ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/12397/20 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Парінова А.Б.,

суддів: Беспалова О.О.,

Ключковича В.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 р. у справі за адміністративним позовом Васильківської міської організації "Політичної партії "Пропозиція" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Васильківська міська організація "Політичної партії "Пропозиція" з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області в якому просила суд:

- визнати протиправним та скасувати протоколи Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320319, № 320307, № 320325 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3 від 24.11.2020, 25.11.2020 та 26.11.2020;

- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2 від 24.11.2020;

- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, №320280 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії № 386 від 15.10.2020 року "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці";

- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію розглянути при повторному підрахунку питання щодо визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 320280;

- припинити достроково повноваження Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на переконання позивача, під час повторного підрахунку голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, № 320280 Васильківською міською територіальною виборчою комісією було допущено грубі порушення вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано протоколи Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320319, № 320307, № 320325, № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області. Зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборців депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, № 320280 у спосіб, передбачений постановою Центральної виборчої комісії № 386 від 15.10.2020 року "Про порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці". Достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 24-26 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням, відповідачем та особою, яка не брала участі у розгляді справи, проте вважає, що судом було вирішено питання про їх права, свободи, інтереси та (або) обов`язки - Політичною партією "Європейська Солідарність" подано апеляційні скаргу, в якій посилаючись на необґрунтованість висновків суду першої інстанції, просять скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

Вимоги апеляційних скарг обґрунтовують, зокрема, тим, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснювався членами ТВК в порядку, визначеному ЦВК з урахуванням положень ст. 250 Виборчого кодексу України на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11642/20. Разом з цим, зауважують, що оскільки рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення. Крім того, апелянти вважають помилковим врахування правової позиції Голови Васильківської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 , оскільки дані відносно вказаної особи як керівника ТВК не внесені до ЄДРПОУ та разом з цим, остання не висловлює правову позицію всієї комісії.

Також, апелянти стверджують, що рішення суду першої інстанції в частині дострокового припинення повноваження всього складу Васильківської МТВК Обухівського району Київської області є явно протиправним, оскільки судом не встановлено грубого порушення вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.

На підставі викладеного, апелянти вважають, що рішення суду першої інстанції є незаконним, необґрунтованим та таким, що суперечить ст. 242 КАС України, а тому підлягає скасуванню.

Представником позивача було подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до змісту якого останній зазначає, що вимоги апеляційних скарг є безпідставними та необґрунтованими, а викладені у апеляційній скарзі доводи - такими, що суперечать нормам чинного законодавства. Разом з цим, представник позивача стверджує, що судом першої інстанції при вирішенні даного спору було правильно встановлено обставини справи та надано їм належну правову оцінку з дотриманням вимог норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Крім того, у відзиві на апеляційні скарги представник позивача зазначає, що особи, якими було подано апеляційні скарги не є уповноваженим представниками Політичної партії "Європейська Солідарність", а також Васильківської міської територіальної виборчої комісії та відповідно не має права підпису апеляційної скарги.

За наведених обставин, представник позивача просить суд закрити апеляційні провадження за апеляційними скаргами Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", оскільки апеляційні скарги підписані особами, що не мають права їх підписувати.

Також, до початку судового розгляду справи Головою Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 було подано до суду письмові пояснення відповідно до змісту яких остання зазначає, що вона не уповноважувала жодну особу, у тому числі і адвоката О.Пащенко, на представництво інтересів Комісії у суді, у тому числі на подання апеляційної скарги на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року у справі № 320/12397/20. Крім того, Голова комісії наголошує, що договору на представництво інтересів Комісії між вказаним адвокатом Пащенко О. та Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області не укладалось.

Щодо висновків викладених в оскаржуваному рішенні суду першої інстанції, то Голова Комісії зазначила, що судом правильно встановлено обставини справи, надано їм належну правову оцінку у відповідності до норм матеріального та з дотриманням норм процесуального права. Зауважила, що встановлені судом першої інстанції порушення Комісією вимог законодавства визнаються нею у повністю.

У судове засідання учасники судового процесу, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, явку уповноважених представників до суду не забезпечили та про причини їх неявки суду не повідомили.

З огляду на зазначене та керуючись приписами ч. 1 ст. 311 та ч. 2 ст. 313 КАС України колегія суддів ухвалила здійснити апеляційний розгляд даної справи у порядку письмового провадження.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Як було встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 24.11.2020 Васильківською міською ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320307, № 320319, № 320325, № 320280.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №2 складено протокол від 24.11.2020 о 14:32.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320307 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 24.11.2020 о 20:06.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320319 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 24.11.2020 о 22:19.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320325 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 25.11.2020 о 00:07.

Також судом встановлено, що 25.11.2020 Васильківською міською ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320334, №320337, № 320338.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320334 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 25.11.2020 о 23:54.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320337 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 25.11.2020 о 20:17.

За результатами проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320338 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі №3 складено протокол від 26.11.2020 о 01:41.

Водночас, позивач, звертаючись до суду з даним позовом зазначив, що під час складання зазначених протоколів Васильківською МТВК було допущено грубі порушення вимог чинного виборчого законодавства, а саме:

- під час складання оскаржуваних протоколів відповідачем не перевірялися правові підстави включення виборців до витягу зі списків виборців, які голосують за місцем перебування;

- повторний підрахунок голосів здійснювався шляхом розпакування кожного пакету з виборчими бюлетенями, рахувалися бюлетені, які знаходилися у пакеті, а потім пакет запаковувався. Всі разом пакети з бюлетенями не розпаковувалися та разом не складалися;

- протоколи засідання комісії 24.11.2020, 25.11.2020 не вилися та на вимогу представників суб`єктів виборчого процесу не надавався;

- протоколи повторного підрахунку голосів на ДВК № №320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, №320280 заповнював не секретар комісії, та під час здійснення повторного підрахунку голосів велася чернетка протоколу, яка потім переписувалася 4 членами комісії;

- під час проведення повторного підрахунку при розпакуванні виборчої документації ДВК № 320280 було виявлено відсутність списків виборців на виборчій дільниці, про що членами Васильківської міської ТВК складено Акт від 24.11.2020 о 12:55 за підписом 13 членів комісії, який позивачем було додано до позовної заяви.

Таким чином, позивач стверджує, що встановити будь-які обставини стосовно виборців, які взяли участь у голосуванні було неможливо, при цьому витяг зі списку виборців, які голосують за місцем перебування також відсутній. Вказані обставини, зафіксовані в Акті від 24.11.2020. Таким чином, на переконання позивача, відповідач в протоколі повторного підрахунку по виборчій дільниці № 320280, замість необхідних відомостей, поставив прочерки, що суперечить приписам виборчого кодексу України.

Суд першої інстанції, перевіряючи відповідні доводи позивача у ході судового розгляду справи на підставі пояснень представника позивача та свідка ОСОБА_2 встановив, що члени Васильківської міської ТВК про засідання 25.11.2020, порядок денний засідання, на якому був здійснений повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях належним чином у порядку передбаченому частиною п`ятою статті 36 Виборчого кодексу України повідомлені не були.

Також, на підставі наявних у матеріалах справи доказів судом першої інстанції було встановлено, що 25.11.2020 членом Васильківської міської ТВК Проценко Н.М. було оформлено окрему думку до Протоколу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320334 з виборів депутатів Васильківської міської ради Київської області.

У вказаній окремій думці членом Васильківської міської ТВК Проценко Н.М. вказано наступне:

"…про те, що вночі 25.11.2020 року буде засідання Васильківської міської територіальної виборчої комісії 25.11.2020 року на якому буде проводитися повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях жодним способом передбаченим статтею 36 Виборчого кодексу України мене ніхто не повідомляв. Жодного смс повідомлення на свій номер телефону я, як член комісії, не отримувала. Порядку денного вказаного засідання я не бачила.

Приблизно в 15 годин 00 хвилин я бачила в приміщенні Васильківської міської територіальної виборчої комісії голову Васильківської міської територіальної виборчої комісії - ОСОБА_1 , яка повідомила мене, що засідання 25.11.2020 року не буде, оскільки секретар комісії не виготовив протоколи засідань комісії за 22.11.2020 р., за 23.11.2020 року, за 24.11.2020 року.

… Жодного члена виборчої комісії не уповноважували вести протокол засідання і хто його вів мені невідомо. Дана обставина підтверджується відеозаписом засідання.

… Як, член комісії, я стверджую, що протокол в оригіналі під час повторного підрахунку не заповнювався, а заповнювалася якась чернетка, яка потім переписувалася.

… Як член комісії, я стверджую, що документи на підставі, яких було складено витяг зі списку виборців для голосування за місцем перебування навіть не відкривалися та не дозволялося їх оглянути, а саме заяви, довідки та постанови двк.

… Як член комісії, я стверджую, що недійсність всіх недійсних виборчих бюлетенів вказаним способом не перевірялася.

Як член комісії, я стверджую, що в спосіб, передбачений законом дані відомості до проколу повторного підрахунку не вносилися, а просто окремо рахувалися бюлетені різних партій та кандидатів по мірі розпакування конвертів з бюлетенями.".

Також, під час судового розгляду справи судом першої інстанції було допитано в якості свідка голову Васильківської міської територіальної виборчої комісії - ОСОБА_1 , яка пояснила, що на підставі наявних у справі доказів встановив, що у протоколі Васильківської міської ТВК Обухівського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 у графах: кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці; кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; кількість бюлетенів, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування стоять прочерки.

При цьому, на підставі даних наявного у матеріалах справи Акта Васильківської міської ТВК від 24.11.2020, судом було встановлено, що при розпакуванні виборчої документації ДВК № 320280 було виявлено відсутність списків виборців на виборчій дільниці.

Крім того, судом першої інстанції було зазначено, що відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався.

Разом з тим, судом встановлено, що 27.11.2020 на адресу суду надійшла заява голови Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1

У вказаній заяві голова комісії вказала, що при перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320280 дійсно не було виявлено списків виборців у виборчій документації дільниці. Таким чином, Васильківська міська територіальна виборча комісія не змогла встановити дійсні обставини того - скільки виборців взяли участь у голосуванні на дільниці взагалі, у голосуванні за місцем перебування та у голосуванні в приміщенні для голосування, тому у відповідних графах протоколу повторного підрахунку замість цифр поставили прочерки. Встановити за даних обставин розбіжності між виборцями, які взяли участь у голосуванні та кількістю виборчих бюлетенів немає можливості. Зауважила, що поставити на голосування питання про повторний перерахунок або про визнання недійсним голосування на дільниці № 230280 їй не дали можливості більшість членів комісії, які агресивно сприймають будь-які зауваження.

Відносно вимог позивача про перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 320334, 320337, 320338, голова Васильківської міської ТВК повідомила наступне. 25.11.2020 року вона повідомила секретарю комісії, щоб він виготовив протоколи засідань за 22.11.2020 року, 23.11.2020 року та за 24.1 1.2020 року, оскільки один із членів комісії просили їх на ознайомлення, а в з 15 годин вечора почали приходити суб`єкти виборчого процесу і просили також надати їх на ознайомлення. Секретар комісії тривалий час виявляв небажання реєструвати вказані звернення про ознайомлення з даними протоколами, декілька суб`єктів виборчого процесу знімали це на відео. Відтак, зауважила, що повідомила секретарю комісії, що засідання не буде розпочато, поки він не виготовить протокол засідання за 22.11.2020 року, 23.11.2020 року та 24.11.2020 року.

Додатково зазначила, хто саме скликав засідання виборчої комісії 25.11.2020 року після 20 годин вечора їй невідомо, а про те, що 25.11.2020 року після 20.00 годин рахують виборчі бюлетені їй стало відомо пізніше, отже обставини того, які відбувався перерахунок виборчих бюлетенів на виборчих дільницях № 320334, 320337, 320338 їй невідомі взагалі. Зазначила, що їй відомо, що один із членів підписав протокол по виборчій дільниці № 320334 з окремою думкою та сказав, що виготовить дану окрему думку наступного дня.

Відносно позовних вимог про перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях 320307, 320329,320325, повідомляю, що комісія дійсно розкривала пакети з бюлетенями відданими за окрему партію, один член комісії їх перераховував та пакували, потім розкривали інший пакет, при цьому деякі присутні на засіданні заперечували проти такого підрахунку, але більшість комісії вирішила рахувати в такий спосіб.

Протоколи повторного перерахунку дійсно переписувалися з чернетки, яку вели, коли рахували. Також голова Васильківської міської ТВК зауважила, що особисто не пам`ятає, щоб комісія визначала чотирьох членів, які будуть заповнювати вказані протоколи.

Відносно виконання ухвали суду про надання доказів, голова Васильківської міської ТВК пояснила, що більшість членів комісії за те, щоб ставити на голосування будь-які вимоги судів або правоохоронних органів про надання їм виборчих списків, тому вона не має змоги надати на вимогу суду витребувані докази, оскільки комісія відмовляється давати вказані документи.

Додатково, голова Васильківської міської ТВК повідомила про те, що вона подала заяву в правоохоронні органи з приводу того, що на її думку більшість членів комісії знаходяться в змові і перешкоджають іншим членам працювати та виконувати будь-які обов`язки.

Голова Васильківської міської ТВК позовні вимоги по справі № 320/12398/20 визнала та проти повторного перерахунку голосів в прозорий спосіб не заперечувала.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що всупереч приписів ч.2 ст. 77 КАС України, відповідач - Васильківська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області не надала суду будь-яких доказів, пояснень, відомостей, які б спростовувати доводи позивача щодо протиправності спірних протоколів Васильківської міської ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК № 320334, 320337, 320338, 320307, 320319, 320325, 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому округу.

При цьому, на підставі наданих у ході судового розгляду пояснень свідків, Голови Васильківської МТВК та представника позивача, судом першої інстанції було встановлено, що комісією систематично вчиняються порушення виборчого законодавства, спрямовані на порушення виборчих прав суб`єктів виборчого процесу.

З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд дійшов висновку Протоколи Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, №320319, № 320325, № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі є протиправними та підлягають скасуванню. Оскільки позовна вимога про зобов`язання Васильківську МТВК провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, №3202808 є похідною від першої, суд дійшов висновку про її задоволення. Також, судом першої інстанції зазначено, що допущені відповідачем порушення при повторному підрахунку голосів по дільничним виборчим комісіям № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, № 3202808, зокрема недотримання відповідачем порядку повторного підрахунку голосів та умисне нехтування ст.ст. 250, 254 ВК України свідчить про протиправні дії цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України, Кодексу та законів України, що є підставою для задоволення позовних вимог про дострокове припинення повноважень вказаної комісії.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади, підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Відповідно до ч.1, ч. 2 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Згідно ч. 3 ст. 254 ВК України на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Вимогами ч.12 ст.254 ВК України визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 13, ч. 14 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Відповідно до ч. 15 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Згідно ч.1 ст. 252 ВК України дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Згідно п.п. 3-9 ч. 2 ст. 250 ВК України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією в такій послідовності: підрахунок голосів на виборах депутатів районної ради; підрахунок голосів на виборах міського голови; підрахунок голосів на виборах депутатів міської ради; підрахунок голосів на виборах міського голови міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм; підрахунок голосів на виборах депутатів районної у місті ради, міської ради міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм; підрахунок голосів на виборах сільського, селищного голови; підрахунок голосів на виборах депутатів сільської, селищної ради.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 ВК України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою ЦВК від 15.10.2020 № 386 (далі - Порядок № 386).

Згідно п. 1.2. Порядку № 386 на час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає протокольним рішенням (зміст якого заноситься до протоколу засідання дільничної виборчої комісії та не оформлюється окремим документом) ведення протоколу засідання дільничної виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Протокол окремо з кожних місцевих виборів у кожному виборчому окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, може складатися шляхом внесення від руки відомостей до бланків протоколів, виготовлених за затвердженими формами та відповідно до Порядку виготовлення, передачі та вимог до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року № 342, або за наявності технічної можливості за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та його роздрукування після остаточного заповнення і перевірки правильності такого заповнення.

Забороняється заповнювати протоколи олівцем (у разі внесення відомостей до бланків протоколів від руки), а також вносити до них без відповідного рішення комісії будь-які виправлення, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.

Відповідно до п. 1.6. Порядку № 386 у разі складання протоколу шляхом занесення відомостей до відповідних полів електронної форми протоколу та виготовлення протоколу шляхом роздрукування (на офсетному папері білого кольору щільністю не менше 80 г/м-2 (з елементами захисту - за наявності технічної можливості) формату А4, фарбою чорного кольору) примірники протоколу нумеруються та підписуються в порядку, визначеному частиною четвертою статті 251 Кодексу (пункт 1.5 цього Порядку), після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

У нижньому правому кутку кожної сторінки кожного примірника протоколу, на вільному від записів полі додатково ставляться підписи голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.

Згідно із п.2.1. Порядку № 368 до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, цифрами вносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу (додаток 3 до постанови Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296), яким відповідають пункти протоколу, а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати.

Відповідно до п.2.2. Порядку № 386 до пункту "1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією" протоколу вносяться відомості про кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією від відповідної територіальної виборчої комісії, що дорівнює кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу із протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів для голосування з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі дільничній виборчій комісії, складеному за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 "Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям".

Пунктом 2.3 Порядку № 368 згідно з частиною сьомою статті 250 Кодексу кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує та вносить на кожен отриманий ним аркуш списку виборців такі відомості по кожному аркушу окремо: 1) кількість виборців, включених до списку виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 2) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списку виборців).

Список виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування у разі внесення до нього доповнень закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою комісії.

Дільнична виборча комісія на підставі списку виборців (порівняння списку виборців та витягу із списку виборців) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці. Для цього кожен член дільничної виборчої комісії, відповідальний за роботу зі списком виборців, підраховує по кожному аркушу списку виборців та сумарно по всіх аркушах, які він опрацьовував, відомості про кількість виборців, включених до списку виборців, на момент закінчення голосування та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування. Після чого член комісії повідомляє підсумкові відомості щодо кількості виборців.

На підставі додавання відповідних підсумкових відомостей про кількість виборців, оголошених усіма членами дільничної виборчої комісії, відповідальними за роботу зі списком виборців, комісія встановлює кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) та кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу зі списку виборців.

Ці кількості оголошуються головою (головуючим на засіданні) дільничної виборчої комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до пунктів "3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)"та "4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування" відповідних протоколів з кожних місцевих виборів одразу після встановлення такої кількості.

Згідно п. 2.7. Порядку № 386 список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Розділом 6 Порядку № 386 регламентовано порядок проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Так, згідно п. 6.1 Порядку № 386 Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах (п.6.5 Порядку № 386).

Абзацом 3 частини першої статті 36 ВК України визначено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Частина п`ятою - сьомою статті 36 ВК України обумовлено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу. Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.

Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання.

Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Водночас, як правильно було встановлено судом першої інстанції та не спростовано апелянтами, відповідачем вказаних вимог законодавства дотримано не було та всупереч приписів ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач не надав суду будь-яких доказів, пояснень, відомостей, які б спростовувати доводи позивача щодо протиправності спірних протоколів Васильківської міської ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на ДВК № 320334, 320337, 320338, 320307, 320319, 320325, 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому округу.

З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування протоколів Васильківської міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, №320319, № 320325, № 320280 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному виборчому окрузі.

Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції що скасування зазначених протоколів є підставою для зобов`язання Васильківської МТВК провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на виборчих дільницях № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, №3202808 є похідною від першої, суд дійшов висновку про її задоволення.

Разом з цим, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянтів про недопущення Васильківською МТВК одноразового грубого порушення комісією Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, оскільки встановлені під час судового та апеляційного розгляду справи порушення відповідачем вимог чинного законодавства при повторному підрахунку голосів по дільничним виборчим комісіям № 320334, № 320337, № 320338, № 320307, № 320319, № 320325, № 3202808 свідчать про протиправні дії цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України, Кодексу та законів України.

При цьому, колегія суддів зазначає, що відповідно до вимог ч. 3 ст. 208 ВК України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

З огляду на зазначене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що наведені факти свідчать про неможливість належного виконання обов`язків складом Васильківської міської територіальної виборчої комісії у зв`язку з чим вбачається за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії який діяв станом на день прийняття спірних рішень 24 -26 листопада 2020 року, у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу та законів України.

Таким чином, з огляду на встановлені обставини справи та норми чинного законодавства, колегією суддів встановлено, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про протиправність прийнятих відповідачем рішень та наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційних скарг зазначених висновків суду не спростовують.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на зазначене, та враховуючи, що колегією суддів не встановлено порушень судом першої інстанції під час вирішення даної справи, які відповідно до ст. 317 КАС України є підставою для його скасування, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про залишення апеляційних скарг без задоволення, а оскаржуваного рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягненим судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

З огляду на зазначене та враховуючи, що при зверненні з апеляційною скаргою апелянтами не було сплачено судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення судового збору з за звернення до суду з апеляційною скаргою до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду.

Керуючись ст.ст. 241-243, 272-273, 278, 310, 316 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року залишити без змін.

Стягнути з Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (вул. Володимирська, 2, Васильків, Київська область, 08601, ЄДРПОУ 43755862) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів отримувач - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н; код отримувача (ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку (МФО) - 899998; номер рахунка - UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 25 224 (двадцять п`ять тисяч двісті двадцять чотири) грн. 00 коп.

Стягнути з Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" (вул. Лаврська, 16, Київ 15, 01015, ЄДРПОУ 39495516) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів отримувач - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н; код отримувача (ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку (МФО) - 899998; номер рахунка - UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 25 224 (двадцять п`ять тисяч двісті двадцять чотири) грн. 00 коп.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та відповідно до приписів ст. 272 КАС України оскарженню до суду касаційної інстанції не підлягає.

Головуючий суддя А.Б. Парінов

Судді О.О. Беспалов

В.Ю. Ключкович

Дата ухвалення рішення 03.12.2020
Зареєстровано 04.12.2020
Оприлюднено 04.12.2020

Судовий реєстр по справі 320/12397/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 03.12.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 01.12.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 01.12.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 28.11.2020 Київський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 27.11.2020 Київський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону