РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2020 року справа № 580/2761/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Бондаренко А.В.,
представника позивача - Татарінова О.С. (згідно з ордером),
представника відповідачів - Батаргіної Ю.О. (в порядку самопредставництва),
розглянувши у порядку загального позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ :
22.07.2020 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво (20300, Черкаська обл., Уманський р-н, с.Пугачівка, вул. Радянська, буд.2; код ЄДРПОУ 03567635) (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 43142920) (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) (далі - відповідач 2) про:
визнання протиправним і скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, від 04.06.2020 №1612072/03567635 в частині відмови у реєстрації податкової накладної від 05.05.2020 №1 на суму 85000,00грн., виписаної позивачем контрагенту - ТОВ Компанія Прометей ;
зобов`язання відповідача 2 здійснити реєстрацію вказаної податкової накладної.
В обґрунтування зазначено про порушення відповідачем вимог законодавства, оскільки зміст первинних документів позивача достовірно підтверджує факт реального виконання господарських операцій контрагентом.
Ухвалою суду від 24.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного провадження.
12.08.2020 від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому просили суд у задоволенні позову відмовити повністю. Вказують, що позивачем невірно визначено відповідача, який приймав спірне рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної та невірно застосовано положення нормативно-правових актів, які втратили чинність. Додатково зазначили, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної стало ненадання позивачем копій документів, зокрема розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків на підтвердження оплати товару.
21.09.2020 суд постановив ухвалу про перехід зі спрощеного до загального позовного провадження, продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів.
У підготовчому провадженні суд долучив надані сторонами докази.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з огляду на таке.
Позивач згідно з даними ЄДРПОУ зареєстрований, як суб`єкт господарювання - юридична особа з 17.09.1997, код ЄДРПОУ 03567635, основний вид діяльності: Код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур . Перебуває на податковому обліку відповідача.
05.05.2020 позивач склав податкову накладну від 05.05.2020 №1 (далі - ПН) на загальну суму 85000,00грн щодо поставки Товариству з обмеженою відповідальністю КОМПАНІЯ ПРОМЕТЕЙ (далі - контрагент) кукурудзи в об`ємі 100 т, яку намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).
27.05.2020 вказану ПН прийнято до реєстру за №9117460559. Згідно з даними електронної квитанції від 27.05.2020 №1 реєстрація ПН зупинена відповідно до вимог п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні таблиці в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Постанови №1165, та запропоновано подати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію накладної.
28.05.2020 позивач направив повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної:
пояснення позивача від 28.05.2020;
лист сільської ради від 17.04.2019 №02-11/225;
договір оренди комбайна від 04.10.2019;
акт прийняття-передачі виконаних робіт від 10.10.2019 №10;
акт про витрати насіння і садильного матеріалу від 30.05.2019;
договір поставки сільськогосподарської продукції від 05.05.2020 №41520 та специфікація від 05.05.2020 №1;
товарно-транспортні накладні від 07.05.2020 ;
видаткову накладну від 22.07.2019 №2814;
лімітно-забірну карту на отримання матеріальних цінностей;
звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур на 01.12.2019;
акт про використання мінеральних добрив за червень 2019 року;
видаткову накладну від 07.05.2020 №1;
робочий лист тракториста;
акт №2 на сортування та сушіння продукції рослинництва;
акт про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за червень 2019 року №6.
Відповідно до рішення від 04.06.2020 №1612072/03567635, підписаного головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Зеленою М.А. , позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
11.06.2020 позивач подав скаргу на вказане вище рішення.
Рішенням від 18.06.2020 №27044/03567635/2, підписаним головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Осаволюк О.О. , скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації податкової накладної без змін.
Тому позивач звернувся в суд з позовом.
Надаючи оцінку встановленим обставинам, суд врахував, що відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.
Спірні відносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України) та Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Суд звернув увагу, що позивач в обґрунтування позовних вимог посилався на положення постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 Про затвердження порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , яка втратила чинність у зв`язку з прийняттям постанови Уряду України від 11.12.2019 №1165, що набрала законної сили 01.02.2020. Отже, на час подання для реєстрації ПН норми Порядку №117 спірні правовідносини не регулювали, а посилання позивача на неї не є обґрунтованими.
Відповідно до п.2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі, у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Договором від 05.05.2020 №41520 підтверджується угода між позивачем та вказаним вище контрагентом на поставку сільськогосподарської продукції (далі - Договір). Відповідно до п.1.1. та п.1.2 вказаного договору позивач зобов`язався продати сільськогосподарську продукцію, найменування та загальна кількість продукції визначається Специфікацією, що є додатком до Договору.
Відповідно до Специфікації від 05.05.2020 №1 сторони визначили, що за вказаним вище Договором буде постачатись кукурудза врожаю 2019 року в кількості 100 метричних тон, вартістю 5100,00грн. за тону, на загальну суму 510000,00грн та ПДВ в сумі 85000,00грн. на вказану суму коштів виставлений рахунок для оплати товару.
Позивач виписав контрагенту видаткову накладну від 05.05.2020 №1 на всю суму продажу товару (510000,00грн. із ПДВ).
Щодо отримання товару виписана видаткова накладна від 07.07.2020 №1.
Перерахування коштів в сумі 510000,00 грн (у т.ч. ПДВ - 85000грн) з рахунку покупця (контрагента позивача) на рахунок позивача здійснене 05.05.2020 (датою виписування ПН), що підтверджується випискою банку АТ КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК .
Вказану виписку, як і платіжного документа позивач у спірних правовідносинах не надавав відповідачу 1. З цього приводу суд врахував, що причина зупинення реєстрації ПН та причини відмови у її реєстрації є різними. Зокрема, як зазначено вище, у рішенні щодо зупинення зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні таблиці в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Постанови №1165. Саме з таких причин запропоновано позивачу подати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію накладної.
Надані позивачем відповідачу 1 документи усунули вказані причини. Додані документи щодо статистичного обліку зібраного врожаю кукурудзи у 2019році доводять, що його кількість є більшою, аніж вказана до продажу у ПН.
Пропозиції позивачу підтвердити оплату товару або усунути сумніви щодо дотримання ним правила першої події для виписування ПН відповідачі не надали. Натомість прийняте спірне рішення, причина якого (зокрема, відмова у реєстрації ПН за ненадання документа про оплату товару) не узгоджується з підставами зупинення ПН. Тому суд дійшов висновку, що спірне рішення не переслідувало легітимної мети.
Так, відповідно до п.201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги .
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з п.201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з п.5 вказаного Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), на який посилався відповідач при зупинені реєстрації , визначено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з п.7 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, у разі зупинення реєстрації ПН зі вказаних підстав подальші дії платника полягають у спростуванні виявлених ознак ризиковості операції.
Згідно з п.п.25, 26 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.
Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Отже, відповідні Комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН.
Згідно з п.п.3, 4 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів , необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахункукоригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі,може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Виконання вказаної норми платником не полягає у формальному підході, а є орієнтиром для спростування платником виявлених автоматизованою системою моніторингу ознак ризиковості.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Не зважаючи на те, що в спірних правовідносинах позивач не надав контролюючому органу розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, факт оплати та дотримання позивачем правила першої події для виписування ПН, як продавцем товару, доведений під час судового вирішення спору. Врахування відповідачем 1 факту ненадання платником платіжного документа у заявлених спірних правовідносинах безвідносно до причин зупинення реєстрації ПН, без з`ясування факту оплати на засіданні, під час якого він розглядав питання реєстрації ПН позивача, свідчить про формальний підхід до прийняття спірного рішення та не обґрунтованого неврахування наступного.
Операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, відповідно до підп. а п. 185.1 ст.185 ПК України є об`єктом оподаткування ПДВ.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1. ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.194.1.ст.194 ПК України операції, зазначені у статті 185 цього Кодексу, крім операцій, що не є об`єктом оподаткування, звільнених від оподаткування, та операцій, до яких застосовується нульова ставка та 7 відсотків, оподатковуються за ставкою, зазначеною в підпункті "а" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, яка є основною.
Абзацом першим п.201.1 ст.201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна згідно з п.201.7 ст.201 ПК України складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Абзацом першим п.201.10 ст.201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Отже, дії позивача, як продавця, щодо реєстрації в ЄРПН згаданої вище ПН, виписаної за правилом першої події, є виконанням встановленого законом обов`язку, позбавленням якого відповідачі не наділені. Спірним рішенням відповідач 1 завадив позивачу виконати передбачений п.201.1 ст.201 ПК України обов`язок, як продавця товару. Підстава його прийняття доводить невідповідність розгляду матеріалів позивача причині зупинення реєстрації ПН, а отже, порушення зазначеної вище процедури роботи Комісії.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Проаналізувавши викладене, суд дійшов висновку, що у заявлених спірних правовідносинах відповідач 1 діяв з порушенням вказаних вище принципів та прийняв рішення, що не відповідає вказаним вище вимогам закону. Тому позовна вимога визнати спірне рішення протиправним і скасувати є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Відповідно до підп.14.1.242 п.14.1 ст.14 ПК України технічний адміністратор електронного кабінету (далі - технічний адміністратор) - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.
Отже, саме відповідач 2 уповноважений забезпечити прийняття ПН до ЄРПН. Тому суду дійшов висновку про обґрунтованість позовної вимоги зобов`язати відповідача 2 зареєструвати ПН датою фактичного подання її на реєстрацію в ЄРПН.
Зважаючи на результат вирішеного спору згідно з ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовною заявою, підтверджені квитанцією від 20.07.2020 №0.0.1774996154.1 на суму 4093,53грн., підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1, з вини якого виник спір та допущено порушення прав позивача.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ :
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення від 04.06.2020 №1612072/03567635 Комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, щодо відмови в реєстрації податкової накладної від 05.05.2020 №1 (на суму ПДВ - 85000,00грн), виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво для Товариства з обмеженою відповідальністю КОМПАНІЯ ПРОМЕТЕЙ (54030, Миколаївська обл., місто Миколаїв, вул.Пушкінська, будинок 8; код ЄДРПОУ 41255380).
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання податкову накладну від 05.05.2020 №1 (на суму ПДВ - 85000,00грн), виписану Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво (20300, Черкаська обл., Уманський р-н, с.Пугачівка, вул. Радянська, буд.2; код ЄДРПОУ 03567635) контрагенту - ТОВ КОМПАНІЯ ПРОМЕТЕЙ (54030, Миколаївська обл., місто Миколаїв, вул.Пушкінська, будинок 8; код ЄДРПОУ 41255380).
2. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельна фірма Сяйво (20300, Черкаська обл., Уманський р-н, с.Пугачівка, вул. Радянська, буд.2; код ЄДРПОУ 03567635) судові витрати зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в розмірі 4093,53грн (чотири тисячі дев`яносто три гривні п`ятдесят копійок) у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Хрещатик, буд.235; код ЄДРПОУ 43142920).
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя А.М. Бабич
Рішення виготовлене у повному обсязі 01.12.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2020 |
Оприлюднено | 07.12.2020 |
Номер документу | 93298889 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні