ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.12.2020 року м.Дніпро Справа № 908/37/20
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Чус О.В. - (доповідача),
судді: Кощеєв І.М., Кузнецової І.Л.,
Розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петромихайлівське" на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.08.2020 , повне рішення складено 31.08.2020, суддя Азізбекян Т.А., у справі №908/37/20
за позовом: Керівника Токмацької місцевої прокуратури Запорізької області, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, 50/57, в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ, пр. Перемоги, 14, в особі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, буд. 14
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Петромихайлівське", Запорізька область, Вільнянський район, с. Петро-Михайлівка, вул. Миру, буд. 89
про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у загальній сумі 14 942,87 грн
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст і підстави позовних вимог
Керівник Токмацької місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті в особі в особі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Петромихайлівське" про стягнення до державного бюджету плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у загальному розмірі - 14942,87 грн., що еквівалентно 253,44 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 17.10.2018, та 208,98 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку - 19.10.2018.
В обґрунтування позовних вимог посилається на ст. ст. 15, 22, 1166 Цивільного кодексу України, ст. ст. 217, 224 Господарського кодексу України, ст.ст. 5, 29 Бюджетного кодексу України, ст.29 Закону України Про дорожній рух , ст.ст. 1, 33, 48, 60 Закону України Про автомобільний транспорт , ст. 14 Закону України Про державний бюджет на 2018 рік
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 05.08.2020 у справі №908/37/20 позов Керівника Токмацької місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області до Приватного акціонерного товариства "Петромихайлівське" задоволено.
Суд стягнув з Приватного акціонерного товариства "Петромихайлівське" (ЄДРПОУ 00488800; вул. Миру, буд. 89, с. Петро-Михайлівка, Вільнянський район, Запорізька область, 70015) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, юридична адреса: 03135, м. Київ, просп. Перемоги,14), до державного бюджету за наступним реквізитами: р/р 31215216700003 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в Запорізькій області (код ЄДРПОУ 38025440, МФО 813015, призначення платежу 22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у загальному розмірі 14 942 (чотирнадцять тисяч дев`ятсот сорок дві) грн. 85 коп., що еквівалентно 253,44 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 17.10.2018, та 208,98 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 19.10.2018.
Суд стягнув з Приватного акціонерного товариства "Петромихайлівське" (ЄДРПОУ 00488800; вул. Миру, буд. 89, с. Петро-Михайлівка, Вільнянський район, Запорізька область, 70015) на користь прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури (ЄДРПОУ 02909973; вул. Шевченка, 50/57, м. Токмак, Запорізька область, 71701; розрахунковий рахунок № 35217095000271, код класифікації видатків бюджету - 2800, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973) судового збору у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено норми законодавства щодо проїзду великовагових та транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та не сплачено розрахованої плати за проїзд.
Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Не погодившись із вказаним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Петромихайлівське" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права, просив рішення Господарського суду Запорізької області від 05.08.2020 у справі № 908/37/20 скасувати та в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що габаритно-ваговий контроль здійснено за допомогою не повіреного для здійснення зважування транспорту під час його руху засобу вимірювальної техніки, відтак, всі надані позивачем докази завдання збитків є безпідставними.
Узагальнені доводи інших учасників справи.
Позивачем надано відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому зазначено, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено матеріали справи, прийнято вірне рішення у відповідності до норм чинного законодавства, доводи скаржника, в свою чергу, які зазначені в апеляційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими. Просить залишити оскаржуване рішення - без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Так, позивач зазначає, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідної довідки, акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства.
Процедура апеляційного провадження в апеляційному господарському суді
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 05.10.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Петромихайлівське" на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.08.2020, у справі №908/37/20, для розгляду у порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи.
Учасникам справи роз`яснено право подати відзив на апеляційну скаргу, встановлено строк для його подання, а також право подати клопотання та заяви (за наявності), додаткові докази (за наявності) та обґрунтування щодо неможливості надати їх до суду першої інстанції, заперечення на заяви та клопотання, встановлено строк їх подання.
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами
17.10.2018 уповноваженою особою Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області виявлено факт перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України, без дозволу виданого Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.
На підставі щотижневого графіку проведення перевірок від 16.10.2018 № 28764/25/18-18 та направлення на рейдову перевірку від 16.10.2018 № 003286 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області 17.10.2018 на 341 км а/д Харків-Сімферополь, проведено перевірку транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причепом марки JANMIL модель НW1S, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 /
Аналогічний факт встановлено 19.10.2018, на підставі вищевказаного щотижневого графіку проведення перевірок та направлення на рейдову перевірку від 18.10.2018 № 003291, а саме посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області 19.10.2018 на 341 км а/д Харків-Сімферополь, проведено перевірку транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 з причепом марки КЕМРІSСНЕ модель WAGЕNBОUW державний реєстраційний номер НОМЕР_4 .
Зазначені автомобілі згідно свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 та APC 133002 належать ПАТ Петромихайлівське (код ЄДРПОУ 00488800), яке зареєстровано за адресою: вул. Миру, буд. 89, с. Петро-Михайлівка, Вільнянський район, Запорізька область.
За даним фактом посадовими особами складено відповідні акти від 17.10.2018 № 090503 та від 19.10.2018 № 090519 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю відповідно від 17.10.2018 № 0010770 та від 19.10.2018 № 0010903, а також акти про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 17.10.2018 № 0013770 та від 19.10.2018 № 0013903.
Факт порушення вагових обмежень також підтверджується довідками про зважування від 17.10.2018 № 16968 (складена о 10 год. 47 хв.) та від 19.10.2018 № 17122 (о 12 год. 56 хв.).
Згідно товарно-транспортній накладній від 17.10.2018 № 130075, вищезазначений автомобіль DAF з причепом під керуванням водія ОСОБА_1 прямували із села Петро-Михайлівка Вільнянського району Запорізької області, (пункт навантаження) до с. Благовіщенка, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область (пункт розвантаження).
В свою чергу 19.10.2018 автомобіль DAF з причепом під керуванням водія ОСОБА_2 прямував з м. Запоріжжя до с. Велика Білозерка, Великобілозерський район, Запорізька область без оформлення товарно-транспортної накладної, лише за накладною від 19.10.2018.
Згідно до листів Вільнянського управління ГУ ДФС у Запорізькій області від 28.03.2019 за № 17501/10/08-01-59-03 та від 21.05.2019 за № 28651/10/08-01-59-03 вищевказані водії не обліковуються, як фізичні особи-підприємці.
Крім того, ПрАТ Петромихайліське щокварталу надавав до податкового органу податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (ф. 1ДФ), де зазначені доходи нараховані та виплачені фізичним особам, в тому числі ОСОБА_1 .
На підставі складених у ході здійснення габаритно-вагового контролю матеріалів посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області складено розрахунки плати за проїзд великовагових та/або великогабаритного транспортного засобу від 17.10.2018 та від 19.10.2018, відповідно до яких нараховано плату за проїзд у розмірі 253,44 євро та 208,98 євро, що за перерахунком згідно офіційного курсу валют Євро до Гривні Національного банку України станом на 17.10.2018 (253,44 Євро) еквівалентно 8 201,96 грн. (на день проведення розрахунку, а саме на 17.10.2018 курс гривні до 100 євро становив 3236,2514 гривень) та станом на 19.10.2018 (208,98 Євро) - 6 740,89 грн. (на день проведення розрахунку, а саме на 19.10.2018 курс гривні до 100 євро становив 3225,6162 гривень), яку відповідачем на час звернення прокурора до суду не сплачено.
Разом з тим, відповідно до абзацу 3 п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879), перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
У той же час, за листом управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області від 18.12.2019 № 5269/26/23-19 повідомлено про несплату ПрАТ Петромихайлівське у визначений вище термін коштів у добровільному порядку.
Крім того, як вбачається з інформації управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області від 13.05.2019 за № 1214/26/23-19 за вищезазначеними фактами порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт 06.11.2019 керівником управління винесені постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 084102 у розмірі 1700 грн. та № 084103 у розмірі 680 грн. Суми боргу за вказаними постановами відповідно до постанов державного виконавця про закінчення виконавчого провадження від 15.02.2019 стягнуто у повному обсязі.
Позовні вимоги до відповідача обґрунтовані тим, що останнім порушено норми законодавства щодо проїзду великовагових та транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та не сплачено розрахованої плати за проїзд.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Відповідно до положень ст.ст. 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Предметом спору в даній справі є вимоги позивача про стягнення з відповідача плати за проїзд, оскільки порушено норми законодавства щодо проїзду великовагових та транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.
Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України Про дорожній рух , з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст. 1 Закону України Про автомобільний транспорт , автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт , за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.
Також статтею 48 цього Закону встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Укртрансбезпека).
Відповідно до п. 1 даного Положення Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.
Згідно пп. 1 п. 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.
Пунктом 8 Положення передбачено, що Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.
Відповідно до пп. 15, 27 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879.
Пунктом 3 Порядку № 879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Згідно з ч. 3 п. 2 вищезазначеного Порядку, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Згідно п 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги -4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Відповідно пункту 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 № 1007/1207, посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, у тому числі: - здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422; - видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; - складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.
Згідно з пунктом 30 Порядку № 879, плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Пунктом 31 Порядку № 879 передбачено, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.
Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
Відповідно пункту 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.
У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області зафіксовано навантаження на осі: у першому випадку (17.10.2018): 1) 6,640 т при нормативно допустимих 11т; 2) 9,440 т при нормативно допустимих 11 т; 3) 8,740+7,760+8,570 (строєна вісь), яка загалом становить масу 25,07 т при нормативно допустимих 22 т, а повна маса транспортного засобу склала 41,15т при нормативно допустимих 40 т; та у другому випадку (19.10.2018): 1) 6,480 т при нормативно допустимих 11 т; 2) 8,160 т при нормативно допустимих 11 т; 3) 8,130+7,960+8,220 (строєна вісь), яка загалом становить масу 24,31 т при нормативно допустимих 22 т, а повна маса транспортного засобу склала 38,95 т при нормативно допустимих 40 т.
Вказане є порушенням п. 22.5 Правил дорожнього руху України, а саме: за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує зокрема, фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиничну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиничну задню вісь -11т, здвоєні осі -18 т, строєні - 24 т).
Судом першої інстанції правомірно встановлено, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідної довідки, акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства.
Пнктом 26 Порядку № 879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Матеріалами справи встановлено, що станом на 17.10.2018, день проведення розрахунку, сума 253,44 Євро, та станом на 19.10.2018, сума 208,98 за офіційним курсом Гривні, встановленим Національним банком України, складає 14 942,87 грн.
Листом управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області від 18.12.2019 № 5269/26/23-19 підтверджено, що передбачені п. 31-1 Порядку № 879 строки, нарахована до сплати ПрАТ Петромихайлівське плата за проїзд в сумі 14 942,87 грн. не сплачена.
Управлінням Уктрансбезпеки у Запорізькій області 08.11.2018 та 09.11.2018 направлено відповідачу листи про необхідність сплати грошових коштів в загальному розмірі 14 942,87 грн., з копіями відповідних документів. Проте, відповідач зазначені кошти не сплатив.
Відповідно до положень Закону України Про автомобільний транспорт та інших підзаконних нормативно-правових актів про автомобільний транспорт, Укртрансбезпека та її територіальні органи мають підстави на стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів авто до рогами загального користування, що випливає з покладених на неї завдань щодо державного контролю за додержанням вимог законодавства про автомобільний транспорт, а несплата суб`єктами господарювання таких коштів у добровільному порядку тягне за собою ненадходження коштів до Державного бюджету України, що суттєво порушує інтереси держави.
За своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
Колегія суддів погоджується з висновком господарського суду стосовно того, що ухилення від сплати коштів за проїзд призводить до ненадходження грошових коштів до Державного бюджету України.
Щодо посилань скаржника на те, що габаритно-ваговий контроль здійснено за допомогою не повіреного для здійснення зважування транспорту під час його руху засобу вимірювальної техніки, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч. 1,2 ст. 16 Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність оцінку відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів проводять виробники цих засобів, призначені органи з оцінки відповідності та інші суб`єкти, визначені у відповідних технічних регламентах або передбачених ними процедурах оцінки відповідності. Сертифікат перевірки типу засобу вимірювальної техніки є документом, який засвідчує, що тип засобу вимірювальної техніки затверджено.
Як вбачається з сертифікату перевірки типу серії СТ № 000438, в графі Тип приладу вказано, що прилад автоматичний для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь.
Таким чином, вимірювальний прилад призначений також й для динамічного вимірювання.
Вказаний прилад пройшов періодичну повірку, що підтверджується свідоцтвом про повірку № 34-00/1621 від 30.05.2018 з терміном дії до 30.05.2019. Вказане свідчить про дотримання вимог ст. 17 Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність , при здійсненні габаритно-вагового контролю.
З огляду на викладене, апеляційна інстанція зазначає, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідної довідки, акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства.
Позовні вимоги Токмацької місцевої прокуратури про стягнення з відповідача плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у загальному розмірі 14 942,87 грн., що еквівалентно 253,44 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого НБУ на день проведення розрахунку 17.10.2018, та 208,98 Євро відповідно до офіційного курсу, встановленого НБУ на день проведення розрахунку 19.10.2018, є обґрунтованими та підтвердженими матеріалами справи.
Колегія суддів зауважує, що місцевий господарський суд всебічно, повно та об`єктивно дослідив обставини справи, правильно визначив характер спірних правовідносин та застосував норми матеріального права при ухваленні оскаржуваного рішення.
Звертаючись з апеляційною скаргою, апелянт не спростував наведених висновків суду першої інстанції та не довів порушення ним норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права, як необхідної передумови для скасування прийнятого ним рішення.
Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги та вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника у справі.
Керуючись ст.ст. 129, 240, 269-270, 275, 276, 281-282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Петромихайлівське" - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 05.08.2020 у справі №908/37/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, зазначених у пункті 2 частини 3 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складений 01.12.2020р.
Головуючий суддя О.В. Чус
Суддя І.М. Кощеєв
Суддя І.Л. Кузнецова
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93191682 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні