КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/4350/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Сагуна А.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовною заявою фермерського господарства «Захарук» до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (відповідач-1), Державної податкової служби України (відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Представник ФГ «Захарук» звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області №1863902/43104272 від 25.08.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.07.2020;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 02.07.2020, складену ФГ «Захарук» в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.
В обґрунтування вимог представник позивача зазначив, що відповідач-1 протиправно прийняв рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.07.2020, а відповідач-2 протиправно не зареєстрував в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.07.2020.
Представником відповідача-1 подано відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити в задоволенні вимог пославшись на те, що оскаржуване рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020 є обґрунтованим та правомірним, оскільки враховуючи, що платником не надано інформації, яка свідчила про структуру посівних площ (статистичної звітності, пояснень, довідок тощо); розрахункових документів (платіжні доручення банківські виписки тощо), за даними поданої звітності на період розгляду Повідомлення ФГ Захарук відсутня інформація щодо кількості працюючих осіб, а тому комісією прийнято рішення про відмову і реєстрації податкової накладної (а.с. 138).
Представником відповідача-2 подано відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити в задоволенні вимог пославшись на те, що оскаржуване рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020 є обґрунтованим та правомірним, оскільки враховуючи, що платником не надано інформації, яка свідчила про структуру посівних площ (статистичної звітності, пояснень, довідок тощо); розрахункових документів (платіжні доручення банківські виписки тощо), за даними поданої звітності на період розгляду Повідомлення ФГ Захарук відсутня інформація щодо кількості працюючих осіб, а тому комісією прийнято рішення про відмову і реєстрації податкової накладної (а.с. 141).
Ухвалою суду від 12 жовтня 2020 року клопотання представника позивача про витребування доказів - задоволено частково.
Зобов`язано відповідача-1 у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання даної ухвали надати до суду:
- належним чином завірену копію протокол засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області на якому прийнято рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 02.07.2020;
- докази на підставі яких прийнято рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020, які були надані (а.с. 130-131, 141-168).
Суд, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступне.
Судом встановлено, що ФГ Захарук є юридичною особою, та зареєстровано як платник податку на додану вартість.
Основним видом діяльності ФГ Захарук згідно з КВЕД-2010 є 01.11: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Чисельність працівників Господарства складає 2 особи.
Протягом виробничого циклу в рамках здійснення виду діяльності 01.11 Вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олій культур ФГ Захарук :
- орендує земельні ділянки у фізичних осіб (паї), для чого укладено договори оренди землі загальну площу 44,2500 га, зареєстровано право оренди на загальну площу 44,2500 га (а.с. 32-41);
- здійснює вирощування пшениці (код згідно з УКТ ЗЕД 1001), ячменю (код згідні УКТ ЗЕД 1003), кукурудзи (код згідно з УКТ ЗЕД 1005), соняшнику (код згідно з УКТ ЗЕД 120600) (а.с. 46-49);
- здійснює придбання та посів насіння пшениці (код згідно з УКТ ЗЕД 1001), ячменю (код згідно з УКТ ЗЕД 1003), кукурудзи (код згідно з УКТ ЗЕД 1005), соняшнику (код згідно з УКТ ЗЕД 120600);
- ФГ Захарук укладені договори на поставку насіння з ТОВ ЗЕЛЕНИЙ БАРВІНОК (№ договору 1710/02 від 17.10.2019), ТОВ агрофірма Сади України (№ договору СУ060000131 від 16.12.2019), ТОВ агрофірма Українське насіння (№ договору УС060000718, УС060000720 від 16.12.2019) (а.с. 50-59);
- для підвищення урожайності сільськогосподарських культур закуповувало та вносило на поля, добрива мінеральні азотні (код згідно з УКТ ЗЕД 3102), добрива мінеральні фосфор (код згідно з УКТ ЗЕД 3103), та комплексні мінеральні або хімічні добрива із вмістом дві чи трьох поживних елементів (код згідно з УКТ ЗЕД 3105). Добрива, що використовуються (Аміачна селітра, Карбамід, Суперфосфат подвійний амонізований, Сульфат амонію гранульований, Еколайн Бор (органічний), Еколайн Цинк (халат). ФГ Захарук укладено договори на поставку добрив з ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ УКРРОСХИМ , (№ договору 546 від 04.02.2020), ТОВ ПЕРСПЕКТИВА АГРО 2000 (№ договору 19/03/20 від 03.03.2020) (а.с. 60-80, 155, 159, 164, 168);
- для захисту посівів від шкідників та захворювань, боротьби з небажаною рослинністю, а також для забезпечення оптимального засвоєння внесених добрив підвищення урожайності ФГ Захарук закуповує та вносить в поля інсектициди, родентициди, фунгіциди, гербіциди, засоби, що запобігають проростанню паростків, та регулятори росту рослин, дезінфекційні засоби та аналогічні засоби (код згідно з УКТ ЗЕД 3808). ЗЗР що використовуються (Магній сірчанокислий, ГУМІФІЛД, Балерина, Майтус, Альфалип Екстра, Основа, Болівар Форте, Наповал). ФГ Захарук укладені договори на постававку з ТОВ ПЕРСПЕКТИВА АГРО-2000 (№ договору 19/03/20 від 03.03.2020), ТОВ СЕРВІС-АГРОПІВДЕНЬ , (№ договору ПД-93-230320/ЗЗР/ від 23.03.2020) (а.с. 81-87, 157);
- для заправки і сервісного обслуговування транспортних засобів та сільськогосподарської техніки закуповує пальне та мастильні матеріали (код згідно з УКТ ЗЕД 2710), ПММ, що використовуються, дизельне паливо. ФГ Захарук уклала договори на поставку палива, мастильних препаратів та технічних рідин з ПП "НАФТАТРАНССЕРВІС" (№ договору Д-01-0411 від 04.11.2019) (а.с. 88-94);
- для підтримання транспортних засобів і сільськогосподарської техніки в належним технічному стані ФГ Захарук закуповує запасні частини (код згідно з УКТ ЗЕД 8409, 8707, 8433, 8436, 8437, 8438, 8482, 8483). ФГ Захарук укладені договори на поставку зазначених матеріальних цінностей з ТОВ "Техноторг-Дон" (договір №Ал45 від 27.07.2020) (а.с. 161);
- для обробітку полів ФГ Захарук орендує сільськогосподарську техніку (код згідно з ДКПП 77.31) у ОСОБА_1 , згідно договору № 1 від 05.11.2019 трактори в кількості 1 шт., сільськогосподарська техніка (тракторний колісний причіп 2 ПТС-4, плуг ПЛН-3-35, сівалка С3-3,6, сівалка СУПН-8, сценка зубових борік-9 метрів, культиватор КПС-4,2, мотига КРН-5,6, дискова борона-АГ-2.1, навісний оприскувач POLIMARK) та на період збирання врожаю укладено договір оренди автомобіля з екіпажем №1А з ОСОБА_2 , код ІПН НОМЕР_1 , ФОН ОСОБА_3 , код ІПН НОМЕР_2 , укладено договір оренди КАМАЗ і екіпажем №1 від 01.07.2020 та з ОСОБА_4 , код ІПН НОМЕР_3 укладено договір оренди транспортних засобів та самохідних машин чи механізмів з екіпажем №1 від 01.07.2020 (а.с. 95-105, 162-163);
- для транспортування сировини і матеріалів, а також готової продукції до місця її зберігання (реалізації), ФГ Захарук орендує сільськогосподарську техніку (код згідно з ДКПП 77.31) у ОСОБА_1 , ІПН НОМЕР_4 (договір № 1 від 05.11.2019) трактор в кількості 1 шт., та на період збирання врожаю укладено договір оренди автомобіля №1А з ОСОБА_2 , ІПН НОМЕР_1 та ФОН ОСОБА_3 , код ІПН НОМЕР_2 , укладено договір оренди КАМАЗ з екіпажем №1 від 01.07.2020 (а.с .166-167;
- для забезпечення належного ведення господарської діяльності (зберігання готової продукції), господарством, укладено договір складського зберігання та надання послуг і приймання, підробки, сушіння, активного вентилювання та відвантаження з ТОВ "ХПП ДОБРОНАДІЇВСЬКЕ", (договір №025 від 01.07.2020) (а.с. 106-116, 154).
Також, для організації виробничого процесу ФГ Захарук здійснює придбання послуг по передпосівній підготовці полів, сприскуванню сільськогосподарських культур, по захисту сільськогосподарських культур від хвороб та шкідників, послуги по збиранню урожаю, послуги по наданню сільськогосподарської техніки з технічним персоналом та операторами та інші послуги, вище не зазначені (код згідно з ДКПП 01.61), послуги по перевезенню сухих вантажів насипом дорожніми транспортними засобами (код згідно з ДКПП 49.41), послуги щодо оренди вантажних автомобілів (код згідно з ДКПП 49.41), послуги щодо зберігання зерна (код згідно з ДКППА 52.10).
По завершенню виробничого циклу ФГ Захарук здійснює збір вирощеної сільськогосподарської продукції, доведення її до якісних показників, передбачених ДСТУ та реалізацію пшениці (код згідно з УКТ ЗЕД 1001), ячменю (код згідно з УКТ ЗЕД 1003), кукурудзи (код згідно з УКТ ЗЕД 1005), соняшнику (код згідно з УКТ ЗЕД 120600).
Також, у зв`язку зі специфікою діяльності сільськогосподарського підприємства, закупка товарно-матеріальних цінностей здійснюється ФГ Захарук протягом усього операційного циклу, тривалість якою становить 4-5 місяців, а реалізація готової продукції лише по його завершенню.
Так, в 2020 році ФГ Захарук укладений договір на поставку ячменю (код згідно з УКТ ЗЕД 1003) з ТОВ ГЕРМЕС-ТРЕЙДІНГ (договір № КВ- 6358 від 02.07.2020) на суму 100246,38 грн. та поставило ячмінь 3 класу (а.с. 156, 158).
На виконання умов зазначеного договору , ФГ Захарук направило до ДПС України на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 02.07.2020 (а.с.16-17).
Позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якої реєстрація податкової накладної № 1 від 02.07.2020 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, у зв`язку з тим, що податкова вимога відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання (а.с. 17).
Позивач надав повідомлення про подання пояснень та копій щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинена, до яких долучив наявні у нього копії документів на підтвердження наявності земельних ділянок та інших засобів для можливості вирощування ячменю (а.с. 18).
Однак, рішенням комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №1863902/43104272 від 25.08.2020 відмовила у реєстрації зазначеної податкової накладної з підстав: не надання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)(а.с.21).
Не погоджуючись із вказаними рішенням, представник позивача звернувся до суду з даним позовом.
Отже, у даній справі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Порядок адміністрування податку на додану вартість встановлений розділом V Податкового кодексу України (надалі - ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11 грудня 2019 р. N 1165 (на зміну Постанови Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117), якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідачами не надано до суду доказів відсутності у позивача ячменю для реалізації.
Крім того, позивачем надані документи на підтвердження наявності засобів та можливостей забезпечити реалізацію ячменю контрагентам.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Позивач надав повідомлення про подання пояснень та копій щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, до яких долучив наявні у нього копії документів на підтвердження наявності земельних ділянок та інших засобів для можливості вирощування ячменю (а.с. 18).
Не зважаючи на наявні копії документі, долучених до пояснень, відповідач прийняв спірне рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної.
З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Проте, оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості, а тому є протиправними.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16 квітня 2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
При цьому суд наголошує, що під час вирішення даної категорії спорів не підлягають дослідженню та аналізу обставини здійснення господарської операції, її реальність тощо, адже спір стосується виключно дотримання процедури реєстрації ПН в ЄРПН.
Щодо позовної вимоги в якій позивач просить зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 02.07.2020, складену ФГ «Захарук» в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання, суд зазначає таке.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення №1863902/43104272 від 25.08.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної визнано судом протиправними, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.07.2020, днем її подання.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункті 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 ст. 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).
В даному випадку, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На думку суду, позивач надав належні та допустимі докази в обґрунтування заявлених ним позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування спірних рішень та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні, в той час як відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, покладений на них обов`язок доказування правомірності прийняття оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 КАС України, не виконали, а тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 2102,00 грн. (а.с.1).
Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 2102,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. 139, 143, 241-246, 255, 263 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов фермерського господарства «Захарук» (вул. Шляхівська, буд. 21, с. Червона Кам`янка, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28063, код ЄДРПОУ 43104272) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ 43142606), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, а також зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1863902/43104272 від 25.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «Захарук» №1 від 02.07.2020, датою її прийняття - 14.07.2020.
Стягнути на користь фермерського господарства «Захарук» судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області у розмірі 2 102 грн. (дві тисячі сто дві грн.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. Сагун
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93297443 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні