Постанова
від 09.12.2020 по справі 540/595/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/595/20

Головуючий в 1 інстанції: Пекний А.С.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Херсон

Повний текст судового рішення складений 19.05.2020р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року та апеляційні скарги Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України на додаткове рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Юніверсал Трейдінг Солюшн до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

06.03.2020р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) Юніверсал Трейдінг Солюшн звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень комісії щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.12.2019р. №№1414022/40658806, 1414021/40658806, 1414020/40658806, 1414019/40658806, 1414018/40658806, 1414017/40658806, 1414016/40658806, 1414015/40658806, 1414014/40658806, 1414012/40658806, 1414013/40658806, 1414010/40658806, 1414011/40658806, 1414009/40658806, 1414008/40658806, 1414007/40658806; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №22 від 30.06.2019р. №24 від 30.06.2019р., №26 від 30.06.2019р., №1 від 04.07.2019р., №2 від 04.07.2019р., №4 від 08.07.2019р., №9 від 26.07.2019р., №10 від 31.07.2019р., №13 від 31.07.2019р., №14 від 31.07.2019р., №18 від 31.07.2019р., №19 від 31.07.2019р., №20 від 31.07.2019р., №22 від 31.07.2019р., №23 від 31.07.2019р., № 24 від 31.07.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

В обґрунтування позову зазначено, що спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам законодавства.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 19.05.2020р. позов задоволений, оскільки судом не встановлено наявності підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.

Додатковим рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 04.06.2020р. стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на користь ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 4500грн.; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 4500грн.

Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями відповідачі подали апеляційні скарги, в яких посилаються на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просять рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянти посилаються на факт того, що позивачем надані документи, які не є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Так, акти виконаних робіт не розкривають змісту та обсягу ймовірних віртуальних робіт, які можливо було би перевірити та підтвердити.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційних скарг, законність та обґрунтованість рішень суду в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що вони підлягають задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.07.2016р. №14991020000019495, перебуває на обліку як платник податків у Херсонській ОДПІ Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі з 14.07.2016р. та займається наступними видами діяльності: Код КВЕД 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій. /т.1 а.с.4 /

20.04.2017р. між ТОВ Херсон Телеком Сервіс (виконавець) та ПАТ Київстар (замовник) укладено договір технічного обслуговування та підключення абонентів фіксованого зв`язку №311476, згідно умов якого виконавець зобов`язується від імені та за дорученням замовника на свій ризик виконати роботи, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином виконані роботи. /т.1 а.с.15-28/

31.05.2018р. між ПАТ Київстар (сторона-1), ТОВ Херсон Телеком Сервіс (сторона-2) та ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн (сторона-3) укладено угоду про заміну сторони договору №311476 від 20.04.2017р., а саме ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн стало виконавцем у вищезазначеному договорі. /т.1 а.с.29/

Крім того, 03.12.2018р. між ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн (дилер) та ПАТ Київстар (оператор) укладено дилерський договір №795-18, згідно умов якого дилер у порядку та на умовах, визначених цим договором надає оператору допомогу з продажу телекомунікаційних послуг: фіксованого зв`язку Домашній Інтернет та рухомого (мобільного) зв`язку потенційним абонентам, просуває телекомунікаційні послуги оператора серед потенційних абонентів, на умовах встановлених оператором. /т.1 а.с.71-76/

17.05.2019р. між ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн (виконавець) та Корпорація Біосфера (замовник) укладено договір про надання послуг №20190517, згідно умов якого виконавець зобов`язується за завданням замовника надати послуги з дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки, зазначені в п.1.2.1 цього договору, а замовник зобов`язується оплатити ці послуги на умовах і в терміни, узгоджені сторонами в цьому договорі.

Згідно п.1.2.1 виконавець зобов`язується надати послуги з вивчення суспільної думки щодо послуг, що пропонуються замовником своїм клієнтам, шляхом організації цілодобового приймання і обробки телефонних дзвінків, що надходять на номер НОМЕР_1 . /т.1 а.с.77-81/

26.03.2019р. між ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн (виконавець) та ТОВ ВФД (замовник) укладено договір про надання послуг №20190326, згідно умов якого виконавець зобов`язується за завданням замовника надати інформаційні послуги, зазначені в п.1.2. цього договору, а замовник зобов`язується оплатити ці послуги на умовах і в терміни, узгоджені сторонами в цьому договорі.

Згідно п.1.2. виконавець зобов`язується надати послуги з організації прийому та обробки телефонних дзвінків, що надходять на номер замовника цілодобово. /т.1 а.с.82-87/

14.05.2019р., 24.06.2019р. між ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн (виконавець) та ТОВ Декаарт , Товарна біржа Київ Меркентайл Ексчейндж (замовник) укладені аналогічні договори про надання послуг №№20190624, 20190514, згідно умов яких виконавець зобов`язується за завданням замовника надати інформаційні послуги, зазначені в п.1.2.1 цього договору, а замовник зобов`язується оплатити ці послуги на умовах і в терміни, узгоджені сторонами в цьому договорі.

Згідно п.1.2.1 виконавець зобов`язується надати послуги з організації здійснення вихідних дзвінків за контактами, наданими замовником. /т.1 а.с.88-96/

За вищезазначеними договорами позивачем були складені податкові накладні №22 від 30.06.2019р. №24 від 30.06.2019р., №26 від 30.06.2019р., №1 від 04.07.2019р., №2 від 04.07.2019р., №4 від 08.07.2019р., №9 від 26.07.2019р., №10 від 31.07.2019р., №13 від 31.07.2019р., №14 від 31.07.2019р., №18 від 31.07.2019р., №19 від 31.07.2019р., №20 від 31.07.2019р., №22 від 31.07.2019р., №23 від 31.07.2019р., № 24 від 31.07.2019р. /т.1 а.с.139, 141, 143, 145, 147, 149, 151, 153, 155, 157, 159, 161, 163, 165, 167, 169/

За результатами розгляду вказаних податкових накладних, контролюючим органом позивачу надіслано Квитанції №1 з приводу того, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . У зв`язку з чим, платнику податків запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. /т.1 а.с.140, 142, 144, 146, 148, 150, 152, 154, 156, 158, 160, 162, 164, 166, 168, 170/

На виконання вимог податкового органу, ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн були направлені повідомлення від 17.12.2019р. №66; від 19.12.2019р. №84; від 21.12.2019р. №№58, 68, 70, 72, 77, 78, 80, 83, 89, 88; від 23.12.2019р. №61, 62, 85, 87 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з поясненнями про господарську діяльність підприємства щодо виконання договорів з контрагентами. /т.1 а.с.171-203 /

За результатами розгляду зазначених документів, комісією відповідно до п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України прийняті рішення від 26.12.2019р. №№1414022/40658806, 1414021/40658806, 1414020/40658806, 1414019/40658806, 1414018/40658806, 1414017/40658806, 1414016/40658806, 1414015/40658806, 1414014/40658806, 1414012/40658806, 1414013/40658806, 1414010/40658806, 1414011/40658806, 1414009/40658806, 1414008/40658806, 1414007/40658806 про відмову у реєстрації податкових накладних №22 від 30.06.2019р. №24 від 30.06.2019р., №26 від 30.06.2019р., №1 від 04.07.2019р., №2 від 04.07.2019р., №4 від 08.07.2019р., №9 від 26.07.2019р., №10 від 31.07.2019р., №13 від 31.07.2019р., №14 від 31.07.2019р., №18 від 31.07.2019р., №19 від 31.07.2019р., №20 від 31.07.2019р., №22 від 31.07.2019р., №23 від 31.07.2019р., № 24 від 31.07.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податків необхідних документів.

Зокрема, у всіх оскаржуваних рішеннях зазначено, що платником надано копії документів, які не є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Акти виконаних робіт - не розкривають змісту та обсягу проведених робіт, без конкретизації періоду, за який було надано послуги. Платником не надано жодного документу, що підтверджує придбання товарів необхідних для здійснення виробничої діяльності. /т.1 а.с.204-219/

В подальшому, ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн подані до Державної податкової служби України скарги на вищезазначені рішення. /т.1 а.с.220-250, т.2 а.с.1/

Рішеннями за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.01.2020р. №№688/40658806/2, 699/40658806/2, 704/40658806/2, 703/40658806/2, 705/40658806/2, 702/40658806/2, 701/40658806/2, 706/40658806/2, 693/40658806/2, 690/40658806/2, 699/40658806/2, 695/40658806/2, 691/40658806/2, 689/40658806/2, 694/40658806/2, 699/40658806/2 скарги ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн залишені без задоволення. /т.2 а.с.2-17/

Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до підпункту 14.1.60 п.14 ст.14 Податкового кодексу України (надалі - ПК України), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010р.№1246 (надалі - Порядок №1246).

Відповідно до п.2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронні формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Так, ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн були складені податкові накладні №22 від 30.06.2019р. №24 від 30.06.2019р., №26 від 30.06.2019р., №1 від 04.07.2019р., №2 від 04.07.2019р., №4 від 08.07.2019р., №9 від 26.07.2019р., №10 від 31.07.2019р., №13 від 31.07.2019р., №14 від 31.07.2019р., №18 від 31.07.2019р., №19 від 31.07.2019р., №20 від 31.07.2019р., №22 від 31.07.2019р., №23 від 31.07.2019р., № 24 від 31.07.2019р. та направлені на реєстрацію в ЄРПН. /т.1 а.с.139, 141, 143, 145, 147, 149, 151, 153, 155, 157, 159, 161, 163, 165, 167, 169/

Згідно п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такої податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу; (для податкових накладних та/або розрахунків ; коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Як вбачається з квитанцій №1, реєстрація податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України та сформовано висновок про відповідність податкових накладних пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків. /т.1 а.с.140, 142, 144, 146, 148, 150, 152, 154, 156, 158, 160, 162, 164, 166, 168, 170/

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. №117 та набрав чинності 22.03.2018р. (надалі - Порядок №117).

Відповідно до п.5 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з п.6 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.7 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Пунктом 10 Порядку №117 визначено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

На виконання п.10 Порядку №117, наказом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018р. №144 затверджено Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (надалі - Порядок №144).

Порядком №144 передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі Критерії).

Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п.1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим Порядком №117, та оформлюється протоколом.

До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок як платників з ознаками ризиковості.

Згідно з п.п.1.6 п.1 листа ДФС України від 21.03.2018 р. №959/99-99-07-18, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв,визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з п.1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Відповідачем, надано до суду протокол засідання комісії від 03.08.2018р. №87, на якому прийнято рішення з метою недопущення ймовірних витрат бюджету та використання підприємства у схемах незаконного формування податкового кредиту іншим підприємствам внести до Журналу ризикових платників ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн . /т.2 а.с.62-64/

Згідно протоколу засідання комісії від 12.09.2019р. №9 прийнято рішення виключити з Журналу ризикових платників ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн . /т.2 а.с.65-66/

Таким чином в період з 03.08.2018р. по 12.09.2019р. ТОВ Юніверсал Трейдінг Солюшн було віднесено до ризикових платників.

Як вбачається з матеріалів справи, спірні податкові накладні складені позивачем в період з 30.06.2019р. по 31.07.2019р., тобто під час віднесення товариства до ризикових платників, а тому колегія суддів вважає, що у податкового органу були правові підстави для зупинення реєстрації податкових накладних.

Крім того, відповідно до вимог п.п.12, 13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (їх) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.14 Порядку №117, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п.15 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Згідно з п.16 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 18 Порядку №117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Згідно з п.19 Порядку №117 комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Положеннями п.20 Порядку №117 визначено, що зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

З матеріалів справи вбачається, що позивач відповідно до пп.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України та п.п.15, 16 Порядку №117 не надавав відповідачу документи по спірним господарським операціям та податковим накладним які підтверджують господарські операції з контрагентами.

Так, правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні .

Відповідно до ст.1 цього Закону первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.

Згідно зі ст.1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

За змістом частин 1, 2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Тобто, для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Слід зазначити, що договір не є первинним обліковим документом для цілей бухгалтерського обліку.

Вивчивши надані позивачем первинні документи на підтвердження здійснення господарських операцій з контрагентами, колегія суддів погоджується з висновком податкового органу про те, що акти приймання-передачі виконаних робіт/наданих послуг не підтверджують фактичного здійснення господарських операцій, оскільки не розкривають змісту та обсягу проведених робіт/наданих послуг, не містять періоду, за який було виконано роботи/надано послуги.

Так, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Відповідно до п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Згідно з п.22, п.23 Порядку №117 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку: щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. грн., приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу; щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. грн. включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Зокрема, у всіх оскаржуваних рішеннях у передбаченому законодавством порядку з обґрунтованих підстав зазначено, що платником надано копії документів, які не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Акти виконаних робіт - не розкривають змісту та обсягу проведених робіт, без конкретизації періоду, за який було надано послугу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, відповідачем надано належні та достатні докази відповідності дій щодо зупинення реєстрації податкових накладних положенням п.201.16 ст.201 ПК України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та наявності підстав, встановлених Критеріями ризиковості платника податку, а також правомірності оскаржуваних рішень комісії щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно ч.6 ст.139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Отже, не підлягає задоволенню заява позивача про стягнення з відповідачів судових витрат зі сплати витрат на професійну правничу допомогу адвоката.

На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягають скасуванню.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України задовольнити, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 травня 2020 року та додаткове рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04 червня 2020 року скасувати.

Ухвалити у справі постанову, якою відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Юніверсал Трейдінг Солюшн до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2020
Оприлюднено10.12.2020
Номер документу93403525
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/595/20

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 05.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні