ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2020 року Справа № 160/10923/20
Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпровська міська рада про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ (далі - позивач, ТОВ НВП АГРОМАШІНВЕСТ ) звернулось до суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області), в якій позивач просить:
- визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області області щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій;
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій;
- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) про земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), в частині зміни коду КВЦПЗ 12.11- Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій;
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що згідно з умовами договору оренди земельної ділянки від 10.09.2010 року, державна реєстрація якого відбулась 26.10.2010 року за № 041010400743, відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради № 194/58 від 16.06.2010 року, ТОВ НВП АГРОМАШШВЕСТ , прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,9082 га, що знаходиться за адресою: 49041, м. Дніпро, Соборний район, вул. Панікахи, 7, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпро за кодом 1210100000:03:014:0005, з цільовим використанням земельної ділянки у відповідності до коду УКЦВЗ (Український класифікатор цільового використання землі) 1.11.1 - Автотехобслуговування. Оскільки ГУ Держгеокадастр у Дніпропетровській області та його відділ у м.Дніпро не досягали згоди з позивачем щодо присвоєння орендованій землі коду КВЦПЗ, відповідач за власною ініціативою здійснив певні дії із внесення змін до Державного земельного кадастру, код УКЦВЗ 1.11.1 - Автотехобслуговування було змінено на код КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, про що позивач дізнався із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Позивач вважає, що присвоєння земельній ділянці зазначеного невірного коду КВЦПЗ призвело до вчинення відповідачем триваючого правопорушення та негативних наслідків у вигляді неправомірного та нераціонального нарахування збільшеної плати за оренду землі, що порушує право позивача на сплату обґрунтованої суми орендної плати, а також право на внесення достовірних відомостей до Державного земельного кадастру. 16.07.2020 року позивач звернувся через Центр надання адміністративних послуг до відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявою про внесення змін до Державного земельного кадастру, а саме зміну коду КВЦПЗ у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005 із значення 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, проте йому було відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) оскільки зміна цільового призначення земельної ділянки відбувається на підставі розробленого проекту землеустрою згідно ст.20 Земельного кодексу України. Наголошував на тому, що звернувся із заявою про внесення змін до Державного земельного кадастру до відповідача через ЦНАП не у зв`язку із зміною цільового призначення або зміною категорії спірної земельної ділянки, а через зміну саме виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель. Вимога державного кадастрового реєстратора надати розробленого проекту землеустрою для внесення запису до Державного земельного кадастру про зміну виду використання земельної ділянки позивач вважає такою, що не відповідає положенням Земельного кодексу України, Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року та Закону України Про Державний Земельний кадастр , оскільки цільове призначення вищевказаної земельної ділянки документацією із землеустрою та договором оренди вже визначено у відповідності до положень Земельного кодексу України, а саме як земля транспорту і позивач мав на меті лише скористатись своїм правом коригувати вид використання землі, для чого відповідно до чинного законодавства необхідна його заява, як землекористувача. На підставі вищевикладеного позивач вважає, що відповідач під час винесення рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру № 16/38-2020 від 03.08.2020 року, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню. Враховуючи протиправність оскаржуваного рішення, належним способом порушених прав позивач вважає зобов`язання відповідача внести відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, з огляду на правові висновки Верховного Суду щодо визначення ефективного способу захисту прав позивача у спорі із суб`єктом владних повноважень, які викладені у постанові Верховного Суду від 16.05.2019 року у справі №826/17220/17 та від 11.02.2020 року у справі № 0940/2394/18.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року відкрито провадження по вказаній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпровську міську раду.
02.11.2020 року від представника відповідача шляхом електронного зв`язку та 05.11.2020 року шляхом поштового - на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він не погоджується з доводами позивача та в задоволенні позовних вимог просить відмовити. В обґрунтування відзиву зазначив, що Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомив позивача, що для виконання робіт щодо внесення змін до Державного земельного кадастру стосовно коду цільового призначення земель (КВЦПЗ) йому необхідно звертатися через Центр надання адміністративних послуг, що відповідає правовим висновкам Верховного Суду, які викладені у постанові від 06.02.2020 року по справі № 520/8585/18. В свою чергу, відповідно до роз`яснення Держземагентства від 30.11.2011 № 18525/21/7-11 Класифікація видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), яка затверджена наказом Держкомзему України від 23.07.2010 року № 548 та зареєстрована в Мінюсті 01.11.2010 року за №1011/18306, зіставлена з КВЕД ДК 009:2005 (наказ Держспоживстандарту України від 26.12.2005 №375), що дає змогу використовувати її для цілей визначення основного виду цільового призначення земельної ділянки. Тому визначення видів цільового призначення земельних ділянок здійснюється відповідно до видів економічної діяльності. У той же час зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення та на підставі і у спосіб передбачений ст.20 Земельного кодексу України. На підставі вищевикладеного відповідач вважає, що органи Держгеокадастру діяли правомірно, відповідно до вимог законодавства, а у свою чергу позивач жодним чином не обґрунтовує своє категоричне не погодження .
10.11.2020 року на адресу суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення на позовну заяву, в яких він просить відмовити в задоволенні позовної заяви, з підстав аналогічних тим, що викладені у відзиві на позовну заяву.
23.11.2020 року від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій останній не погоджується з аргументами відповідача, викладеними у відзиві.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд прийшов до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 10.09.2010 року між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробничим підприємством АГРОМАШШВЕСТ було укладено договір оренди земельної ділянки із строком дії на 15 років, державна реєстрація якого відбулась 26.10.2010 року у ДМВ ДРФ ДП Центр ДЗК за № 041010400743.
Згідно з умовами зазначеного договору ТОВ НВП АГРОМАШШВЕСТ , відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради № 194/58 від 16.06.2010 року, прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,9082 га, що знаходиться за адресою: 49041, м. Дніпропетровськ (після перейменування м. Дніпро), Жовтневий район (після перейменування Соборний район), вул. Панікахи, 7, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпро за кодом 1210100000:03:014:0005, з цільовим використанням земельної ділянки у відповідності до коду УКЦВЗ (Український класифікатор цільового використання землі) 1.11.1 - Автотехобслуговування.
На підставі акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:014:0005 від 10.09.2010 року земельна ділянка була передана в оренду позивачу. При цьому, як визначено у акті приймання-передачі: цільове використання земельної ділянки УКЦВЗ 1.11.1 - Автотехобслуговування; земельна ділянка надана по фактичному розміщенню комплексу для обслуговування легкових автомобілів з мийкою.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.08.2010 року №2928, на земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:03:014:0005 за адресою вул. Панікахи, 7 (Жовтневий район) знаходиться комплекс для обслуговування легкових автомобілів з мийкою, площа ділянки 0,9082 га.
24.01.2018 року позивач звернувся до начальника відділу у м.Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області із листом та додатками, з метою розгляду питання щодо можливості внесення змін до відомостей про земельну ділянку кадастровий номер 1210100000:03:014:0005, а саме змінити значення коду УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ.
Листом № 28-4-0.38-192/107-18 від 12.02.2018 року начальник відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області Щоголєв М.І. повідомив позивача, що вважає за можливе змінити код КВЦПЗ у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 на значення: 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, для чого позивач має звернутись до одного із Центрів надання адміністративних послуг з відповідною заявою, до якої необхідно додати копію цього листа та електронний документ.
Не погоджуючись із визначенням відповідачем коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, позивач звернувся із листом від 16.02.2018 року №8 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому виклав свої заперечення та зауваження щодо запропонованих відділом у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області змін до значення коду УКЦВЗ та зазначив, що коду УКЦВЗ 1.11.1- Автотехобслуговування відповідає саме код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, а визначення коду КВЦПЗ 12.11 є зміною цільового призначення земельної ділянки. Також у листі міститься інформація, що позивач є виробником запасних частин для сільськогосподарської техніки, тому вважає, що для визначення розміру орендної плати за земельну ділянку повинен бути застосований коефіцієнт 1 , а не 2,5 .
Листом відповідача №19-4-0.221-2198/2-18 від 05.03.2018 року позивача було повідомлено, що відповідно до листа Держгеокадастру від 09.08.2017 року № 22- 28-0.21-1076/20-17 коду УКЦВЗ 1.11.1 відповідають коди КВЦПЗ 03.10 - Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури та 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Код КВЦПЗ 12.08 для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій , який заявник вважає законним, та код КВЦПЗ 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу , який відповідає коду УКЦВЗ 1.11.1, відносяться до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, тобто цільове призначення земельної ділянки не змінюється.
01.06.2018 року позивач звернувся із заявою до ЦНАП Дніпровської міської ради про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005.
Листом №8/040618/03-07 від 11.06.2018 року ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило позивача, що за даними Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005 встановлено за кодом УКЦВЗ 1.11.1, а відтак до неї застосовується коефіцієнт функціонального використання (Кф) із значенням 2,0 , що може призвести до значних втрат бюджету. У зв`язку з тим, що до відділу у м.Дніпро не надходили документи, які б свідчили про зміну цільового призначення земельної ділянки, вона використовується в комерційних цілях. Позивача повідомлено про необхідність внесення змін до відомостей про цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005 до Державного земельного кадастру. Також зазначено, що після внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них), Відділ у м.Дніпро буде мати змогу надати адміністративну послугу (видача витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з актуальними даними, що відповідають чинному законодавству.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.01.2020 року №28-4-0.38-603/167-20, земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005 відноситься до категорії земель 900 Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого; цільове призначення земельної ділянки: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; коефіцієнт КФ 2,5.
16.07.2020 року позивач звернувся через Центр надання адміністративних послуг до відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявою про внесення змін до Державного земельного кадастру, в якій просив змінити код КВЦПЗ у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7, із значення 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій.
Повідомленням про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 03.08.2020 року державний кадастровий реєстратор Малієнко О.П. відмовила у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру поданій 16.07.2020 року адміністратору ЦНАП Дніпропетровської міської ради відповідно до Закону України Про адміністративні послуги , у зв`язку з тим, що зміна цільового призначення земельної ділянки відбувається на підставі розробленого проекту землеустрою згідно ст.20 Земельного кодексу України.
Не погоджуючись із рішенням ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, оформленим у вигляді повідомлення №16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.
Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1, ч.2 ч.8 ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
Положеннями ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
У відповідності до п. 2 Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 року Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель , голові республіканського комітету по земельних ресурсах автономної Республіки Крим, начальникам головних управлінь Держкомзему в областях, містах Києві та Севастополі, керівникам підприємств, що належать до сфери управління Держкомзему забезпечити використання Класифікації видів цивільного призначення земель при веденні державного земельного кадастру та державного реєстру земель, функціонуванні автоматизованої системи державного земельного кадастру.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489 було затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 р. за № 1647/29777. Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489 набрав чинності з 01.01.2017 року.
У зв`язку з прийняттям Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (який приведено у відповідність до Класифікації видів цивільного призначення земель), з 01.01.2017 року земельні ділянки, в відомостях про які цільове призначення встановлено з кодом УКЦВЗ, мають бути приведені у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме змінено значення коду УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ.
Частиною 1 ст. 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) земні лісогосподарського призначення;
є) земні водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборонити іншого призначення.
Згідно з ч.1 ст.20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Відповідно до ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Частиною 1 пункту 117 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року (далі - Порядок) встановлено, що відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Державного земельного кадастру в разі внесення змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього порядку відкрито Поземельну книгу.
Згідно з п. 118 Порядку, внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Відповідно до п. 121 Порядку, для внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) Державному кадастровому реєстраторові подаються:
1) заява за формою згідно з додатком 12;
2) оригінал документації із землеустрою або оцінки земель, яка є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах земель певної категорії):
3) електронний документ (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Частиною 2 ст.21 Закону України Про Державний земельний кадастр №3613-VI від 07.07.2011 року передбачено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:
а) щодо категорії земель:
- на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
- на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення;
- на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель;
б) щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:
- на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
- на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);
- на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.
Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону України Про Державний земельний кадастр визначено, що поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку:
а) кадастровий номер;
б) площа;
в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця);
г) склад угідь;
і) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель);
д) нормативна грошова оцінка;
е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки;
є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки;
ж) кадастровий план земельної ділянки;
з) дата державної реєстрації земельної ділянки;
и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей;
і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
ї) дані про бонітування ґрунтів.
Частинами 4-6 статті 26 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що для внесення змін до відомостей Поземельної книги щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) заявник подає до органу, який здійснює ведення Поземельної книги:
- заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- оригінали документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які згідно з цим Законом є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, що згідно з цим Законом не потребує розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки);
- документацію із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення Поземельної книги, протягом чотирнадцяти робочих днів з дати реєстрації заяви вносить до Поземельної книги інформацію про зміну відомостей про земельну ділянку або надає мотивовану відмову у внесенні таких відомостей.
Відмова у внесенні до Поземельної книги змін до відомостей про земельну ділянку надається у разі, якщо:
- земельна ділянка розташована на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- із заявою звернулася неналежна особа;
- подані документи не відповідають вимогам законодавства;
- заявлені відомості вже внесені до Поземельної книги.
Зі змісту оскаржуваного у даній справі рішення державного кадастрового реєстратора вбачається, що його прийнято у зв`язку з ненаданням позивачем розробленого проекту землеустрою відносно земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7, згідно ст.20 Земельного кодексу країни.
Частиною 1 ст.20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Проте, згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 року №548 та зареєстрованого в Мінюсті 01.11.2010 року за №1011/18306, код КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу та код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій знаходяться в межах однієї секції J - Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та одного розділу 12 - Землі транспорту (землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об`єктів транспорту).
Тобто позивач звернувся із заявою про внесення змін до Державного земельного кадастру до відповідача через ЦНАП не у зв`язку із зміною цільового призначення або зміною категорії спірної земельної ділянки, а через зміну виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, що не передбачає, згідно норм чинного законодавства, необхідності розробки проекту землеустрою.
При цьому, відповідач у листі №19-4-0.221-2198/2-18 від 05.03.2018 року сам підтвердив, що код КВЦПЗ 12.08 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, який позивач вважає законним, та код КВЦПЗ 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, який відповідає коду УКЦВЗ 1.11.1, відносяться до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, тобто цільове призначення земельної ділянки не змінюється.
Отже, вимога державного кадастрового реєстратора надати розроблений проект землеустрою для внесення запису до Державного земельного кадастру про зміну виду використання земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 не відповідає положенням Земельного кодексу України, Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року та Закону України Про Державний земельний кадастр , оскільки цільове призначення вищевказаної земельної ділянки вже визначено документацією із землеустрою та договором, у відповідності до положень п. ж ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, і позивач мав на меті змінити вид використання землі, для чого звернувся до відповідача із заявою, як землекористувач.
Враховуючи вищевикладене суд прийшов до висновку, що відповідач під час прийняття рішення державного кадастрового реєстратора Малієнко О.П. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру № 16/38-2020 від 03.08.2020 року, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Посилання відповідача та третьої особи на те, що Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомив позивача про необхідність звертатися через Центр надання адміністративних послуг для виконання робіт щодо внесення змін до Державного земельного кадастру стосовно коду цільового призначення земель (КВЦПЗ), що відповідає правовим висновкам Верховного Суду, які викладені у постанові від 06.02.2020 року по справі № 520/8585/18, є безпідставними при розгляді цієї справи, оскільки позивачем оскаржується рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, яким позивачу було відмовлено з інших підстав - зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою .
При цьому, як встановлено з матеріалів справи та підтверджено державним кадастровим реєстратором у повідомленні про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру № 16/38-2020 від 03.08.2020 року, позивач 16.07.2020 року звернувся із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру через адміністратора Центру надання адміністративних послуг Дніпропетровської міської ради і жодних зауважень щодо оформлення заяви чи процедури звернення, у повідомленні не наведено.
Отже позивачем було дотримано процедуру звернення із заявою про внесення змін до Державного земельного кадастру, в якій просив змінити код КВЦПЗ у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7, із значення 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій.
Щодо обраного позивачем способу захисту його прав шляхом визнання протиправними дій ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області області про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій та зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області внести до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) про земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), в частині зміни коду КВЦПЗ 12.11- Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, суд зазначає наступне.
У рішеннях по справах «Клас та інші проти Німеччини» , «Фадєєва проти Росії» , «Єрузалем проти Австрії» Європейський суд з прав людини зазначив, що суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.
Згідно Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.
Відповідно до ч. 4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному п.4 ч.2 ст. 245 КАС України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Суд вважає, що розгляд заяви позивача про внесення до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) про земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), в частині зміни коду КВЦПЗ 12.11- Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, а також прийняття рішення за результатами розгляду такої заяви, є дискреційними повноваженнями відповідача, у які адміністративний суд не може втручатися поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України.
Розглядаючи заяву позивача про зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:014:0005 відповідач, як суб`єкт владних повноважень, може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за конкретних обставин та з огляду на отримані документи.
В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, земельну ділянку площею 0,9082 га, що знаходиться за адресою: 49041, м. Дніпро, Соборний район, вул. Панікахи, 7, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпро за кодом 1210100000:03:014:0005, було прийнято в строкове платне користування позивача з цільовим використанням земельної ділянки у відповідності до коду УКЦВЗ (Український класифікатор цільового використання землі) 1.11.1 - Автотехобслуговування.
Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:014:0005 від 10.09.2010 року земельна ділянка надана по фактичному розміщенню комплексу для обслуговування легкових автомобілів з мийкою.
У зв`язку з прийняттям Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (який приведено у відповідність до Класифікації видів цивільного призначення земель), з 01.01.2017 року земельні ділянки, в відомостях про які цільове призначення встановлено з кодом УКЦВЗ, мають бути приведені у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме змінено значення коду УКЦВЗ на значення коду КВЦПЗ.
Відповідачем було визначено КВЦПЗ земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005) 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
Відповідно до ст.1 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 року № 2862-ІV об`єкти дорожнього сервісу - спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів, майданчики для стоянки транспортних засобів, майданчики відпочинку, видові майданчики, автозаправні станції, пункти технічного обслуговування, мотелі, готелі, кемпінги, торговельні пункти (у тому числі малі архітектурні форми), автозаправні комплекси, складські комплекси, пункти медичної та технічно-евакуаційної допомоги, пункти миття транспортних засобів, пункти приймання їжі та питної води, автопавільйони, а також інші об`єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу.
Аналізуючи УКЦВЗ 1.11.1 - Автотехобслуговування та код КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, з урахуванням визначення поняття об`єктів дорожнього сервісу, та враховуючи те, що земельна ділянка була надана позивачу по фактичному розміщенню комплексу для обслуговування легкових автомобілів з мийкою, а цільове використання земельної ділянки є автотехобслуговування, суд не вбачає невідповідності визначеного відповідачем коду КВЦПЗ 12.11 коду УКЦВЗ, який було визначено раніше.
Окрім того, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетрвській області у листі від 05.03.2018 року №19-4-0.221-2198/2-18, повідомив позивача, що коду УКЦВЗ 1.11.1 відповідають коди КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури та 12.11 для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу , відповідно до листа Держгеокадастру від 09.08.2017 року №22-28-0.21-1076/20/17.
При цьому, позивачем жодним чином не обґрунтовано та ніякими доказами не доведено його вимоги щодо визначення коду КВЦПЗ земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005) 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, замість коду 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
За наведених обставин суд не вбачає підстав для визнання протиправними дій ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 на код КВЦПЗ 12.08 та зобов`язання відповідача внести до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) в частині коду КВЦПЗ, а тому наведені вимоги позивача є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Правові висновки Верховного Суду щодо визначення ефективного способу захисту прав позивача у спорі із суб`єктом владних повноважень, які викладені у постанові Верховного Суду від 16.05.2019 року у справі №826/17220/17 та від 11.02.2020 року у справі № 0940/2394/18 та на які позивач посилається у позовній заяві, суд не приймає до уваги, оскільки наведені у цих рішеннях правовідносини та обставини справ не є тотожними до цієї справи.
Проте, оскільки рішення ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул.Панікахи, буд.7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, визнано судом протиправним та скасовано, належним способом захисту порушеного права позивача суд вважає зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ від 16.07.2020 року про внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з урахуванням висновків викладених у рішенні суду.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень належним чином не доведено правомірність прийняття спірного рішення № 16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, тому вимоги позивача про визнання цього рішення протиправним та його скасування підлягають задоволенню.
В своє чергу, позивачем не доведено протиправність дій ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 на код КВЦПЗ 12.08 та не обґрунтовано вимоги щодо зобов`язання відповідача внести до Державного земельного кадастру відомості (зміни до них) в частині коду КВЦПЗ, а тому в задоволенні цієї частини позовних вимог слід відмовити.
За наведених обставин, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.2,9,72,77, 241,243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ (49000, м.Дніпро, вул.Дмитра Кедріна, буд.66, копр.1, код ЄДРПОУ 21871012) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м.Дніпро, вул.Філософська, буд.39-А, код ЄДРПОУ 39835428), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпровська міська рада (49000, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд.75, код ЄДРПОУ 26510514) про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 16/38-2020 від 03.08.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ від 16.07.2020 року про внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо зміни у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Панікахи, буд. 7 (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005) коду КВЦПЗ 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу на код КВЦПЗ 12.08 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, з урахуванням висновків викладених у рішенні суду.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ (код ЄДРПОУ 21871012) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 04.12.2020 р.
Суддя О.М. Неклеса
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93296736 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні