Рішення
від 23.11.2020 по справі 313/368/20
ВЕСЕЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 313/368/20

Провадження №2/313/237/2020

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.11.2020 р. смт. Веселе

Веселівський районний суд Запорізької області у складі: головуючого - судді Нагорного А.О., при секретарі судового засідання Кравцовій О.В.,розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Веселівської селищної ради Запорізької області до ОСОБА_1 , про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки,

ВCТАНОВИВ:

Веселівська селищна рада Запорізької області звернулася в суд з позовом, в якому просить суд стягнути з ОСОБА_1 шкоду в розмірі 20 292, 80 грн., завдану внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 5,2791 га.

Також позивач просить суд стягнути з відповідача судовий збір в сумі 2 102,00 грн.

Ухвалою суду відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін, у якій роз`яснено відповідачу, право подати заяву із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та відзив на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідач на позов відзив не надав.

Згідно ч. 4 ст. 12 ЦПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Дослідивши матеріали справи в порядку спрощеного позовного провадження та подані докази, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно зі ст. ст. 4, 5 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України.

Відповідно до ст. ст. 12, 13 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється виключно на засадах змагальності сторін, при цьому суд розглядає цивільні справи не інакше, як в межах заявлених вимог і на підставі наданих сторонами доказів.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведеності перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених ст. 81 цього Кодексу, тобто тягар доказування лежить на сторонах цивільно-правового спору.

Згідно ч. 1 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають з дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також з дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують права та обов`язки.

Відповідно до ч. ч. 3, 5 вказаної правової норми цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду.

Особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд, у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.

Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах (ч. 1 ст. 12, ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ЦК України).

Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

12.06.2019 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Запорізькій області, відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 03.06.2019 № 570-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів стосовно земельних ділянок, які розташовані на території Веселівської селищної ради Веселівського району Запорізької області.

За результатами перевірки виявлено правопорушення земельного законодавства України, а саме: гр. ОСОБА_1 використовує земельну ділянку площею 5,2791 га, без правовстановлюючих документів, тобто самовільне зайняття земельної ділянки - будь-якої особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж в натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації та є порушенням ст. ст. 125, 126 ЗК України, відповідальність за яке передбачена пунктом б ст. 211 ЗК України та ст. 53-1 КУпАП.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За результатами перевірки встановлено, що земельна ділянка загальною площею 5,2791 га, розташована на території Веселівської селищної ради використовується під товарне сільськогосподарське виробництво, кадастровий номер не присвоєний, межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 2321955101:13:008:0003. Всупереч вимогам ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, договору оренди, зайнята гр. ОСОБА_1 шляхом засівання посівом зерновими, що призвело до самовільного зайняття вищезазначеної ділянки.

У зв`язку з виявленням порушення земельного законодавства, 12.06.2019 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області складено акт обстеження земельної ділянки від 12.06.2019 р. №570/0/0/92-19-ДК/642/АО/10/01/-19, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 12.06.2019 р. №570/0/92-19-ДК/1053/АП/09/01/-19, яким зафіксовано порушення відповідачем вимог ст. 211 ЗК України, що полягає у самовільному зайнятті земельної ділянки, та внесений припис від 18.06.2019 р. у № 570/0/92-19-ДК/0160Пр/03/01/-19 з вимогами усунути порушення земельного законодавства у строк до 18.07.2019 року.

На підставі ст. 53-1 КУпАП та ст. 211 ЗК України за самовільне зайняття земельної ділянки і порушення ст. ст. 125, 126 ЗК України ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (протокол №570/0/92-19-ДК/0169П/07/01/-19 від 12.06.2019 р. та постанова про накладення адміністративного стягнення № 570/0/92-19-ДК/0149По/08/01/-19 від 18.06.2019).

Відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст. 157 ЗК України).

Таким чином, згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; акт обстеження земельної ділянки.

Відповідно до вищезазначеної Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963 державним інспектором розраховано суму заподіяної державі шкоди, оформлену у вигляді розрахунків від 18.06.2019 р. у розмірі - 20 292,80 грн.

За приписами ст. 212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у ст. 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ст. 56 Закону України Про охорону земель юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом.

Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Таким чином, вищевказана сума підлягає до примусового стягнення.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Відповідно до ст. 4 Закону об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно із ст. 9 Закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок, тощо.

За приписами ст. 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають, зокрема, право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

За умовами ст. 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Згідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України різновидом права користування є право оренди земельної ділянки, тобто засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною 1 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, відповідно до ст. 125 ЗК України, виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Виходячи з положень наведених норм законодавства, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель та листа Державного комітету України із земельних ресурсів від 11.11.2008 р. №14-17-4/12991 Щодо застосування терміну Самовільного зайняття земельної ділянки де, зокрема, зазначено, що такими є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, визначаються як самовільне зайняття земельної ділянки.

Згідно зі ст. 211 ЗК України - громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельної ділянки.

Відповідно до п. 12 Постанови Пленуму Верховного суду від 16.04.2004 р. № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ у випадках самовільного зайняття земельних ділянок, псування, забруднення земель чи вчинення інших порушень земельного законодавства шкода відшкодовується відповідно до ст. ст. 211, 212 ЗК України, ст. ст. 22, 623, 1166, 1172, 1192 ЦК України особами, що її заподіяли.

Незаконне використання земельної ділянки, суттєво порушує інтереси територіальної громади та ефективне використання земельних ресурсів.

Згідно з положеннями п. 290.1 ст. 290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Самовільно зайнята земельна ділянка комунальної власності площею 5,2791 га розташована на території Веселівської селищної ради.

Відповідно до інформації, наданої відділом фінансів Веселівської селищної ради по ККДБ 24062200 Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; відшкодування збитків за погіршення якості ґрунтового покриву тощо та за неодержання доходів у зв`язку з тимчасовим використанням земельних ділянок кошти зараховуються до місцевого бюджету Веселівської селищної ради за наступними реквізитами: р/р UA108999980314000611000008363 МФО 899998, ЄДРПОУ 38025550, одержувач УК у Веселівському р-ні/ОТГ смт Веселе/24062200, банк одержувача Казначейство України (ЕАП).

Питання із судовими витратами вирішити відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України.

Керуючись ст. ст. 1-13, 81, 89, 141, 258-259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Веселівської селищної ради Веселівського району Запорізької області -задовольнити .

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 паспорт серія НОМЕР_2 , виданий Веселівським РВ УМВС України в Запорізькій області від 08.11.2000) на користь Веселівської селищної ради (ЄДРПОУ 25677264 юридична адреса: вул. Центральна, 162 смт Веселе, Веселівський район, Запорізька область, 72202) шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки комунальної власності площею 5,2791 га, в розмірі 20 292 грн. 80 коп. (двадцять тисяч двісті дев`яносто дві гривні 80 коп.), які перерахувати на р/р UA108999980314000611000008363 МФО 899998, ЄДРПОУ 38025550, одержувач УК у Веселівському р-ні/ОТГ смт Веселе/24062200, банк одержувача Казначейство України (ЕАП).

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 паспорт серія НОМЕР_2 , виданий Веселівським РВ УМВС України в Запорізькій області від 08.11.2000) на користь Веселівської селищної ради (р/р UA208201720344230002000023520, ЄДРПОУ 25677264, банк ДКСУ м. Київ, юридична адреса: вул. Центральна, 162 смт Веселе, Веселівський район, Запорізька область, 72202) витрати по сплаті судового збору в сумі 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні) за одну майнову вимогу.

Рішення може бути оскаржене до Запорізького апеляційного суду через Веселівський районний суд Запорізької області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повне судове рішення складено 26.11.2020 р.

Суддя

Веселівського районного суду

Запорізької області А.О.Нагорний

23.11.2020

СудВеселівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено27.11.2020
Номер документу93112625
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —313/368/20

Рішення від 23.11.2020

Цивільне

Веселівський районний суд Запорізької області

Нагорний А. О.

Ухвала від 27.03.2020

Цивільне

Веселівський районний суд Запорізької області

Нагорний А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні