Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 березня 2020 р. Справа№200/14534/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
за участю
секретаря судового засідання Дьяченка Є.І.,
розглянув в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
17 грудня 2019 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (далі - відповідач, Добропільське ОУ ПФУ), надісланий на адресу суду 11 грудня 2019 року, в якому позивач просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення начальника Добропільського ОУ ПФУ від 20 листопада 2019 року № 443 про відмову в призначенні пенсії;
- зобов`язати Добропільське ОУ ПФУ повторно розглянути заяву позивача від 07 жовтня 2019 року про призначення пенсії, зарахувавши до пільгового стажу період роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд в якості електрослюсаря підземного.
І. Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.
23 грудня 2019 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження в адміністративній справі № 200/14534/19-а; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); встановив строк для подання відзиву на позовну заяву; витребував у відповідача докази.
23 січня 2020 року суд постановив ухвалу про розгляд справи в порядку загального позовного провадження; призначив підготовче засідання на 12 лютого 2020 року.
12 лютого 2020 року суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 10 березня 2020 року.
Про дату, час і місце проведення судового засідання учасники справи повідомлені належним чином в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що підтверджено рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Учасники справи/їх представники в судове засідання не з`явилися, надали заяви про розгляд справи за їх відсутності.
Враховуючи, що участь у судовому засіданні є правом учасника справи, передбаченим п. 2 ч. 3 ст. 44 КАС України, а також відсутність встановлених ст. ст. 205, 223 КАС України підстав для відкладення розгляду справи, справа розглянута за відсутності представників сторін.
На підставі ч. 4 ст. 229 КАС України повне фіксування судового засідання звукозаписувальним технічним засобом не здійснювалося.
ІІ. Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 20 листопада 2019 року відповідач прийняв рішення № 443, яким відмовив йому в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з ч. 3 ст. 114 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058) у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Позивач доводив, що має право на пенсію незалежно від віку на пільгових умовах згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
Вважав протиправною відмову у зарахуванні до пільгового стажу періоду його роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року електрослюсарем підземним на ліквідованому підприємстві ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд , оскільки цей період підтверджений відповідними записами в трудовій книжці, яка є основним документом, що підтверджує стаж.
Позивач наголошував, що трудова книжка оформлена належним чином, записи містять всі необхідні відомості, що визначають право на пільгове пенсійне забезпечення (зокрема, зайнятість повний робочий день на підземних роботах). Як наслідок, для підтвердження пільгового стажу подання додаткових документів чи уточнюючих довідок не було потрібно.
Крім того, пільговий характер роботи підтверджений і іншими документами, зокрема, індивідуальними відомостями про застраховану особу (форма ОК-5).
З огляду на викладене позивач наполягав на задоволенні позовних вимог.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву.
Правомірність свого рішення обґрунтовував тим, що ОСОБА_1 претендував на призначення пенсії незалежно від віку на підставі ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, однак у нього відсутній необхідний пільговий стаж.
Правову підставу для відмови у зарахуванні до пільгового стажу спірного періоду відповідач вбачав в положеннях п. 10 Порядку застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (далі - Порядок № 383), п. п. 1, 2, 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), п. п. 3, 6, 11, 16 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсій на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1 (далі - Порядок № 18-1), а також в правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постанові від 24 жовтня 2019 року у справі № 523/30/17 (провадження № 61-12771св18).
Відповідач зазначав, що в заяві про призначення пенсії ОСОБА_1 наполягав на прийнятті документів та зарахуванні до пільгового стажу періоду спірного періоду без рішення комісії.
З огляду на це відповідач дійшов висновку, що позивач порушив вимоги п. 11 Порядку № 18-1 щодо надання документів для розгляду комісією з метою підтвердження стажу роботи на ліквідованому підприємстві - ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд .
Як наслідок, відповідач правомірно відмовив у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи з 02 квітня 1999 року та 25 березня 2001 року і у призначенні пенсії.
На цих підставах відповідач просив відмовити в позові.
ІІІ. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.
На виконання вимог ст. 90 КАС України суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС України кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Добропільським МВ ГУДМС України в Донецькій області 23 квітня 2016 року; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .
З 18 жовтня 2005 року постійне місце проживання позивача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 , про що свідчить штамп про реєстрацію місця проживання, проставлений в його паспорті.
Відповідач - Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (ідентифікаційний код: 37755477, місцезнаходження: 85000, Донецька обл., м. Добропілля, вул. Незалежності, буд. 28а) зареєстроване як юридична особа 26 жовтня 2011 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) внесений запис за номером 1 260 134 0000 000753; в стані припинення не перебуває.
Матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 свідчать, що 07 жовтня 2019 року позивач звернувся до Добропільського ОУ ПФУ з заявою про призначення пенсії за віком.
Позивач наполягав на прийнятті документів і просив зарахувати до пільгового стажу період його роботи у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд на підставі трудової книжки та поданих документів без рішення комісії.
Разом з заявою про призначення пенсії від 07 жовтня 2019 року, зареєстрованою за № 443, позивач надав такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, паспорт, військовий квиток, диплом про навчання.
Спеціаліст пенсійного органу роз`яснив заявнику, що для призначення пенсії недостатньо таких обов`язкових документів як трудова книжка та документів про стажу і встановив строк для їх подання - 06 січня 2020 року.
Ці документи заявник надав 28 жовтня 2019 року, про що свідчить відповідна відмітка в розписці-повідомленні, засвідчена підписами позивача і спеціаліста пенсійного органу.
Суд зауважує, що в розписці-повідомленні відсутні будь-які відмітки, які б свідчили, що для вирішення порушеного ОСОБА_1 питання посадові особи Добропільського ОУ ПФУ пропонували останньому подати інші додаткові документи.
31 жовтня 2019 року виконуюча обов`язки начальника Добропільського ОУ ПФУ Корнєєва Н.С., за участю начальника відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій № 1 Асєєвої І.В., начальника юридичного відділу Ступака А.Є., головних спеціалістів відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , розглянула заяву ОСОБА_1 від 07 жовтня 2019 року № 443 про призначення пенсії за віком згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 та прийняла рішення № 443 про відмову в призначенні пенсії.
Рішення про відмову в призначенні пенсії відповідач обґрунтував таким.
Для призначення пенсії ОСОБА_1 подав такі документи: заяву про призначення пенсії від 07 жовтня 2019 року № 443, копію трудової книжки № НОМЕР_3 , довідку про підтвердження наявного трудового стажу, видану ПАТ ДТЕК Павлоградвугілля ВСП Шахтоуправління імені Героїв космосу від 11 жовтня 2019 року № 1080, довідки про підтвердження навчання в Учбовому пункті шахта Дніпровська від 08 травня 2019 року №№ 842, 843 844, довідку про підтвердження наявного трудового стажу, видану ПАТ ДТЕК Павлоградвугілля ВСП Шахтоуправління Тернівське від 15 травня 2019 року № 326, довідку про підтвердження наявного трудового стажу, видану ВСП Шахтоуправління Добропільське ТОВ ДТЕК Добропіллявугілля від 07 жовтня 2019 року № 267, копії диплому № 916148, військового квитка № 0461120, паспорту, ідентифікаційного номеру.
Матеріали пенсійної справи свідчать, що предметом розгляду пенсійного органу, крім перелічених вище документів, були довідка Добропільського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 07 жовтня 2019 року № 043/1688, довідка про підтвердження наявного трудового стажу, видана ВСП Шахтоуправління імені Героїв космосу ПАТ ДТЕК Павлоградвугілля від 11 жовтня 2019 року № 1082, свідоцтво про отримання професії гірника підземного від 13 жовтня 1982 року № 313, свідоцтва про навчання, витяги з наказів орендного підприємства Шахта імені Героїв космосу від 10 січня 1995 року № 42, від 22 серпня 1994 року № 1001, витяг з наказу Шахта Благодатна від 07 вересня 1992 року № 1365, накази Шахти Західно-Донбаська ДХК Павлоградвугілля від 24 листопада 1994 року № 1311/к Про пенсійне забезпечення , від 24 листопада 1999 року № 1228к, архівні довідки архівного відділу виконавчого комітету Павлоградської міської ради від 14 травня 2019 року №№ Г-354, Г-355, накази ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд від 27 грудня 1999 року № 313-к , від 25 лютого 2000 року № 70, від 02 квітня 2001 року, від 02 квітня 1999 року № 70-к, витяг з ЄДР щодо ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд , Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування (форма ОК-5).
Розглядаючи заяву ОСОБА_1 , пенсійний орган виходив з того, що відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 правом на пенсію незалежно від віку користуються працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а робітники провідних професій (прохідники, гірники очисного забою...) - за умови зайнятості на цих роботах - не менше 20 років.
Пенсійний орган покликався на п. 20 Порядку № 637 та зазначав, що у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій.
У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінпраці та Мінфіном.
Відповідно до п. 3 Порядку № 18-1 підтвердження періодів роботи, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Відповідач зазначав, що заявник претендує на призначення пенсії незалежно від віку згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 з урахуванням підземного стажу за періоди роботи: з 28 серпня 1992 року по 02 квітня 1993 року, з 05 квітня 1993 року по 09 січня 1995 року, з 09 червня 1995 року по 16 листопада 1995 року, з 15 січня 1996 року по 28 січня 1997 року, з 06 березня 1997 року по 17 серпня 1997 року, з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року, з 21 лютого 2001 року по 06 жовтня 2019 року.
Пенсійний орган дійшов висновку, що період роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року в якості електрослюсаря підземного у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд не підлягає зарахуванню до підземного стажу роботи за Списком 1- Шахтарі, оскільки відповідно витягу з ЄДР ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд ліквідовано 23 січня 2007 року, а ОСОБА_1 не надав заяву та необхідний пакет документів на розгляд комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
На підставі ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, яка передбачає безпосередню зайнятість протягом повного робочого дня під землею, відповідач не зарахував до пільгового стажу періоди перебування заявника в безоплатних відпустках за час роботи в шахтоуправлінні Добропільське ТОВ ДТЕК Добропіллявугілля на шахті Добропільська в загальній кількості 11 днів.
За наслідками розгляду наданих заявником документів пенсійний орган дійшов висновку, що страховий стаж ОСОБА_1 складає 31 рік 3 місяці 15 днів, в тому числі стаж на підземних роботах ст. 14-25 - 22 роки 1 місяць 15 днів, на підземних роботах на провідних професіях ст. 14-20 - 1 місяць 20 днів.
З наведених вище підстав Добропільським ОУ ПФУ прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 в призначенні пенсії згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 у зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи в підземних умовах - 25 років.
Заявнику роз`яснено, що право на пенсію він набуде у разі продовження роботи в підземних умовах - 03 липня 2022 року; а також те, що у разі незгоди з прийнятим рішенням, воно може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Матеріали пенсійної справи містять супровідний лист від 31 жовтня 2019 року № 16662/04 про направлення рішення про відмову у призначенні пенсії на адресу позивача.
Водночас докази надіслання цього рішення позивачеві засобами поштового зв`язку або вручення під особистий підпис відповідачем не надані.
В матеріалах пенсійної справи наявний правовий висновок юридичного відділу Добропільського ОУ ПФУ до рішення від 31 жовтня 2019 року № 443, в якому зазначено, що в трудовій книжці ОСОБА_1 належно відображений спірний період роботи у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд , що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
20 листопада 2019 року начальник відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсії № 1 ОСОБА_4 подала виконуючому обов`язки начальника Добропільського ОУ ПФУ Пітик Н.Є. доповідну записку, в якій зазначила таке.
За наслідками додаткової перевірки відмовної пенсійної справи ОСОБА_1 встановлено, що до пільгового стажу не враховані періоди навчання робітничим професіям в учбовому комбінаті, по яких є інформація про збереження підземної тарифної ставки підземного робітника. Пенсійна справа повернута спеціалісту для зарахування до пільгового стажу курсів на шахті Благодатна виробничого об`єднання Павлоградвугілля в якості гірника підземного з 07 вересня 19992 року по 13 жовтня 1992 року, курсів на шахті імені Героїв космосу в якості електрослюсаря підземного з 22 серпня 1994 року по 24 листопада 1994 року та з 10 січня 1995 року по 08 червня 1995 року, у зв`язку з чим просила розглянути проект рішення № 433 із змінами про відмову в призначенні пенсії.
20 листопада 2019 року виконуюча обов`язки начальника Добропільського ОУ ПФУ Пітик Н.Є. за участю начальника відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій № 1 Асєєвої І.В., головних спеціалістів відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , головного спеціаліста-юрисконсульта юридичного відділу Шматько А.І., на підставі доповідної записки начальника відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій № 1 Асєєвої І.В. розглянула заяву ОСОБА_1 від 07 жовтня 2019 року № 443 про призначення пенсії за віком згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 та прийняла рішення № 443 із змінами про відмову в призначенні пенсії.
Рішення про відмову в призначенні пенсії від 20 листопада 2019 року № 443 містить обґрунтування, аналогічне тому, що наведено у рішенні від 31 жовтня 2019 року № 443. Зокрема, пенсійний орган навів те саме обґрунтування причин відмови у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи ОСОБА_1 з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року.
За наслідками розгляду наданих заявником документів пенсійний орган дійшов висновку, що страховий стаж ОСОБА_1 складає 31 рік 3 місяці 15 днів, в тому числі стаж на підземних роботах ст. 14-25 - 22 роки 7 місяців 18 днів, на підземних роботах на провідних професіях ст. 14-20 - 4 місяці 22 дні.
З наведених вище підстав Добропільським ОУ ПФУ прийнято рішення відмовити ОСОБА_1 в призначенні пенсії згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 у зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи в підземних умовах - 25 років.
Позивачу роз`яснено, що право на пенсію він набуде у разі продовження роботи в підземних умовах - 15 березня 2021 року; а також те, що у разі незгоди з прийнятим рішенням, воно може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Матеріали пенсійної справи містять супровідний лист від 02 грудня 2019 року № 18684/04 про направлення рішення про відмову у призначенні пенсії на адресу позивача.
Водночас докази надіслання цього рішення позивачеві засобами поштового зв`язку або вручення під особистий підпис суду не надані.
З приводу роботи ОСОБА_1 в період з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд суд встановив такі обставини.
Відкрите акціонерне товариство державна холдингова компанія Дніпрошахтобуд (ідентифікаційний код 00181869) було зареєстровано як юридична особа 26 січня 1998 року, про що 19 січня 2007 року до ЄДР внесений запис за номером 1 232 120 0000 001513.
23 січня 2007 року проведена державна реєстрація припинення ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд у зв`язку з визнанням його банкрутом, про що до ЄДР внесений запис за номером 1 232 117 0002 001513.
Як свідчить запис № 24 в трудовій книжці серії НОМЕР_4 , 02 квітня 1999 року на підставі наказу від 02 квітня 1999 року № 70-к ОСОБА_1 прийнятий на ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд підземним електрослюсарем 4 розряду з повним робочим днем під землею.
25 березня 2001 року на підставі наказу від 02 квітня 2001 року № 70к звільнений за власним бажанням у зв`язку зі зміною місця проживання відповідно до ст. 38 Кодексу законів про працю України (запис № 25 в трудовій книжці).
Крім того, згідно з архівною довідкою від 14 травня 2019 року № Г-354, в архівному фонді ДВАТ Павлоградське ШБУ № 2 є відомості про: зарахування на роботу ОСОБА_1 в Шахтобудівельне управління № 2 комбінату Дніпрошахтобуд підземним електрослюсарем 4 розряду з 02 квітня 1999 року (наказ від 02 квітня 1999 року № 70-к); переведення підземного електрослюсаря ділянки № 2 ОСОБА_1 підземним прохідником 5 розряду з 27 грудня 1999 року (наказ від 27 грудня 1999 року № 313-к); звільнення з роботи ОСОБА_1 підземного прохідника за власним бажанням у зв`язку зі зміною місця проживання за ст. 38 Кодексу законів про працю України з 25 березня 2001 року (наказ від 02 квітня 2001 року № 70-к).
Наказами по особовому складу за 1999-2001 роки підтверджено, що сумісництва посад не було, відпустка без збереження заробітної плати була надана в період з 20 квітня 1999 року по 23 квітня 1999 року на підставі наказу від 19 квітня 1999 року № 87-к.
Повна зайнятість ОСОБА_1 підтверджена наказами по особовому складу, особовим рахунком за 1999-2001 роки.
Пільгові професії електрослюсар підземний та прохідник належать до Списку № 1 і атестовані згідно з наказом ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд від 25 лютого 2000 року № 70.
Відомості, наведені в архівній довідці від 14 травня 2019 року № Г-354, підтверджені наказами ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд від 27 грудня 1999 року № 313-к Про переведення , від 25 лютого 2000 року № 70 Про результати атестації робочих місць за умовами праці , від 02 квітня 2001 року Про звільнення і переведення , від 02 квітня 1999 року № 70-к Про звільнення та прийом .
Перелічені документи наявні в матеріалах пенсійної справи та були предметом розгляду відповідача.
За даними ІКІС ПФУ: Підсистема призначення та виплати пенсії, пенсійний орган зарахував період роботи ОСОБА_1 з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року тривалістю 1 рік 11 місяців 24 дні до загального страхового стажу, проте до пільгового стажу цей період не зарахований.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування (форма ОК-5), свідчать про таке.
В Реєстрі застрахованих осіб наявні відомості по спеціальному стажу ОСОБА_1 за період роботи у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд , а саме: за 1999 рік - 8 місяців 29 днів; за 2000 рік - 12 місяців; за 2001 рік - 2 місяці 25 днів.
Крім того, за даними Реєстру застрахованих осіб за весь період роботи ОСОБА_1 у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд сплачені страхові внески.
Судом також встановлено, що відповідач надсилав рішення по відмовним пенсійним справам для перевірки до Слов`янського ОУ ПФУ, і останнє дійшло висновку, що проект рішення про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, є правомірним (листи Добропільського ОУ ПФУ від 03 грудня 2019 року № 18842/04 та Слов`янського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 06 грудня 2019 року № 30730/03).
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
IV. Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми призначення, перерахунку і виплати пенсії визначає Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058).
На час виникнення спірних правовідносин Закон № 1058 діяв у редакції від 01 січня 2019 року.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1058 право на отримання пенсій із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік.
Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731, (далі - Порядок № 383).
Відповідно до п. 2 Порядку № 383 під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.
Згідно з п. 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До посад або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Так, до підрозділу 1. Підземні роботи розділу І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, цехів, професій і посад на підземних роботах, на роботах з шкідливими умовами праці та в гарячих цехах, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 22 серпня 1956 року № 1173, включені всі робочі, інженерно-технічні працівники та службовці, зайняті повний робочий день на підземних роботах з видобутку вугілля, руди, сланцю, нафти, озокериту, газу, графіту, азбесту, солі, слюди та інших рудних і нерудних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників та інших підземних споруд, а також всі робітники, зайняті повний робочий день під землею на обслуговуванні зазначених вище робочих і службовців (медперсонал підземних (здравпунктів, працівники підземного телефонного зв`язку тощо).
До розділу І Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162, включені всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень (10100000 Видобування корисних копалин. Геологорозвідувальні роботи. Будівництво, реконструкція, технічне переозброєння і капітальний ремонт шахт, рудників, копалень, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд, 10101000, 1010100а)
До підрозділу 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, включені усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень (позиція 1.1а).
Аналіз наведених вище правових норм зумовлює висновок, що право на пенсію відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 мають незалежно від віку працівники, зайняті на підземних і відкритих гірничих роботах, що включені до Списку № 1, за умови їх безпосередньої зайнятості на цих роботах повний робочий день та за наявності стажу на цих роботах відповідної тривалості.
Порядок підтвердження стажу роботи регламентований ст. 62 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення (далі - Закон № 1788).
Ст. 62 Закону № 1788 установлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).
Згідно з п. 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
П. 6 Постанови № 656 установлено, що в трудову книжку вносяться такі відомості про роботу: прийом на роботу, переведення на іншу роботу, звільнення. Записи про найменування роботи або посади, на яку прийнятий працівник, здійснюються: для робочих відповідно до найменування професій, зазначених в Єдиному тарифно-кваліфікаційному довіднику робіт і професій робочих; для службовців відповідно до найменування посад, зазначених в Єдиній номенклатурі посад службовців, або відповідно до штатного розкладу.
Згідно з п. п. 2.2., 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за № 110, до трудової книжки, зокрема, вносяться відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення.
У графі 3 розділу Відомості про роботу як заголовок пишеться повне найменування підприємства.
Під цим заголовком у графі 1 ставиться порядковий номер запису, що вноситься, у графі 2 зазначається дата прийняття на роботу.
У графі 3 пишеться: Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю, виробництво із зазначенням його конкретного найменування, а також роботи, професії або посади і присвоєного розряду. Записи про найменування роботи, професії або посади на яку прийнятий працівник, виконуються для робітників та службовців відповідно до найменування професій і посад, зазначених у Класифікаторі професій . Якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення.
Показники, зазначені у цих Списках обов`язково повинні бути підтверджені у карті оцінки умов праці робочого місця за результатами атестації і можуть записуватись у дужках.
Якщо працівнику в період роботи надається новий розряд, тоді про це в установленому порядку робиться відповідний запис.
Відповідно до п. 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.
Порядок № 637 окремо визначає особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників.
За приписами абз. абз. 1-2 п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Згідно з абз. 4 п. 20 Порядку № 637 у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
П. 10 Порядку № 383 передбачає, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Аналіз наведених вище правових норм дозволяє дійти таких висновків.
Основним документом, що підтверджує трудовий стаж, є трудова книжка.
У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право особи на пенсію на пільгових умовах, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників чи інші документи.
Отже, уточнюючі довідки та інші документи для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати лише в тому випадку, коли відсутня трудова книжка або відсутні відповідні відомості в ній.
Порядок звернення за призначенням пенсії регламентований ст. 44 Закону № 1058.
Згідно з ч. 1 ст. 44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку, що передбачено ч. 2 ст. 44 Закону № 1058.
Окремо суд зауважує, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).
Документи, які додаються до заяви про призначення пенсії за віком, визначені п. 2.1. Порядку № 22-1.
Так, згідно з пп. 2 п. 2.1. Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії, крім іншого, додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
П. 4.1. Порядку № 22-1 визначено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).
Згідно з приписами п. 4.2. Порядку № 22-1 4.2. при прийманні документів орган, що призначає пенсію:
1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;
2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;
3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;
4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Відповідно до п. 1.7. Порядку № 22-1 у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.
Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону.
Відповідно до п. 4.3. Порядку № 22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абз. 2 пп. 3 п. 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Згідно з п. 4.7. Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
V. Висновки суду по суті позовних вимог.
Спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям Добропільським ОУ ПФУ рішення від 20 листопада 2019 року № 443 про відмову в призначенні пенсії.
Цим рішенням ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 через відсутність необхідного пільгового стажу в підземних умовах.
Для вирішення публічно-правового спору, що виник між сторонами, рішення Добропільського ОУ ПФУ від 20 листопада 2019 року № 443 належить перевірити на відповідність критеріям наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС України.
Надаючи оцінку правомірності/неправомірності відмови Добропільського ОУ ПФУ в призначенні пенсії суд виходить з тих, аргументів, які пенсійний орган навів у рішенні від 20 листопада 2019 року № 443.
Щодо правомірності/неправомірності відмови пенсійного органу зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 період його роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року суд зазначає таке.
Як свідчить рішення від 20 листопада 2019 року № 443, відповідач відмовив у зарахуванні цього періоду на тій підставі, що ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд , на якому ОСОБА_1 працював впродовж спірного періоду, ліквідовано, а позивач в порушення вимог п. 11 Порядку № 18-1 не подав заяву та необхідні документи для розгляду комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років. Будь-якого іншого обґрунтування рішення відповідача не містить.
За висновком суду, відмова відповідача у зарахуванні цього періоду до пільгового стажу є протиправною.
Так, в період з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року позивач працював у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд підземним електрослюсарем 4 розряду з повним робочим днем під землею (записи №№ 24-25 у трудовій книжці).
Робота позивача за професією, включеною до Списку № 1, з повним робочим днем під землею підтверджена належним чином оформленими записами у трудовій книжці, що виключає необхідність подання заявником уточнюючих довідок чи будь-яких інших документів.
З приводу аргументів пенсійного органу, наведених у рішенні, яке є предметом спору, суд зазначає таке.
Відповідач доводить, що оскільки ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд ліквідовано, то період роботи ОСОБА_1 на цьому підприємстві мав бути підтверджений рішенням комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, однак заявник не подав заяву про підтвердження стажу роботи та інші документи для розгляду такою комісією.
Абз. 1 п. 20 Порядку № 637 визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Згідно з абз. 5 п. 20 Порядку № 637 у разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.
10 листопада 2006 року відповідно до п. 20 Порядку № 637 правління Пенсійного фонду України прийняло постанову № 18-1 Про затвердження Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років , яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2006 року за № 1231/13105.
Згідно з п. 1 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Порядок № 18-1) цей Порядок визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.
Відповідно до п. 2 Порядку № 18-1 дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, а також на осіб, яким призначено пенсію до набрання чинності цим Порядком (далі - робота, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років).
П. 3 Порядку № 18-1 визначено, що підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).
П. п. 4-10, 15-16 Порядку № 18-1 регламентують порядок створення Комісій, визначають їх завдання та права, унормовують процедуру проведення їх засідань та ухвалення рішень.
Відповідно до п. 11 Порядку № 18-1 для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь за місцем проживання (реєстрації) такі документи: 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема: а) довідку про заробітну плату; б) копії документів про проведення атестації робочих місць; в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідка про їх відсутність).
У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Суд зазначає, що Порядок № 18-1 належить застосовувати у разі, якщо у особи, яка звернулася за призначенням пенсії, немає трудової книжки або в трудовій книжці відсутні належним чином оформлені записи про роботу, а підприємство, на якому працював заявник, ліквідовано без визначення правонаступників.
Суд зауважує, що пільговий характер роботи ОСОБА_1 в період з 02 квітня 1999 року по 25 травня 2001 року підтверджений належним чином оформленими записами у трудовій книжці.
Як наслідок, заявник не повинен був подавати додаткові документи для його підтвердження, в тому числі ті, що передбачені п. 11 Порядку № 18-1. Пенсійний орган зобов`язаний був зарахувати період роботи ОСОБА_1 з 02 квітня 1999 року по 25 травня 2001 року до пільгового стажу, оскільки він підтверджений належним чином оформленими записам в трудовій книжці.
Враховуючи викладене, суд відхиляє аргументи, наведені з цього приводу відповідачем у рішенні від 20 листопада 2019 року № 443 та у відзиві на позовну заяву.
Щодо посилання відповідача на правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 24 жовтня 2019 року по справі № 523/30/17, та можливості його застосування до спірних правовідносин суд зазначає таке.
Правова позиція, на яку покликається відповідач, наведена у постанові Верховного Суду від 24 жовтня 2019 року у справі № 523/30/17 (провадження № 61-12771св18) за заявою фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, зацікавлена особа - управління Пенсійного фонду України.
За наслідками розгляду цієї справи Верховний Суд дійшов таких висновків:
Відповідно до статі 315 ЦПК України, у судовому порядку можуть бути встановлені факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Статтею 62 Закону України Про пенсійне забезпечення визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок), встановлено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Такий порядок передбачає можливість встановлення судом факту належності документа, що підтверджує трудовий стаж, якщо зазначені в ньому прізвище, ім`я та по батькові не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові особи за паспортом або свідоцтвом про народження. В усіх інших випадках підтвердження наявного трудового стажу здійснюється лише відповідними комісіями при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі шляхом витребування уточнюючих довідок з підприємств і організацій або на підставі показань свідків (пункти 1, 2, 20 Порядку).
Відповідно до абз. 5 пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній визначено, що у разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.
На виконання цієї норми постановою Правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1 затверджено Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Відповідно до пункту 3 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Відповідно до пункту 6 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, комісія є спеціально створеним колегіальним органом, основним завданням якої є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.
Пунктом 16 вказаного Порядку передбачено право особи оскаржити рішення комісії до Пенсійного фонду України або ж у судовому порядку.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нову постанову про відмову у задоволенні заяви ОСОБА_1 , апеляційний суд, із урахуванням вказаних норм права, враховуючи положення Закону України Про пенсійне забезпечення , Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 63, постанови Правління Пенсійного фонду України від 10 листопада 2006 року № 18-1, якою затверджено Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, обґрунтовано виходив із того, що чинним законодавством визначено спеціальний порядок підтвердження трудового стажу для призначення пільгової пенсії.
В силу положень частини п`ятої статті 82 ЦПК України, апеляційним судом враховано обставини, встановлені у постанові Одеського апеляційного адміністративного суду від 10 березня 2016 року у справі № 523/15066/15-а, що посада машиніста пневмокамерних насосів не була передбачена списком № 2 на момент роботи ОСОБА_1 на цій посаді, а також не була зазначена в переліку робочих місць, професій, посад за результатами атестації, який підтверджує право на пільгове пенсійне забезпечення, а тому період роботи на цій посаді з 01 березня 1993 року по 17 травня 1993 року не може бути підтверджений як такий, що дає право на пільгову пенсію.
Звертаючись до суду із цією заявою, заявник фактично просила встановити той факт, що посада машиніста, яку вона обіймала з 03 серпня 1992 року по 17 травня 1993 року, надає їй право на отримання пенсії на пільгових умовах, однак рішенням комісії при головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеської області від 29 квітня 2015 року, правомірність якого підтверджено судовим рішенням у справі № 523/15066/15-а, відмовлено у підтвердженні відповідного трудового стажу .
Таким чином, правові висновки, на які покликається відповідач, зроблені Верховним Судом за наслідками розгляду справи, що за характером спірних правовідносин, за фактичними обставинами тощо істотно відрізняється від справи, яка розглядається.
Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що з огляду на встановлені фактичні обставини та зміст правових норм, які регулюють спірні правовідносини, рішення Добропільського ОУ ПФУ від 20 листопада 2020 року № 443 із змінами про відмову в призначенні пенсії є протиправним.
Висновок суду про протиправність рішення ґрунтується на тому, що воно не відповідає критеріям, наведеним у п. п. 1, 3, 5, 6 ч. 2 ст. 2 КАС України, є необґрунтованим та не може вважатися таким, що прийнято добросовісно і розсудливо.
Відмовляючи в призначенні позивачу пенсії, відповідач не забезпечив всебічний, повний та об`єктивний розгляд поданих позивачем документів.
Оскільки рішення Добропільського ОУ ПФУ від 20 листопада 2019 року № 443 є протиправним, порушене право позивача підлягає поновленню шляхом скасування цього рішення.
Суд також встановив, що 31 жовтня 2019 року за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 07 жовтня 2019 року № 443 про призначення пенсії за віком згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 Добропільське ОУ ПФУ прийняло рішення № 443 про відмову в призначенні пенсії.
Цим рішенням Добропільське ОУ ПФУ відмовило у зарахуванні до пільгового стажу ОСОБА_1 періоду його роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року з тих самих підстав, що наведені у рішенні від 20 листопада 2019 року № 443.
Крім того, рішення від 31 жовтня 2019 року № 443 прийнято, виходячи з помилкового обчислення стажу ОСОБА_1 , яке полягало у не зарахуванні до пільгового стажу періодів проходження курсів в якості гірника підземного та електрослюсаря підземного з 07 вересня 19992 року по 13 жовтня 1992 року, з 22 серпня 1994 року по 24 листопада 1994 року та з 10 січня 1995 року по 08 червня 1995 року, (що визнано самим пенсійним органом).
Докази, які б свідчили, що ОСОБА_1 був обізнаний про факт прийняття Добропільським ОУ ПФУ рішення від 31 жовтня 2019 року № 443, суду не надані.
Виходячи з встановлених фактичних обставин, з метою повного захисту порушеного права позивача суд вважає за необхідне на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та визнати протиправним і скасувати рішення Добропільського ОУ ПФУ від 31 жовтня 2019 року № 443 про відмову в призначенні пенсії.
Крім того, для відновлення порушеного права позивача належить застосувати такі способи захисту як зобов`язання Добропільського ОУ ПФУ зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 , що дає право на пенсію відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 періоду його роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року у ВАТ ДХК Дніпрошахтобуд в якості електрослюсаря підземного, а також повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07 жовтня 2019 року № 443 про призначення пенсії за віком згідно з ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
V. Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 768,40 грн (квитанція від 06 грудня 2019 року № 24120720).
Суд задовольнив вимоги позивача повністю, а тому на користь держави за рахунок бюджетних асигнувань Добропільського ОУ ПФУ підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору у сумі 768,40 грн.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (ідентифікаційний код: 37755477, місцезнаходження: 85000, Донецька обл., м. Добропілля, вул. Незалежності, буд. 28а) про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 20 листопада 2019 року № 443 із змінами про відмову в призначенні пенсії.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 31 жовтня 2019 року № 443 про відмову в призначенні пенсії.
4. Зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 , що дає право на пенсію відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , період роботи з 02 квітня 1999 року по 25 березня 2001 року у відкритому акціонерному товаристві державна холдингова компанія Дніпрошахтобуд в якості електрослюсаря підземного.
5. Зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07 жовтня 2019 року № 443 про призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030160) судовий збір у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.
7. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
8. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
9. Повне судове рішення складено 19 березня 2020 року.
Суддя Т.О. Кравченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93157875 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні