Постанова
від 20.04.2021 по справі 140/14003/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 квітня 2021 рокуЛьвівСправа № 140/14003/20 пров. № А/857/2021/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ільчишин Н.В.,

суддів Коваля Р.Й., Довгополова О.М.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові апеляційну скаргу Комунального підприємства Луцькводоканал на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року (головуючого судді Костюкевича С.Ф., ухвалене у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження в м. Луцьк) у справі №140/14003/20 за позовом Комунального підприємства Луцькводоканал до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

КП Луцькводоканал 23.09.2020 звернулося в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області в якому просить визнати протиправними дії щодо не застосування у Витязі з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) на території Жидичинської сільської ради загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, коефіцієнту індексації 1, зобов`язати відповідача застосовувати у витягах з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) на території Жидичинської сільської ради загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, коефіцієнт індексації 1; визнання протиправним та скасувати витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 07.09.2020 року № 03-4/4814.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року відмовлено в задоволенні позову.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Комунальне підприємство Луцькводоканал подало апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов. Зазначає, що ДП Волинським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою у процесі виготовлення технічної документації були допущені помилки, які були виявленні позивачем згодом, у ході детального вивчення результату виконаних робіт. Головне управління Держгеокадасту у Волинській області відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 № 486 погодило технічну документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885. Вважає вказані дії та витяг із технічної документації протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони вчинені з порушенням норм законодавства України.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач заперечує проти її задоволення посилаючись на безпідставність викладених у ній доводів і просить оскаржуване рішення суду залишити без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим.

Згідно із частиною 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.02.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального підприємства Луцькводоканал на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року у справі №140/14003/20 та ухвалою суду від 19.02.2021 призначено апеляційний розгляд в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що з метою здійснення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, розташованої на території Жидичинської сільської ради, що перебуває у постійному користуванні КП Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництво та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) загальної площею 39,5220 га, кадастровим номером: 0721882700:06:000:1885, позивач листом від 24.06.2019 року № 839/1-03 звернувся до ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .

Для виготовлення технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки між ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою і КП Луцькводоканал 04.12.2019 року укладено договір на виконання робіт № 554. На виконання зазначеного договору ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - Виконавець, зобов`язується за завданням КП Луцькводоканал - Замовника, виконати роботи, а саме розробити технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885.

У розділі 2 Розрахунок грошової оцінки земельної ділянки Технічної коефіцієнт індексації Кі нормативно грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 станом на 09.12.2019 року визначено у розмірі 1,8972.

Відповідно до пояснень, зазначених у пункті 7 Розрахунку грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до листа Держгеокадастру від 04.01.2019 р № 22-28-0.22-125/2-18-03/2-19 розрахований відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідні положення статті Податкового кодексу України станом на 01.01.2019 року становить 1,00. Коефіцієнт індексації станом 01.01.2018 року складав 1,8972, тому Кі =1,8972x1,00=1,8972. .

Головне управління Держгеокадасту у Волинській області відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 року № 486 погодило технічну документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885.

Після виявлення вказаних вище помилок КП Луцькводоканал листами від 14.02.2020 року № 189/1-03 та від 17.02.2020 № 207/1-03 поінформувало ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою про необхідність термінового внесення необхідних виправлень у технічну документацію.

Листом від 20.02.2020 № 122/1-11 ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою не прийняло до уваги виявлені помилки та відмовило позивачу у проведенні повторної експертизи.

КП Луцькводоканал звернулось з клопотанням від 10.03.2020 року № 390/1-03 (вх. № 28-11446/0/1-20 від 16.03.2020) до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у м. Київ про розгляд технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки та спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.01.2020 № 486.

Листом від 08.04.2020 № 28-28-0.19-3435/2-20 Державна служба України з питань геодезії картографії та кадастру та кадастру відмовила підприємству у задоволенні цього клопотання.

КП Луцькводоканал листом від 02.06.2020 року № 776/1-03 повторно звернулось до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо перегляду результатів технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки та спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.01.2020 № 486. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру відмовила у задоволенні клопотання.

КП Луцькводоканал вважає, що вказаними вище діями відповідача порушені права підприємства, і звернулось до суду за їх захистом.

Даючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до даного Положення основними завданнями Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно пункту 7 Положення Держгеокадастру здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом з тим, відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 № 53), Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, дорученнями Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Так, згідно з положеннями частини 5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Частиною 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності.

Відповідно до статті 1 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно статті 5 Закону №1378-IV грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Приписами статті 15 Закону №1378-IV визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Статтею 18 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону №1378-IV дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, проаналізувавши наведені правові норми, нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 31.07.2018 року у справі № 804/7823/14, від 30.10.2018 року у справі №804/2111/14.

Судом на підставі матеріалів справи встановлено, що згідно договору № 554 від 04.12.2019, укладеного між Комунальним підприємством Луцькводоканал та Державним підприємством Волинський науково-дослідний інститут землевпорядкування , останнім розроблено Технічну документацію по нормативній грошовій оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га. за кадастровим номером 0721882700:06:000:1885, що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства Луцькводоканал для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), розташованої за межами населених пунктів Жидичинської сільської ради Ківерцівського району Волинської області.

Нормативно грошова оцінки земель що перебуває в постійному користуванні комунального підприємства Луцькводоканал була проведена відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 508 від 22.08.2013.

Як встановлено судом, коефіцієнт індексації Кі розрахований на виконання статті 289 розділу XIII Податкового кодексу України та зазначення коефіцієнта враховувалося з 2013 року з моменту вступу в дію Порядку нормативно грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення .

Згідно із частиною 3 статті 28 Закону України Про землеустрій розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

Слід зазначити, що матеріали нормативно грошової оцінки земель оформлені технічною документацією по нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га. з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 в установленому порядку відповідно до Закону України Про оцінку земель затверджені рішенням Жидиченської сільської ради Ківерцівського району Волинської області від 10.02.2020 року № 53 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 КП Луцькводоканал .

Відповідно до Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації висновком від 09.01.2020 № 486 технічна документація по нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 39,5220 га. з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885 була погоджена експертами Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.

Відповідно до статті 4 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації одним з основних завдань державної експертизи є перевірка відповідності об`єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правила.

07.09.2020 Відділом у Ківерцівському районі Міжрайонного управління у Ківерцівському та Рожищенському районах Головного управлінням Держгеокадастру у Волинській області було сформовано витяг № 03-4/4814 на земельну ділянку, площею 39,5220 га з кадастровим номером 0721882700:06:000:1885, якою користується позивач.

Відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 07.12.2017 № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році ) індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.

Так, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2019 рік становить 1,0.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення про її затвердження чи датою введення нормативної грошової оцінки.

Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік- 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0.

Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалась.

Технічна документація розроблена станом на 01.01.2013, що свідчить про необхідність врахування коефіцієнтів індексації, які застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, за 2013 рік - 1,0, за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06 при проведенні грошової оцінки земельної ділянки у 2019 році.

Крім того, слід зазначити, що дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки за правилами частини 2 статті 20 Закону №1378-IV оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону №1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1278 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів).

Згідно пункту 8 Методики № 1278 за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель в межах району складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земель району. Результати нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки оформляються і видаються територіальним органом Держгеокадастру як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель району протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З аналізу наведених правових норм вбачається: витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки.

Тобто, витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Як вбачається зі змісту позовної заяви предметом оскарження є саме витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.09.2020 №03-4/4814.

Згідно Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не є рішенням суб`єкта владних повноважень (нормативно-правовим або індивідуальним актом у розумінні статті 4 КАС України), відтак, не може бути предметом судового оскарження.

За змістом частини 1 статті 4 КАС рішення суб`єкта владних повноважень є нормативно- правовим або індивідуальним актом.

Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Таким чином, витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь- яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

При цьому, як зазначив Конституційний Суд України у своєму рішенні від 30.01.2003 № 3-рп/2003, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (ст. 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (ст. 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (ст. 13).

Крім того, Верховний Суд звертає увагу на те, що оскаржуючи дії відповідача щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки конкретного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, позивач фактично оскаржує зміст витягу технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в той час як оформлення такого витягу та його зміст наповнення належить до виключної компетенції відповідача.

Разом з тим, чинним законодавством встановлено форму здійснення контролю за достовірністю і правильністю відомостей , що викладені у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки і такий контроль здійснюється під час проведення державної експертизи земельної документації

З огляду на вищезазначене колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що позивач у цій справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки визнання протиправними дії відповідача щодо застосування витягу з технічної документації коефіцієнту у розмірі 1,8972 не вплине на обсяг прав та обов`язків позивача. Правомірність застосування саме такого коефіцієнта перевіряється (підтверджується або спростовується) під час проведення державної експертизи землевпорядної документації, а не судом, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином витяг із технічної документації про грошову оцінку землі носить інформаційний характер і не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.11.2018 у справі №814/789/17, від 27.11.2018 у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17, які в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України та частини 6 статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів враховуються апеляційним судом під час вирішення наведеного спору.

Також слід зазначити, що вчинення дій щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки певного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки належить до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Тобто такі дії є частиною процесу реалізації повноважень, наданих відповідачу чинним законодавством, а саме повноважень щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Результатом реалізації цих повноважень є затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою виготовленої технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів, яке породжує юридичні наслідки для позивача як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком, в той час як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки є тільки засобом (підставою) для встановлення такої оцінки.

Перевірка, аналіз та оцінка технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки, на предмет його відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи, входить до компетенції Держгеокадастру та територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Відтак, суди не вправі втручатися в діяльність державних органів, що застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

За нормою статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.

Таким чином, Конституція України розмежовує повноваження кожної гілки влади.

Виходячи з вищевикладеного, задоволення позовної вимоги про зобов`язання Головного управління прийняти відповідне рішення з питання, віднесеного законодавством до його повноваження, є грубим порушенням вимог статті 6 Конституції України.

Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Таким чином, з урахуванням положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади і перебирати на себе повноваження з вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Отже, суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Враховуючи зазначені вище встановлені обставини справи, норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини та висновки Верховного Суду, колегія суддів вважає правильним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

У відповідності до частини 2 статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно із статтею 17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, судом апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі Проніна проти України (Рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006). Зокрема, у пункті 23 рішення Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи, що і зроблено апеляційним судом переглядаючи рішення суду першої інстанції, аналізуючи відповідні доводи скаржника.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не стягуються.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Луцькводоканал - залишити без задоволення.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року у справі №140/14003/20 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий суддя Н.В. Ільчишин

Судді Р.Й. Коваль

О.М. Довгополов

Дата ухвалення рішення20.04.2021
Оприлюднено23.04.2021
Номер документу96420249
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/14003/20

Постанова від 20.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 30.11.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні