ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року Справа №903/301/20
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючий суддя Дужич С.П.,
суддя Саврій В.А. ,
суддя Коломис В.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірмекс" на рішення господарського суду Волинської області від 06 серпня 2020 року, суддя Войціховський В.А., повний текст складено 07 серпня 2020 року, у справі
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірмекс"
про стягнення 53 160,90 грн.
Заяв про відвід суддів не заявлялось.
ВСТАНОВИВ:
23 квітня 2020 року, АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" звернулось до господарського суду Волинської області з позовом до ТОВ "Мірмекс" про стягнення 53 160,90 грн. - вартості зберігання вантажу згідно Договору №07564/ЦТЛ-2018 року про надання послуг від 07 лютого 2018 року. 06 серпня 2020 року, рішенням господарського суду Волинської області даний позов було задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача 53 160,90 грн. - збору за зберігання вантажів та 2 102,00 грн. - судового збору.
ТОВ "Мірмекс" у своїй апеляційній скарзі просить рішення скасувати та постановити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити, вважаючи, що прийняті судом висновки не відповідають обставинам справи, а також порушено норми матеріального права, оскільки вагони після навантаження збирались та затримувались на коліях станції Вікторія до оформлення перевізного документа, а тому вважає, що ставка збору за зберігання вантажів повинна була застосовуватись відповідно не за п.2.1, а за п.2.3. Збірника тарифів, в якому встановлено, якщо вантаж для відправлення завозиться частинами і в день завезення першої частини не був завезений повністю, то збір за зберігання нараховується в розмірі 2,5 грн. за добу з однієї тонни кожної ввезеної частини вантажу.
Також, вважає, що за п.8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених Наказом Мінтрансу України №113 від 25 лютого 1999 року, під час затримки вагонів на станції з причин залежних від вантажовласника складається відповідний акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника із зазначенням часу з початку і до закінчення затримки вагонів та їх номерів, проте, всупереч вказаним Правилам, у створеній позивачем 07 квітня 2020 року накопичувальній картці №07040075, актах загальної форми №4, №5 від 07 квітня 2020 року відсутні підписи представника відповідача - вантажовласника, оскільки той жодним чином не був повідомлений про складання вищезазначених документів та дізнався про їх існування лише 01 червня 2020 року зі змісту позовної заяви.
Крім того, вказує на те, що позивачем не було дотримано порядку досудового вирішення спірних питань та було порушено строки позовної давності на звернення з даним позовом, оскільки за п.137 Статуту залізниць України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06 квітня 1998 року, позови залізниць до вантажовідправників, вантажоодержувачів і пасажирів, що випливають із цього Статуту, можуть бути подані відповідно до установленої підвідомчості чи підсудності до суду за місцем знаходження відповідача протягом 6
місяців.
РФ "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця", у своєму відзиві на апеляційну скаргу вважає подану апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає, а ухвала суду першої інстанції прийнята у відповідності до норм матеріального і процесуального права з тих підстав, що ставки збору за зберігання вантажів, відповідно до п.2.3. Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, у сумі 2,5 грн. за добу з однієї тонни, застосовується у випадках, якщо вантаж для відправлення завозиться частинами і в день завезення першої частини не був завезений повністю, якщо він не зберігається у вагонах, а на відкритих площадках або у будь-якому іншому місці на станції відправлення.
А ставка збору у розмірі 4,0 грн. за одну тону нараховується, відповідно до п.2.1. Збірника тарифів, за кожну добу при зберіганні вантажів у вагонах, зокрема і у контейнерах, що мало місце у даному випадку, оскільки вантаж відповідача зберігався на станційних коліях.
Вважає також, що не відповідає дійсності твердження відповідача про неповідомлення його про подачу та забирання вагонів на станції Вікторія, оскільки з тексту акту №4 загальної форми ГУ-23 від 07 квітня 2020 року вбачається, що вантажовласника ТОВ "Мірмекс" повідомлено про донарахування збору за зберігання вантажів, однак останній не з`явився для підпису.
Крім того, відповідачем погоджені та підписані електронним підписом відомості по оплаті за користування вагонами №30100008 та №27110013, які складені на підставі тих же самих актів загальної форми ГУ-23, тих самих пам`яток про подавання та пам`яток про забирання вагонів, що і накопичувальна картка №07040075 по збору коштів за зберігання вантажів. Факт підписання зазначених відомостей плати за користування вагонами вказує на обізнаність відповідача в складених актах загальної форми ГУ-23 та пам`ятках про подавання та забирання вагонів.
Погоджується з тим, що позивачем дійсно, за браком часу, не вживались заходи досудового врегулювання спору, оскільки факт недобору нарахованого збору за зберігання вантажів виявлено за наслідками, проведеної 28 лютого 2020 року перевірки роботи станції Вікторія. Проте, чинним законодавством не заборонено звернення до суду за захистом порушених прав без дотримання вимог ст. 19 ГПК України.
А накопичувальну картку №07040075 складено 07 квітня 2020 року, тобто за 23 дні до закінчення шестимісячного строку позовної давності, передбаченого п.137 Статуту залізниць України.
28 вересня 2020 року, ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду було відкрито провадження за скаргою ТОВ "Мірмекс" та призначено розглядати її без виклику сторін в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" надіслало відзив. ТОВ "Мірмекс" відповіді на відзив до суду не подало.
Колегія суддів, заслухавши доповідь головуючого, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила, що:
07 лютого 2018 року, між ПАТ "Українська залізниця", як перевізником, та ТОВ "Мірмекс", як замовником, було укладено Договір №07564/ЦТЛ-2018 про надання послуг з додатками №1, №2, №3, №4 до нього, згідно з умовами якого предметом цього договору є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги, які можуть підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами. (т.1 а.с.14-24)
Замовник зобов`язаний, зокрема, оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника; самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника; відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів, вантажів, що виникли на станціях залізниць України, через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажів перевізником (маси вантажу), митними та іншими державними органами контролюючих недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станцій призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.п.2.1.6.-2.1.7. Договору).
Згідно п.п.13.1. Договору, додатки є невід`ємною частиною Договору, вважаються підписаними сторонами в момент підписання договору та не потребують окремого підписання. Додаток №1 "Ставки плат за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажу надаються за вільними тарифами", Додаток №2 "Ставки плати за використання вагонів Перевізника у вантажному та порожньому рейсах по території України (Спл) та плати за користування вагонами Перевізника за межами України", Додаток №3 "Коефіцієнти порожнього пробігу до навантаженого", Додаток №4 "Протокол погодження Договірної ціни (вартість плат та додаткових зборів) при перевезенні вантажів на транспортерах Перевізника, проїзду бригад супроводжених великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад".
Договір №07564/ЦТЛ-2018 про надання послуг від 07 лютого 2018 року підписано сторонами та скріплено відтисками печаток господарюючих суб`єктів.
07 листопада 2017 року терміном на 5 років - до 07 листопада 2022 року, між ПАТ "Українська залізниця" та ПрАТ "Городоцький елеватор СУФФЛЕ" було укладено Договір №3357 "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії при станції Вікторія регіональної філії "Південно-Західна залізниця", за умовами якого згідно з Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить Залізниці та є продовженням колії №6 станції Вікторія регіональної філії "Південно-Західна залізниця" і обслуговується власним локомотивом. (т.1 а.с.25-28)
У період з 10 вересня 2019 року по 10 березня 2020 року, на вказаній під`їзній колії, відповідно до Заявки-угоди від 10 вересня 2019 року проводить навантажувальні роботи ТОВ "Мірмекс".
27 жовтня 2019 року о 12:28 год. на станцію Вікторія на адресу ТОВ "Мірмекс" для забезпечення електронної заявки по навантаженню, прибули 52 порожніх вагони: №95758884, №95801189, №95350971, №95919870, №58562901, №95640454, №95757605, №95372645, №95523056, №95454575, №95446456, №95528717, №95378048, №95448429, №95389318, №95331831, №95525309, №95305124, №95669248, №95359956, №95541900, №95305868, №95643243, №95368056, №95834024, №95632246, №95644977, №95446431, №95640033, №95628517, №95312617, №95525226, №95528329, №95347373, №95645230, №95757654, №58564626, №95640116, №95645768, №95833018, №95689600, №95541140, №95693438, №95712972, №95392742, №95795456, №95358677, №95321717, №95618732, №53200689, №95798831, №95828604.
Відповідно до умов Договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії, вагони подавались партіями по 10 вагонів, після навантаження забирались з під`їзної колії та затримувались на коліях станції до оформлення перевізного документа відправником на відправлення всього маршруту, так:
- вагони №95305124, №95305868, №95331831, №95359956, №95389318, №95448429, №95525309, №95541900, №95643243, №95669248 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №140 подані 27 жовтня 2019 року 0 13:20 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №139 забрані 28 жовтня 2019 року о 07.год. 20 хв., затримані на коліях станції відповідно актів №501, №514 з 28 жовтня 2019 року 07:20 год. по 30 жовтня 2019 року 11:45 год.;
- вагони №58562901, №95350971, №95372645, №95454575, №95523056, №95619870, №95640454, №95757605, №95758884, №95801189 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №141 подані 28 жовтня 2019 року (0 07:50 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №140 забрані 28 жовтня 2019 року о 19:00 год., затримані на коліях станції відповідно актів №503, №515 з 28 жовтня 2019 року 19:00 год. по 30 жовтня 2019 року 11:45 год.;
- вагони №953689056, №95378048, №95446431, №95446456, №95528717, №95628517, №95632246, №95640033, №95644977, №95834024 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №142 подані 28 жовтня 2019 року о 19:30 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №141 забрані 29 жовтня 2019 року 0 06:50 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№505, 516 з 29 жовтня 2019 року 06:50 год. по 30 жовтня 2019 року 11:45 год.;
- вагони №95300689, №95321717, №95358677, №95392742, №95618732, №95693438, №95712972, №95795456, №95798831, №95833018, відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №143 подані 29 жовтня 2019 року о 07:20 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №142 забрані 30 жовтня 2019 року о 04:00 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№507, 518 з 30 жовтня 2019 року 04:00 год. по 30 жовтня 2019 року 11:45 год.;
- вагони №95833018, №95312617 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №144 подані 30 жовтня 2019 року о 04:30 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №143 забрані 30 жовтня 2019 року о 07:00 год. затримані на коліях станції відповідно актів №№512, 517 з 29 жовтня 2019 року 07:10 год. по 30 жовтня 2019 року 11:45 год. (т.1 а.с.33, 63-83)
Після навантаження останньої партії вагонів №58564626, №95347373, №95525226, №95528329, №95541140, №95640116, №95645230, №95645768, №95689600, №95757654, що були подані відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №145 30 жовтня 2019 року о 07:30 год. та забрані відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №144 30 жовтня 2019 року o 11:30 год. відправником наданий перевізний документ на виправлення маршруту. Вагони прийняті до перевезення за перевізним документом (накладною) №32933947. (т.1 а.с.107-111)
По станції Вікторія за затримку вагонів на коліях станції нараховано збір за зберігання вантажу відповідно до п.9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21 листопада 2000 року та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за №866/5087 за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у т.ч. під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
31 жовтня 2019 року, ТОВ "Мірмекс" було проведено нарахування плати за зберігання вантажів терміном 1 доба на суму 32 700,25 грн. із застосуванням ставок, наведених у п.2.1 розділу 3 Збірника тарифів, що відображено у накопичувальній картці №311000180. Накопичувальна картка підписана директором ТОВ "Мірмекс" 01 листопада 2019 року за допомогою електронного цифрового підпису. (т.1 а.с.58, 189)
Окрім того, 24 листопада 2019 року о 00:35 год. на станцію Вікторія на адресу ТОВ "Мірмекс" прибули 53 порожні вагони №95834131, №95651428, №95618914, №95921300, №95800637, №95829214, №95652863, №95643334, №95359006, №95380200, №95621314, №95646774, №95353751, №95446977, №58569724, №95796959, №95526380, №95541645, №95303905, №95694014, №95834149, №95542312, №95828554, №95616322, №95752887, №58567546, №95644357, №95792677, №95756771, №95367173, №95448510, №95755807, №95634036, №95320537, №95388765, №95454757, №95447488, №95799268, №95679270, №95198388, №58562422, №95363669, №95525234, №95304127, №95248076, №95493128, №95801767, №95448254, №95643722, №95531505, №95616306, №95372553, №95613048
- вагони №95380200, №95359006, №95643334, №95652863, №95859214, №95800637, №95621300, №95618914, №95651428, №95834131 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №156 подані 25 листопада 2019 року о 18:55 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №154 забрані 26 листопада 2019 року о 03:00 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№608, 623 з 26 листопада 2019 року 03:00 год. по 27 листопада 2019 року 09:05 год.;
- вагони №95320537, №95367173, №95388765, №95447488, №95448510, №95454757, №95634036, №95679270, №95755807, №95799268, відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №157 подані 26 листопада 2019 року о 03:20 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №155 забрані 26 листопада 2019 року о 07:20 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№611, 624 з 26 листопада 2019 року 07:20 год. по 27 листопада 2019 року 09:05 год.;
- вагони №58562422, №58567546, №58569724, №95198388, №95248076, №95303905, №95304127, №95353571, №95363669, №95372553 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №158 подані 26 листопада 2019 року о 07:50 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №156 забрані 26 листопада 2019 року о 12:20 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№613, 625 з 26 листопада 2019 року 12:20 год. по 27 листопада 2019 року 09:05 год.;
- вагони №95446977, №95448254, №95493128, №95525234, №95526380, №95531505, №95541645, №95542312, №95613048, №95616306 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №159 подані 26 листопада 2019 року о 12:50 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №157 забрані 26 листопада 2019 року о 17:20 год., затримані на коліях станції відповідно актів №№619, 636 з 26 листопада 2019 року 17:20 год. по 27 листопада 2019 року 09:05 год.;
- вагони №95616322, №95621314, №95643722 відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №160 подані 26 листопада 2019 року о 18:30 год., відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №158 забрані 26 листопада 2019 року о 22 год. 40 хв., затримані на коліях станції відповідно актів №№621, 626 з 26 листопада 2019 року 22 год. 40 хв. по 27 листопада 2019 року 09:05 год. (т.1 а.с.34-37, 84-106)
Після навантаження останньої партії вагонів №95644357, №95646774, №95994014, №95752887, №95756771, №95792677, №95796959, №95801767, №95828554, №95834149, що були подані відповідно пам`ятки форми ГУ-45 №161 26 листопада 2019 року о 18:30 год. та забрані відповідно пам`ятки форми ГУ-46 №159 27 листопада 2019 року о 09:00 год. відправником наданий перевізний документ на відправлення маршруту. Вагони прийняті до перевезення за перевізним документом (накладною) №32589855. (т.1 а.с. 112-116)
28 листопада 2019 року, ТОВ "Мірмекс" було проведено нарахування плати за зберігання вантажів терміном 1 доба на суму 33 447,50 грн. із застосуванням ставок, наведених у п.2.1 Збірника тарифів, що відображено у накопичувальній картці №28110195. Накопичувальна картка підписана директором ТОВ "Мірмекс" 28 листопада 2019 року за допомогою електронного цифрового підпису. У даній накопичувальній картці відображено суму плати за зберігання вантажів тривалістю 1 доба. (т.1 а.с.59)
28 лютого 2020 року, за наслідками проведеної комплексної перевірки з питань організації комерційної роботи станції Вікторія, за допомогою звірки пам`яток на подавання-забирання вагонів форми ГУ-25 відомостями на подавання-забирання вагонів форми ГУ-46, користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальних карток щодо правильності і своєчасності стягнення належних залізниці платежів було виявлено, що в порушення вимог п.2.1 розділу 3 Тарифного керівництва №1, не вірно проведено розрахунок плати за зберігання вантажу у вагонах вантажовідправник ТОВ "Мірмекс":
- відправка №32933947: з накопичувальної картки №28110195 стягнута плата за зберігання вагонів у розмірі 33 447,50 грн., а потрібно стягнути 49 125,60 грн., при цьому недобір за зберігання вантажу у вагонах складає: 15 667,50 грн.;
- відправка №32589855: з накопичувальної картки №31100180 стягнута плата за зберігання ванта розмірі 32 700,00 грн., а потрібно стягнути 61 322,80 грн., при цьому недобір плати за зберігання вантажу у вагонах складає: 28 622,55 грн. (т.2 а.с.9)
Таким чином, 07 квітня 2020 року, було складено акти загальної форми ГУ-23 №4, №5, і за результатами перевірки від 28 лютого 2020 року, для здійснення донарахування платежів, складено накопичувальну картку №07040075:
- по групі вантажів за накладною №32933947 у сумі 28 622,80 грн.;
- по групі вантажів за накладною №32933947 у сумі 15 678,10 грн. (т.1 а.с.61-62)
23 квітня 2020 року, у зв`язку з небажанням ТОВ "Мірмекс" оплачувати донараховану суму у розмірі 53 160,90 грн. (з ПДВ), АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" звернулось до господарського суду Волинської області з позовом до ТОВ "Мірмекс" про стягнення 53 160,90 грн. - вартості зберігання вантажу згідно Договору №07564/ЦТЛ-2018 року про надання послуг від 07 лютого 2018 року. 06 серпня 2020 року, рішенням господарського суду Волинської області даний позов було задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача 53 160,90 грн. - збору за зберігання вантажів та 2 102,00 грн. - судового збору.
06 серпня 2020 року, рішенням господарського суду Волинської області даний позов було задоволено позов АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" до ТОВ "Мірмекс" про стягнення 53 160,90 грн. та стягнуто з відповідача на користь позивача 53 160,90 грн. - збору за зберігання вантажів та 2 102,00 грн. - судового збору. (т.2 а.с.19-25)
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.
Згідно ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання іншою особою.
Захист свого особистого немайнового або майнового права та інтересу в суді кожна особа вправі здійснювати шляхом звернення з позовом, предмет якого або кореспондує із способами захисту, визначеними у ст. 16 ЦК України, договором або іншим законом.
Відповідно до ст. 11 ЦК України та ст. 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Також, ст. 908 ЦК України визначено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За змістом статей 2, 8 Законом України "Про залізничний транспорт", умови та порядок організації перевезень за участю залізниць, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються , уим Законом, Статутом залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України та іншими актами законодавства України.
Відповідно до п.2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06 квітня 1998 року (надалі - Статут), він визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Згідно ст. 5 Статуту, нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Як встановлено з матеріалів справи, 27 жовтня та 24 листопада 2019 року на станцію Вікторія на адресу ТОВ "Мірмекс" для загрузки було поставлено 52 та 53 порожні вагони, відповідно.
Ці вагони, подавались на завантаження партіями по 10 вагонів і після їх навантаження забирались з під`їзної колії та затримувались на коліях станції до оформлення перевізного документа відправником на відправлення всього маршруту.
Час і дата фіксувалась у пам`ятках про подавання і пам`ятках про забирання вагонів. Після навантаження останньої партії вагонів відправником надавався перевізний документ на відправлення маршруту і вагони приймались до перевезення за перевізними документами: у жовтні за накладною №32933947, а у листопаді - накладною №32589855.
Пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України №113 від 25 лютого 1999 року та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15 березня 1999 року за №165/3458 визначено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
У п.3 Правил складання актів, затверджених наказом Мінтрансу України №334 від 28 травня 2002 року та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 липня 2002 року за №567/6855, зазначається, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства.
У матеріалах справи наявні відомості стосовно подання і забирання кожного з вагонів у обох партіях, так само як у матеріалах справи наявні:
- акти загальною форми ГУ-23 №2, №3, №5, №6, №9, №11, №12, №14, №15, №18 від 27-30 жовтня 2019 року про під`їзд до колії вагонів, в яких зазначено, що вантажовласник - ТОВ "Мірмекс" для підписання пам`яток подання не з`явився. (т.1 а.с.60-83);
- акти загальною форми ГУ-23 №501, №503, №505, №507, №512, №514, №515, №516, №517, №518, №608, №611, №613, №619, №621, №623, №624, №625, №626, №636 від 28-30 жовтня 2019 року про простій вагонів в очікуванні перевізних документів відправником з зазначення початку затримки, в яких зазначено, що вантажовласник - ТОВ "Мірмекс" від підписання актів відмовився, підписані двома особами (т.1 а.с.38-47);
- акти загальною форми ГУ-23 №19, № 20, №22, №23, №25, №26, №29, №31, №32, №34, №35 про під`їзд до колії вагонів, в яких зазначено, що вантажовласник - ТОВ "Мірмекс" від підписання пам`яток подання не з`явився, підписані двома особами (т.1 а.с.106);
- акти загальною форми ГУ-23 №608, №611, №613, №623, №619, №621, №624, №625, №626, №636 від 26-27 листопада 2019 року про простій вагонів в очікуванні перевізних документів відправником з зазначення початку затримки, підписані двома особами. (т.1 а.с.48-57)
Відповідно до вимог п.2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21 листопада 2000 року та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за №864/5085, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника.
31 жовтня 2019 року, ТОВ "Мірмекс" було проведено нарахування плати за зберігання вантажів (відправки за накладною №32933947) терміном 1 доба на суму 32 700,25 грн. із застосуванням ставок, наведених у п.2.1 розділу 3 Збірника тарифів, що відображено у накопичувальній картці №311000180, яка підписана директором ТОВ "Мірмекс" 01 листопада 2019 року за допомогою електронного цифрового підпису.
28 листопада 2019 року, ТОВ "Мірмекс" було проведено нарахування плати за зберігання вантажів терміном 1 доба на суму 33 447,50 грн. із застосуванням ставок, наведених у п.2.1 розділу 3 Збірника тарифів, що відображено у накопичувальній картці №28110195, яка підписана директором ТОВ "Мірмекс" 28 листопада 2019 року за допомогою електронного цифрового підпису.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками місцевого господарського суду, що підписавши накопичувальні картки №№311000180, 28110195, директор ТОВ "Мірмекс" знав про час перебування його вантажу у вагонах позивача та необхідність оплати за час цього зберігання.
Згідно п.2.1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (надалі - Збірника тарифів), зареєстрованого в Мінюсті 15 квітня 2009 року за №340/16356, після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі 4,0 грн. за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, зокрема, у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн.
Посилання апелянта на те, що при нарахуванні коштів за зберігання слід керуватись п.2.3 Збірника тарифів посилаючись у зв`язку з тим, що вагони заїжджали на завантаження частинами, а навантажені чекали оформлення перевізних документів, колегією суддів оцінюється критично та відхиляються як безпідставні, оскільки відповідно до п.2.3 Збірника тарифів, збір за зберігання нараховується в розмірі 2,5 грн. за добу з однієї тонни кожної ввезеної частини вантажу застосовується, якщо вантаж для відправлення завозиться частинами і в день завезення першої частини не був завезений повністю
У такому ж самому розмірі нараховується збір за зберігання вантажу на складі станції відправлення, поверненого на вимогу відправника.
Однак, як встановлено з матеріалів справи, вантаж відповідача зберігався на територій позивача у вагонах, а тому слід керуватись саме п.2.1 Збірника тарифів, яким визначено ставку збору за зберігання у розмірі 4,0 грн. за одну тону.
Безпідставними, також, є посилання апелянта на те, що відсутність підписів представника вантажовідправника є підставою не приймати у якості доказів усі наявні в матеріалах справи акти загальної форми ГУ-23, в тому числі №4, №5 від 07 квітня 2020 року, оскільки вони складені у відповідності до абз.3 п.3 Правил складання актів, згідно якого акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.
Відповідно до ст. 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини, якщо інше не встановлено договором або законом. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Дослідивши повно та всебічно обставини справи, в тому числі, розрахунок позивача та розмір боргу, зазначений у накопичувальній картці №07040075, судова колегія вважає, що позивачем правомірно нарахована плата за зберігання вантажів у розмірі 53 160,90 грн., дана сума розрахована у відповідності до наказу Міністерства інфраструктури України №205 від 22 березня 2019 року, а відображені у розрахунку терміни подачі і забирання вагонів відповідають матеріалам справи, враховуючи, що затримка вагонів на колії станції Вікторія відбулась з вини відповідача, а тому позов слід задоволити.
Стосовно тверджень відповідача про недотримання позивачем досудового порядку вирішення спору, колегія суддів зазначає, що дана обставина не позбавляла позивача право на звернення його до господарського суду з зазначени позовом.
Інші заперечення, викладені у апеляційний скарзі, також не знайшли свого підтвердження під час їх розгляду, а тому відхиляються як необґрунтовані.
Європейський суд з прав людини у справах "Серявін та інші проти України" і "Трофимчук проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент (довід). Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Згідно ст.ст. 74, 77 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
На підставі наведеного, ознайомившись з матеріалами справи, оцінивши докази, надані сторонами, перевіривши об`єктивність прийняття рішення судом першої інстанції, судова колегія приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Судові витрати за подачу апеляційної скарги, на підставі ст.ст. 129, 282 ГПК України, у зв`язку з відмовою в її задоволенні, покладаються на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 269-276, 281-284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Рішення Господарського суду Волинської області від 06 серпня 2020 року у справі №902/301/20 - залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Мірмекс" - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не може бути оскаржена до суду касаційної інстанції на підставі п.2 ч.3 ст. 287 ГПК України.
Матеріали справи №902/301/20 повернути Господарському суду Волинської області.
Головуючий суддя Дужич С.П.
Суддя Саврій В.А.
Суддя Коломис В.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 02.12.2020 |
Номер документу | 93191551 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Дужич С.П.
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні