ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 340/640/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Дурасової Ю.В.,
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2020 (головуючий суддя Сагун А.В.)
в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до відповідача Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернулась до суду з адміністративним позовом до відповідача Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, просила:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 23.12.2019 року № 21962-5207-1128, сума податкового зобов`язання - 54 714,12 грн.
Позов обґрунтовано тим, що податкове повідомлення-рішення є незаконним та необґрунтованим, оскільки безпідставно збільшено розмір орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у користуванні позивача на 4 194, 84 грн. Так, на думку позивача орендна плата за земельну ділянку на рік повинна складати 50 519,28 грн., однак відповідачем визначено розмір орендної плати за земельну ділянку на рік у сумі 54 714,12 грн., також зазначає, що відповідачем до податкового повідомлення-рішення не надано розрахунок податкового зобов`язання.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2020 позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове-повідомлення рішення від 23.12.2019 року №21962-5207-1128, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 54 714,12 грн., в частинні нарахування податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі ?4 194,82? грн. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено. Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що сума орендної плати, згідно умов договору оренди земельної ділянки від 15.04.2018 року № 24, в сумі 39 178,68 грн. менша розміру земельного податку, визначеного згідно положень п. 288.5.1. ст. 288 ПК України, а саме 3 % їх нормативної грошової оцінки для земельних ділянок нормативну грошову оцінку яких проведено. А тому, з у рахування положень ст. ст. 288 ПК України мінімальна річна сума орендної плати, яку повинен сплатити позивач у 2019 році складає 50 519,30 (1 683 976,63 грн. х 3% ) грн. Відтак, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем протиправно збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб на 4 194,82 грн. (54714,12 - 50 519,30), також позивачем не надано до суду доказів сплати орендної плати за 2019 рік, тому суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме визнанню протиправним та скасуванню рішення в частині нарахування податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб на суму 4 194,82?грн. ?????
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що земельна ділянка, яка передається в оренду становить загальною площею 780, 0 м. кв. та використовується в комерційних цілях. Нормативна грошова оцінка згідно довідки державного земельного кадастру про грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.1998 року №612 (до введення об`єкта в експлуатацію) - 78 358,80грн.; після введення об`єкта в експлуатацію згідно довідки державного земельного кадастру про грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.1998 року №611 становить 391 786,20грн. Земельна ділянка, яка передається в оренду не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, виданої ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області 16.08.2019 №6253, нормативно грошова оцінка становить 1 978 003,25грн., що є суттєвою зміною для розміру сплати орендної плати за землю. Розрахунок орендної плати за землю за 2019 рік: 1 978 003,25грн., х 3% = 59 340,10грн. (оплата на місяць 4 945грн.).
Відзив на апеляційну скаргу не подано, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що Кіровоградською міською радою згідно договору оренди земельної ділянки від 15.04.2018 року № 24 ОСОБА_1 передано у платне строкове користування земельну ділянку загальною площею 780,00 кв.м, місце розташування якої: АДРЕСА_1 під розміщення торгівельного комплексу (а.с. 6-9).
Згідно розділу 4 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки:
- до введення об`єкта в експлуатацію - 652 грн. 99 коп.;
- після введення об`єкта в експлуатацію - 3 264 грн. 89 коп. на місяць згідно розрахунку (а.с.9), що додається до цього договору, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди землі. Термін введення об`єкта в експлуатацію складає не більше 2-х років з дня реєстрації цього договору.
Додатковою угодою №117 від 29.11.2019 про внесення змін до Договору оренди землі від 15 квітня 2008 року №24 нормативна грошова оцінка земельної ділянки встановлена у розмірі 1 683 976 грн. 63 коп .; кадастровий номер земельної ділянки 3510100000:37:309:0045; орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки: у сумі 4 209 грн., 94 коп. на місяць згідно розрахунку, що додається до цього договору (а.с. 10-12).
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 27.02.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки житлової та громадської забудови кадастровий номер 3510100000:37:309:0045 складає 1 683 976 грн. 63 коп . (а.с. 14).
23.12.2019 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №21962-5207-1128, за податковий період 2019 рік, сума податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб визначена у розмірі - 54 714,12 грн., з чим позивач не погоджується (а.с.16).
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, норми Податкового кодексу України.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Предметом спору є правомірність/протиправність податкового повідомлення-рішення від 23.12.2019 року № 21962-5207-1128, а саме правильність нарахування суми податкового зобов`язання в розмірі 54 714,12 грн.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 14.1.136. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).
Згідно положень ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік , та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
При цьому, Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
не може бути меншою за розмір земельного податку :
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено , - у розмірі не більше 3 % їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 % нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
- не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки;
- може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах;
Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Згідно положень ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок .
Слід зазначити, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Так, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi = І : 100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 %, то такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель .
При цьому, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Пунктом 9 підрозділу 6 розділу ХХ ПК України установлено, що індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 %.
Тобто, збільшення суми податку (орендної плати) через зростання індексу споживчих цін у 2019 році - не відбувається.
Матеріалами справи підтверджується, що дійсно згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 27.02.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки житлової та громадської забудови кадастровий номер 3510100000:37:309:0045 становить 1683976 грн. 63 коп . (а.с. 14).
Отже, Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 27.02.2019 дає підстави для висновку, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки дійсно складає 1 683 976 грн. 63 коп ., при цьому, іншого документа про визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки матеріали справи на час розгляду справи судом першої інстанції - не містили (а.с. 14).
Водночас, при подачі апеляційної скарги відповідачем надано Витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, виданої ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 16.08.2019 №6253 , згідно якого нормативно грошова оцінка становить 1 978 003,25грн.
З цього приводу колегія суддів апеляційної інстанції постановила ухвалу від 24.09.2020 року з метою зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надати пояснення з приводу наявності в 2019 році двох різних визначень нормативно-грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.
Згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на ухвалу суду від 24.09.2020 зазначено, що Витяг нормативно-грошової оцінки земельної ділянки від 16.08.2019 №6253 - наданий помилково, при розрахунку слід використовувати витяг від 27.02.2019 року №3606.
Зазначене дає підстави для висновку про застосування при розрахунку податкового зобов`язання витяг від 27.02.2019 року №3606, в якому зазначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки в розмірі 1 683 976 грн. 63 коп .
Таким чином, відповідач безпідставно застосував при розрахунку податкового зобов`язання Витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 16.08.2019 №6253 (нормативно-грошова оцінка 1 978 003,25грн.).
Згідно договору оренди земельної ділянки від 15.04.2018 року №24, в редакції чинній станом на лютий 2019 року, орендна плата повинна складати - 3 264, 89 коп. на місяць згідно розрахунку (а.с. 6-9), тобто річна сума орендної плати мала становити 39 178,68 грн.
Однак, станом на 27.02.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки житлової та громадської забудови кадастровий номер 3510100000:37:309:0045 складає 1 683 976, 63грн. (а.с. 14).
Тобто, річна сума орендної плати, згідно умов договору оренди земельної ділянки від 15.04.2018 року №24, в сумі 39 178,68 грн. є меншою ніж розмір земельного податку, що визначений пунктом 288.5.1. ст. 288 ПК України, а саме нижча ніж 3% нормативної грошової оцінки для земельних ділянок нормативну грошову оцінку яких проведено.
Тому, з урахуванням положень ст. 288 ПК України суд першої інстанції правильно визначив, що мінімальна річна сума орендної плати, яку повинен сплатити позивач у 2019 році складає 50 519,30 грн. (1 683 976,63 грн. х 3% = 50 519,30 грн.)
Відтак, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем протиправно збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб на 4 194,82 грн. (54 714,12 грн. - 50 519,30грн. = 4 194,82 грн.)
Водночас, матеріали справи не містять доказів щодо сплати позивачем орендної плати за 2019 рік.
Зазначена обставина дає підстави для часткового задоволення позову, а саме визнанню протиправним та скасуванню податкового повідомлення-рішення від 23.12.2019 року №21962-5207-1128 в частині нарахування податкового зобов`язання з орендної плати фізичних осіб на суму 4 194,82?грн.
Отже, правильною сумою податкового зобов`язання в податковому повідомленні-рішенні від 23.12.2019 року № 21962-5207-1128 має бути сума 50 519,30грн., оскільки відповідач протиправно визначив суму податкового зобов`язання в розмірі 54 714,12 грн., то суд першої інстанції правомірно скасував частину податкового зобов`язання на суму 4194,82?грн.
Відповідно до п.1 ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи те, що відповідачем не надано до суду першої інстанції відзив на позов та докази правомірності податкового повідомлення-рішення № 21962-5207-1128 від 23.12.2019 року суд першої інстанції у відповідності до норм процесуального закону розглянув справу за наявними в ній доказами, що надані позивачем.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційних скарг не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.04.2020 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
В повному обсязі постанова виготовлена 30.11.2020.
Головуючий суддя Ю. В. Дурасова
суддя Л.А. Божко
суддя О.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 03.12.2020 |
Номер документу | 93266768 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні