2020 року суд закрив підготовче провадження у справі № 923/595/20 та призначив справу до судового розгляду по суті на 13 жовтня 2020 року о 14:30 год.
Зазначена ухвала суду направлена на адреси учасників справи рекомендованою поштою з повідомленням про вручення.
06 жовтня 2020 року на електрону адресу суду від Стрілківської сільської ради надійшло клопотання про розгляд справи без участі її представника. Зазначене клопотання залишено судом без розгляду, оскільки не містить електронного цифрового підпису.
У зв`язку з необхідністю забезпечення реалізації всіма учасниками процесу своїх процесуальних прав і обов`язків, з метою повного, об`єктивного, всебічного розгляду справи, суд, ухвалою від 13 жовтня 2020 року продовжив строк розгляду справи № 923/595/20 по суті на підставі Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та відклав судове засідання з розгляду справи по суті.
10 листопада 2020 року на електрону адресу суду від Стрілківської сільської ради надійшло клопотання про розгляд справи без участі її представника. Зазначене клопотання залишено судом без розгляду, оскільки не містить електронного цифрового підпису.
Стрілківською сільською радою і ТОВ "ЛК-Альянс" явки уповноважених представників у судове засідання 12.11.2020 не забезпечено, про причини неявки суд не повідомлено, витребуваних судом документів не надано, про дату, час та місце розгляду справи учасники справи повідомлені належним чином, що підтверджено повернутим на адресу суду поштовим повідомленням та копією ухвали суду повернутою з відміткою пошти "повернуто за закінченням строку зберігання".
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до частини 1, 2 статті 195 Господарського процесуального кодексу України, суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Відповідно до ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку.
Суд зазначає, що критерії оцінювання розумності строку розгляду справи є спільними для всіх категорій справ. Це - складність справи, поведінка заявника та поведінка органів державної влади.
Наслідки неявки у судове засідання учасника справи, передбачені ст. 202 ГПК України.
Враховуючи, що явка представника відповідача не була визнана судом обов`язковою, а завданням розгляду справи по суті є розгляд та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів, а також розподіл судових витрат, з огляду на неподання відповідачем відзиву на позов, доказів в обґрунтування своєї позиції, жодних заяв про продовження/поновлення строків для їх подачі, відсутність заявлених учасником справи заяв чи клопотань, пов`язаних з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті спору та прийняття рішення у справі за наявними у справі матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України.
Прокурор у судовому засіданні 12.11.2020 позовні вимоги підтримав у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві.
У судовому засіданні 12.11.2020 проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення і повідомлено прокурору про орієнтовний час складення повного рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд -
в с т а н о в и в :
Матеріали справи свідчать, що на підставі рішення XXXI сесії VII скликання Стрілківської сільської ради від 21.12.2017 № 541 "Про розгляд заяви ТОВ "ЛК-Альянс", між Стрілківською сільською радою (надалі - Орендодавець або Позивач) і Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" 21 грудня2017 був укладений договір оренди землі №3 (надалі - Договір).
Відповідно до умов Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із рекреаційного призначення площею 3,0000 га (кадастровий номер 6522185200:02:001:0292), яка розташована за адресою: вул. Берегова 13-Г, с. Стрілкове, Генічеського району Херсонської області для розміщення оздоровчого закладу.
Таким чином, предметом Договору є передача орендарю в строкове платне користування визначеної земельної ділянки для розміщення оздоровчого закладу.
Сторонами Договору досягнуто згоди з істотних умов Договору, визначено предмет Договору, об`єкт оренди, строк дії Договору, розмір орендної плати, умови використання земельної ділянки, умови і строки передачі земельної ділянки в оренду, умови повернення земельної ділянки та інші умови.
Умовами п.8 Договору, що Договір укладено строком на 49 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намірі продовжити його дію.
Додатками до Договору, які є його невід`ємними частинами є:
- кадастровий план земельної ділянки;
- план меж зон обмежень і сервітутів земельної ділянки;
- акт встановлення (відновлення) та погодження зовнішніх меж земельної ділянки ;
- акт приймання - передачі об`єкта оренди.
- розрахунок розміру орендної плати.
Відповідно до п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2017 рік становить 61,07 грн., вартість земельної ділянки розрахована на підставі базової вартості земель по населеному пункту с. Стрілкове, Генічеського району Херсонської області та становить 1832100,00 грн.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2020 № 18-21-0.25-243/0/199-20 вартість земельної ділянки на теперішній час становить 1784400,00 (один мільйон сімсот вісімдесят чотири тисячі чотириста) гривень.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 219852,00 грн. щороку, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем на рахунок виконкома Стрілківської сільської ради. (п. 9 Договору).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.10 Договору).
Пунктом 11 Договору встановлено, що орендна плата вноситься у строки, передбачені Податковим Кодексом України.
Умовами Договору встановлено, що земельна ділянка передається в оренду для розміщення оздоровчого табору ( п. 15 Договору).
Цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (код 07.01).
Земельна ділянка передається орендарю у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання - передачі. (п.20 Договору).
Доказів про відмову від Договору чи його розірвання у визначеному законодавством порядку суду не надано.
На підставі Акту прийому-передачі земельної ділянки в натурі, Стрілківська сільська рада передала, а ТОВ Доломіт-3 прийнято у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 3000 гектарів.
Згідно листа Генічеського управління Головного управління ДПС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі від 13.05.2020 № 3904/9/21-22-52-04, станом на 12.05.2020 підприємством ТОВ ЛК-Альянс не задекларовано за 2018-2020 року та не сплачено податкові зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку площею 3,0 га до місцевого бюджету.
За інформацією Стрілківської сільської ради від 07.05.2020 № 02.14-20/288, орендна плата ТОВ ЛК-Альянс не сплачувалась та не сплачується. Також повідомлено, що на орендованій земельній ділянці будівельні роботи та нерухоме майно відсутні, про що складено Акт обстеження зазначеної земельної ділянки від 07.05.2020.
Внаслідок несплати Орендарем орендної плати, до бюджету Стрілківської сільської ради не надходять грошові кошти.
Звертаючись з даним позовом до суду, прокурор послався на невиконання Відповідачем своїх зобов`язань за Договором оренди землі № 3 від 21.12.2017, безоплатне використання земельної ділянки державної форми власності, значене недоотримання територіальною громадою, місцевим бюджетом значної суми коштів, а також бездіяльності органу, уповноваженого на виконання функцій у спірних правовідносинах, що виражається у нездійсненні належним чином контролю за додержанням земельного законодавства на відповідній території, що стало підставою для звернення Керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради з відповідним позовом.
Дані обставини стали підставою для звернення прокурора з позовною заявою до суду.
Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги Керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради підлягають задоволенню, з наступних підстав.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.
У відповідності до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій - це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, ст. 12 Цивільного кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.
Відповідно до частини 1 статті 193 Господарського кодексу України та статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За приписами статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Приписи частини 7 статті 193 Господарського кодексу України та статті 525 Цивільного кодексу України встановлюють загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами статті 629 Цивільного кодексу України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами
Положеннями ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України закріплено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частиною 1 ст. 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 96 Земельного кодексу України встановлено, що землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Відповідно до п. "д" ч. 1 ст. 141 Земельною кодексу України підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Згідно ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч.1 ст. 21 цього Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Пунктом 9 Договору встановлено, що Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 219852,00 грн. щороку, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок Виконкома Стрілківської сільської ради.
Матеріалами справи підтверджено, що Відповідачем за Актом про прийому-передачі земельної ділянки прийнято у користування земельну ділянку в розмірі 3,0000 га, кадастровий номер: 6522185200:02:001:0292, для розміщення оздоровчого закладу за адресою: вул. Берегова, 13-Г, с. Стрілкове, Генічеського району Херсонської області.
Судом встановлено, що згідно листа Генічеського управління Головного управління ДПС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі від 13.05.2020 станом на 12.05.2020 підприємством ТОВ ЛК-Альянс не задекларовано за 2018-2020 роки та не сплачено податкові зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку площею 3,0 га до місцевого бюджету (а.с. 24).
Також відповідно до листа Стрілківської сільської ради від 07.05.2020 орендна плата ТОВ ЛК-Альянс не сплачувалась та не сплачується. На орендованій земельній ділянці будівельні роботи не проводяться, нерухоме майно відсутнє, про що складено Акт обстеження зазначеної земельної ділянки від 07.05.2020 (а.с. 23).
Відповідно до абз. 5 ч.1 ст. 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Згідно з ч.1 ст. 32 Про оренду землі на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Пунктом 36 Договору встановлено, що дія Договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Згідно статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Пунктом 1 частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Відповідно до ч.2 ст. 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
При цьому, істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (абзац другий частини другої статті 651 ЦК України).
Тобто йдеться про таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору. Істотність порушення визначається виключно за об`єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустились порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини другої статті 651 ЦК України. Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору. Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона.
Відповідно до статті 782 Цивільного кодексу України наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд.
Законом (частина третя статті 291 ГК України, частина друга статті 651, стаття 783 ЦК України) передбачено можливість розірвання договору найму (оренди) за рішенням суду на вимогу однієї з сторін, а статтею 782 ЦК України - право наймодавця на односторонню відмову від такого договору у разі невнесення наймачем плати за користування річчю протягом трьох місяців підряд.
Відповідне право наймодавця на відмову від договору найму не є перешкодою для звернення наймодавця (орендодавця) до суду з вимогою щодо розірвання договору в разі несплати наймачем (орендарем) платежів, якщо має місце істотне порушення умов договору.
Відмова наймодавця від договору найму, можливість якої передбачена частиною першою статті 782 ЦК України, є правом, а не обов`язком наймодавця, яке може бути реалізоване в позасудовому порядку. Наявність зазначеного права не є перешкодою для звернення наймодавця (орендодавця) до суду з вимогою про розірвання договору в разі несплати наймачем (орендарем) належних платежів.
Враховуючи вимоги діючого законодавства та фактичні обставини справи, суд дійшов висновку щодо неналежного виконання відповідачем свого обов`язку по сплаті орендної плати за Договором оренди землі №3 від 21.12.2017, внаслідок чого позивач значною мірою позбавляється того, на що він розраховував при укладенні договору, а тому позовні вимоги прокурора в інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради про розірвання договору є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 34 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Наведена правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 20.08.2013 у справі № 3-15гс13.
Згідно з пунктом 3 статті 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, ведення водного господарства.
Відповідно до положень частини 5 статті 122 Земельного кодексу України повноваження з розпорядження землями державної власності крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб, належить виключно обласній державній адміністрації.
Таким чином, у зв`язку із розірванням Договору, також і підлягає задоволенню вимога про зобов`язання Відповідача повернути земельну ділянку Стрілківській сільській раді за актом приймання-передачі.
Підстави представництва прокурором інтересів держави визначені статтею 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII "Про прокуратуру", а саме: у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор листом від 14.05.2020 звертався до Стрілківської сільської ради щодо надання інформації про вжиття заходів до розірвання в судовому порядку укладеного з ТОВ "ЛК -Альянс" договору оренди. Стрілківська сільська рада повідомила, що сільською радою не вживались будь-які заходи цивільно-правового характеру щодо усунення порушень умов Договору з боку ТОВ "ЛК -Альянс".
Листом №32-1080-20 від 15.05.2020 прокурор попередньо повідомив Стрілківську сільську раду про звернення до Господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" про розірвання Договору оренди та повернення земельної ділянки.
Частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Згідно з частинами 1, 2 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Аналогічні норми містить і ст. 324 Цивільного кодексу України.
В даному випадку захист інтересів держави спрямований на відновлення законності та справедливої рівноваги між інтересами суспільства і орендаря, повернення землі до державної власності, дотримання принципу раціонального використання землі.
Частина 1 статті 24 Закону України "Про прокуратуру" надає право подання позовної заяви в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що в даному випадку прокурором обґрунтовано заявлено позов в інтересах держави саме в особі Стрілківської сільської ради.
Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.
Відповідач, позовні вимоги належними та доступними засобами доказування не спростував, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість позовних вимог.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені прокурором вимоги підлягають задоволенню.
З огляду на приписи статей 123, 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати прокурора зі сплати судового збору в розмірі 4204,00 грн. покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір оренди земельної ділянки рекреаційного призначення, розташованої на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області площею 3,0000 га. (кадастровий номер 6522185200:02:001:0292), укладений 21.12.2017 між Стрілківською сільською радою (код ЄДРПОУ 26283863) і Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" (код ЄДРПОУ 33832175) зареєстрований 09.01.2018.
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" (код ЄДРПОУ 33832175) повернути Стрілківській сільській раді (код ЄДРПОУ 26283863) земельну ділянку площею 3,000 га. (кадастровий номер 6522185200:02:001:0292) вартістю 1784400,00 грн., яка розташована за адресою: вул. Берегова 13 "Г" с. Стрілкове, Генічеський район, Херсонська область.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК-Альянс" (код ЄДРПОУ 33832175) на користь Херсонської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 04851120) суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 4204,00 грн.
5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 23.11.2020.
Суддя С.В. Нікітенко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2020 |
Оприлюднено | 24.11.2020 |
Номер документу | 93005768 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Нікітенко С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні