Рішення
від 30.11.2020 по справі 360/1240/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

30 листопада 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1240/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

24 березня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі також - позивач) до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля (далі також - відповідач), в якій просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93191, Луганська область, м. Лисичанськ, м. Привілля, вул. Каштанова, буд. 3 А , до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач у справі - відокремлений підрозділ Шахта імені Г.Г. Капустіна ПАТ Лисичанськвугілля (Дошкільний навчальний заклад ясла-садок Калінушка ), зареєстрований за адресою: 93191. Луганська обл., м. Лисичанськ. м. Привілля, вул. Каштанова, буд. 3 "А".

У період з 27.12.2019 по 28.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО віл 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 100 від 26.12.2019. здійснено позапланову перевірку відповідача відокремленого підрозділу Шахта імені Г.Г. Капустіна ПАТ Лисичанськвугілля (Дошкільний навчальний заклад ясла-садок Калінушка ), зареєстрованого за адресою: 93191, Луганська обл., м. Лисичанськ, м. Привілля, вул. Каштанова, буд. 3-А, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) № 90 від 27.12.2019.

Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403- VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень відокремленого підрозділу Шахта імені Г.Г. Капустіна ПАТ Лисичанськвугілля (Дошкільний навчальний заклад ясла-садок Калінушка ) з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.

Ухвалою суду від 27.03.2020 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 15.04.2020.

Підготовче засідання 15.04.2020 відкладено до 25.05.2020.

Підготовче засідання 25.04.2020 відкладено до 10.06.2020.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 10.06.2020 зупинено провадження у адміністративній справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), до 20 липня 2020 року.

Ухвалою суду від 20.07.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 20.07.2020 закрито підготовче провадження в адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03.08.2020 зупинено провадження у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), до 23 вересня 2020 року.

Ухвалою суду від 23.09.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 23.09.2020 зупинено провадження у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), до 02 листопада 2020 року.

Ухвалою суду від 02.11.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 зупинено провадження у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), до 30 листопада 2020 року.

Ухвалою суду від 30.11.2020 поновлено провадження у справі.

Учасники судового процесу в судове засідання не з`явилися, хоча про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

Судом установлено, що акціонерне товариство Лисичанськвугілля зареєстровано як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 32359108, підписантом та керівником є Малишевський Ігор Володимирович (арк.спр. 25, 172), Шахта імені Г.Г.Капустіна зареєстровано за кодом ЄДРПОУ 26349214 як його відокремлений підрозділ (а.с. 173).

Відповідно до Статуту відповідача, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 23.05.2012 № 319, акціонерне товариство Лисичанськвугілля засновано відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України від 12.02.2004 № 91 (арк.спр. 74-81).

Згідно із Положенням про ВП Шахта ім. Г.Г. Капустіна , затвердженого наказом генерального директора від 28.06.2012, Шахта ім. Г.Г. Капустіна є відокремленим підрозділом ПАТ Лисичанськвугілля (а.с.82-87).

Дошкільний навчальний заклад ясла/сад Калінушка є окремими підрозділом шахти ім. Г.Г. Капустіна, про що зазначень в положенні про сад. Головною метою дошкільного навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти (а.с.88-92)

На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО"Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)" (арк.спр. 9-11) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 26.12.2019 № 100 (арк.спр. 8) посадовими особами Лисичанського міського відділу ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Дошкільного навчального закладу ясла/сад Калінушка ВП Шахта ім. Г.Г.Капустіна АТ Лисичанськвугілля за адресою: 93191, Луганська область, м. Лисичанськ, м. Привілля, вул. Каштанова, буд. 3 А , за наслідками якої складено акт від 27.12.2019 № 90 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк.спр. 12-21).

Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:

1) розділ V Пункт 1.2 ППБУ; Розділ VI Пункт 6 Правил - будинки, приміщення та споруди об`єкта не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

2) ППБУ Розділ IV п. 1.24 ДСТУ Б В.2.5-38:2008 - не виконано захист будівлі та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

3) пункт 2.28 Розділ III ППБУ - килимові доріжки актового залу .коридорів, групах, сходових клітин не в повному обсязі закріплені до підлоги;

4) пункт 2.28 Розділ 111 ППБУ - не надано підтверджуючі матеріали на килимові доріжки, лінолеум покриття підлоги коридорів щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я;

5) пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ - допущено улаштування у сходових клітках (під сходами) вбудованих приміщень;

6) розділ V Пункт. 3.6 ППБУ - приміщення не в повному обсязі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно Наказу МВС України від 15.01.2018 № 25 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників ;

7) розділ V Пункт 3.10. 3.16 ППБУ - розміщення та експлуатація наявних на об`єктах вогнегасників здійснюється з порушенням вимог Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджених наказом Наказу МВС України від 15.01.2018 №25 пожежа (більшість з наявних на об`єктах вогнегасників експлуатуються без раструбів, не забезпечено навішування наявних вогнегасників на кронштейни, розміщення їх у тумбах або пожежних шафах для можливості прочитування маркувальних написів на корпусі);

8) пункт 3.6 глави 3 розділу ППБУ - територію, будинки, споруди, приміщення не забезпечено у повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;

9) пункт 3.10 глави 3 розділу V ППБУ - на об`єкті не в повному обсязі встановлені вказівні знаки для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння, які повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2- 2.5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями;

10) пункт 8 розділу 11 ППБУ - територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не в повному обсязі забезпечені відповідними знаками безпеки;

11) пункти 5 розділу ІІ ППБУ; Розділ ІІ Пункт І Правил - не надано орієнтовний план евакуації вихованців та викладачів у разі виникнення пожежі та порядок оповіщення учасників навчально-виховного процесу, що встановлюють обов`язки і дії працівників на випадок виникнення пожежі, які повинні переглядатися один раз на три роки;

12) пункти 5, 6 розділу II ППБУ - на об`єкті плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі не відкориговані та не оновлені для розміщення їх на видимих місцях;

13) підпункт 8 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку не вказані після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклик) пожежно-рятувальні їх підрозділів;

14) підпункт 1. пункт 2.3. глави 2. розділу V. ППБУ - відсутня загальна схема протипожежного водопостачання приміщенні;

15) пункт 2.3, підпункт 3, глави 2, розділу V. ППБУ - не пофарбовано у відповідний колір трубопроводи приміщенні;

16) пункт 2.31 глави 2 розділу 111 ППБУ - сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, світильники якого повинні вмикатися з настанням сутінків;

17) пункти 1.16, глави 1 розділу IV ППБУ - електрощити, групові електрощитки не в повному обсязі оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

18) розділ II Пункт4 ППБУ - для приміщень, об`єктів та споруд, які не експлуатуються, не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки та порядок їх утримання;

19) пункти 4 розділу 11 ППБУ: Розділ 111 Пункт 8 Правил - не в повному обсязі (не в кожному приміщенні) забезпечено розміщення таблички, на якій указано прізвище відповідального за пожежну безпеку, номер телефону найближчого пожежно-рятувального підрозділу, а також інструкція з пожежної безпеки;

20) пункт 2.37. глави 2. розділу 111 ППБУ - не надано підтверджуючі документи на скло у дверях коридорів щодо унеможливлення утворювання скалок при руйнуванні;

21) пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - у приміщеннях з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

22) пункт 1.17. глави 1. розділу IV. ППБУ - в порушення норм допущено встановлення на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0.01 метра електророзеток, вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів в будівлі;

23) пункти 1.18. глави 1 розділу IV ППБУ - допущено використання в пожежонебезпечних зонах (підвальні приміщення) світильників з лампою розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);

24) абзац 3 Пункти 2 розділу 111 ПТБ, пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - не забезпечено суб`єктом господарювання своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту відповідно до законодавства, терміни та умови зберігання, яких дотримано. надзвичайна ситуація;

25) пункт 10 розділу II ППБУ - для працівників охорони (сторожів, вахтерів) не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі;

26) пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ - приміщення з комп`ютерною технікою не забезпечено вуглекислотним и вогнегасниками;

27) пункт 3 частини першої статті 20 КЦЗУ - не розроблені інформаційно - довідкові куточки щодо дій персоналу об`єкта у разі виникнення надзвичайної ситуації;

28) пункти 21, розділу 11 ППБУ - не надано проектної документації на будівництво котельні підприємства;

29) пункти 15, 16, 20 розділу 11 ППБУ - керівник та уповноважена ним посадова особа не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

30) пункт 2.3. глави 2 розділу III ППБУ - дверний проріз приміщення електричної щитової не обладнано протипожежними дверима;

31) Розділ IV Пункт 1.1 ППБУ, Розділ V Пункти 1. 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених - експлуатація електроустановок та освітлювальної електромережі, електричні мережі та електрообладнання, що використовуються в приміщеннях будівлі дитячого садка не відповідає вимогам ПУЕ;

32) пункт 3 розділу 11 ППБУ - на об`єкті відсутні відповідні накази, інструкції, тощо якими повинен бу ти встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації: порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних пожежа приладів: порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території: порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі: порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення: порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів проти пожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні: порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежнорятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів. застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації люде й та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;

33) пункт 2.28 глави 2 розділу III ППБУ - не надано підтверджуючі матеріали на покриття стелі у приміщенні всього дитячого садка (дитячі ігрові групи, спальні приміщення, коридори, актова зала, спортивна зала тощо, щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я;

34) пункт 2.37 розділу III ППБУ - відсутні в повному обсязі пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, тамбурів закладу;

35) наказ МВС №1417 Правила пожежної безпеки в Україні, пункти 3.11 розділу III - не забезпечено освітленням зовнішні пожежні драбини на території об`єкта;

36) наказ МВС №1417 Правила пожежної безпеки в Україні , розділ 111 пункт 1.10 - зовнішні стаціонарні пожежні сходи на даху закладу не пофарбовані на перепадах висот та не утримуються належним чином відповідно до вимогу;

37) ППБУ №1417, розділ 111, пункт 2.1 - допускається складування горючих матеріалів (дерев`яних елементів.) у підвальному приміщенні будівлі.

Акт підписано в.о. завідуючою я/с Калінушка - Гуменниковою К.М., зауважень до перевірки не має, зауваження відсутні (арк.спр. 21 зв.).

Станом на дату розгляду справи 30.11.2020 заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, вищезазначених в Акті № 90 від 27.12.2019, були частково усунути.

Відповідно до Акту № 227 від 29 жовтня 2020 року складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Дошкільного навчального закладу ясла/сад Калінушка ВП Шахта ім. Г.Г.Капустіна АТ Лисичанськвугілля (арк.спр. 164-171), виявлені наступні порушення:

1) Розділ V Пункт 1.2 ППБУ; Розділ VI Пункт 6 Правил - будинки, приміщення та споруди об`єкта не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

2) пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ - територію, будинки, споруди, приміщення не забезпечено у повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;

3) пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ - сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, світильники якого повинні вмикатися з настанням сутінків;

4) абзац 3 Пункти 2 розділу III ПТБ, Пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - не забезпечено суб`єктом господарювання своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту відповідно до законодавства, терміни та умови зберігання, яких дотримано;

5) пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ - приміщення з комп`ютерною технікою не забезпечено вуглекислотними вогнегасниками;

6) пункти 21, розділу II ППБУ - не надано проектної документації на будівництво котельні підприємства;

7) пункт 2.3, глави 2 розділу III ППБУ - дверний проріз приміщення електричної щитової не обладнано протипожежними дверима;

8) пункт 2.37 розділу III ППБУ - відсутні в повному обсязі пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, тамбурів закладу;

9) наказ МВС №1417 (правила пожежної безпеки в Україні), Пункти 3.11 розділу III - не забезпечено освітленням зовнішні пожежні драбини на території об`єкта.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.

Відповідачем не надано жодного доказу, який би вказував та підтверджував повного усунення порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.

Разом з тим, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.

Отже, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про повне усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Таким чином, оскільки на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які залишались, продовжували створювати загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 803/209/16.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки ГУ ДСНС у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (код ЄДРПОУ 38617137, 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, б. 1 Б ) до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля (код ЄДРПОУ 32359108, 93100, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Малиновського, буд. 1) про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93191, Луганська область, м. Лисичанськ, м. Привілля, вул. Каштанова, буд. 3 А , до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Актах перевірки від 27.12.2019 № 90 та від 29.10.2020 № 227.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя І.В. Тихонов

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93159084
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1240/20

Постанова від 04.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 30.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні