Постанова
від 02.12.2020 по справі 1.380.2019.006868
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.006868 пров. № А/857/10756/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів - Кушнерика М. П., Ніколіна В. В.,

з участю секретаря судового засідання - Ратушної М. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в залі суду апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року у справі № 1.380.2019.006868 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАН-ТРАНС" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,-

суддя в 1-й інстанції - Хома О. П.,

час ухвалення рішення - 27.02.2020 року,

місце ухвалення рішення - м. Львів,

дата складання повного тексту рішення - 02.03.2020 року,

в с т а н о в и в:

Позивач - ТОВ ДАН-ТРАНС звернулося в суд з позовом до відповідача - Головного управління ДФС у Львівській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Львівській області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення- рішення від 13 серпня 2019 року №0080375412, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 22 840 грн 75 коп. за порушення терміну реєстрації податкових накладних.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Стрийського управління Головного управління ДФС у Львівській області від 13 серпня 2019 року №0080375412.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що за результатами проведення камеральної перевірки ТОВ ДАН-ТРАНС щодо дотримання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за квітень 2019 року встановлено порушення платником податків терміну реєстрації 105 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки квитанції про реєстрацію податкових накладних датовані 15 травня 2019 року. Тому вважає, що податкове повідомлення-рішення від 13 серпня 2019 року №0080375412 прийнято правомірно. Просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

Позивач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Представник апелянта (відповідача) - Козоріз О. О. у судовому засіданні підтримала доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник позивача - Антонюк І. Б. у судовому засіданні заперечив доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції законними та обґрунтованими. Просить оскаржуване рішення залишити без змін, а подану апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що позивач - ТОВ ДАН-ТРАНС зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності з присвоєнням коду ЄДРПОУ 41541330.

У період з 01 по 15 квітня 2019 року ТОВ ДАН-ТРАНС складено та 30 квітня 2019 року надіслано до ДФС для реєстрації 105 податкових накладних, а саме: від 12 квітня 2019 року №128, від 05 квітня 2019 року №61, від 12 квітня 2019 року № 121, від 02 квітня 2019 року № 22, від 10 квітня 2019 року № 101, від 09 квітня 2019 року № 99, від 06 квітня 2019 року № 78, від 13 квітня 2019 року № 135, від 04 квітня 2019 року № 55, від 05 квітня 2019 року № 68, від 05 квітня 2019 року № 65, від 12 квітня 2019 року № 122, від 06 квітня 2019 року № 74, від 12 квітня 2019 року № 131, від 11 квітня 2019 року № 119, від 02 квітня 2019 року № 28, від 09 квітня 2019 року № 94, від 08 квітня 2019 року № 84, від 03 квітня 2019 року № 43, від 15 квітня 2019 року № 140, від 08 квітня 2019 року № 80, від 10 квітня 2019 року № 113, від 10 квітня 2019 року № 111, від 12 квітня 2019 року № 132, від 06 квітня 2019 року № 73, від 10 квітня 2019 року № 109, від 10 квітня 2019 року № 112, від 10 квітня 2019 року № 103, від 09 квітня 2019 року № 98, від 08 квітня 2019 року № 85, від 09 квітня 2019 року № 97, від 10 квітня 2019 року № 106, від 10 квітня 2019 року № 108, від 03 квітня 2019 року № 32, від 09 квітня 2019 року № 92, від 10 квітня 2019 року № 107, від 04 квітня 2019 року № 52, від 09 квітня 2019 року № 90, від 13 квітня 2019 року № 136, від 04 квітня 2019 року № 46, від 02 квітня 2019 року № 24, від 05 квітня 2019 року № 63, від 02 квітня 2019 року № 26, від 09 квітня 2019 року № 100, від 03 квітня 2019 року № 42, від 11 квітня 2019 року № 114, від 06 квітня 2019 року № 75, від 08 квітня 2019 року № 81, від 05 квітня 2019 року № 64, від 06 квітня 2019 року № 76, від 02 квітня 2019 року № 30, від 04 квітня 2019 року № 44, від 05 квітня 2019 року № 59, від 02 квітня 2019 року № 23, від 02 квітня 2019 року № 29, від 08 квітня 2019 року № 89, від 03 квітня 2019 року № 33, від 03 квітня 2019 року № 39, від 11 квітня 2019 року № 117, від 10 квітня 2019 року № 105, від 12 квітня 2019 року № 130, від 05 квітня 2019 року № 72, від 03 квітня 2019 року № 38, від 09 квітня 2019 року № 91, від 10 квітня 2019 року № 104, від 08 квітня 2019 року № 88, від 04 квітня 2019 року № 56, від 05 квітня 2019 року № 67, від 03 квітня 2019 року № 41, від 02 квітня 2019 року № 25, від 08 квітня 2019 року № 83, від 10 квітня 2019 року № 110, від 12 квітня 2019 року № 126, від 05 квітня 2019 року № 71, від 12 квітня 2019 року № 125, від 09 квітня 2019 року № 93, від 11 квітня 2019 року № 118, від 03 квітня 2019 року № 40, від 02 квітня 2019 року № 19, від 08 квітня 2019 року № 86, від 05 квітня 2019 року № 70, від 04 квітня 2019 року № 47, від 15 квітня 2019 року № 139, від 04 квітня 2019 року № 51, від 11 квітня 2019 року № 120, від 13 квітня 2019 року № 137, від 12 квітня 2019 року № 123, від 04 квітня 2019 року № 53, від 03 квітня 2019 року № 31, від 05 квітня 2019 року № 69, від 05 квітня 2019 року № 62, від 03 квітня 2019 року № 34, від 08 квітня 2019 року № 87, від 08 квітня 2019 року № 82, від 04 квітня 2019 року № 57, від 06 квітня 2019 року№ 77, від 04 квітня 2019 року № 54, від 12 квітня 2019 року № 129, від 08 квітня 2019 року № 79, від 02 квітня 2019 року № 27, від 12 квітня 2019 року № 134, від 04 квітня 2019 року № 45, від 12 квітня 2019 року № 124, від 12 квітня 2019 року № 127.

Згідно з повідомленням з програмного забезпечення програми СОНАТА , вказані податкові накладні відправлено 30 квітня 2019 року у період з 07:58 год. по 09:26 год.

Разом з тим, надіслані 30 квітня 2019 року податкові накладні відповідачем не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач вказує, що ні протягом операційного дня, ні після його закінчення, квитанції про прийняття або неприйняття вказаних податкових накладних на адресу підприємства не надходили.

ТОВ ДАН-ТРАНС 15 травня 2019 року повторно направлено на реєстрацію ті ж самі 105 податкових накладних: від 12 квітня 2019 року №128, від 05 квітня 2019 року №61, від 12 квітня 2019 року № 121, від 02 квітня 2019 року № 22, від 10 квітня 2019 року № 101, від 09 квітня 2019 року № 99, від 06 квітня 2019 року № 78, від 13 квітня 2019 року № 135, від 04 квітня 2019 року № 55, від 05 квітня 2019 року № 68, від 05 квітня 2019 року № 65, від 12 квітня 2019 року № 122, від 06 квітня 2019 року № 74, від 12 квітня 2019 року № 131, від 11 квітня 2019 року № 119, від 02 квітня 2019 року № 28, від 09 квітня 2019 року № 94, від 08 квітня 2019 року № 84, від 03 квітня 2019 року № 43, від 15 квітня 2019 року № 140, від 08 квітня 2019 року № 80, від 10 квітня 2019 року № 113, від 10 квітня 2019 року № 111, від 12 квітня 2019 року № 132, від 06 квітня 2019 року № 73, від 10 квітня 2019 року № 109, від 10 квітня 2019 року № 112, від 10 квітня 2019 року № 103, від 09 квітня 2019 року № 98, від 08 квітня 2019 року № 85, від 09 квітня 2019 року № 97, від 10 квітня 2019 року № 106, від 10 квітня 2019 року № 108, від 03 квітня 2019 року № 32, від 09 квітня 2019 року № 92, від 10 квітня 2019 року № 107, від 04 квітня 2019 року № 52, від 09 квітня 2019 року № 90, від 13 квітня 2019 року № 136, від 04 квітня 2019 року № 46, від 02 квітня 2019 року № 24, від 05 квітня 2019 року № 63, від 02 квітня 2019 року № 26, від 09 квітня 2019 року № 100, від 03 квітня 2019 року № 42, від 11 квітня 2019 року № 114, від 06 квітня 2019 року № 75, від 08 квітня 2019 року № 81, від 05 квітня 2019 року № 64, від 06 квітня 2019 року № 76, від 02 квітня 2019 року № 30, від 04 квітня 2019 року № 44, від 05 квітня 2019 року № 59, від 02 квітня 2019 року № 23, від 02 квітня 2019 року № 29, від 08 квітня 2019 року № 89, від 03 квітня 2019 року № 33, від 03 квітня 2019 року № 39, від 11 квітня 2019 року № 117, від 10 квітня 2019 року № 105, від 12 квітня 2019 року № 130, від 05 квітня 2019 року № 72, від 03 квітня 2019 року № 38, від 09 квітня 2019 року № 91, від 10 квітня 2019 року № 104, від 08 квітня 2019 року № 88, від 04 квітня 2019 року № 56, від 05 квітня 2019 року № 67, від 03 квітня 2019 року № 41, від 02 квітня 2019 року № 25, від 08 квітня 2019 року № 83, від 10 квітня 2019 року № 110, від 12 квітня 2019 року № 126, від 05 квітня 2019 року № 71, від 12 квітня 2019 року № 125, від 09 квітня 2019 року № 93, від 11 квітня 2019 року № 118, від 03 квітня 2019 року № 40, від 02 квітня 2019 року № 19, від 08 квітня 2019 року № 86, від 05 квітня 2019 року № 70, від 04 квітня 2019 року № 47, від 15 квітня 2019 року № 139, від 04 квітня 2019 року № 51, від 11 квітня 2019 року № 120, від 13 квітня 2019 року № 137, від 12 квітня 2019 року № 123, від 04 квітня 2019 року № 53, від 03 квітня 2019 року № 31, від 05 квітня 2019 року № 69, від 05 квітня 2019 року № 62, від 03 квітня 2019 року № 34, від 08 квітня 2019 року № 87, від 08 квітня 2019 року № 82, від 04 квітня 2019 року № 57, від 06 квітня 2019 року№ 77, від 04 квітня 2019 року № 54, від 12 квітня 2019 року № 129, від 08 квітня 2019 року № 79, від 02 квітня 2019 року № 27, від 12 квітня 2019 року № 134, від 04 квітня 2019 року № 45, від 12 квітня 2019 року № 124, від 12 квітня 2019 року № 127, які 15 травня 2019 року прийнято та цього ж числа зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідачем проведено камеральну перевірку ТОВ ДАН-ТРАНС щодо своєчасності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) податкових накладних за квітень 2019 року, за результатами якої складено акт від 10 липня 2019 року №1765/13-01/54-12/41541330, в якому зафіксовано порушення ТОВ ДАН-ТРАНС вимог статті 201 Податкового кодексу України, яке полягає у тому, що реєстрацію податкових накладних: від 12 квітня 2019 року №128, від 05 квітня 2019 року №61, від 12 квітня 2019 року № 121, від 02 квітня 2019 року № 22, від 10 квітня 2019 року № 101, від 09 квітня 2019 року № 99, від 06 квітня 2019 року № 78, від 13 квітня 2019 року № 135, від 04 квітня 2019 року № 55, від 05 квітня 2019 року № 68, від 05 квітня 2019 року № 65, від 12 квітня 2019 року № 122, від 06 квітня 2019 року № 74, від 12 квітня 2019 року № 131, від 11 квітня 2019 року № 119, від 02 квітня 2019 року № 28, від 09 квітня 2019 року № 94, від 08 квітня 2019 року № 84, від 03 квітня 2019 року № 43, від 15 квітня 2019 року № 140, від 08 квітня 2019 року № 80, від 10 квітня 2019 року № 113, від 10 квітня 2019 року № 111, від 12 квітня 2019 року № 132, від 06 квітня 2019 року № 73, від 10 квітня 2019 року № 109, від 10 квітня 2019 року № 112, від 10 квітня 2019 року № 103, від 09 квітня 2019 року № 98, від 08 квітня 2019 року № 85, від 09 квітня 2019 року № 97, від 10 квітня 2019 року № 106, від 10 квітня 2019 року № 108, від 03 квітня 2019 року № 32, від 09 квітня 2019 року № 92, від 10 квітня 2019 року № 107, від 04 квітня 2019 року № 52, від 09 квітня 2019 року № 90, від 13 квітня 2019 року № 136, від 04 квітня 2019 року № 46, від 02 квітня 2019 року № 24, від 05 квітня 2019 року № 63, від 02 квітня 2019 року № 26, від 09 квітня 2019 року № 100, від 03 квітня 2019 року № 42, від 11 квітня 2019 року № 114, від 06 квітня 2019 року № 75, від 08 квітня 2019 року № 81, від 05 квітня 2019 року № 64, від 06 квітня 2019 року № 76, від 02 квітня 2019 року № 30, від 04 квітня 2019 року № 44, від 05 квітня 2019 року № 59, від 02 квітня 2019 року № 23, від 02 квітня 2019 року № 29, від 08 квітня 2019 року № 89, від 03 квітня 2019 року № 33, від 03 квітня 2019 року № 39, від 11 квітня 2019 року № 117, від 10 квітня 2019 року № 105, від 12 квітня 2019 року № 130, від 05 квітня 2019 року № 72, від 03 квітня 2019 року № 38, від 09 квітня 2019 року № 91, від 10 квітня 2019 року № 104, від 08 квітня 2019 року № 88, від 04 квітня 2019 року № 56, від 05 квітня 2019 року № 67, від 03 квітня 2019 року № 41, від 02 квітня 2019 року № 25, від 08 квітня 2019 року № 83, від 10 квітня 2019 року № 110, від 12 квітня 2019 року № 126, від 05 квітня 2019 року № 71, від 12 квітня 2019 року № 125, від 09 квітня 2019 року № 93, від 11 квітня 2019 року № 118, від 03 квітня 2019 року № 40, від 02 квітня 2019 року № 19, від 08 квітня 2019 року № 86, від 05 квітня 2019 року № 70, від 04 квітня 2019 року № 47, від 15 квітня 2019 року № 139, від 04 квітня 2019 року № 51, від 11 квітня 2019 року № 120, від 13 квітня 2019 року № 137, від 12 квітня 2019 року № 123, від 04 квітня 2019 року № 53, від 03 квітня 2019 року № 31, від 05 квітня 2019 року № 69, від 05 квітня 2019 року № 62, від 03 квітня 2019 року № 34, від 08 квітня 2019 року № 87, від 08 квітня 2019 року № 82, від 04 квітня 2019 року № 57, від 06 квітня 2019 року№ 77, від 04 квітня 2019 року № 54, від 12 квітня 2019 року № 129, від 08 квітня 2019 року № 79, від 02 квітня 2019 року № 27, від 12 квітня 2019 року № 134, від 04 квітня 2019 року № 45, від 12 квітня 2019 року № 124, від 12 квітня 2019 року № 127 в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснено з порушенням терміну реєстрації на 15 і менше календарних днів, що передбачає застосовування штрафу у розмірі 10 % суми 228 405 грн 84 коп.

На підставі вказаного акта перевірки Стрийським управлінням ГУ ДФС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 13 серпня 2019 року №0080375412, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 22 840 грн 75 коп.

ТОВ ДАН-ТРАНС оскаржило в адміністративному порядку вказане податкове повідомлення-рішення.

Рішенням про результати розгляду скарги від 28 жовтня 2019 року №7207/6/99-00-08-0505 податкове повідомлення-рішення від 13 серпня 2019 року №0080375412 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Оскільки реєстрація 105 податкових накладних з порушенням законодавчо встановлених термінів здійснена з вини податкового органу, то такі дії не можуть бути підставою для притягнення платника податку до відповідальності за порушення строку реєстрації податкової накладної у вигляді штрафу, передбаченого статтею 120-1 Податкового кодексу, враховуючи те, що позивач виконав свій обов`язок щодо своєчасного направлення в електронну систему документообігу податкових накладних. Причини, з яких податкові накладні не були доставлені та зареєстровані ДФС України саме 30 квітня 2019 року, знаходяться поза волею та можливістю впливу платника податків.

Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачає, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац дев`ятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин (абзац десятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

-для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем) (абзац тринадцятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (абзаци чотирнадцятий-п`ятнадцятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу).

Стаття 120-1 ПК України передбачає відповідальність за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Так, відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).

Зі змісту пунктів 2, 3 Порядку №1246 вбачається, що операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Відповідно до пункту 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пункт 11 Порядку №1246 передбачає, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).

Таким чином, статтею 201 ПК України визначений обов`язок продавця товарів/послуг в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних. Строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку №1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Податковий орган зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку про те, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для усіх платників податків (продавців), незалежно від форм власності або специфіки діяльності. Тим самим у правовій державі закріплюється принцип рівності обов`язків таких суб`єктів господарювання перед державою та передбачуваності дій контролюючих органів за їх невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання). Невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання) такого обов`язку утворює склад податкового правопорушення.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

За усталеною практикою Верховного Суду (постанови від 23 липня 2019 року у справі №620/3609/18, від 14 серпня 2018 року у справі №803/1583/17, від 30 січня 2018 року у справі № 815/2745/17, №816/390/17 від 2 липня 2019 року у справі № 2340/3802/18, від 20 серпня 2019 року у справі № 1640/3125/18) вчинення платником податків всіх залежних від нього дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, яка не відбулась внаслідок протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень, від якого залежало забезпечення можливості належним чином виконати цей обов`язок, унеможливлює притягнення такого платника податків до відповідальності.

У постановах від 3 квітня 2020 року (справа №160/5380/19), від 10 червня 2019 року (справа №802/1825/16-а) та від 12 липня 2019 року (справа №0940/1600/18) Верховний Суд вказав, що у процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДФС, та/або безпосередніх дій працівників ДФС, на яку (які) платник податку не має впливу.

Встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДФС у строк, встановлений цією статтею.

Враховуючи положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, у разі відсутності у межах операційного дня надісланої контролюючим органом квитанції, що підтверджує прийняття податкової накладної або відмову у її прийнятті, така податкова накладна вважається зареєстрованою датою її надсилання.

Як вбачається з матеріалів справи, граничним терміном реєстрації та подання до податкового органу податкових накладних: від 12 квітня 2019 року №128, від 05 квітня 2019 року №61, від 12 квітня 2019 року № 121, від 02 квітня 2019 року № 22, від 10 квітня 2019 року № 101, від 09 квітня 2019 року № 99, від 06 квітня 2019 року № 78, від 13 квітня 2019 року № 135, від 04 квітня 2019 року № 55, від 05 квітня 2019 року № 68, від 05 квітня 2019 року № 65, від 12 квітня 2019 року № 122, від 06 квітня 2019 року № 74, від 12 квітня 2019 року № 131, від 11 квітня 2019 року № 119, від 02 квітня 2019 року № 28, від 09 квітня 2019 року № 94, від 08 квітня 2019 року № 84, від 03 квітня 2019 року № 43, від 15 квітня 2019 року № 140, від 08 квітня 2019 року № 80, від 10 квітня 2019 року № 113, від 10 квітня 2019 року № 111, від 12 квітня 2019 року № 132, від 06 квітня 2019 року № 73, від 10 квітня 2019 року № 109, від 10 квітня 2019 року № 112, від 10 квітня 2019 року № 103, від 09 квітня 2019 року № 98, від 08 квітня 2019 року № 85, від 09 квітня 2019 року № 97, від 10 квітня 2019 року № 106, від 10 квітня 2019 року № 108, від 03 квітня 2019 року № 32, від 09 квітня 2019 року № 92, від 10 квітня 2019 року № 107, від 04 квітня 2019 року № 52, від 09 квітня 2019 року № 90, від 13 квітня 2019 року № 136, від 04 квітня 2019 року № 46, від 02 квітня 2019 року № 24, від 05 квітня 2019 року № 63, від 02 квітня 2019 року № 26, від 09 квітня 2019 року № 100, від 03 квітня 2019 року № 42, від 11 квітня 2019 року № 114, від 06 квітня 2019 року № 75, від 08 квітня 2019 року № 81, від 05 квітня 2019 року № 64, від 06 квітня 2019 року № 76, від 02 квітня 2019 року № 30, від 04 квітня 2019 року № 44, від 05 квітня 2019 року № 59, від 02 квітня 2019 року № 23, від 02 квітня 2019 року № 29, від 08 квітня 2019 року № 89, від 03 квітня 2019 року № 33, від 03 квітня 2019 року № 39, від 11 квітня 2019 року № 117, від 10 квітня 2019 року № 105, від 12 квітня 2019 року № 130, від 05 квітня 2019 року № 72, від 03 квітня 2019 року № 38, від 09 квітня 2019 року № 91, від 10 квітня 2019 року № 104, від 08 квітня 2019 року № 88, від 04 квітня 2019 року № 56, від 05 квітня 2019 року № 67, від 03 квітня 2019 року № 41, від 02 квітня 2019 року № 25, від 08 квітня 2019 року № 83, від 10 квітня 2019 року № 110, від 12 квітня 2019 року № 126, від 05 квітня 2019 року № 71, від 12 квітня 2019 року № 125, від 09 квітня 2019 року № 93, від 11 квітня 2019 року № 118, від 03 квітня 2019 року № 40, від 02 квітня 2019 року № 19, від 08 квітня 2019 року № 86, від 05 квітня 2019 року № 70, від 04 квітня 2019 року № 47, від 15 квітня 2019 року № 139, від 04 квітня 2019 року № 51, від 11 квітня 2019 року № 120, від 13 квітня 2019 року № 137, від 12 квітня 2019 року № 123, від 04 квітня 2019 року № 53, від 03 квітня 2019 року № 31, від 05 квітня 2019 року № 69, від 05 квітня 2019 року № 62, від 03 квітня 2019 року № 34, від 08 квітня 2019 року № 87, від 08 квітня 2019 року № 82, від 04 квітня 2019 року № 57, від 06 квітня 2019 року№ 77, від 04 квітня 2019 року № 54, від 12 квітня 2019 року № 129, від 08 квітня 2019 року № 79, від 02 квітня 2019 року № 27, від 12 квітня 2019 року № 134, від 04 квітня 2019 року № 45, від 12 квітня 2019 року № 124, від 12 квітня 2019 року № 127 було 30 квітня 2019 року.

Матеріалами справи стверджується, що ТОВ ДАН-ТРАНС протягом операційного дня 30 квітня 2019 року направило до ДФС України для реєстрації вищевказані податкові накладні, що підтверджується наявними в матеріалах справи скріншотами програми СОНАТА .

Разом з тим, контролюючим органом протягом операційного дня, в якому подавались податкові накладні не направлено квитанцій про прийняття або неприйняття даних податкової накладної.

Тому, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що ураховуючи положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, у зв`язку із не надісланням відповідачем протягом операційного дня квитанції про прийняття або неприйняття, такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вищенаведене свідчить про те, що ТОВ ДАН-ТРАНС вчасно, у встановлені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу строки, здійснило визначені цією статтею та Порядком №1246 дії з реєстрації податкових накладних, однак невчасна їх реєстрація у Єдиному реєстрі податкових накладних сталась не з вини позивача.

Як вбачається з матеріалів справи, повторне направлення позивачем 15 квітня 2019 року податкових накладних для реєстрації було зумовлено відсутністю інформації щодо реєстрації таких 30 квітня 2019 року. За результатами повторного направлення всі податкові накладні було зареєстровано.

Аналізуючи наведені вище правові норми та встановлені фактичні обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки реєстрація 105 податкових накладних з порушенням законодавчо встановлених термінів здійснена з вини податкового органу, то такі дії не можуть бути підставою для притягнення платника податку до відповідальності за порушення строку реєстрації податкової накладної у вигляді штрафу, передбаченого статтею 120-1 Податкового кодексу, враховуючи те, що позивач виконав свій обов`язок щодо своєчасного направлення в електронну систему документообігу податкових накладних, а причини, з яких податкові накладні не були доставлені та зареєстровані ДФС України саме 30 квітня 2019 року, знаходяться поза волею та можливістю впливу платника податків, тому позовні вимоги є підставними і підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах викладена Верховним Судом у постанові від 28 жовтня 2020 року у справі №620/817/19 та враховано судом при розгляді цієї справи.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги відповідача не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Оскільки апеляційний суд залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись ст.139, 242, 243, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року у справі № 1.380.2019.006868 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених п.2 ч.5 ст.328 КАС України протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді М. П. Кушнерик В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 04 грудня 2020 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено07.12.2020
Номер документу93301448
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.006868

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 02.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 16.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні