Рішення
від 01.12.2020 по справі 160/10926/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2020 року Справа № 160/10926/20

Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Аккад до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Приватне підприємство ТЕК ЛЕВ-ТРАНС про визнання протиправним та скасування припису,-

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю Аккад (далі - позивач, ТОВ Аккад ) звернулось до суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якій, з урахуванням уточнень прийнятих судом, просить:

- визнати протиправним та скасувати припис № 0063696 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт від 25.08.2020 року;

- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Аккад з Державної служби України з безпеки на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.06.2020 року працівниками Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області було складено Акт №СЕ230202 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним, відповідно до якого було виявлено порушення ст. ст. 48, 60 Закону України Про автомобільний транспорт . 25.08.2020 року відповідачем було винесено припис № 0063696 відносно ТОВ Аккад щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, який позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасування. Вважає, що під час здійснення габаритно-вагового контролю працівниками Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області було порушено процедуру здійснення такого контролю. Зауважив, що під час здійснення такого контролю водій просив надати йому для ознайомлення документи стосовно сертифікації, повірки, правил експлуатації ваг, якими здійснюється габаритно-ваговий контроль, проте працівники Управління Укртрансбезнеки у Чернівецькій області не надали ніяких документів для ознайомлення, що ставить під сумнів належність роботи вагового комплексу. Окрім того, водію під час здійснення габаритно-вагового контролю не були надані для ознайомлення свідоцтво про повірку ваг та свідоцтво про державну метрологічну атестацію ваг, не було продемонстровано наявність (цілісність) пломб/клеймування, зроблених під час державної повірки. Також, працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області не роз`яснили про розмір похибки вимірювання автомобільних ваг, які використовувались при здійсненні габаритно-вагового контролю. Позивачу взагалі не відомо які саме автомобільні ваги (назва, модель тощо) використовувались при зважуванні, а водію також не повідомляли про ці параметри. Окрім того, працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області не змогли пояснити чим вони керуються при здійсненні цієї дії, а саме яку методику вони застосовують, яким чином повинно проходити зважування, з якою швидкістю повинен їхати водій та інші деталі. Тобто, ймовірні прояви перевантаження осі транспортного засобу могло статись через те, що працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області не правильно проводили габаритно-ваговий контроль. Наголошував на тому, що водій перевозив не розподільний вантаж, а саме металопрокат, у вигляді металевих труб, однакової ваги та довжини, тому невідомо як при вказаних обставинах можливе перевищення нормативно допустимої ваги на одній з осей автомобіля. Окрім того, після здійснення габаритно-вагового контролю, водію не було надано довідку про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення, що суперечить п. 18 Порядку 879. До того ж, після виявлення порушення, транспортний засіб мав бути затриманий (подальший рух заборонено) до оплати вартості проїзду, який був визначений працівниками Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області та усунення причин перевищення навантаження осі, однак водію надали можливість продовжити свій шлях, чим порушено вимоги Порядку 879. За наведених обставин позивач вважає, що порушення під час габаритно-вагового контролю не було і порушень зі сторони позивача та водія не має.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Приватне підприємство ТЕК ЛЕВ-ТРАНС .

Ухвала суду від 01.10.2020 року отримана відповідачем - 12.10.2020 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідач жодних документів, у тому числі витребуваних судом, відзив на позовну заяву, заяви чи клопотання до суду не надавав. З клопотанням про продовження строків на надання відзиву та доказів по справі до суду не звертався.

Третя особа правом на надання пояснень по суті спору не скористалася.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд прийшов до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 24.06.2020 р. Приватне підприємство ТЕК ЛЕВ ТРАНС , водій ОСОБА_1 (далі - водій), на автомобілі (тягачі) Renault (державний знак - НОМЕР_1 ) з н/причепом (державним знаком НОМЕР_2 ) здійснював перевезення металопрокату вагою 21,976 т. з м. Дніпро до м. Чернівці, на підставі товарно-транспортної накладної №88262959 від 23.06.2020 року, видаткової накладної №93313964, згідно договору на перевезення вантажу №930оП від 19.06.2020 року та акту надання послуг №634 від 24.06.2020 року.

Водій був зупинений працівниками Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій обласні на автомобільній дорозі національного значення Н-10, для того аби автомобіль (тягач) Renault (державний знак - НОМЕР_1 ) з н/причепом (державним знаком НОМЕР_2 ) пройшов габаритно-ваговий контроль на пересувному пункті габаритно-вагового контролю за машинами.

Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу від 23.07.2010 року НОМЕР_3 транспортний засіб - сідловий тягач-Е Renault Premium 420, реєстраційний номер НОМЕР_1 та згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу від 02.11.2010 року НОМЕР_4 напівпричіп-бортовий-Е реєстраційний номер НОМЕР_2 , належать ТОВ Аккад .

Як вбачається з позовної заяви та не спростовано відповідачем, водій виконав вимоги працівників управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області, проїхавши через розташовані на дорозі ваги. Після цього, працівник управління Укртрансбезпеки повідомив водія, що на одну з «осей» автомобіля є перевищення нормативно допустимої ваги і зазначив, що через це власник автомобіля та напівпричепу - Товариство з обмеженою відповідальністю Аккад має сплатити за проїзд з перевищеннями вагових нормативів.

Жодних підтверджень того, що автомобіль (його окремі частини) є перевантаженими водій не отримав, такі підтвердження також не були надані і до суду.

24.06.2020 року працівниками Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області було складено Акт № СЕ 230202 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним, відповідно до якого було виявлено порушення ст.ст. 48, 60 Закону України Про автомобільний транспорт .

В подальшому, на адресу ТОВ Аккад надійшло повідомлення про розгляд справи № 55607/22/24-20 від 28.07.2020 року. Відповідно до вказаного повідомлення, 06.08.2020 року з 10 год. 00 хв. у приміщенні Управління Укртрансбезнеки у Дніпропетровській області, що розташоване за адресою: 49038, м. Дніпро, вул. Курчатова, 8, відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі вказано Акту.

25.08.2020 року відповідачем було винесено припис № 0063696 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, яким запропоновано позивачу у строк до 10.09.2020 року усунути виявлені порушення, а саме: Рено р/н НОМЕР_1 при перевезенні вантажу відсутній дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, порушено ст.48 ЗУ Про автомобільний транспорт .

Не погоджуючись з приписом № 0063696 від 25.08.2020 року щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог ст.68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України Про дорожній рух №3353-ХІІ від 30.06.1993 року, Законом України Про автомобільні дороги №2862-VІ від 08.09.2005 року, Законом України Про автомобільний транспорт №2344-ІІІ від 25.04.2001 року, Правилами проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 року №30, Правилами дорожнього руху, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306, Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879, Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 року.

Згідно з абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.

Пунктом 1, підпунктами 2, 15, 27 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103 (далі - Положення), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорт. Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному транспорті, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (п. 8 Положення).

Відповідно до п. 3, 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 року (далі - Порядок № 1567), органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

При цьому, за приписами п. 13 Порядку № 1567 графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Згідно із п. 14, 16 Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879 (далі - Порядок № 879).

Згідно з пп. 4 п. 2, п. 16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів. Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Так, відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Відповідно до п. 18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Згідно з п.20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Водії під час перебування в зоні стаціонарного або пересувного пункту габаритно-вагового контролю повинні виконувати законні вимоги посадових осіб та/або працівників Укртрансбезпеки, її територіальних органів та поліцейських.

Пунктом 21 Порядку № 879 передбачено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту.

Згідно з п.22 Порядку № 879 у разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних пунктах габаритно-вагового контролю порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб (п. 23 Порядку № 879).

Відповідно до п.20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Пунктом 21 Порядку №1567 визначено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Згідно з п.25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктом 31 Порядку №1567 визначено, що за результатами розгляду справи про порушення керівник органу державного контролю або його заступник за наявності підстав виносить припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт.

Статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно зі ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Системний аналіз наведених норм доводить, що державному контролю підлягають транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Такий контроль здійснюють уповноважені органи - Уктрансбезпека шляхом проведення перевірок, зокрема, рейдової.

Під час проведення рейдової перевірки здійснюється державний контроль, зокрема, за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються відповідні адміністративно-господарські штрафи.

За наявності підстав, у разі порушення законодавства про автомобільний транспорт, відносно автомобільних перевізників виноситься припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт.

Згідно товаро-транспортної накладної №88262959 від 23 червня 2020 року, яка міститься в матеріалах справи, автомобільним перевізником є третя особа у справі -Приватне підприємство ТЕК ЛЕВ-ТРАНС .

З матеріалів справи вбачається, що внаслідок перевірки дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Чернівецькій області було виявлено порушення позивачем, як власником сідлового тягача Renault Premium 420, реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричіпа-бортового реєстраційний номер НОМЕР_2 вимог габаритно-вагових стандартів транспортних засобів.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.07.2016 року №255 затверджено Вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених (далі - Вимоги).

Відповідно до п. 8 Вимог, вимірювальне і вагове обладнання пересувного пункту повинно бути атестовано на проведення вимірювань та мати відповідне свідоцтво спеціально уповноваженого органу у сфері метрології.

Згідно з п.9 Вимог, вагове обладнання повинно забезпечувати поосьове зважування у русі і визначати повну масу вантажного транспортного засобу з похибкою не більше ніж 2 % та дискретністю вимірювання в межах технічних характеристик вагового обладнання, визначених виробником.

Відповідно до п. 12 Порядку № 879, вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Згідно з п. 13 вказаного Порядку під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Як вбачається з позовної заяви та не спростовано відповідачем, водію під час здійснення габаритно-вагового контролю не були надані для ознайомлення свідоцтво про повірку ваг та свідоцтво про державну метрологічну атестацію ваг, не було продемонстровано наявність (цілісність) пломб/клеймування, зроблених під час державної повірки. Працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області не роз`яснили про розмір похибки вимірювання автомобільних ваг, які використовувались при здійсненні габаритно-вагового контролю.

Наведені документи щодо відповідності ваг вимогам чинного законодавства, а також пояснення щодо розмір похибки вимірювання автомобільних ваг, які використовувались при здійсненні габаритно-вагового контролю відповідачем також не були надані і до суду.

Окрім того, позивачу та водію транспортного засобу не повідомили та з матеріалів справи не вбачається, які саме автомобільні ваги (назва, модель тощо) використовувались при зважуванні.

Також, під час здійснення габаритно-вагового контролю водію не надані роз`яснення щодо методики здійснення зважування транспортного засобу, яким чином та з якою швидкістю необхідно проїжджати через подібні ваги, де саме зупинятися тощо. Такі роз`яснення також не надані відповідачем і до суду.

Отже, суд приймає до уваги доводи позивача з приводу того, що перевантаження осі транспортного засобу могло статись через те, що працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області не правильно проводили габаритно-ваговий контроль та не надали водію належні роз`яснення щодо методики зважування.

Крім того, як зазначено позивачем та не спростовано відповідачем, в порушення вимог п. 18 Порядку № 879, за результатами габаритно-вагового контролю водієві транспортного засобу не було видано довідку про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Водій не отримав жодних результатів вимірювання, в яких були б зазначені, зокрема, клас точності ваг та час проведення зважування, режим зважування тощо. Такі документи також не були надані і до суду.

За наведених обставин, суд погоджується з доводами позивача про те, що працівниками Управління Укртрансбезпекн у Чернівецькій області було здійснено габаритно-ваговий контроль з порушенням встановлених вимог чинного законодавства, водію не було надано документів, які підтверджують справність та цілісність ваг, не було роз`яснено процедуру та методику проходження габаритно-вагового контролю, а також не надано довідку про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Крім того, в силу приписів Порядку №879 та ст. 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, після виявлення порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, транспортний засіб мав бути тимчасово затриманий шляхом блокування або доставки його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку. Проте, працівники Управління Укртрансбезпеки у Чернівецькій області, встановивши порушення правил проїзду, надали водію можливість продовжити свій шлях.

Суд наголошує на тому, що ухвалою суду від 01.10.2020 року відповідачу було встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача та зобов`язано відповідача надати до суду разом із відзивом на позов: документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи; належним чином засвідчені документи, на підставі яких було здійснено габаритно-ваговий контроль автомобіля Renault (державний знак - НОМЕР_1 ) з н/причепом (державний знак - НОМЕР_2 ); належним чином засвідчену копію акту №СЕ230202; докази направлення та отримання позивачем повідомлення про розгляд справи; інші докази та документи, які на думку відповідача мають значення для вирішення цієї справи.

Копія ухвали суду було отримана уповноваженою особою відповідача 12.10.2020 року, проте відзив на позовну заяву, а також витребувані судом та будь-які інші докази на підтвердження правомірності прийняття спірного припису відповідач до суду не надав.

Згідно з ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Враховуючи те, що відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень, без поважних причин не було надано до суду відзив на позов, а також документи, які б спростовували доводи позивача про порушення посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті вимог чинного законодавства та процедури зважування транспортного засобу, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про визнання протиправним та скасування припису № 0063696 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт від 25.08.2020 року.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст. 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з ч.1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Згідно з ч. 2 ст.73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем по справі, як суб`єктом владних повноважень рішення якого оскаржується, не виконано покладеного на нього обов`язку доказування правомірності такого рішення.

За наведених обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 78, 139, 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Аккад (49005, м. Дніпро, вул. Гусенка, 50, код ЄДРПОУ 24232459) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області (01135, м.Київ, проспект Перемоги, буд.14, код ЄДРПОУ 39816845), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Приватне підприємство ТЕК ЛЕВ-ТРАНС (79060, м. Львів, вул. Наукова 5А, кімн.323, код ЄДРПОУ 40704988) про визнання протиправним та скасування припису - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис № 0063696 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт від 25.08.2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Аккад (код ЄДРПОУ 24232459) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 01.12.2020 р.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.12.2020
Оприлюднено02.12.2020
Номер документу93203712
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/10926/20

Рішення від 01.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні