Рішення
від 24.11.2020 по справі 385/1251/19
УЛЬЯНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №385/1251/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" листопада 2020 р. Ульяновський районний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого судді - Ясінського Л.Ю.

секретаря судового засідання - Кашнікова І.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Благовіщенське Кіровоградської області, цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Гайворонської міської ради Кіровоградської області, треті особи без самостійних вимог: Гайворонська районна рада Кіровоградської області, Гайворонська районна державна адміністрація, про надання пільгового житла ліквідатору аварії на ЧАЕС,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду до Виконавчого комітету Гайворонської міської ради Кіровоградської області, треті особи без самостійних вимог: Гайворонська районна рада Кіровоградської області, Гайворонська районна державна адміністрація, про надання пільгового житла ліквідатору аварії на ЧАЕС.

Позов до суду мотивовано зі слідуючих підстав:

Позивач ОСОБА_1 являється учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції (далі ЧАЕС). що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 08.12.1992 року ( категорія 2).

Рішенням виконавчого комітету Гайворонської міської ради народних депутатів від 17.03.1994 року №88 " Про постановку на квартирний облік громадян міста" позивача у складі чотири чоловіки, з дати подання заяви 06.03.1994 року, постановлено на облік на покращення житлових умов у списках першочергового забезпечення житлом, як учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 11 категорії.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Гайворонської міської ради від 29.05.2018 року № 53 "Про проведення інвентаризації облікових справ квартирної черги, які потребують поліпшення житлових умов за місцем проживання" та рішення виконавчого комітету від 23.08.2018 року №88 "Про продовження терміну проведення інвентаризації облікових справ квартирної черги, які потребують поліпшення житлових умов за місцем проживання" позивачем поновлено інформацію з подання відповідних матеріалів про перебування на квартирному обліку.

На сьогоднішній день ОСОБА_1 перебуває у Гайворонській міській раді на квартирному обліку для поліпшення житлових умов у списку постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи осіб, віднесених до категорії 2 під №1.

Позивач неодноразово звертався з заявами про надання житла до Відповідача, а також до Кіровоградської обласної державної адміністрації, Гайворонської державної адміністрації Кіровоградської області, Гайворонської районної ради Кіровоградської області. У відповідь отримував лише листи з перекладанням обов`язків по забезпеченню житла то на державу, то на органи місцевого самоврядування. Відповідач листом від 20.05.2019 року № 02-30/233 рекомендував Позивачу більше до нього не звертатись, оскільки вирішення питання забезпечення житла не відноситься до його компетенції.

Відповідно, ОСОБА_1 звернувся до Відповідача із питанням виділенням коштів на придбання пільгового житла. На спільному засіданні постійної комісії міської ради з питань бюджету, фінансів, власності, економічного і соціального розвитку та постійної комісії міської ради з питань прав людини, законності та правопорядку, гласності, взаємодії з громадськими формуваннями, регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів 20.05.2019 року було розглянуто дане питання, в результаті якого було доручено виконавчим органам міської ради підготувати та надати Відповідачу відповідь на його звернення (копія протоколу додається). Листом від 23.05.2019 року № 02-30/244 Відповідачем було повідомлено, що фінансування будівництва здійснюється з Державного бюджету України.

Позивач вважає, що Відповідач безпідставно ігнорує численні звернення Позивача щодо забезпечення його житлом. В порушення вищевказаних норм, Відповідач не виконує свої обов`язки по відношенню до Позивача з посиланням на те, що вирішення порушених питань не входить до його компетенції. При цьому, 08.08.2017 року Відповідачем було прийнято рішення Про надання ордеру на вселення в жиле приміщення учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС ОСОБА_2 , хоча Позивач числиться у списках під номером 1. Крім того, Позивачу відомо про видачу ордерів на вселення в жиле приміщення ще як мінімум 2 особам (копія ордерів додається).

В зв`язку з вище викладеним позивач був вимушений звернутись з зазначеним позовом до суду.

Ухвалою судді від 30 березня 2020 року відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження та розпочато підготовче провадження.

09.09.2020 року представником позивача ОСОБА_3 - адвокатом Осієвською І.В. в порядку ст.49 ч.3 ЦПК України було подано заяву про зміну предмету позовної заяви, якою просить зобов`язати виконавчий комітет Гайворонської міської ради Гайворонського району Кіровоградської області та Гайворонську міську раду Гайворонського району Кіровоградської області забезпечити ОСОБА_1 житлом, як учасника ліквідації аварії на Чорнобильській атомній електростанції, шляхом надання пільгового житла із майна комунальної власності, відповідно до встановлених санітарних та технічних норм з урахуванням кількості членів його сім`ї.

Позивач ОСОБА_1 , адвокат Осієвська І.В. не з`явились, направили до суду заяву, якою підтримують заявлені позовні вимоги та просять розглядати справу у їх відсутність.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про день і час розгляду справи був повідомлений у встановленому законом порядку, направив до суду заяву в якій просить розглядати справу у його відсутності.

Представники третіх осіб в судове засідання не з`явились, повідомлені належним чином, направили заяви в яких просять справу розглянути без їх участі.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно зі ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх у сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованої Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 року, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Цим правом закріплена недоторканість житла, яка проголошена також ст. 30 Конституції України. Відповідно до цього ніхто не може перешкоджати особі у законному володінні, користуванні чи розпорядженні своїм житлом, а будь-які порушення цих повноважень захищаються у встановленому законом порядку.

У зв`язку з цим необхідно звернутися до правових позицій Європейського суду з прав людини, а саме в розумінні пункту 1 ст. 8 Конвенції, яка гарантує кожній особі, окрім інших прав, право на повагу до її житла. Воно охоплює насамперед право займати житло, не бути виселеними чи позбавленим свого житла. Це покладає на Україну в особі її державних органів зобов`язання вживати розумних і адекватних заходів для захисту прав особи на житло (рішення у справі Пауел та Райнер проти Великобританії (PowellandRaynerv. theU.K.) від 21.02.1990 р., статус рішення - остаточне).

Позивач у зазначеній позовній заяві просить суд: Зобов`язати виконавчий комітет Гайворонської міської ради Гайворонського району Кіровоградської області забезпечити ОСОБА_1 житлом, як учасника ліквідації аварії на ЧАЕС, шляхом надання пільгового житла із майна комунальної власності, відповідно до встановлених санітарних та технічних норм з урахуванням кількості членів його сімї, що передбачено Постановою КМУ 31 грудня 1996 року № 1589 Про порядок надання додаткової жилої площі особам, які внаслідок Чорнобильської катастрофи перенесли променеву хворобу будь-якого ступеня або стали інвалідами, дітям-інвалідам, які потребують особливого догляду, та сім`ям, що втратили годувальника з числа осіб, віднесених до категорії 1

Відповідно до п. 2 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про деякі питання, що виникли в практиці застосування судами Житлового кодексу України № 2 від 12.04.1985 року, судовому розгляду відповідно до вимог ЦПК підлягають спори, пов`язані з договором найму жилого приміщення, і, зокрема про надання жилого приміщення за вимогами громадян, які мають право на позачергове надання жилих приміщень, у тому числі у випадках порушення встановленого законодавством строку надання житла, та ін.

Відповідно до п. 4 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про деякі питання, що виникли в практиці застосування судами Житлового кодексу України № 2 від 12.04.1985 року, у справах із питань, віднесених до компетенції органів місцевого самоврядування чи місцевої державної адміністрації, або з питань управління житловим фондом, віднесених його власником або уповноваженим ним органом до свого відання згідно зі ст. 18 ЖК (наприклад, про визнання ордера недійсним, надання, бронювання або обмін жилого приміщення, визнання права на жиле приміщення крім випадків, коли в ньому проживають інші члени сім`ї наймача), належною стороною повинен бути відповідний орган чи власник житлового фонду.

Позивач скористався своїм правом та звернувся до суду з позовом про захист своїх порушених прав до належного відповідача, обравши правильний спосіб захисту.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 являється учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 08.12.1992 року ( категорія 2) а.с.7 том 1).

Згідно рішення виконавчого комітету Гайворонської міської ради народних депутатів від 17 березня 1994 року за №88 " Про постановку на квартирний облік громадян міста" - ОСОБА_1 в складі сімї з чотирьох чоловік поставлено на облік на покращення житлових умов, як учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії ( а.с.8 т.1).

Рішенням виконавчого комітету Гайворонської міської ради від 23.08.2018 року №88 " Про продовження терміну проведення інвентаризації облікових справ квартирної черги, які потребують поліпшення житлових умов за місцем проживання" вирішено продовжити перереєстрацію громадян, які перебувають на квартирному обліку у Гайворонській міській раді до 1 жовтня 2018 року. Повідомити громадян про зняття їх з квартирного обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов за місцем проживання ( а.с.9 т.1).

Позивач ОСОБА_1 неодноразово звертався до Гайворонської міської ради Гайворонського району Кіровоградської області із зверненнями про покращення житлових умов у списках першочергового забезпечення житлом, як учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 11 категорії, що підтверджується відповідями про розгляд звернення ОСОБА_1 від 23.05.2019 року №02-30/1244 ( а.с.11 т.1), 20.05.2019 року №02-30/233 ( а.с.12 т.1), 04.01.2019 року №02-30/5 ( а.с. 13 т.1), 03.06.2019 року № 3-205/НЛ/2 ( а.с.23 т.1), 07.06.2019 року № 3-212-НЛ/2 ( а.с.24 т.1).

Крім того, позивач ОСОБА_1 звертався із листом до Міністерства соціальної політики України щодо надання пільгового житла, на адресу якого надійшла відповідь з якої вбачається, що відповідно до ст.30, ст.31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні " повноваженнями стосовно сприяння розширення житлового будівництва, надання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; організація за рахунок власних коштів і пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту жилих будинків належать до власних повноважень виконавчих органів місцевих рад. Таким чином, для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть залучатися кошти з місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

Крім того Міністерство соціальної політики України в своїй відповіді на звернення ОСОБА_1 посилається на інформацію Кіровоградської обласної державної адміністрації про те, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Банку даних громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Кіровоградської області, як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та користується пільгами, передбаченими Законом №796 та на рішення Гайворонської міської ради від 17.03.1994 року № 94, згідно якого ОСОБА_1 з 06.03.1994 року зараховано на квартирний облік на пільгових умовах як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 та під №1 у черзі Гайворонської міської ради.

Також з акту обстеження житлово-комунальних умов ОСОБА_1 від 08 січня 2010 року вбачається, що комісією у складі депутата міської ради Пастернака В.Г. та секретаря міської ради Бартошена О.М. складено акт про матеріально-побутові умови сімї ОСОБА_1 , де виявлено у будинку, який складається з пристроєної літньої веранди, кухні і кімнати по АДРЕСА_1 погані житлові умови, та потребує необхідності проведення ремонтних робіт ( а.с.151 т.1)

Рішення сімнадцятої сесії сьомого скликання Гайворонської районної ради Кіровоградської області від 22 грудня 2017 року №167 "Про затвердження районної Програми соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на 2018-2020 роки" вирішено :

1.Затвердити районну Програму соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на 2018 -2020 роки.

2.Районній державній адміністрації щорічно при формуванні бюджету передбачити видатки на реалізацію заходів даної Програми ( а.с.11-12).

Відповідно до ст. 48 Конституції України кожен має право на достатні життєвий рівень для себе і своєї сім`ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло.

Згідно з ст. 1 Житлового кодексу УРСР (надалі т ЖК УРСР), відповідно до Конституції СРСР і Конституції України громадяни мають право на житло.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , держава взяла на себе зобов`язання по відшкодуванню шкоди, завданої внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Статтею 63 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи встановлено, що забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, здійснюється за рахунок бюджетних коштів. Порядок використання цих коштів на кожний рік визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 5 ЖК УРСР, державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих рад народних депутатів (житловий фонд місцевих рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд).

Згідно з ст. 38 ЖК УРСР, порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства .

Відповідно до ст. 31 ЖК УРСР, громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Згідно п.3 ч.1 ст.34 ЖК УРСР, потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни: 5) які проживають тривалий час за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності.

Відповідно до ст. ст. 36, 39 ЖК УРСР облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, здійснюється, як правило, за місцем проживання у виконавчому комітеті районної міської, районної в місті, селищної, сільської рад народних депутатів. Громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житловій: умов: за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської рад народних депутатів за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті.

Згідно з ст. 46 ЖК УРСР поза чергою жиле приміщення надається: інвалідам Великої Вітчизняної війни і прирівняним до них, у встановленому порядку, особам протягом двох років з дати прийняття рішення про включення їх до списку на позачергове одержання жилого приміщення.

Відповідно до вимог ст. 43 ЖК України та п. 38 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень, громадянам, які перебувають на квартирному обліку, потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

Згідно з приписами ст. 46 ЖК України поза чергою жиле приміщення надається у випадках передбачених законодавством. Громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.

Так, відповідно до п. 10 ст. 20 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особи, віднесені до категорії І, мають право на позачергове забезпечення жилою площею протягом року з дня подання заяви. Особи, що стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, які потребують поліпшення житлових умов, мають також право на надання додаткової жилої площі у вигляді окремої кімнати.

Відтак, встановлено, що ОСОБА_1 є особою, що потребує поліпшення житлових умов та перебуває на квартирному обліку з 17.03.1994 року, перебуває у черзі №1, у окремому списку учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЄС 2.

При цьому, встановлено, що черга позивача на теперішній час, для отримання житла надійшла, а отже позивач правомірно звернувся до суду з даним позовом.

Водночас, суд вважає безпідставними посилання відповідача на те, що для осіб, що потребують поліпшення житлових умов фінансування будівництва здійснюється з Державного бюджету України.

Так, за період 2014-2018 років видатки для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у Державному бюджеті не передбачались. Нове будівництво житла в м. Гайворон не ведеться.

Суд не повинен з`ясовувати реальну можливість надання відповідачем позивачу пільгового житла, як ліквідатору аварії на ЧАЕС , наявності чи відсутності необхідних для цього коштів, врахування економічної ситуації та фінансового забезпечення законодавчої бази.

Таким чином, факти, викладені позивачем у позовній заяві в обґрунтування позовних вимог знайшли своє підтвердження в ході судового засідання, є достовірними та обґрунтованими, підтверджені письмовими доказами, сумніву у суду не викликають і за таких обставин суд вважає, що позивачу повинно бути надано житло за рахунок держави та профінансоване з державного бюджету, а позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Гайворонської міської ради Кіровоградської області, треті особи без самостійних вимог: Гайворонська районна рада Кіровоградської області, Гайворонська районна державна адміністрація про надання пільгового житла ліквідатору аварії на ЧАЕС підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.141 ч.2 п.1 ЦПК України у разі задоволення позову судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 10-12, 13, 81, 82, 141,263-265 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Цивільний позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Гайворонської міської ради Кіровоградської області, треті особи без самостійних вимог: Гайворонська районна рада Кіровоградської області, Гайворонська районна державна адміністрація про надання пільгового житла ліквідатору аварії на ЧАЕС - задовольнити.

Зобов`язати виконавчий комітет Гайворонської міської ради Гайворонського району Кіровоградської області забезпечити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( РНОКПП НОМЕР_2 ) житлом, як учасника ліквідації аварії на ЧАЕС, шляхом надання пільгового житла із майна комунальної власності, відповідно до встановлених санітарних та технічних норм з урахуванням кількості членів його сімї.

Стягнути з Гайворонської міської ради Кіровоградської області на користь держави судові витрати в розмірі 768 грн.40 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Кропивницького Апеляційного суду.

Відповідно до Перехідних положень Цивільного процесуального кодексу України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через Ульяновський районний суд Кіровоградської області.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання ) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення складено 04 грудня 2020 року.

Особи, які беруть участь у справі :

Позивач:

ОСОБА_1 , інд. код. НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідач:

Виконавчий комітет Гайворонської міської ради, місце знаходження: 26300, Кіровоградська область місто Гайворон вул. Василя Стуса 30, код ЄДРПОУ: 04055297.

Третя особа:

Гайворонська районна державна адміністрація Кіровоградської області, місце знаходження: 26300, Кіровоградська область місто Гайворон площа Героїв Майдану, 5, код ЄДРПОУ 04055305.

Третя особа:

Гайворонська районна рада Кіровоградської області, місцезнаходження: 26300, Кіровоградська область місто Гайворон площа Героїв Майдану, 5, код ЄДРПОУ 24710887.

Суддя Л.Ю.Ясінський

СудУльяновський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення24.11.2020
Оприлюднено06.12.2020
Номер документу93307428
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —385/1251/19

Ухвала від 20.01.2022

Цивільне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Панасюк І. В.

Ухвала від 20.04.2021

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Ухвала від 17.03.2021

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Рішення від 24.11.2020

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Рішення від 24.11.2020

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Ухвала від 26.06.2020

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Ухвала від 30.03.2020

Цивільне

Ульяновський районний суд Кіровоградської області

Ясінський Л. Ю.

Ухвала від 16.03.2020

Цивільне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Панасюк І. В.

Ухвала від 16.01.2020

Цивільне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Панасюк І. В.

Ухвала від 02.09.2019

Цивільне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Панасюк І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні