Постанова
від 02.12.2020 по справі 420/5520/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/5520/20 Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченко К.В.

при секретарі - Філімович І.М.

за участю:

представника позивача - Тимошенко А.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ

ОСОБА_1 звернувся до суду за адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що сума податкових зобов`язань у спірних рішеннях контролюючим органом визначена невірно, без дотримання встановленої законом процедури та з використанням хибних показників, отриманих не з належного джерела. Позивач вважає, що спірні податкові повідомлення-рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Відповідач ГУ ДФС в Одеській області позов не визнав, просив відмовити у їх задоволенні, з наступних підстав.

Згідно інформаційних даних за фізичною особою ОСОБА_1 та на підставі даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, зазначені земельні ділянки загальною площею 2,0 га кадастровий номер: 5121085200:01:001:0321 та загальною площею 1,9999 га кадастровий номер: 5121085200:01:001:0320 за межами території Усатівської сільської ради.

Рішенням Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 12 червня 2018 року №967-VII Про встановлення податку на майно, в частині плати за землю встановлено ставки податку зі сплати земельного податку. Ставка податку для земель промисловості становить 1 відсоток від нормативної грошової оцінки.

З посиланням на положення ст. 206 Земельного кодексу України, п. 14.1 ст.14, пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, ст. 269, ст. 270, п. 286.5 ст. 286 ПК України, ГУ ДПС в Одеській області вказує, що ОСОБА_1 до Біляївської ДШ Чорноморського управління ГУ ДПС в Одеській області з письмовою заявою для проведення звірки даних по сплаті земельного податку не звертався та документи не надавав. Також ГУ ДПС в Одеській області вказує, що земельний податок сплачено 05.12.2019 р. в повному обсязі.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2020 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправним та скасоване податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Одеській області №9535209-5307-1503 від 27.06.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання у розмірі 53 114,00 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Одеській області №9535207-5307-1503 від 27.06.2019 року від 27.06.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання у розмірі 41 623,92 грн.

На вказане рішення ГУ ДПС в Одеській області подано апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2020 року та прийняти нову постанову, якою повністю відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 . Апелянт зазначає, що у разі виявлення розбіжностей між даними контролюючого органу та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою,. Контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

При цьому, ОСОБА_1 до Біляївської ДПІ Чорноморського управління ГУ ДПС в Одеській області з письмовою заявою про проведення звірки даних по сплат земельного податку не звертався та відповідних документів не подавав.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегією суддів встановлено, що ОСОБА_1 на праві приватної власності належать:

- земельна ділянка кадастровий номер 5121085200:01:001:0321 із цільовим призначенням 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для будівництва складських приміщень для зберігання сільськогосподарської промислової продукції площею 2 га;

- земельна ділянка кадастровий номер 5121085200:01:001:0320 із цільовим призначенням іншого призначення J.15.07 площею 1.9999 га.

22.06.2019 року Головним управлінням ДФС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення:

- №9535207-5307-1503, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2019 у розмірі 41 623,92 грн.;

- №9535209-5307-1503, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2019 у розмірі 53 114,00 грн.;

Відповідно до розрахунку плати за землю з фізичних осіб за 2019 рік, який було додано до листа Головного управління ДПС в Одеській області від 16.06.2020 року №11993/Т/15-32-53-06-05, вбачається, що визначена у податковому повідомленні-рішенні №9535207-5307-1503 сума у розмірі 41623,92 грн. обчислена щодо земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0320 за тарифом 20813 за га. Крім того, визначена у податковому повідомленні-рішенні №9535209-5307-1503 сума у розмірі 53 114,00 грн. обчислена щодо земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0321 за тарифом 26 557 за га.

Позивачем до суду було надано витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0320, в якому вказано, що вона складає 61 060,11 грн.

Відповідно до статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Відповідно до пп. 269.1.1 п. 269.1 ст. 270 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Положеннями ст. 270 ПК України визначено, що об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 ПК України).

Згідно з п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 271.1 ст. 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

12.06.2020 року Усатівської сільською радою Біляївського району Одеської області прийнято рішення №967-VII Про встановлення місцевих податків та зборів на території Усатівської сільської ради на 2019 рік .

Згідно вказаного рішення Усатівської сільською радою Біляївського району Одеської області встановлено, зокрема, наступні ставки податку для фізичних осіб: за земельні ділянки 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для будівництва складських приміщень для зберігання сільськогосподарської промислової продукції нормативно-грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) - 0,750; за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативно-грошову оцінку яких не проведено код 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для будівництва складських приміщень для зберігання сільськогосподарської промислової продукції - 1,000; за земельні ділянки 15.07 нормативно-грошову оцінку яких проведено - 1,000; за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативно-грошову оцінку яких не проведено код 15.07 - 1,000.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Тобто, органами місцевого самоврядування публікується інформація щодо нормативно грошової оцінки тих земельних ділянок, які розташовані на їх території.

До суду не надано рішення Усатівської сільською радою Біляївського району Одеської області щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

На офіційному веб-сайті Усатівської сільською радою Біляївського району Одеської області (http://usativska-rada.gov.ua/) дана інформація також відсутня.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру земельного податку.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України Про оцінку земель ).

Згідно з ч. 1, ч. 2 та ч. 3 ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов`язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.

Згідно з п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 274.2 ст. 274 ПК України ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).

Згідно з пунктом 58.1 статті 58 ПК України до податкового повідомлення-рішення додається розрахунок податкового зобов`язання (за наявності).

Пунктом 9 розділу 2 Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1204 від 28.12.2015 р. визначено, що до податкового повідомлення-рішення додається розрахунок податкового зобов`язання (за наявності), зменшення (збільшення) суми податкових зобов`язань та/або податкового кредиту та/або зменшення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та пені із зазначенням у ньому дати та номера декларації (уточнюючого розрахунку), звіту за відповідний звітний період, щодо якого здійснюється розрахунок, та/або іншої інформації, необхідної для їх визначення.

Відповідно до п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Отже, з викладеного вбачається, що сума податку обчислюється на підставі таких складових, як нормативна грошова оцінка земельної ділянки та ставка податку, з урахуванням періоду, з якого земельна ділянка перебувала у власності.

Як вже встановлено судом, згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0320, станом на дату формування вказаного витягу вона складає 61 060,11 грн.

Однак, технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки позивача, відповідачем до суду не надано.

Судом встановлено, що визначена у податковому повідомленні-рішенні №9535207-5307-1503 сума у розмірі 41 623,92 грн. обчислена щодо земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0320 за тарифом 20 813 за га, а визначена у податковому повідомленні-рішенні №9535209-5307-1503 сума у розмірі 53 114,00 грн. обчислена щодо земельної ділянки кадастровий номер 5121085200:01:001:0321 за тарифом 26 557 за га.

Інформація щодо ставки податку, застосованої відповідачем під час розрахунку податкового зобов`язання та щодо нормативно-грошової оцінки земельної ділянки у розрахунку відсутні.

Тобто, відповідачем не підтверджено належними та допустимими доказами суму грошового зобов`язання, яке визначено у спірних рішеннях.

Зважаючи на недоведеність та необґрунтованість застосування конкретних показників, а також помилковість розрахунків податкового органу щодо розмірів земельного податку, суд доходить висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень №9535209-5307-1503 від 27.06.2019 року та №9535207-5307-1503 від 27.06.2019 року, прийняті Головним управлінням ДФС в Одеській області та про доцільність їх задоволення.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

З урахуванням наведеного колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308; 310; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2020 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 04.12.2020 року.

Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Вербицька Н. В. Кравченко К.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено07.12.2020
Номер документу93300855
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5520/20

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 02.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 02.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 09.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні