Рішення
від 23.11.2020 по справі 380/7268/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2020 року справа №380/7268/20

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Чорненького В.І., представника відповідача-1 Гавриляка Р.А., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом фермерського господарства Галич-Урожай до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство Галич Урожай (далі - ФГ Галич-Урожай , позивач) 08.09.2020 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області, відповідач -1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач - 2) з такими вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2020 №1808057/42629379, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 26.07.2020, складену ФГ Галич- Урожай ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2020 №1808058/42629379, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 28.07.2020, складену ФГ Галич- Урожай .

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ФГ Галич-Урожай є виробником сільськогосподарської продукції, для здійснення господарської діяльності на правах оренди використовує земельні ділянки, володіє необхідною сільськогосподарською технікою. З метою реалізації вирощеного в 2020 році урожаю картоплі позивач уклав договір поставки з ТОВ Агроінвест-Логістік . Поставка товару за цим договором відбувалась трьома партіями, платник податків склав та подав на реєстрацію податкові накладні №4 від 22.07.2020, №6 від 26.07.2020, №7 від 28.07.2020. Представник позивача пояснив, що на час подання цих податкових накладних на реєстрацію оплата за товар була здійснена частково (лише за партію картоплі, на поставку якої виписано податкову накладну №4 від 22.07.2020). Позивач зазначає, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення з повним переліком документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складених податкових накладних. ГУ ДПС у Львівській області зареєструвало податкову накладну №4 від 22.07.2020, а також прийняло рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; причиною відмови вказано те, що платник податків не надав копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Представник позивача пояснив, що оплата за дві партії картоплі (на поставку котрих було виписано податкові накладні №6 від 26.07.2020, №7 від 28.07.2020) здійснено покупцем 03.08.2020, тобто вже після подання ним пояснень комісії ДПС регіонального рівня. Тому платник податку, з огляду на підстави прийняття оскаржених рішень, надав ці платіжні документи до комісії ДПС України разом із скаргою. Натомість комісія ДПС України проігнорувала цю обставину і взагалі не дала оцінки банківським документам про оплату товару, а за результатами розгляду скарги платника податків винесла рішення, в якому навела як підставу відмови зареєструвати податкові накладні цілком інші (нові) підстави - нібито ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Представник позивач стверджує, що ФГ Галич Урожай для розблокування реєстрації податкових накладних №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020 надав пояснення та всі первинні документи, розрахункові, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних, вважає рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020.

Відповідач-1 позов не визнає. Представник ГУ ДПС у Львівській області подав відзив на позовну заяву (а.с. 74-76), просить суд відмовити в задоволенні позову ФГ Галич Урожай в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було надання платником податків документів, недостатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, зокрема, розрахункових та/або банківських виписок з особових рахунків, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації двох податкових накладних №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020. До відзиву представник відповідача долучив витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ФГ Галич Урожай для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відповідач-2 відзиву на позов суду не надіслав, участі представника у судовому засіданні не забезпечив, тому суд ухвалив розглянути справу без його участі на підставі наявних матеріалів.

Суд заслухав промови учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

фермерське господарство Галич-Урожай зареєстроване як юридична особа 15.11.2018, ідентифікаційний код 42629379. Основним видом діяльності підприємства є вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), серед інших видів господарської діяльності є, зокрема, вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, оптова торгівля фруктами й овочами (а.с. 67). В рамках основного виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації власної сільськогосподарської продукції.

ФГ Галич-Урожай (Продавець) та ТОВ Агроінвест-Логістік (Покупець) уклали договір поставки №22/07/20 від 22.07.2020, відповідно до якого Продавець зобов`язується поставити та передати належний йому товар, а саме с/г продукцію у власність Покупцеві, а Покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити його вартість на умовах цього договору. Як обумовлено п. 3.2 Договору Покупець здійснює оплату вартості товару згідно отриманої від Постачальника накладної протягом 5 календарних днів з моменту поставки (а.с. 41-42).

На виконання умов цього договору Продавець відвантажив Покупцю товар (картоплю ранню), що підтверджується накладними №13 від 22.07.2020 на суму 129150 грн. (в т.ч. ПДВ 21525 грн.), №15 від 26.07.2020 на суму 124182 грн. (в тому числі ПДВ 20697 грн.), №16 від 28.07.2020 на суму 125658 грн. (в т.ч. ПДВ 20943 грн.) (а.с. 43,44,127).

Транспортування товару від постачальника здійснювалось вантажним транспортом покупця (сідлові тягачі з напівпричепами - рефрижераторами), що підтверджується товарно-транспортними накладними №13 від 22.07.2020, №15 від 26.07.2020 та №16 від 28.07.2020 (а.с.45,46,126).

ТОВ Агроінвест-Логістік розрахувалося за першу партію товару 29.07.2020, що підтверджується платіжним доручення №1563 від 29.07.2020 на суму 129150 грн. (а.с. 128).

ФГ Галич- Урожай по факту відвантаження згаданих партій товару склало податкові накладні №4 від 22.07.2020, №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020 і подало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (а.с. 9, 12,15). Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена. В квитанціях зазначено, що накладна відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с. 10-11, 13-14).

02.08.2020 ФГ Галич- Урожай скерувало до комісії ДПС у Львівській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (№4 від 22.07.2020, №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020, а.с.15) з письмовим поясненням такого змісту: ФГ Галич Урожай займається вирощуванням зернових культур та овочів, з ТОВ Агроінвест-Логістік працює з 2020 року, що підтверджується договором та накладними. Транспортування картоплі здійснювалося транспортом Замовника, що підтверджується ТТН. Оплата за поставлений товар здійснена частково, що підтверджується випискою банку. Для здійснення господарської діяльності використовує землю, котру орендує в Новосілківської сільської ради, кількість використовуваних площ земель та урожайність відображена в статистичних звітах, що підтверджується договорами. Кількість земель та урожайність відображено в статистичних звітах форми №4сг та №37 сг.

До пояснення від 02.08.2020 ФГ Галич- Урожай додало копії документів (14 додатків) на підтвердження реальності операцій з поставки с/г продукції та факту здійснення підприємством цього виду діяльності: договір поставки №22/07/20 від 22.07.2020, видаткові накладні №13 від 22.07.2020, №15 від 26.07.2020, №16 від 28.07.2020, товарно-транспортні накладні №13 від 22.07.2020, №15 від 26.07.2020, №16 від 28.07.2020, платіжне доручення №1563 від 29.07.2020 на суму 129150 грн. про оплату першої партії картоплі, договори оренди землі від 15.03.2016 та від 04.01.2016, Звіт про посівні площі 4 сг від 09.06.2019, квитанція до Звіту про посівні площі 4 сг від 09.06.2019, Звіт про збирання врожаю с/г культур 37 сг від 02.08.2020, квитанція до Звіту про збирання врожаю с/г культур 37 сг від 02.06.2019 (а.с. 17-30).

Сторони повідомили суд, що контролюючий орган за наслідками розгляду наданих платником податків 02.08.2020 пояснень та документів зареєстрував податкову накладної №4 від 22.07.2020 на суму 129150 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо двох інших податкових накладних (а.с.15), то комісія ГУ ДПС у Львівській області 06.08.2020 прийняла рішення: - №1808057/42629379 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 26.07.2020 (а.с. 31-32); - №1808058/42629379 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 28.07.2020 (а.с. 33-34).

Ці рішення є аналогічними за змістом та обґрунтовані тим, що платник податків не надав копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

03.08.2020 ТОВ Агроінвест-Логістік розрахувалося з ФГ Галич - Урожай за другу та третю партії картоплі (124182 грн. + 125658 грн.), що підтверджується платіжним дорученням №1578 від 03.08.2020 на суму 249840 грн. (а.с. 47).

09.08.2020 ФГ Галич-Урожай подало скарги на рішення комісії контролюючого органу з письмовим поясненням такого змісту: ФГ Галич- Урожай просить розблокувати ПН, так як документи були надані в повному обсязі, оплата від контрагента надійшла 03.08.2020 - виписка додається та копіями письмових документів в кількості 10 одиниць (а.с. 35, 37).

14.08.2020 Комісія ДПС України прийняла рішення №42512/42629379/2 та №42419/42629379/2, відповідно до яких залишила скарги ФГ Галич Урожай без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скаргу платника податків Комісія зазначила таке: ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с. 39,40).

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пп. а , б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі - Порядок №1246).

Згідно із пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку №1246.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.

Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком №3 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до норм Порядку №1165:

12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарг).

Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:

ФГ Галич-Урожай зареєстроване як юридична особа в 2018 році, має зареєстровані в ЄДР такі види діяльності як вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, а також вирощування овочів, коренеплодів і бульбоплодів, оптова торгівля фруктами та овочами (за КВЕД 01.11, 01.13, 46,31). Для здійснення господарської діяльності з вирощування сільськогосподарської продукції підприємство орендує значні площі для саджання овочів. В межах основного виду діяльності ФГ Галич-Урожай продало ТОВ Агроінвест-Логістик товар (картоплю), що підтверджується долученими до справи первинними документами (договір поставки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення).

За подією, що сталася раніше (відвантаження картоплі відбулося раніше, аніж зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів, що відповідає умовам договору поставки) платник податку виписав та скерував на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №4 від 22.07.2020 №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020.

Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме (а.с.10,13):

- відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару в таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається;

- обсяг постачання товару, зазначений у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.

Суд зауважує, що відповідач не надав суду доказів того, що позивач скористався своїм правом та взагалі подавав до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5 до Порядку №1165) на підтвердження того, що зазначені в податкових накладних коди товару згідно УКТЗЕД/ДКПП відсутні в такій гіпотетично існуючій таблиці; позивач це заперечує. Суд також звертає увагу на те, що в квитанціях не вказано, навіть примірного переліку документів, які слід подати для реєстрації податкових накладних.

На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації зазначених податкових накладних ФГ Галич-Урожай 02.08.2020 скерувало контролюючому органу:

- повідомлення №1 від 02.08.2020, зі змісту котрого зрозуміло, що підприємство є виробником сільськогосподарської продукції, що підтверджується договорами оренди землі, звітом про посівні площі сільськогосподарських культур 4сг за 2020 рік, звітом про збори врожаю сільськогосподарських культур 37-сг станом на 01.08.20); підприємство з 2020 працює з ТОВ Агроінвест-Логістик на підставі договору поставки, яке вивозить продукцію власним транспортом та вже частково оплатило придбаний товар;

- копії первинних документів: договір поставки, видаткові накладні, ТТН, платіжне доручення за 29.07.2020;

- документи, що підтверджують реальне здійснення підприємством господарської діяльності з вирощування сільськогосподарської продукції (договори оренди землі, звіти про посівні площі сільськогосподарських культур 4сг та про збори врожаю сільськогосподарських культур 37-сг).

Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області первинні та звітні документи (договори оренди землі, звіти про посівні площі сільськогосподарських культур та про збори врожаю, договір поставки с/г продукції, видаткові накладні, ТТН) узгоджуються між собою за змістом, строками, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також підтверджують фактичне здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності (вирощування та оптова торгівля с/г продукцією). Аналіз цих документів також дає вичерпну відповідь на питання щодо співвідношення обсягу постачання товару, зазначеного у податковій накладній, з величиною залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання - адже позивач є виробником сільськогосподарської продукції, який виростив товар (картоплю), а не посередником, котрий придбав товар в третіх осіб з метою подальшої реалізації. Тому суд дійшов висновку, що перелічені документи є належними доказами для підтвердження викладених в повідомленні від 02.08.2020 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, а отже - достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020.

Суд пам`ятає, що контролюючий орган отримав ці документи та зареєстрував лише податкову накладну №4 від 22.07.2020 (щодо якої позивач надав банківські документи про оплату товару), а щодо податкових накладних №6 від 26.07.2020 та №7 від 28.07.2020 прийняв рішення про відмову у реєстрації з мотивів ненадання платником податків розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Суд відхиляє аргументи відповідача на обґрунтування оскаржених рішень щодо відсутності розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків про оплату покупцем товару як нерелевантні:

- по-перше, податкова накладна виписана по факту настання першої події , котрою в розумінні пункту 187.1 статті 187 ПК України було відвантаження товару, а не зарахування коштів на рахунок;

- по-друге, договір поставки №22/07/20 від 22.07.2020 не містить умов щодо здійснення передоплати за поставлений товар, а навпаки - передбачає оплату вартості товару після поставки товару;

- по-третє, на момент подання пояснень позивач вже отримав оплату за першу з трьох партій товару, поставлених одному в тому ж покупцю в межах одного тижня, а також повідомив про це відповідача в поясненнях від 02.08.200 та надав відповідні докази. За фактичних обставин цієї справи подання позивачем платіжних документів в принципі не було необхідним чи, тим більше, обов`язковим, тому аргументація відповідача не витримує критики. Більше того, пояснення позивача щодо часткової оплати товару та надані ним платіжні документи свідчать про його добросовісність та намагання додатково підтвердити реальність господарських операцій доказами, обов`язку подавати котрі не було.

- по-четверте, ТОВ Агроінвест-Логістік провело повний розрахунок за поставлений ФГ Галич-Урожай товар 03.08.2020, тобто вже після скерування повідомлення №1 від 02.08.2020, що підтверджується платіжним дорученням №1578 від 03.08.2020 на суму 249840 грн. (а.с. 47). Позивач скерував це платіжне доручення разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації цих податкових накладних ФГ Галич-Урожай до ДПС України. Суд пам`ятає, що єдиною підставою для прийняття комісією регіонального рівня оскаржених рішень було ненадання платником податків розрахункових та/або банківських документів . Водночас комісія ДПС України, отримавши такі розрахункові документи, залишила скарги ФГ Галич Урожай без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-2 аргументується ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних . Для суду залишається неочевидним, як сама комісія врахувала галузеву специфіку діяльності позивача як сільськогосподарського товаровиробника та з яких підстав слід очікувати надання підприємством інвойсів чи інвентаризаційних описів при реалізації урожаю ранньої картоплі з поля на транспорт покупця. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.

Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення від 06.08.2020 №1808057/42629379 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 26.07.2020 та №1808058/42629379 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 28.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних є такими, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому такі підлягають скасуванню як протиправні.

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку №1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №6 від 26.07.2020, №7 від 28.07.2020 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ФГ Галич-Урожай , суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, що прийняв протиправні рішення.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код 43143039) про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.08.2020 №1808057/42629379, №1808058/42629379.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені фермерським господарством Галич-Урожай (80544, Львівська область, Буський район, село Новосілки; ідентифікаційний код 42629379) податкові накладні №6 від 26.07.2020, №7 від 28.07.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код 43143039) на користь фермерського господарства Галич-Урожай (80544, Львівська область, Буський район, село Новосілки; ідентифікаційний код 42629379) судові витрати на сплату судового збору в сумі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, що постановив рішення, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 03.12.2020.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено07.12.2020
Номер документу93297569
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/7268/20

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 02.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 18.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 18.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 23.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 23.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні