Рішення
від 02.12.2020 по справі 420/3605/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3605/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Бойко О.Я.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі про застосування заходів реагування, зобов`язання вчинити дії, вирішив адміністративний позов задовольнити.

І. Суть спору

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , в якому просив:

(1). Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , ЄДРПОУ: 42005687, юридична адреса: 65045, Одеська область, м. Одеса, вулиця Велика Арнаутська ,76, офіс 2,

- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень дитячого садочку Мамина радість Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , за адресою: 65037, Одеська область, Овідіопольський район, село Лиманка, ж/м Червоний Хутор вулиця Колекційна,12

- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №131 від 16.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №131 від 16.12.2019 за номерами:1-6,9-15.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

13-16 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки №249 від 13.12.2019 головним інспектором Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Пашевичем В.І., здійснено позапланову перевірку дитячого садочку Мамина радість ТОВ Ем Джей Фемілі за адресою: 65037, Одеська область, Овідіопольський район, село Лиманка, ж/м Червоний Хутор вулиця Колекційна,12 під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №131 від 16.12.2019 р.

В акті №131 зафіксовані порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, і техногенної безпеки.

Так порушення, зазначені в акті №110 за номерами 1-6, 9-15 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №131, який 16.12.2019 р. вручено директору ТОВ Ем Джей Фемілі Мальцеву Віталію Ігоровичу , не надходило.

Представник позивача вважає, що подальша експлуатація дитячого садочку Мамина радість ТОВ Ем Джей Фемілі за адресою: 65037, Одеська область, Овідіопольський район, село Лиманка, ж/м Червоний Хутор вулиця Колекційна,12 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

(б) Позиція Відповідача

Відповідач отримав ухвалу суду про відкриття провадження 22.09.2020р., що підтверджується поштовим повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.51). Однак відповідач не скористався своїм правом та відзив у встановлений судом строк не надав.

ІІІ. Процедура та рух справи

08.09.2020р. Одеський окружний адміністративний прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами загального позовного провадження та призначив судове засідання на 19.10.2020 р.

19.10.2020 р. суд, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання, закрив підготовче провадження та призначив судове засідання на 04.11.2020 р.

04.11.2020 р. суд, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання, продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження.

ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтвердження

13-16 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки №249 від 13.12.2019 головним інспектором Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Пашевичем В.І., здійснено позапланову перевірку дитячого садочку Мамина радість ТОВ Ем Джей Фемілі за адресою: 65037, Одеська область, Овідіопольський район, село Лиманка, ж/м Червоний Хутор вулиця Колекційна,12 під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №131 від 16.12.2019 р.

В акті №131 зафіксовані порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, і техногенної безпеки а саме:

1.Розділ ІІ п.2 ППБУ - Керівником підприємства не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування , а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.

2.Розділ ІІ п.4 ППБУ - Для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки.

3.Розділ ІІ п.3 ППБУ - На об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим.

4.Розділ ІІ п.8 ППБУ - Приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSO 6309:2007 Протипожежний захист . Знаки безпеки, Форма та колір.

5.Розділ ІІ п.15 ППБУ - Усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не проходять інструктаж з питань пожежної безпеки.

6.П.16 розділ ІІ ППБУ Наказ МВС України №935 від 11.09.2014, затв. в. Мінюсті України 07.10.2014 за №1204/25981 - Посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому ПКМУ №444.

7.КЦЗУ п.8 ч.1 ст.20, ст.40 - Не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту у тому числі правилам техногенної безпеки.

8.Розділ ІV п.1.16 ППБУ - Електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).

9.Розділ V п.3.6 ППБУ - Приміщення не забезпечено нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння - сертифікованим вогнегасниками.

10.Розділ V п.1.2 ППБУ - Приміщення не обладнанні системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

11.Розділ ІІ пункт 5 ППБУ - На доповнення до схематичного плану евакуації не розроблена та не затверджена керівником об`єкту, інструкції що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників.

12.Розділ VІ пункт 1.4 ППБУ - Допускається розміщення дітей на поверсі з одним евакуаційним виходом в порушення вимог ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти .

13.Розділ ІІ п.4 ППБУ - Для кожного приміщення об`єкта не розробленні та не затвердженні керівником об`єкта інструкції про заходи пожежної безпеки, які мають вивчатися під час проведення протипожежних інструктажів, а також в системі курсового (індивідуального) навчання і вивішуватися на видимих містах.

14.Гл.1 розділ ІV п.1.20 ППБУ - Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

15.П.п.2.5, 2.6 гл.2 розд. ІІІ ППБУ - Не проведено вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій покрівлі.

16.Ст. 57 КЦЗУ - Не надано декларацію відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.

V. Джерела права та висновки суду

Відповідно до ст. 1, ч. 5 ст. 4, ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державним наглядом (контролем) є діяльність, зокрема, уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з положеннями ст. 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, тощо, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.

Згідно з ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, тощо.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухо пожежо небезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Порушення, виявлені під час проведення перевірки, є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Суд зазначає, що не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:

-на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки мешканців та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

-на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

-на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

-на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

Суд робить висновок, що зазначені в акті перевірки № 131 порушення за номерами 1-6, 9-15 можуть завдати негативних наслідків, пов`язаних з виникненням пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть статися в численних приміщеннях, які він експлуатує та в яких одночасно перебуває велика кількість людей, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.

Суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Такий захід реагування не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Більш того, застосований захід реагування має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на підприємстві.

Суд також звертає увагу відповідача, що згідно із абз. 2 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V, відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

VI. Розподіл судових витрат

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки суд не залучав свідків та призначав проведення експертизи з відповідача судові витрати не стягуються

Керуючись ст. ст. 2, 139, 243-246КАС України суд,

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , ЄДРПОУ: 42005687, юридична адреса: 65045, Одеська область, м. Одеса, вулиця Велика Арнаутська ,76, офіс 2,

- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень дитячого садочку Мамина радість Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , за адресою: 65037, Одеська область, Овідіопольський район, село Лиманка, ж/м Червоний Хутор вулиця Колекційна,12

- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень Товариства з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №131 від 16.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №131 від 16.12.2019 за номерами:1-6,9-15.

Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Головне управління ДСНС України в Одеській області код ЄДРПОУ 38643633, 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6.

Відповідач: - Товариство з обмеженою відповідальністю Ем Джей Фемілі , код ЄДРПОУ: 42005687, юридична адреса: 65045, Одеська область, м. Одеса, вулиця Велика Арнаутська ,76, офіс 2,

Суддя Бойко О.Я.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено03.12.2020
Номер документу93236047
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3605/20

Ухвала від 06.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Рішення від 02.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні