Постанова
від 25.11.2020 по справі 340/866/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 340/866/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,

за участю секретаря судового засідання Чорнова Є.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2019 року (суддя Черниш О.А., м. Кропивницький) у справі № 340/866/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Нафтопостач-Агро

до Головного управління ДФС у Кіровоградській області (правонаступником якого є Головне управління ДПС у Кіровоградській області) , Кропивницького управління Головного управління ДФС у Кіровоградській області

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

встановив:

У квітні 2019 року ТОВ Нафтопостач-Агро звернулось до суду із адміністративним позовом, у якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просило:

- скасувати рішення ГУ ДФС у Кіровоградській області про поновлення податкового боргу №8574/10/11-28-52-05-13 від 17.08.2018, списаного рішенням про списання податкового боргу №346/350-17 від 28.02.2018 на суму 7 965 318, 68 грн. та рішенням про списання податкового боргу №465/477-17 від 21.05.2018 на суму 13735,88 грн.;

- зобов`язати ГУ ДФС у Кіровоградській області вчинити дії, передбачені статтею 101 Податкового кодексу України, шляхом відкликання розрахункових документів, якими передбачено стягнення пені, штрафних санкцій та безнадійного податкового боргу в розмірі 7 979 054,56 грн., що виник з податкового повідомлення-рішення №0002732302/3 від 10.03.2010 та податкового повідомлення-рішення №0002742302/3 від 10.03.2010, списаного рішенням про списання податкового боргу №346/350-17 від 28.02.2018 в розмірі 7 965 318,68 гри. та рішенням про списання податкового боргу №465/477-17 від 21.05.2018 в розмірі 13 735,88 грн.;

- зобов`язати ГУ ДФС у Кіровоградській області у зв`язку зі списанням безнадійного податкового боргу, що виник з податкового повідомлення-рішення №0002732302/3 від 10.03.2010 та податкового повідомлення-рішення №0002742302/3 від 10.03.2010, внести до ІС рішення про списання податкового боргу №346/350-17 від 28.02.2018 в розмірі 7965318,68 грн. та рішення про списання податкового боргу №465/477-17 від 21.05.2018 в розмірі 13735,88 грн.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.12.2019 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправними дії ГУ ДФС у Кіровоградській області та Кропивницького управління ГУ ДФС у Кіровоградській області щодо поновлення ТОВ Нафтопостач-Агро з 14.08.2018 податкового боргу в розмірі 7 965 318, 68 грн., раніше списаного рішенням першого заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області №346/350-17 від 28.02.2018 про списання безнадійного податкового боргу та зобов`язано ГУ ДФС у Кіровоградській області та Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області відобразити в інформаційній системі органів ДФС та в інтегрованих картках платника - ТОВ Нафтопостач-Агро - списання податкового боргу в розмірі 7 965 318,68 грн. за рішенням першого заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області №346/350-17 від 28.02.2018 про списання безнадійного податкового боргу.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Вказане рішення суду мотивоване відсутністю визначених законодавством України підстав для поновлення списаних (прощених) сум заборгованості платника податків.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ГУ ДФС у Кіровоградській області оскаржило його в апеляційному порядку.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник послався на неповноту дослідження судом першої інстанції всіх обставин справи, що призвело до прийняття необґрунтованого рішення. Зокрема, скаржник вказав, що рішення про списання безнадійного податкового боргу ТОВ Нафтопостач-Агро було прийнято на час перебування платника на обліку в ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у

м. Києві. Після передачі облікової справи підприємства до Кропивницького управління ГУ ДФС у Кіровоградській області податковим органом було встановлено наявність у ТОВ Нафтопостач-Агро майна, а саме - бензину та дизельного пального, яке перебувало на території м. Борисполя та м. Севастополя, на яке може бути звернуте стягнення, що стало підставою для поновлення списаної суми податкового боргу у сумі 7 965 318,68 грн. з метою подальшого вжиття заходів з погашення податкового боргу. Враховуючи зазначене, ГУ ДФС у Кіровоградській області просить рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог скасувати та винести нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Позивач з вимогами апеляційної скарги не погодився надав відзив на неї, у якому просив у задоволенні апеляційної скарги відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін. Спростовуючи позицію скаржника позивач вказав, що про існування пального у складі активів ТОВ Нафтопостач-Агро податковому органу мало бути відомо ще у 2014 року, оскільки згідно акту опису майна від 11.04.2014 № 4 та № 3 вказані активи перебували у податковій заставі, що було відображено в інтегрованій картці платника. Також, зазначив, що нормами Податкового кодексу України не передбачено поновлення податкового боргу з підстав виникнення нововиявлених обставин, зокрема майна платника, на яке може бути звернуте стягнення. Крім того, рішення від 28.02.2018 заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області № 346/350-17 про списання безнадійної заборгованості ТОВ Нафтопостач-Агро у встановленому законом порядку не скасовано, що свідчить про відсутність підстав для поновлення сум списаного податкового боргу позивача. Разом із цим, скаржником не наведено жодної норми чинного законодавства України, якою б було визначено право податкового органу поновити суму списаного податкового боргу на підставі доповідної записки. Наполягає на тому, що до спірних правовідносин мають бути застосовані норми Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 07.04.2016, зареєстрованого і Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за № 751/2881, який було враховано судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення.

У судовому засіданні 25.11.2020 представники сторін вимоги апеляційної скарги та відзиву на неї підтримали.

Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області в судове засідання 25.11.2020 свого представника не направило, про дату, час та місце судового розгляду повідомлено належним чином. За таких обставин, враховуючи норми ч. 2 ст. 313 КАС України, справу розглянуто за відсутності його представника.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та сторонами по справі не спростовано, що ТОВ Нафтопостач-Агро (до 11.12.2017 мало назву ТОВ Фірма Октан ) з 29.01.1997 року зареєстроване як юридична особа та 06.02.1997 взяте на облік платників податків в ДПІ у Солом`янському районі

м. Києва (а.с. 53 60, т.1).

За наслідками планової виїзної перевірки позивача, проведеної у липні 2009 року ДПІ у Солом`янському районі міста Києва, встановлено заниження ним податку на додану вартість та податку на прибуток, про що складено акт перевірки №8309/23-02/24718890 від 03.07.2009 року.

На підставі цього акту перевірки та за наслідками процедури адміністративного оскарження ДПІ у Солом`янському районі міста Києва винесено податкове повідомлення-рішення №0002732302/3 від 10.03.2010, яким ТОВ Фірма Октан визначено податкове зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 3 024 546 грн. (2 016 364 грн. основний платіж, 1 008 182 грн. штрафна санкція) та податкове повідомлення-рішення №0002742302/3 від 10.03.2010, яким позивачу визначено податкове зобов`язання з податку на прибуток у сумі 5 040 908 грн. (2 520 454 грн. основний платіж, 2 520 454 грн. штрафна санкція).

Вказані податкові повідомлення-рішення оскаржувалися позивачем в судовому порядку.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2010 в адміністративній справі №2а-4419/10/2670 у задоволенні позову ТОВ Фірма Октан про скасування цих податкових повідомлень-рішень відмовлено. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07.04.2011 рішення суду першої інстанції скасовано, позов задоволено. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26.03.2014 скасовано постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.04.2011 та залишено в силі постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2010 (а.с. 12 17, т.1).

Тож за правилами абзацу 4 пункту 56.18 статті 56 ПК України грошові зобов`язання набули статусу узгоджених 26.03.2014.

В інтегрованих картках платника ТОВ Фірма Октан 05.04.2014 відображені облікові показники щодо донарахування (поновлення) узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість у розмірі 3 024 546 грн. та податку на прибуток у розмірі 5 040 908 грн. та часткове зарахування на їх погашення сум наявної переплати (а.с. 58 59, т. 2).

У зв`язку з несплатою позивачем цих сум заступником начальника ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві прийнято рішення №369/26-58-25-01-23 від 07.04.2014 про опис майна у податкову заставу та позивачу направлено податкову вимогу №1741-25 від 07.04.2014 про сплату податкового боргу, який на той момент склав 8 065 173, 66 грн., з них 3 024 530, 64 грн. податок на додану вартість, 5 040 643,02 грн. податок на прибуток (а.с. 229, 230, т.1).

За рахунок часткової сплати позивачем коштів та поточних платежів, спрямованих податковим органом на погашення порядкового боргу згідно з черговості його виникнення, станом на 06.06.2014 податковий борг позивача з податку на додану вартість склав 3036207,29 грн. (2 882 355, 84 грн. - грошове зобов`язання за податковим повідомленням-рішенням №0002732302, 71375 грн. - грошове зобов`язання за податковою декларацією з ПДВ за березень 2014, 81001 грн. - грошове зобов`язання за податковою декларацією з ПДВ за квітень 2014, 1475, 45 грн. - пеня), а з податку на прибуток податковий борг позивача склав 4 997 397,70 грн. (4 997 240, 02 грн. - грошове зобов`язання за податковим повідомленням-рішенням №0002742302, 157, 68 грн. - пеня) (а.с. 62 зв., 65).

У червні 2014 року ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві звернулася до суду з поданням про стягнення цих коштів з рахунків ТОВ Фірма Октан у банку.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.06.2014 у справі №816/8104/14, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.09.2014, вимоги ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві задоволено, стягнуто з рахунків ТОВ Фірма Октан в обслуговуючих банках податковий борг з податку на додану вартість на суму 3 036 207, 29 грн. та з податку на прибуток в сумі 4 997 397,70 грн., в загальній сумі 8 033 604, 99 грн. (а.с. 67 69, т.2).

Податковим керуючим ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві складено акт опису майна №4 від 11.04.2014 на суму 1 373 896, 65 грн. (меблі, оргтехніка, паливо, яке зберігається у м. Бориспіль на складі ПММ №2) та акт опису майна №16 від 06.08.2014 на суму 10 243 343,54 грн. (паливо, яке зберігається на складі ПММ у м. Севастополі) (а.с. 42 -47, 176-177, т.2).

Через недостатність коштів у платника ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у місті Києві у серпні 2014 року звернулась до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває в податковій заставі. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.10.2014 у справі №826/12354/14, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20.01.2015, адміністративний позов задоволено частково. Надано ДПІ у Солом`янському районі ГУ Міндоходів у місті Києві дозвіл на погашення податкового боргу ТОВ Фірма Октан з податку на прибуток у розмірі 4 975 095,65 грн. та з податку на додану вартість в сумі 3 057 344,71 грн., всього 8 032 440,36 грн., за рахунок його майна, що перебуває у податковій заставі, в межах зазначеної суми податкового боргу (а.с. 190 192, 217 219, т.2).

Позивач, вважаючи що податковим органом протиправно включено до актів опису майна №4 від 11.04.2014 та №16 від 06.08.2014 майно, залишкова вартість якого більша аніж сума податкового боргу, у жовтні 2014 року звернувся до суду з відповідним позовом. Справа розглядалася судами неодноразово. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2017 у справі №826/16522/14 позов ТОВ Фірма Октан задоволено частково. Скасовано акт опису майна №4 від 11.04.2014, складений ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві. Визнано неправомірними дії ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві при включенні до акту опису майна №16 від 06.08.2014 ТОВ Фірма Октан , залишкова вартість якого перевищує суму податкового боргу. Зобов`язано ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві розглянути питання щодо виключення з акту опису майна №16 від 06.08.2014 майнових активів, з урахуванням їх залишкової вартості, які було включено до зазначеного акту опису понад розмір наявного у платника ТОВ Фірма Октан податкового боргу (а.с. 224 - 228, т.3).

У зв`язку з цим податковий керуючий ГУ ДФС у м. Києві склав акт опису майна №3 від 29.08.2017 на суму 8 003 925,20 грн., до якого включено паливо, яке зберігається на складі ПММ №2 у м. Борисполі та на складі ПММ у м. Севастополі (а.с. 33 34, т.4).

З 11.12.2017 ТОВ Фірма Октан змінило найменування на ТОВ Нафтопостач-Агро та змінило місцезнаходження з міста Києва на місто Кропивницький. З 01.01.2018 позивач взятий на податковий облік у Кропивницькому управлінні ГУ ДФС у Кіровоградській області (а.с. 34, т.5).

Першим заступником начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області прийнято рішення №346/350-17 від 28.02.2018 про списання безнадійного податкового боргу, яким на підставі пп.101.2.3 п.101.2 ст.101 ПК України списано безнадійний податковий борг ТОВ Нафтопостач-Агро з податку на додану вартість у сумі 4 939 593, 02 грн. (2 484 686, 39 грн. податки, 2 454 148, 63 грн. штрафні санкції, 758 грн. пеня) та з податку на прибуток у сумі 3 025 725, 66 грн. (2 191 246, 89 грн. податки, 830 321, 41 грн. штрафні санкції, 4 157, 36 грн. пеня), усього 7 965 318, 68 грн. (а.с. 22, т.1).

Також першим заступником начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області прийнято рішення №465/477-17 від 21.05.2018 про списання безнадійного податкового боргу, яким на підставі ст.101 ПК України списано безнадійний податковий борг ТОВ Нафтопостач-Агро з податку на прибуток у сумі 13 735, 88 грн. (пеня) (а.с. 23, т.1).

Про прийняті рішення у липні 2018 року повідомлено позивача (а.с. 21, т.1).

Проте згодом Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області листом

№8574/10/11-28-52-05-13 від 17.08.2018 повідомило позивача, що 14.08.2018 у зв`язку з нововиявленими обставинами, а саме наявністю майна у ТОВ Нафтопостач-Агро , яке перебуває у податковій заставі за актом опису майна №3 від 29.08.2017 на суму 8003925,20 грн., поновлено суму податкового боргу в розмірі 7 965 318, 68 грн., що була списана 28.02.2018 (а.с. 24, т.1).

Правомірність поновлення скаржником суми податкового боргу позивача є предметом спору у межах цієї адміністративної справи.

При вирішенні справи колегія суддів враховує норми ч. 1 ст. 308 КАС України щодо перегляду судом апеляційної інстанції справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Зокрема, у межах цієї справи колегія суддів переглядає рішення суду першої інстанції у межах позовних вимог, які були задоволені, а саме щодо визначення правомірності поновлення податковим органом суми списаної згідно рішення від 28.02.2018 заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області № 346/350-17 безнадійної заборгованості ТОВ Нафтопостач-Агро на підставі доповідної записки службової особи Кропивницького управління ГУ ДФС у Кіровоградській області.

Вирішуючи спір, колегія суддів виходить з наступного.

Підпунктом 20.1.29 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючим органам надано право приймати рішення про розстрочення та відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу, а також про списання безнадійного податкового боргу у порядку, передбаченому законодавством.

У підпункті 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 101.1 ст. 101 ПК України передбачено, що списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Відповідно до пп.101.2.3 п.101.2 ст.101 ПК України, під терміном безнадійний розуміється зокрема податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом.

Строк давності та його застосування врегульовано ст. 102 ПК України, згідно п. 102.1 якої контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Пунктом 102.4 ст. 102 ПК України передбачено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Згідно п. 101.5 ст. 101 ПК України, контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства доходів і зборів України №577 від 10.10.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.10.2013 за №1844/24376, затверджено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків (надалі Порядок №577).

Згідно з п.п. 3 п. 2.1 розділу ІІ Порядку №577, під терміном безнадійний податковий борг слід розуміти податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 глави 9 розділу II Податкового кодексу України.

У цьому випадку днем виникнення безнадійного податкового боргу вважається дата прийняття рішення керівника органу доходів і зборів (пункт 3.2 розділу ІІІ Порядку №577).

Пунктом 3.1 розділу ІІ Порядку №577 передбачено, що визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами доходів і зборів, здійснюється на підставі даних інформаційних систем органів доходів і зборів (далі - ІС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.

Відповідно до п. 4.3 розділу ІV Порядку №577, у випадках, передбачених зокрема підпунктом 3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган доходів і зборів здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пункту 4.2 цього розділу, яким передбачено, що за результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Рішення про списання безнадійного податкового боргу складається у двох примірниках: перший - для платника податків, другий - для органу доходів і зборів.

Згідно з пунктами 4.4, 4.5 розділу ІV Порядку №577, структурний підрозділ органу доходів і зборів, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал.

Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до ІС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 №422, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за №751/28881, затверджено Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (надалі Порядок №422).

Цей Порядок визначає організацію діяльності з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У пункті 1 глави 1 Розділу I Порядку №422 наведені такі визначення:

- інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами;

- інформаційна система органів ДФС - інтегрована структура, що складається з одного чи більшої кількості процесів, компонентів апаратного та програмного забезпечення, засобів та персоналу, що забезпечує можливість задоволення встановленої потреби або цільової функції;

- облікова операція - дія в ІКП, яка призводить до змін облікових показників;

- облікові показники - показники, що інтегруються в процесі ведення оперативного обліку;

- первинні документи - документи, що складені платниками податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску та/або органами ДФС, іншими органами влади згідно з чинним законодавством (податкові декларації, митні декларації, аркуші коригування, уточнюючі розрахунки, податкові повідомлення-рішення, рішення контролюючого органу, вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску, судові рішення, рішення про розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу), інформація органів Державної казначейської служби України про надходження податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів та єдиного внеску тощо);

- первинні показники - показники, що містяться у первинних документах та є визначальними для характеристики процесів адміністрування податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів та єдиного внеску;

Відповідно до пунктів 3, 4, 5 глави 1 Розділу I Порядку №422, оперативний облік податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску здійснюється органами ДФС в інформаційній системі органів ДФС.

Відповідальними за достовірність відображення в інформаційній системі органів ДФС первинних показників є працівники структурних підрозділів органів ДФС за напрямами роботи.

Контроль достовірності первинних показників за податками і зборами, митними та іншими платежами до бюджетів та єдиним внеском здійснюється керівниками структурних підрозділів органів ДФС за напрямами роботи.

Дії працівників органів ДФС при відображенні в інформаційній системі органів ДФС первинних показників фіксуються із зазначенням ідентифікатора користувача, дати та часу дії.

У разі необхідності коригування облікових показників ІКП у ручному режимі таке коригування здійснюється виключно за рішенням керівника (заступника керівника) органу ДФС, підготовленим відповідним структурним підрозділом за напрямом роботи.

Згідно з пунктом 1 глави 1 Розділу ІІ Порядку №422, з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Облік нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску відображається в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення.

Інформаційна система органів ДФС після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.

Органу ДФС, в якому перебуває платник за основним місцем обліку, надається доступ до ІКП, відкритих за основним місцем обліку, для внесення відповідної інформації, а за неосновним місцем обліку - в режимі перегляду.

Органу ДФС, в якому перебуває платник за неосновним місцем обліку, надається доступ до ІКП, відкритих за неосновним місцем обліку, для внесення відповідної інформації.

З метою перегляду інформації про платника, включаючи всі його філії та підрозділи, незалежно від того, в якому органі ДФС вони перебувають на обліку, органу ДФС, в якому платник перебуває на обліку за основним місцем, надається право доступу до ІКП таких філій та підрозділів та забезпечується можливість перегляду узагальненої інформації щодо стану розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами в цілому з урахуванням відповідних показників за такими підрозділами.

Пунктом 4 глави 1 Розділу ІІ Порядку №422 передбачено, що при переведенні на обслуговування платника з одного органу ДФС до іншого (взяття на облік / зняття з обліку) у зв`язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) платника податків, пов`язаною зі зміною адміністративно-територіальної одиниці, підрозділ, який здійснює облік платежів та інших надходжень, заповнює пункт повідомлення щодо стану розрахунків платника з бюджетом та державними цільовими фондами

У день взяття на облік платника податків в органі ДФС за новим місцезнаходженням (місцем проживання) або після закінчення поточного бюджетного періоду (для юридичних осіб, які після зміни місцезнаходження повинні сплачувати визначені законодавством податки і збори за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного року) відбувається автоматична передача ІКП з попереднього місця обліку платника шляхом зміни реквізитів ІКП в частині кодів областей (Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь), району відповідно до нового місця обліку платника з фіксацією події в реєстрі передачі ІКП між органами ДФС. За новим місцем обліку платника отримані ІКП відображаються в реєстрі отриманих ІКП.

Відображення в ІКП списання податкового боргу регламентовано Розділом VI Порядку №422.

Згідно з пунктом 2 глави 1 Розділу VI Порядку №422, первинними документами, на підставі яких в ІКП здійснюється погашення (зменшення) суми податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиного внеску, зокрема є рішення про списання безнадійного податкового боргу, прийняте за наявності підстав, визначених статтею 101 глави 9 розділу II Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 3 глави 1 Розділу VI Порядку №422, відображення в підсистемі, що забезпечує облік платежів, сум списання податкового боргу здійснюється відповідно до статті 101 глави 9 розділу II Податкового кодексу України та відповідного порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків.

Первинними документами, що є підставою для списання податкового боргу, заборгованості зі сплати єдиного внеску, є зокрема рішення про списання безнадійного податкового боргу, прийняте відповідно до підстав, визначених статтею 101 глави 9 розділу II Податкового кодексу України.

Первинним документом, що є підставою для поновлення списаних сум податкового боргу (у тому числі розстрочених (відстрочених)), заборгованості зі сплати єдиного внеску, є рішення керівника органу ДФС, прийняте відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

У разі списання податкового боргу (заборгованості зі сплати єдиного внеску) в інформаційну систему органів ДФС заносяться такі дані: документ, що є підставою для списання; номер та дата рішення про списання; код платника; код платежу та вид бюджету; сума, яку необхідно списати: у разі списання податкового боргу - сума безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню, у тому числі основний платіж, пеня, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), діючі розстрочення (відстрочення), проценти за користування розстроченням (відстроченням).

Усі рішення про списання після збереження відображаються в журналі списання.

У разі надходження до органу ДФС рішення суду, що набрало законної сили, яке є підставою для поновлення списаних сум податкового боргу (у тому числі розстроченого (відстроченого)), заборгованості зі сплати єдиного внеску, керівником органу ДФС приймається рішення про поновлення списаних (прощених) сум заборгованості, яке відображається в інформаційній системі органів ДФС до дня формування зведених показників за звітний місяць, в якому органом ДФС отримано рішення суду.

Для відображення в інформаційних системах органів ДФС поновлення списаних сум заборгованості в журнал списання заносяться такі дані: документ, що є підставою для поновлення списаних сум; номер та дата рішення керівника органу ДФС про поновлення списаних (прощених) сум заборгованості; код платника; код платежу та вид бюджету; сума поновлення.

Згідно з пунктом 3 глави 2 Розділу VI Порядку №422, списання безнадійного податкового боргу здійснюється щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) період.

Первинні показники рішення про списання безнадійного податкового боргу та/або рішення про списання боргу (недоїмки) з єдиного внеску заносяться працівником підрозділу, до компетенції якого належить списання заборгованостей, до інформаційної системи органів ДФС не пізніше наступного робочого дня після підписання відповідного рішення. При цьому працівником здійснюється візуальне зіставлення занесених даних з даними рішень у паперовому вигляді та обов`язково перевіряється правильність проведеного списання в ІКП, а у разі виявлення розбіжностей вносяться відповідні виправлення.

Контроль за повнотою, своєчасністю та достовірністю відображення у журналі списання первинних показників, що містяться у рішеннях про списання, здійснюється керівником підрозділу, до компетенції якого належить списання заборгованостей, шляхом візуального звіряння занесених до цього журналу даних з показниками рішення, перевірки повноти та правильності відображення занесених даних в ІКП та у разі виявлення розбіжностей між занесеними до журналу даними та їх відображенням в ІКП - забезпечення внесення відповідних виправлень.

Відповідно до п. 1 глави 3 Розділу VI Порядку №422, первинні показники рішень про списання, зазначені у пункті 3 глави 1 цього розділу, відображаються в ІКП обліковими показниками (операціями) списання суми податкового боргу (заборгованості зі сплати єдиного внеску) датою рішення про списання.

Первинні показники рішень про поновлення списаних сум, зазначені у пункті 3 глави 1 цього розділу, відображаються в ІКП обліковими показниками (операціями) поновлення списаних сум (збільшення значення суми податкового боргу (заборгованості зі сплати єдиного внеску)) датою рішення керівника органу ДФС про поновлення списаних сум.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що станом на 01.01.2018 на момент взяття позивача на облік у Кропивницькому управлінні ГУ ДФС у Кіровоградській області, його податковий борг з податку на додану вартість складав 3 040 798, 51 грн., з податку на прибуток 4 961 486, 15 грн. (а.с. 155- 158, 159 - 169, т.4).

З цих сум податковий борг з податку на додану вартість у розмірі 3 025 725, 66 грн. та з податку на прибуток у розмірі 4 939 593, 02 грн. визнаний безнадійним на підставі пп.101.2.3 п.101.2 ст.101 ПК України, як такий, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 ПК України, про що заступником начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області прийнято рішення №346/350-17 від 28.02.2018 про списання безнадійного податкового боргу.

Вказане рішення 28.02.2018 відображено в інформаційній системі органів ДФС, як це передбачено пунктом 4.5 розділу ІV Порядку №577, пунктом 3 глави 1 Розділу VI Порядку №422.

Внаслідок цього, 28.02.2018 в інтегрованій картці платника ТОВ Нафтопостач-Агро з податку на додану вартість проведено списання (зменшення) податкового боргу на суму 3 025 725, 66 грн. (2 191 246, 89 грн. основний платіж, 830 321, 41 грн. штрафні санкції, 4 157, 36 грн. пеня) (а.с. 161 - 165, т.4).

Також в інтегрованій картці платника з податку на прибуток проведено списання (зменшення) податкового боргу на суму 4 939 593, 02 грн. (2 484 686, 39 грн. основний платіж, 2 454 148, 63 грн. штрафні санкції, 758 грн. пеня) (а.с. 156 157, т.4).

Проте, вже 14.08.2018 ці суми були поновлені в інтегрованих картках платника ТОВ Нафтопостач-Агро (а.с. 167 168, 157 158, т.4), про що позивача повідомлено листом Кропивницького управління ГУ ДФС у Кіровоградській області №8574/10/11-28-52-05-13 від 17.08.2018.

Вказаний лист підписаний в.о. начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області Тертичним С.В., який також очолював Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області.

Судом першої інстанції встановлено та скаржником не заперечується, що приводом для поновлення списаних сум податкового боргу стала доповідна записка начальника відділу погашення податкового боргу Кропивницького управління ГУ ДФС у Кіровоградській області Ковальчук А.Г. №228/11-28-52-05-14 від 14.08.2018, адресована в.о. начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області, у якій вона посилалася на нововиявлені обставини наявність майна у ТОВ Нафтопостач-Агро та просила скасувати рішення про списання податкового боргу №346/350-17 від 28.02.2018 року на суму 7 965 318, 68 грн. з метою подальшого вжиття заходів з погашення податкового боргу (а.с. 239, т. 4, а.с. 111, т.5).

На підставі цієї доповідної записки заступником начальника відділу погашення боргу ГУ ДФС у Кіровоградській області у ручному режимі 14.08.2018 року в інтегрованих картках платника ТОВ Нафтопостач-Агро з податку на додану вартість та з податку на прибуток було відображено облікові операції щодо поновлення списаних сум податкового боргу (збільшення значення суми податкового боргу) на 3 025 725, 66 грн. та 4 939 593, 02 грн. відповідно.

Зі змісту пункту 2.2.37 Положення про відділ погашення боргу ГУ ДФС у Кіровоградській області, затвердженого наказом ГУ ДФС у Кіровоградській області №1505 від 14.11.2017 року, відділ серед іншого здійснює функцію відстрочення, розстрочення та реструктуризації грошових зобов`язань та/або податкового боргу, а також недоїмки зі сплати єдиного внеску, списання безнадійного податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску. На нього зокрема покладається прийняття рішень щодо списання податкового боргу; забезпечення відображення в інформаційній системі Податковий блок облікових операцій щодо списання безнадійного податкового боргу (а.с. 114 123, т.5).

Згідно з пунктом 2.2.81 Положення про Кропивницьке управління Головного управління ДФС у Кіровоградській області, затвердженого наказом ГУ ДФС у Кіровоградській області №1503 від 10.10.2018 року, такі ж функції покладено на Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області, яке є відокремленим структурним підрозділом ГУ ДФС у Кіровоградській області та забезпечує реалізацію повноважень ДФС на території міста Кропивницького (а.с. 240 266, т.4, а.с. 36 66, т.5).

Разом із цим, за правилами пункту 3 глави 1 Розділу VI Порядку №422 підставою для поновлення списаних сум податкового боргу є відповідне рішення суду, що набрало законної сили. На підставі цього рішення суду керівником органу ДФС приймається рішення про поновлення списаних (прощених) сум заборгованості. Таке рішення є первинним документом, що відображається в інформаційній системі органів ДФС. При цьому в журнал списання заносяться зокрема такі дані: документ, що є підставою для поновлення списаних сум; номер та дата рішення керівника органу ДФС про поновлення списаних (прощених) сум заборгованості; сума поновлення.

Доказів того, що керівником органу ДФС прийнято рішення про поновлення списаних (прощених) сум заборгованості, як це передбачено пунктом 3 глави 1 Розділу VI Порядку №422, податковими органами суду не надано. Також ними не надано доказів надходження до органу ДФС рішення суду, яке могло бути підставою для поновлення списаних сум податкового боргу, та доказів занесення до журналу списання даних про відповідні документи.

Згідно п. 55.1 ст. 55 ПК України, будь-яке рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства.

Доказів скасування контролюючим органом вищого рівня рішення першого заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області №346/350-17 від 28.02.2018 про списання безнадійного податкового податковими органами до суду не надано.

Колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції, що ні Податковий кодекс України, ні Порядок №577, ні Порядок №422 не передбачають підставою для поновлення списаних сум податкового боргу, визнаного безнадійним, виникнення будь-яких нововиявлених обставин.

Тож підстави, які стали приводом для поновлення позивачу списаних сум податкового боргу, та спосіб, у який вчинені такі дії, є незаконними.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З`ясувавши фактичні обставини справи, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що у спірних правовідносинах ГУ ДФС у Кіровоградській області та його відокремлений структурний підрозділ - Кропивницьке управління ГУ ДФС у Кіровоградській області, на обліку у якому перебуває позивач, поновлюючи 14.08.2018 в інформаційній системі органів ДФС та в інтегрованих картках позивача суми податкового боргу з податку на додану вартість та з податку на прибуток, списані за рішенням першого заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області №346/350-17 від 28.02.2018, діяли у спосіб реалізації владних управлінських функцій, що не передбачений законодавством, та всупереч наданим повноваженням, у зв`язку з чим такі дії є протиправними.

Також, з метою відновлення порушених права позивача суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання цих суб`єктів владних повноважень відобразити в інформаційній системі органів ДФС та в інтегрованих картках платника списання податкового боргу в розмірі 7965318,68 грн. за рішенням першого заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області №346/350-17 від 28.02.2018.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, та ухвалив судове рішення без порушення норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2019 року у справі №340/866/19 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений 03.12.2020 р.

Головуючий суддя О.М. Панченко

суддя В.Є. Чередниченко

суддя С.М. Іванов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено07.12.2020
Номер документу93300733
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/866/19

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 25.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 29.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 06.12.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні