ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року ЛуцькСправа № 140/14003/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Костюкевича С.Ф.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Комунального підприємства Луцькводоканал до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство Луцькводоканал (далі - КП Луцькводоканал ) звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Волинській області) про визнання протиправними дій щодо не застосування у Витязі з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) на території Жидичинської сільської ради загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, коефіцієнту індексації 1; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Волинській області застосовувати у витягах з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) на території Жидичинської сільської ради загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, коефіцієнт індексації 1; визнання протиправним та скасувати витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 07.09.2020 року № 03-4/4814.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що для виготовлення технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки між ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою і КП Луцькводоканал 04.12.2019 року укладено договір на виконання робіт № 554.
ДП Волинським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою у процесі виготовлення технічної документації були допущені помилки, які були виявленні позивачем згодом, у ході детального вивчення результату виконаних робіт.
ГУ Держгеокадасту у Волинській області відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 № 486 погодило технічну документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885.
Позивач вважає вказані дії та витяг із технічної документації протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони вчинені з порушенням норм законодавства України. З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 року прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України) ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Відповідач подав відзив у якому вказав, що вчинені дії є законними та обґрунтованими, у відповідності до чинного законодавства, а позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов до задоволення не підлягає, враховуючи наступне.
Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Судом встановлено, що з метою здійснення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, розташованої на території Жидичинської сільської ради, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, позивач листом від 24.06.2019 року № 839/1-03 звернувся до ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .
Для виготовлення технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки між ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою і КП Луцькводоканал 04.12.2019 року укладено договір на виконання робіт № 554. На виконання зазначеного договору ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - Виконавець, зобов`язується за завданням КП Луцькводоканал - Замовника, виконати роботи, а саме розробити технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885.
У розділі 2 Розрахунок горошової оцінки земельної ділянки Технічної коефіцієнт індексації Кі нормативно грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 станом на 09.12.2019 року визначено у розмірі 1,8972.
Відповідно до пояснень, зазначених у пункті 7 Розрахунку грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до листа Держгеокадастру від 04.01.2019 р № 22-28-0.22-125/2-18-03/2-19 розрахований відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідні положення статті Податкового кодексу України станом на 01.01.2019 року становить 1,00. Коефіцієнт індексації станом 01.01.2018 року складав 1,8972, тому Кі =1,8972x1,00=1,8972. .
Головне управління Держгеокадасту у Волинській області відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 року № 486 погодило технічну документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885.
Після виявлення вказаних вище помилок КП Луцькводоканал листами від 14.02.2020 року № 189/1-03 та від 17.02.2020 № 207/1-03 поінформувало ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про необхідність термінового внесення необхідних виправлень у технічну документацію.
Листом від 20.02.2020 року № 122/1-11 ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою не прийняло до уваги виявлені помилки та відмовило позивачу у проведенні повторної експертизи.
КП Луцькводоканал звернулось з клопотанням від 10.03.2020 року № 390/1-03 (вх. № 28-11446/0/1-20 від 16.03.2020 року) до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у м. Київ про розгляд технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки та спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.01.2020 року № 486.
Листом від 08.04.2020 року № 28-28-0.19-3435/2-20 Державна служба України з питань геодезії картографії та кадастру та кадастру відмовила підприємству у задоволенні цього клопотання.
КП Луцькводоканал листом від 02.06.2020 року № 776/1-03 повторно звернулось до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо перегляду результатів технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки та спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.01.2020 року № 486. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру відмовила у задоволенні клопотання.
КП Луцькводоканал вважає, що вказаними вище діями відповідача порушені права підприємства, і звернулось до суду за їх захистом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, шо передбачені Конституцією та законами України.
На підставі п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до даного Положення основними завданнями Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно п. 7 Положення Держгеокадастру здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Разом з тим, відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 року № 53), Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, дорученнями Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Так, згідно з положеннями ч. 5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Частиною 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно ст. 5 Закону України Про оцінку земель грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Приписами ст. 15 Закону України Про оцінку земель визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Статтею 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, проаналізувавши наведені правові норми, нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 31.07.2018 року у справі № 804/7823/14, від 30.10.2018 року у справі №804/2111/14.
Згідно договору № 554 від 04.12.2019, укладеного між Комунальним підприємством Луцькводоканал та Державним підприємством Волинський науково-дослідний інститут землевпорядкування , останнім розроблено Технічну документацію по нормативній грошовій оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га за кадастровим номером 0721882700:06:000:1885, що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), розташованої за межами населених пунктів Жидичинської сільської ради Ківерцівського району Волинської області.
Нормативно грошова оцінки земель що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства Луцькводоканал була проведена відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 508 від 22.08.2013 року.
Як встановлено судом, коефіцієнт індексації Кі розрахований на виконання ст. 289 розділу XIII Податкового кодексу України та зазначення коефіцієнта враховувалося з 2013 року з моменту вступу в дію Порядку нормативно грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення .
Згідно із ч. З ст. 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
Варто зазначити, що матеріали нормативно грошової оцінки земель оформлені технічною документацією по нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 в установленому порядку відповідно до Закону України Про оцінку земель затверджені рішенням Жидиченської сільської ради Ківерцівського району Волинської області від 10.02.2020 року № 53 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 КП Луцькводоканал .
Відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 року№ 486 Технічна документація по нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 була погоджена експертами Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації одним з основних завдань державної експертизи є перевірка відповідності об`єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правила.
07.09.2020 року Відділом у Ківерцівському районі Міжрайонного управління у Ківерцівському та Рожищенському районах Головного управлінням Держгеокадастру у Волинській області було сформовано витяг № 03-4/4814 на земельну ділянку, площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885, якою користується позивач.
Відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 07.12.2017 № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році ) індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.
Так, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2019 рік становить 1,0.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.
Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять:
1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік- 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0.
Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалась.
Технічна документація розроблена станом на 01.01.2013, що свідчить про необхідність врахування коефіцієнтів індексації, які застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06 при проведенні грошової оцінки земельної ділянки у 2019 році.
Крім того, слід зазначити, що дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки за правилами ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. З ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1278 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).
Згідно п. 8 Методики № 1278 за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель в межах району складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земель району. Результати нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки оформляються і видаються територіальним органом Держгеокадастру як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель району протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
З аналізу наведених правових норм вбачається: витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки.
Тобто, витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
Як вбачається зі змісту позовної заяви предметом оскарження є саме витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.09.2020 року №03-4/4814.
Відповідно до Закону України Про оцінку земель випливає, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень (нормативно-правовим або індивідуальним актом у розумінні ст. 4 КАС України), відтак, не може бути предметом судового оскарження.
За змістом ч. 1 ст. 4 КАС рішення суб`єкта владних повноважень є нормативно- правовим або індивідуальним актом.
Нормативно-правовий акт- акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Індивідуальний акт- акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Таким чином, витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь- яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.
При цьому, як зазначив Конституційний Суд України у своєму рішенні від 30.01.2003 № 3-рп/2003, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (ст. 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (ст. 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (ст. 13).
Крім того, Верховний Суд звертає увагу на те, що оскаржуючи дії відповідача щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки конкретного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, позивач фактично оскаржує зміст витягу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в той час як оформлення такого витягу та його зміст наповнення належить до виключної компетенції відповідача.
Разом з тим, чинним законодавством встановлено форму здійснення контролю за достовірністю і правильністю відомостей , що викладені у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки і такий контроль здійснюється під час проведення державної експертизи земельної документації
З огляду на вищезазначене, позивач у цій справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання протиправними дії відповідача щодо застосування витягу з технічної документації коефіцієнту у розмірі 1,8972 не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача. Правомірність застосування саме такого коефіцієнта перевіряється (підтверджується або спростовується) під час проведення державної експертизи землевпорядної документації, а не судом, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином витяг із технічної документації про грошову оцінку землі носить інформаційний характер і не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.11.2018 у справі №814/789/17, від 27.11.2018 у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17.
Також слід зазначити, що вчинення дій щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки певного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки належить до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Тобто такі дії є частиною процесу реалізації повноважень, наданих відповідачу чинним законодавством, а саме повноважень щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Результатом реалізації цих повноважень є затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою виготовленої технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів, яке породжує юридичні наслідки для позивача як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком, в той час як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки є тільки засобом (підставою) для встановлення такої оцінки.
Перевірка, аналіз та оцінка технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки, на предмет його відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи, входить до компетенції Держгеокадастру та територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Відтак, суди не вправі втручатися в діяльність державних органів, що застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
За нормою ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.
Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.
Таким чином, Конституція України розмежовує повноваження кожної гілки влади.
Виходячи з вищевикладеного, задоволення позовної вимоги про зобов`язання Головного управління прийняти відповідне рішення з питання, віднесеного законодавством до його повноваження, є грубим порушенням вимог ст. 6 Конституції України.
Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Таким чином, з урахуванням положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади і перебирати на себе повноваження з вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
З цих міркувань суд відмовляє у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Судом також приймається до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судом не підтвердилися обставини щодо порушення відповідачем прав, свобод та інтересів позивача, а позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження позовних вимог.
Таким чином, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку про безпідставність позовних вимог та відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 242, 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про оцінку земель , суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Комунального підприємства Луцькводоканал до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 03.12.2020 |
Номер документу | 93203397 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні