Рішення
від 17.11.2020 по справі 540/1870/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1870/20

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Нікітенко А.В.,

за участю:

представника позивача - Оніщенко В.І.,

представника відповідача - Чегодаєвої І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом депутата Білозерської селищної ради ОСОБА_1 до Білозерської селищної ради, треті особи: сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія", голова Білозерської селищної ради ОСОБА_6 про визнання протиправним та скасування в частині рішення 38 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання,

встановив:

Звернувшись до суду, позивач посилається на те, що 25 червня 2020 року відбулася позачергова 38 сесія Білозерської селищної ради сьомого скликання за ініціативи депутата Білозерської селищної ради ОСОБА_2 за підтримки 1/3 із числа обраних депутатів з наступним порядком денним:

1. Про внесення змін до рішення №383/609 від 26.09.2019 "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою".

2. Про внесення змін до рішення 31 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання від 20 грудня 2019 року № 435/661 "Про бюджет Білозерської селищної об`єднаної територіальної громади на 2020 рік".

Позивач, який працює заступником голови правління СТОВ "Мрія", не був повідомлений у встановлений Регламентом Білозерської селищної ради спосіб про скликання сесії на позачерговій сесії Білозерської селищної ради 25.06.2020 р. Дізнався від депутатів та з документів, оприлюднених на сайті Білозерської селищної ради про те, що сесія була проведена без кворуму та з чисельними порушеннями Регламенту Білозерської селищної ради № 23/250 від 24.11.2017 р.

Вважає, що Рішення 38 сесії Білозерської селищної ради від 25 червня 2020 року в частині питань 1, 2, 4 порядку денного прийнято з порушення норм діючого законодавства, а саме:

- проекти рішень з питань порядку денного 38 сесії Білозерської селищної ради в порядку передбаченому ч. 3 ст.15 ЗУ "Про доступ до публічної інформації" за 20 днів до проведення позачергової сесії не оприлюднювалися;

- депутати селищної ради були позбавлені можливості ознайомлення з містобудівною документацією - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка, а 12 депутатів взагалі позбавлені права висловити свою позицію стосовно цього питання і інших питань порядку денного, які поспіхом, без будь-якої підготовки та обґрунтування в порядку встановленому Регламентом було винесено для вирішення на 38 сесію;

- позивача та інших депутатів, які входять до складу 12 осіб, які не були присутні на 38 сесії Білозерської селищної ради, про її скликання, в установлений Регламентом спосіб повідомлено не було;

- про порядок денний і питання що виносились на сесію, у спосіб передбачений Регламентом його і інших депутатів повідомлено не було;

- питання порядку денного № 1 "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою", було винесено на позачергову сесію з порушенням розділу IV Регламенту;

- депутат ОСОБА_3 , при голосуванні за це питання в цілому втратила свідомість і не голосувала. Однак, у списку депутатів поіменного голосування її голос був зарахований, тоді коли за це питання вона не голосувала;

- 38 сесія проходила взагалі під тиском депутата Білозерської ОТГ ОСОБА_2 , та невеликої за кількістю групи осіб на чолі з гр. ОСОБА_4 , поєднаних спільним конфліктом інтересів щодо депутата ОСОБА_1 ;

- без будь-якого обґрунтування, депутата ОСОБА_1 було позбавлено повноважень голови постійної комісії з питань благоустрою, екології та раціонального використання земельних ресурсів. При цьому на 38 сесії голова селищної ради голосувала першою, а не останньою, що на нашу думку є також тиском на депутатів. Крім того, згідно протоколу поіменного голосування по цьому питанню 38 сесії Білозерської селищної ради VII скликання від 25.06.2020 р. прийняло участь 13 депутатів (за відсутності кворуму), що складає половину депутатів від 26 депутатів загального складу ради;

- до початку 38 сесії депутатом ОСОБА_5 було подано селищній голові заяву про складення депутатських повноважень. Зазначена заява не була розглянута на сесії, і перед початком другої частини сесії, куди ОСОБА_5 під тиском було привезено гр. ОСОБА_4 , була знищена головою селищної ради ОСОБА_6 в присутності депутатів та групи громадян. Таким чином, при прийнятті питань порядку денного №2, а також №4 порядку денного 38 сесії, необхідний для прийняття рішень кворум був відсутній;

- без досконалого вивчення умов договору, ОСОБА_2 ініціює безпідставне депутатське звернення, яке виходить за межі компетенції Білозерської селищної ради, що не є стороною Договору оренди водного об`єкту місцевого значення від 24.09.2010 року. При цьому ОСОБА_2 керується власними інтересами, особистою неприязню до депутата Білозерської ОТГ ОСОБА_1 , який очолював земельну комісію Білозерської ОТГ, має принципову позицію щодо ряду земельних питань, позиція щодо яких лобіюється депутатом Білозерської ОТГ ОСОБА_2 напередодні виборів в місцеві органи самоврядування.

Позивач вважає, що у разі присутності 13 депутатів та селищного голови сесія не є повноважною, оскільки присутність селищного голови має значення виключно для встановлення результатів голосування, але не для встановлення повноважності сесії.

Позивач вважає, що за відсутності кворуму на пленарному засіданні селищний голова ОСОБА_6 не мала законних підстав продовжувати роботу пленарного засідання, у т.ч. ставити на обговорення та голосування проекти рішень з вказаних питань № № 1, 2, 4 порядку денного, оскільки наслідком вказаного є неправомірність прийнятих на сесії ради рішень.

Просить суд визнати протиправним та скасувати рішення 38 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання в частині рішень прийнятих з питань №1, 2, 4 порядку денного, а саме:

питання 1 - Про затвердження містобудівної Документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, оформлене рішенням № 478/704 від 25 червня 2020 року;

- питання 2 - Про внесення змін до рішення 2 сесії сьомого скликання №15/242 "Про утворення постійної комісії з питань благоустрою, екології та раціонального використання земельних ресурсів, обрання складу та голови комісії", оформлене рішенням № 479/705 від 25 червня 2020 року.

- питання 4 - Про клопотання до Херсонської обласної державної адміністрації оформлене рішенням № 481/707 від 25 червня 2020 року.

Ухвалою від 20.07.2020 року позовну заяву було залишено без руху та встановлено строк для усунення її недоліків.

Позивач вимоги суду виконав, недоліки позову усунув.

Ухвалою від 27.07.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 25.09.2020 року.

17.09.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що рішенням 8 сесії сьомого скликання селищної ради від 26 березня 2018 року № 116/342 надано дозвіл селищній раді на розроблення генеральних планів населених пунктів Білозерської об`єднаної територіальної громади. 26 квітня 2019 року проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації в с. Надеждівка. Розглянувши колективні звернення громадян, протокол засідання архітектурно- містобудівної ради, врахувавши всі пропозиції та зауваження, в проект генерального плану було включено ставок в межі села для створення відпочинку жителів. Відповідно до листа департаменту екології та природних ресурсів Херсонської ОДА від 18.06.2019 року погоджено генеральний план села Надеждівка та рекомендовано до затвердження проекту містобудівної документації. На 28 сесію селищної ради було винесено проект рішення "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою". Відповідно до проколу голосування за прийняття даного проекту рішення за основу було проголосовано 15 депутатами. Депутатом ОСОБА_7 було запропоновано внести зміни до проекту рішення, а саме водний об`єкт (ставок) винести за межі села Надеждівка. За прийняття змін проголосувало за - 14, проти - 1, утримались - 1. Відповідно до п. 9 ст. 17 зміни до затвердженого генерального плану населеного пункту можуть вноситись не частіше ніж один раз на п`ять років, 10 червня 2020 року до голови селищної ради звернулось 9 депутатів з приводу проведення позачергової сесії селищної ради з питання "Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019р. "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою".

В межах повноважень та на підставі приписів Закону України "Про місцеве самоврядування" селищним головою видано розпорядження № 112 від 15 червня 2020 року "Про скликання позачергової сесії селищної ради сьомого скликання" з порядком денним 1. Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019 р. "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою". Твердження позивача, що його та інших депутатів не було повідомлено про скликання позачергової сесії, є неправдивою інформацією зі сторони депутата, оскільки провідним спеціалістом по зв`язках з громадкістю Піскуном А. було розміщено на офіційному сайті селищної ради розпорядження про скликання позачергової сесії, а також особисто ОСОБА_7 24.06.2020 р. запрошували на сесію в телефонному режимі, а також повідомлялось у вайбері в групі "Депутати Білозерської ОТГ".

Порядок денний формується головою, а затверджується самою радою. На час відкриття 38 сесії 7 скликання Білозерської селищної ради від 25.06.2019 року були присутні 14 депутатів та селищний голова. Таким чином, пленарне засідання розпочате за наявності необхідної кількості депутатів, а тому підстави вважати таку сесію ради неповажною відсутні.

Під час розгляду першого питання порядку денного "Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019 р. "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" були присутні 14 депутатів, селищний голова ознайомила депутатів з проектом рішення поданим депутатом ОСОБА_2 "Про затвердження містобудівної документації" (проект було оприлюднено на офіційному сайті селищної ради після вхідної реєстрації). Під час розгляду першого питання селищний голова запропонувала оголосити перерву на півгодини, оскільки депутат ОСОБА_3 покинула засідання за станом здоров`я. Головою було запропоновано продовжити засідання після перерви, оскільки до пленарного засідання приєдналась депутат ОСОБА_5 .

До запропонованого проекту було внесено зміни та прийняте рішення № 383/609 за яке проголосувало 14 депутатів та селищний голова.

Ствердження позивача щодо депутатом ОСОБА_5 складено депутатські повноваження немає правових підстав, оскільки офіційно до селищної ради про складання повноважень заява не надходила, питання до порядку денного не включалось.

Згідно протоколу пленарного засідання 38 сесії селищної ради від 25.06.2019 р. та списку поіменного голосування у прийнятті рішень 1,2,4 порядку денного приймало участь 14 депутатів, що є більшою половиною від 26 депутатів загального складу ради.

З огляду на викладене, саме кількісний склад депутатів на пленарному засіданні впливає на повноважність сесії ради, а не участь у голосуванні селищного голови при прийнятті рішень.

Щодо ствердження позивача про порушення селищною радою вимог ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" в частині недотримання строків на оприлюднення питань порядку денного відповідач зазначає, що враховуючи стислі строки скликання та проведення позачергової сесії, неможливо стверджувати що селищною радою порушенні строки щодо оприлюднення інформації. Приймаючи оспорюване рішення "Про клопотання до Херсонської обласної адміністрації" рада діяла відповідно до вимог чинного законодавства України, у межах повноважень. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

25.09.2020 року відкладено судове засідання на 09.10.2020 року за клопотанням представника позивача.

09.10.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.11.2020 року.

05.11.2020 року відкладено судове засідання на 17.11.2020 року у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді.

У судовому засіданні представник позивача наполягала на позовних вимогах, просила суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія" надав клопотання про розгляд справи без його участі.

Третя особа - голова Білозерської селищної ради ОСОБА_6 у судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце слухання справи повідомлена належним чином, причини неявки невідомі.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

24.09.2010 р. між СТОВ "Мрія" та Білозерською районною державною адміністрацією було укладено Договір №3 про оренду водного об`єкту місцевого значення. Умовами договору передбачено, що Білозерська районна державна адміністрація, згідно доручення, даного Херсонською обласною радою рішенням від 02 вересня 2010 року № 1425 на підставі рішення Херсонської обласної ради від 02 вересня 2010 року №142 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування на умовах оренди водний об`єкт місцевого значення площею 13 га, розташований на території Надеждівської сільської ради Біяозерського району Херсонської області.Межі водного об`єкта позначені на плані (схемі), який є невід`ємною частиною цього договору.

Розпорядженням Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області від 28.12.2010 № 1152 "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду", зокрема, затверджено технічну документацію із землеустрою, щодо надання земельної ділянки в оренду СТОВ "Мрія" для риборозведення загальною площею 13,0001 га із земель водного фонду, державної власності на території Надеждівської сільської ради. Надана в оренду СТОВ "Мрія" земельна ділянка площею 13,0001 га (контур №23, під ставками) для риборозведення із земель водного фонду, державної власності на території Надеждівської сільської ради, терміном на 15 років до 24 вересня 2025 року із встановленням орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

04 березня 2011 року укладено договір оренди землі між "Орендодавецем" Білозерською районною державною адміністрацією Херсонської області в особі голови райдержадміністрації ОСОБА_8 , та "Орендарем" сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Мрія", в особі - голови правління Новака Леонтія Миколайовича, зареєстрований у Відділі Держкомзему у Білозерському районі Херсонської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 6520300004000001. Об`єктом оренди є земельна ділянка водного фонду, яка знаходиться на території Надеждівської сільської ради (контур 23 кадастровий номер 6520380700:05:007:0002) Білозерського району Херсонської області.

Згідно "Водохозяйственного паспорта" "Пруд площадью 12,28 га, расположенный на территории Надеждовского сельского совета Белозерского района Херсонской области", назвою водного об`єкту є "Пруд (искуственный объект, на землях государственной собственности Надеждовского сельского совета Белозерского района Херсонской области", розташований "Западнее с. Надеждовка Белозерского района Херсонской области". Розпорядником об`єкту є "Райгосадминистрация Белозерського района", "Категория водных ресурсов. Земли водного фонда", "Ширина прибрежной полосы 50 метров".

15 червня 2020 року селищним головою видано розпорядження № 112 від "Про скликання позачергової сесії селищної ради сьомого скликання" з порядком денним 1. Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019р. "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою".

25 червня 2020 року відбулася позачергова 38 сесія Білозерської селищної ради сьомого скликання. Позачергова сесія відбулася за ініціативи депутата Білозерської селищної ради ОСОБА_2 за підтримки 1/3 із числа обраних депутатів з наступним порядком денним:

Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019 "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою".

Про внесення змін до рішення 31 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання від 20 грудня 2019 року № 435/661 "Про бюджет Білозерської селищної об`єднаної територіальної громади на 2020 рік".

Про внесення змін до рішення 2 сесії сьомого скликання №15/242 "Про утворення постійної комісії з питань благоустрою, екології та раціонального використання земельних ресурсів, обрання складу та голови комісії".

Про клопотання до Херсонської обласної державної адміністрації .

Застосувавши відповідні норми права, суд надає таку правову оцінку спірним правовідносинам.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 3 статті 140 Конституції України, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до положень ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до Конституції України систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно з частиною 1 статі 10 Закону України № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 3 статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до статі 25 цього Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

При цьому, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як затвердження регламенту ради; затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього тощо (пункти 1 та 23 частини 1 статі 26 Закону України № 280/97-ВР).

Правовий статус сесії рад визначено статтею 46 Закону України № 280/97-ВР.

Згідно з частиною першою статті 46 Закону України № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

За частиною одинадцятою статті 46 Закону України № 280/97-ВР серед іншого передбачено, що сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова.

Відповідно до частини дванадцятої статті 46 Закону України № 280/97-ВР сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Частинами 1-2, 10 статті 59 Закону України № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Відповідачем не надано доказів про те, що проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації в с. Надеждівка напередодні 38 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання в частині проекту рішень прийнятих з питань № 1, 2, 4 порядку денного, а саме: питання 1 - Про затвердження містобудівної Документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Відповідно до п. 8 ч. 4. ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесії ради і головує на пленарних засіданнях.

На підставі ч. 7 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія селищної ради повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради.

Згідно з ч. 10 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії.

Згідно ч. 3 ст. 15 ЗУ "Про доступ до публічної інформації" (у редакції чинній на момент прийняття спірного рішення) проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Відповідачем не надано доказів того, що проекти рішень з питань порядку денного 38 сесії Білозерської селищної ради в порядку передбаченому ч. 3 ст.15 ЗУ "Про доступ до публічної інформації" за 20 днів до проведення позачергової сесії оприлюднювалися.

Відповідно до абз. 4, 5 розділу III Регламенту Білозерської селищної ради затвердженого рішенням № 23/250 від 24 листопада 2017 року (далі - Регламент), повідомлення депутатів селищної ради та запрошених здійснюється шляхом передачі телефонограм та по мобільному зв`язку з зазначенням часу скликання і місця проведення сесії, та головних питань, які вносяться на розгляд сесії. Пропозиції по скликанню сесії селищної ради, в тому числі і позачергової, перелік питань, а також обґрунтування необхідності їх розгляду оформлюється у письмовому вигляді відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" і Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", реєструється в селищній раді і подається селищному голові.

Однак, відповідачем не надано доказів про те, що позивача та інших депутатів, які входять до складу 12 осіб, які не були присутні на 38 сесії Білозерської селищної ради, про її скликання, в установлений Регламентом спосіб повідомлено не було. Про порядок денний і питання, що виносились на сесію, у спосіб передбачений Регламентом депутатів повідомлено не було.

Більш того, питання порядку денного № 1 Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою, було винесено на позачергову сесію з порушенням розділу IV Регламенту - Підготовка сесії селищної ради в повному обсязі.

Згідно з розділу 5 Регламенту порядок денний та порядок розгляду питань, внесених до нього, затверджується на початку засідання сесії шляхом голосування простою більшістю голосів від числа депутатів, присутніх на сесії.

До порядку денного до його затвердження можуть бути включені за пропозицією селищного голови, постійних комісій, депутатських груп, окремих депутатів і інші питання.

Голосування проводиться як по кожній позиції про зміну порядку денного, так і по черговості їх надходження. Рішення приймається більшістю голосів від числа депутатів, присутніх на сесії.

Так, відповідно до розділу IV Регламенту "Підготовка сесії селищної ради" секретар селищної ради організовує підготовку сесій селищної ради, питань, що вносяться на розгляд ради. Підготовка питань, що вносяться на розгляд сесії селищної ради, здійснюється постійними комісіями. Для підготовки питань постійні комісії можуть залучати представників громадськості, фахівців. Проекти рішень на пленарне засідання може виносити селищний голова, постійні депутатські комісії та кожен депутат селищної ради.

За результатами вивчення питання голова постійної комісії, який здійснював його підготовку, подає селищному голові у строк визначений чинним законодавством необхідні довідки, доповідні записки, проект рішення сесії, який повинен вміщувати в собі:

- аналіз обговорюваного питання, підставу та посилання на чинне законодавство з зазначенням норм законів відповідно до яких складено проект рішення, чітко сформульовані завдання, строки виконання та конкретних виконавців; на кого покладено контроль за виконанням рішення;

- список осіб, яких необхідно запросити на комісію для розгляду даного питання; протокол незгоди (якщо є особливі думки членів комісії або заперечення з боку осіб, діяльність яких вивчалась);

- список на розсилку рішення.

Проекти рішень які виносяться на засідання ради підписуються спеціалістом з юридичного забезпечення, якщо вони відповідають нормам чинного законодавства.

Секретар селищної ради за поданням голів постійних комісій оприлюднює проекти рішень на дошці оголошень та на офіційному сайті селищної ради, які виносяться на розгляд селищної ради, відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та вимог чинного законодавства.

Як встановлено в судовому засіданні, питання порядку денного № 1 Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розробку проекту землеустрою, було винесено на позачергову сесію з порушенням розділу IV Регламенту - Підготовка сесії селищної ради.

Відповідачем не надано доказів дотримання вимог розділу IV Регламенту, зокрема доказів про розгляд та вивчення зазначеного питання на профільній постійній комісії.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" загальний склад ради - це кількісний склад депутатів, визначений радою відповідно до закону. Відповідно до ч. 11 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради є повноважною, якщо на її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Як встановлено в судовому засіданні, на час відкриття 38 сесії 7 скликання Білозерської селищної ради від 25.06.2019 року були присутні 14 депутатів та селищний голова. Таким чином, пленарне засідання розпочате за наявності необхідної кількості депутатів.

Під час розгляду першого питання порядку денного "Про внесення змін до рішення № 383/609 від 26.09.2019 р. "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" були присутні 14 депутатів, селищний голова оголосила про проект рішення поданим депутатом ОСОБА_2 "Про затвердження містобудівної документації".

Відповідно до дослідженого судом відеозапису сесії, депутати не мали на руках проектів рішення. Так, на відеозаписі на оптичному диску "Сесія 1" (диск 3169108МС26513) файл "Сесія 1", починаючи з 15 хв. 45 с., депутат Білозерської селищної ради, з`ясовує у голови селищної ради: "За що ми голосуємо?".

Крім того, як видно з того ж відеозапису, зі слів голови при розгляді питання першого обговорювались три проекти, один з яких потім був знятий з порядку денного. Але в протоколі пленарного засідання про це не зазначено. Тому, суд не має достатніх доказів того, що депутати голосували саме за той проект рішення, що зазначений в протоколі позачергового пленарного засіданні.

Вимоги п. 3 ч. 2 ст. 2 КАС України означають, що рішення відповідача повинно бути прийнято обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими.

Вимоги п. 6 ч. 2 ст. 2 КАС України означають, що рішення відповідача повинно бути прийнято розсудливо. Рішення є розсудливим, коли воно прийняте після уважного вивчення усіх обставин, що мають значення, і є найкращим способом (варіантом) його поведінки.

Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення 38 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання № 478/704 від 25 червня 2020 року "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" є протиправним.

Відповідно до частини 4 статі 42 Закону № 280/97-ВР селищний голова, зокрема, головує на пленарних засіданнях ради.

Крім того, розділом IV Регламенту Білозерської селищної ради передбачено, що головуючий на пленарному засіданні ради, серед іншого, організовує обговорення питань; ставить на голосування проекти рішень, пропозиції, доповнення та зміни до них у порядку їх надходження; оголошує результати голосування тощо.

Правовий статус селищного голови визначено у статі 12 Закону № 280/97-ВР, якою, зокрема, зазначено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста (частина 1 цієї статі).

Сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради (ч. 4 цієї статі).

Отже, участь селищного голови у голосуванні при прийнятті рішення (на пленарному засіданні селищної ради ), як це передбачено частиною другої статті 59 Закону № 280/97-ВР не можна розцінювати як чинник, який впливає на кількісний склад депутатів на пленарному засіданні як умови, з якою закон пов`язує повноважність сесії селищної ради.

При цьому, оскільки селищна голова є самостійною складовою системи місцевого самоврядування (в розумінні статті 5 Закону № 280/97-ВР), тому урівноважувати його правовий статус зі статусом депутата місцевої ради не можна.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року у справі № 126/2017/17, провадження № К/9901/33644/18, що відповідно до ч. 5 статі 242 КАС України підлягає врахуванню щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, як встановлено судом у судовому засіданні, зокрема і при досліджені протоколу пленарного засідання 38 сесії Білозерської селищної ради VII скликання від 25.06.2020 р. та відеозапису позачергової сесії, депутат ОСОБА_3 , при голосуванні за під час розгляду питання № 1 порядку денного, втратила свідомість і не голосувала. Головуюча оголосила перерву. Перед початком другої частини сесії, гр. ОСОБА_4 привіз депутата ОСОБА_5 до Білозерської селищної ради.

Однак, до початку 38 сесії депутатом ОСОБА_5 було подано селищній голові заяву про складення депутатських повноважень. Зазначена заява не була розглянута на сесії, була знищена головою селищної ради ОСОБА_6 в присутності депутатів та групи громадян (оптичний диск "Сесія 1" - див. з 19-ї хв.; файл "СЕСІЯ ОТГ" - див. з 10:35.).

Порядок дострокового припинення повноважень депутатів місцевих рад урегульовано Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".

Так, відповідно до пункту 2 частини другої статті 5 зазначеного Закону повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково за рішенням відповідної ради у зв`язку з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Однак, відповідач не надав до суду доказів виконання зазначеної норми права.

Суд вважає доведеним факт подання депутатом місцевої ради ОСОБА_5 заяви про складення нею депутатських повноважень. Отже, ОСОБА_5 могла приймати участь у голосуванні на пленарному засіданні 38 сесії Білозерської селищної ради VII скликання від 25.06.2020 р., тільки у разі попереднього розгляду її заяви та винесення відповідного негативного рішення відповідної ради.

Таким чином, суд приходить до висновку, що 25.06.2020 р. разі присутності 13 депутатів та селищного голови при голосуванні з питань порядку денного позачергового пленарного засідання 38 сесії Білозерської селищної ради VII скликання необхідний для прийняття рішень кворум був відсутній.

За таких підстав, селищний голова ОСОБА_6 не мала законних підстав продовжувати роботу пленарного засідання, у т.ч. ставити на обговорення та голосування проекти рішень з вказаних питань № № 1, 2, 4 порядку денного, оскільки наслідком вказаного є неправомірність прийнятих на сесії ради рішень.

Таким чином, суд приходить до висновку про протиправність проведення позачергової сесії та незаконності прийнятих на сесії рішень.

Згідно з приписами ч. 1-2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно із частин 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242- 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати п.1 п.2, п.4. рішення 38 сесії Білозерської селищної ради сьомого скликання № 478/704 від 25 червня 2020 року "Про затвердження містобудівної документації - генерального плану та плану зонування території с. Надеждівка і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою".

Визнати протиправним та скасувати рішення 38 сесії сьомого скликання Білозерської селищної ради № 479/705 від 25 червня 2020 року "Про внесення змін до рішення 2 сесії сьомого скликання №15/242 "Про утворення постійної комісії з питань благоустрою, екології та раціонального використання земельних ресурсів, обрання складу та голови комісії".

Визнати протиправним та скасувати рішення 38 сесії сьомого скликання Білозерської селищної ради № 481/707 від 25 червня 2020 року "Про клопотання до Херсонської обласної державної адміністрації".

Стягнути з Білозерської селищної ради (код ЄДРПОУ 04401368, вул. Свободи, 83, смт. Білозерка, Херсонська область, 75000) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 2522 (дві тисячі п`ятсот двадцять дві) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 27 листопада 2020 р.

Суддя С.О. Варняк

кат. 102010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено01.12.2020
Номер документу93164570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1870/20

Постанова від 01.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 01.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 05.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 17.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні