Рішення
від 19.11.2020 по справі 480/5531/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2020 року Справа № 480/5531/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кравченка Є.Д.,

за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,

представника відповідача - Рибалки М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/5531/20

за позовом ОСОБА_1

до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради

про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просила:

- зобов`язати Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради надати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Реконструкція магазину продовольчих товарів з добудовою за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий № земельної ділянки: 5910136300:05:001:0080.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 батько позивача ОСОБА_2 помер. Після його смерті відкрилась спадщина, яку прийняв позивач, що підтверджується копією свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.10.2016. З даного свідоцтва вбачається, що спадщина, на яку видане свідоцтво, складається з нежитлового приміщення, магазину-кафе під номером АДРЕСА_1 на земельній ділянці міської ради, право власності на яке за спадкодавцем підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим Сумською міською радою 27 березня 2003 року. Спадкоємцем даного майна є ОСОБА_1 .

Згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 28.01.2019 Сумська міська рада (продавець) на підставі рішення Сумської міської ради від 28.11.2018 № 4262-МР Про продаж земельної ділянки громадянці ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 передає у приватну власність покупця ( ОСОБА_1 ) земельну ділянку площею 0,0353 га, кадастровий № 5910136300:05:001:0080, розташовану в АДРЕСА_1 . У відповідності до п. 1.2. вищевказаного договору цільове та функціональне призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, під магазином та кафе.

Позивач з метою реалізації свого права на земельну ділянку під об`єктом нерухомості, що належить йому на праві власності, звернувся з листом до відповідача з проханням погодити проект землеустрою щодо відведеної земельної ділянки та внести, в разі необхідності, відповідні зміни до генерального плану міста.

27.07.2020 Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради надало відповідь на заяву ОСОБА_1 щодо надання містобудівних умов і обмежень для проектування об`єкта будівництва Реконструкція магазину продовольчих товарів з прибудовою по АДРЕСА_1 , де зазначає, що намір забудови зазначеної ділянки - реконструкція магазину з прибудовою, не відповідає функціональному призначенню території, визначеному містобудівною документацією: згідно з планом зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 № 2180-МР, а тому відмовляє у наданні містобудівних умов.

Позивач звертає увагу на те, що право власності на будинок у батька позивача виникло 27.03.2003, а безпосередньо позивачем право власності на будинок набуто в 2016 році. Тобто, на момент внесення змін до генерального плану міста (2012- 2013рр.) та планом зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 року № 2180-МР, на спірній земельній ділянці вже знаходився житловий будинок, будівництво якого здійснювалось з відому і дозволу відповідача, при чому даний будинок вже на той час був переданий у власність ОСОБА_2 . Проте, Сумська міська рада, затверджуючи у 2012-2013 роках зміни до містобудівної документації, яка була чинною на момент придбання житлового будинку, не врахувала, що 05.11.2012 - Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської міської ради вже були надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 (для реконструкції продовольчого магазину з добудовою кафе), не врахувала реальної законної забудови міста Суми, порушивши права власника житлового будинку.

Ухвалою суду від 18.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження у підготовчому судовому засіданні.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, зазначивши, що наразі є чинним Генеральний план м. Суми зі змінами, внесеними рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 № 1943-МР та План зонування території міста Суми (зонінг), затверджений рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 № 2180-МР, який деталізує положення генерального плану міста. Згідно з пп. 3 п. 2 Правові основи введення та сфери дії плану зонування території Глави 1 Загальних положень Пояснювальної записки до Плану зонування м.Суми, визначено, що зонінг є містобудівною документацією, вимоги якої, відповідно до ст. 144 Конституції України, є обов`язковими для виконання на відповідній території органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами, посадовими особами, які здійснюють та контролюють містобудівну діяльність на території міста, а також для судових органів - як підстава для вирішення спірних питань щодо забудови та іншого використання земельних ділянок. Відповідно до Плану зонування території міста Суми земельна ділянка позивача за кадастровим номером 5910136300:05:001:0080, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 знаходиться в зоні Р-3 "Рекреаційні зони озеленених територій загального користування", що не заперечує позивач.

Таким чином, у даному випадку є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні Плану зонування території міста, що в свою чергу є законною підставою для відмови згідно п. 3 ч. 3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Отже, відповідач, відмовляючи у наданні мостобудівних умов та обмежень, діяв в межах своїх повноважень, згідно норм чинного законодавства та відповідно до чинної містобудівної документації - Плану зонування території м. Суми та Генерального плану м. Суми.

Ухвалою суду від 22.10.2020 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання позивач не прибув, подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, в якій підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у його задоволенні.

Заслухавши представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 27.06.2002 Управлінням архітектури, містобудування та житлової політики Сумської міської ради затверджено архітектурно-планувальне завдання № 742/10 на проектування об`єкта архітектури для нового будівництва, розширення, реконструкції, реставрації (крім пам`яток історії та культури), капітальний ремонт по АДРЕСА_1 (а.с. 12).

27.12.2002 рішенням виконкому Сумської міської ради від 21.01.2003 № 25- затверджено Акт державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 13).

Згідно договору оренди земельної ділянки від 29.08.2007 ОСОБА_2 прийняв в оренду земельну ділянку Сумської міської ради, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Згідно договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,0126 га. На земельній ділянці знаходиться споруда. Відповідно п. 2.1. земельна ділянка надається в оренду під розміщення магазину з зупинкою. Договір укладався терміном до 25.04.2012 (а.с. 14-16).

Відповідно до договору оренди земельної ділянки від 07.10.2009 ОСОБА_2 прийняв в оренду земельну ділянку Сумської міської ради, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Згідно договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,0090 га. Земельна ділянка вільна від забудови. Відповідно п.2.1. Земельна ділянка надається в оренду під розміщення магазину та кафе з зупинкою (добудова до магазину). Договір укладався терміном до 25.02.2014 (а.с. 17-19).

05.11.2012 Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , для реконструкції продовольчого магазину з добудовою кафе (а.с. 20).

Згідно рішення Сумської міської ради від 19.12.2012 №1943-МР, внесені зміни до генерального плану міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 16.10.2002 №139-МР (а.с. 74).

Рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 №2180-МР затверджено містобудівну документацію План зонування території міста Суми (а.с. 76).

25 листопада 2015 року виготовлено технічний паспорт на нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 21-22).

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер. Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.10.2016 спадщина, на яку видане свідоцтво, складається з нежитлового приміщення, магазину-кафе під номером АДРЕСА_1 на земельній ділянці міської ради, право власності на яке за спадкодавцем підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим Сумською міською радою 27 березня 2003 року. Спадкоємцем даного майна є його донька - ОСОБА_1 (а.с. 23).

Згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 28.01.2019 Сумська міська рада (продавець) на підставі рішення Сумської міської ради від 28.11.2018 № 4262-МР Про продаж земельної ділянки громадянці ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 передала у приватну власність Покупця ( ОСОБА_1 ) земельну ділянку площею 0,0353 га, кадастровий № 5910136300:05:001:0080, розташовану в АДРЕСА_1 . У відповідності до п. 1.2. вищевказаного договору - Цільове та функціональне призначення земельної ділянки: Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, під магазином та кафе (а.с. 24-26).

18.07.2020 ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою, в якій просила надати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Реконструкція магазину продовольчих товарів з добудовою за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельної ділянки: 5910136300:05:001:0080 (а.с. 30).

Листом від 27.07.2020 № 94/0800-12 Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради повідомило позивача, що намір забудови зазначеної ділянки - реконструкція магазину з прибудовою, не відповідає функціональному призначенню території, визначеному містобудівною документацією: згідно з планом зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 № 2180-МР зазначена ділянка належить до території рекреаційної зони озеленених територій загального користування Р-3, де запланований об`єкт будівництва не належить до дозволеного виду забудови, а тому відмовило у наданні містобудівних умов та обмежень (а.с. 31).

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (ділі - Закон № 3038-VI) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки. її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно із ч. 3 ст. 29 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому півні на безоплатній основі за заявою замовника.

Відповідно до п. 1.1 розділу І та пп.3.2.5 п. 3.2 розділу III Положення про управління архітектури та містобудування Сумської міської ради, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 27.04.2016 № 662-МР (зі змінами зокрема останніми від 06.0.8.2019 №5466-МР) (а.с. 65-70) Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури на території м. Суми, до повноважень якого належить надання відповідно до закону містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок.

Згідно із ч. 4 ст. 29 Закону № 3038-VI підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об 'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Отже, враховуючи норми Закону № 3038-УІ, за результатом отриманої заяви про видачу містобудівних умов та обмежень відповідач вправі здійснити такі дії: задовольнити заяву та видати містобудівні умови та обмеження, або відмовити у їх видачі листом з обґрунтуванням підстав такої відмови.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Частиною 1 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Згідно із ч. 4 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Відповідно до ч. 7 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачається, що за порушення вимог, встановлених планом зонування території, фізичні та юридичні особи несуть відповідальність відповідно до закону.

Суд зазначає, що наразі є чинним Генеральний план м. Суми зі змінами, внесеними рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 № 1943-МР (а.с. 74) та План зонування території міста Суми (зонінг), затверджений рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 № 2180-МР (а.с. 76), який деталізує положення генерального плану міста.

Згідно з пп. 3 п. 2 Правові основи введення та сфери дії плану зонування території Глави 1 Загальних положень Пояснювальної записки до Плану зонування м.Суми, визначено, що зонінг є містобудівною документацією, вимоги якої, відповідно до ст. 144 Конституції України, є обов`язковими для виконання на відповідній території органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами, посадовими особами, які здійснюють та контролюють містобудівну діяльність на території міста, а також для судових органів - як підстава для вирішення спірних питань щодо забудови та іншого використання земельних ділянок (а.с. 58-61).

Відповідно до Плану зонування території міста Суми земельна ділянка позивача за кадастровим номером 5910136300:05:001:0080, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 знаходиться в зоні Р-3 "Рекреаційні зони озеленених територій загального користування", що підтверджується викопіюванням з містобудівної документації План зонування території міста , затвердженої рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 №2180-МР (а.с. 62), викопіюванням з Генерального плану м.Суми відповідно до змін затверджених рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 №1943-МР (а.с. 63).

Крім того, вказаний факт не заперечує і позивач.

Відповідно до Пояснювальної записки до Плану зонування території: "Р-3. Рекреаційні зони озеленених територій загального користування" переважні види використання: озеленені території загального користування (парки, сади, сквери, бульвари, міські ліси, водойми); навчально-туристичні та екологічні стежки; малі архітектурні форми; спортивні майданчики. Супутні види дозволеного використання: споруди, шляхи, лінійні та інші об`єкти транспорту і зв`язку, пов`язані з обслуговуванням даної зони, відповідно обладнанні експозиційні зони, що встановлюються адміністрацією; заклади прокату необхідного інвентарю; громадські вбиральні; пункти прокату спортивного інвентарю; пересувні тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності (крім споруд із продажу алкогольних (слабоалкогольних) та тютюнових виробів). Допустимі види використання, які потребують спеціальних погоджень: культові споруди; меморіальні комплекси; станції прокату човнів та рятувальні станції; оранжереї; пристані; фізкультурні майданчики; човнові станції, яхтові клуби; інші будівлі для конторських та адміністративних цілей, пов`язані з обслуговуванням даної зони.

Таким чином, суд погоджується із висновком відповідача про те, що у даному випадку має місце невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні - Плану зонування території міста, що в свою чергу є законною підставою для відмови у наданні містобудівних умов і обмежень згідно п. 3 ч. 3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Аналогічну правову позицію займає Верховний суд у Постанові Касаційного адміністративного суду від 20.03.2019 справа №810/726/18 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/80632931):

... підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень При цьому, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.

Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 11 квітня 2018 року у справі № 803/1231/17 та від 14 серпня 2018 року у справі № 823/5265/15. .

При цьому, суд не бере до уваги аргумент позивача про те, що Сумська міська рада, затверджуючи у 2012-2013 роках зміни до містобудівної документації, не врахувала, що на спірній земельній ділянці вже знаходився житловий будинок, тобто не врахувала реальної законної забудови міста Суми, порушивши права власника житлового будинку.

Так, містобудівна документація, а саме План зонування території м. Суми, затверджений рішенням Сумської міської ради від 06.03.2013 № 2180-МР та Генеральний план м. Суми зі змінами, внесеними рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 № 1943-МР, є чинною, протиправною не визнавалась, зміни до неї не вносились.

Отже, відповідач відмовляючи у наданні містобудівних умов та обмежень діяв в межах своїх повноважень, згідно норм чинного законодавства та відповідно до чинної містобудівної документації - Плану зонування території м. Суми та Генерального плану м. Суми.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 про зобов`язання Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради надати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Реконструкція магазину продовольчих товарів з добудовою за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий № земельної ділянки: 5910136300:05:001:0080, безпідставними та задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради (40000, м. Суми, вул. Воскресенська, 8 А, ідентифікаційний код 40462253) про зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Є.Д. Кравченко

Повний текст рішення складений та підписаний 25.11.2020.

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено26.11.2020
Номер документу93074367
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/5531/20

Постанова від 17.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 17.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 19.11.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

Рішення від 19.11.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

Ухвала від 18.09.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні