П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/3285/20
Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.
рішення суду першої інстанції прийнято у
м. Одеса, 22 червня 2020 року
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Танасогло Т.М.,
суддів: Єщенка О.В., Шляхтицького О.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Голови Одеської обласної адміністрації Куцого Максима Васильовича, Одеської обласної Державної адміністрації, Державної екологічної інспекції в Одеській області, Голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймак Василя Михайловича, Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області, Голови Лиманської районної ради Одеської області Тефтул Геннадія Олександровича, Лиманської районної ради Одеської області, секретаря Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та виконуючої обов`язки Голови Трояндівської сільської ради Чеботарьової Ольги Миколаївни, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за участі третіх осіб ОСОБА_2 , Комунальне підприємство "Калина", ОСОБА_3 , про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання заходи щодо вчинення певних дій та стягнення моральної шкоди у розмірі 100 000,00 грн.,-
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Голови Одеської обласної адміністрації Куцого Максима Васильовича, Одеської обласної Державної адміністрації, Державної екологічної інспекції в Одеській області, Голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймак Василя Михайловича, Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області, Голови Лиманської районної ради Одеської області Тефтул Геннадія Олександровича, Лиманської районної ради Одеської області, секретаря Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та виконуючої обов`язки Голови Трояндівської сільської ради Чеботарьової Ольги Миколаївни, Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за участі третіх осіб ОСОБА_2 , Комунальне підприємство "Калина", ОСОБА_3 про:
-визнання протиправною бездіяльності ОСОБА_4 , виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, в частині порушення організації благоустрою території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області за наявним бюджетом загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн.;
-визнання протиправною бездіяльності ОСОБА_5 - голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області, Тефтула Ген надія Олександровича - голови Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю з протиправної бездіяльності ОСОБА_4 , виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області в частині вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населенні (їх частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області за наявним бюджетом загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн.;
-визнання протиправною бездіяльності ОСОБА_6 - голови Одеської обласної Державної адміністрації щодо відсутності контролю у протиправній бездіяльності ОСОБА_5 - голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_7 - голови Лиманської районної ради Одеської області щодо відсутності контролю з протиправної бездіяльності ОСОБА_4 , виконуючої з 19 лютого 2019 року повноваження сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області за наявним бюджетом загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн.;
-визнання протиправною бездіяльності Державної екологічної інспекції в Одеській області щодо відсутності контролю у протиправній бездіяльності Одеської обласної Державної адміністрації у здійсненні організаційних заходів Лиманською районною Державною адміністрацією Одеської області, Лиманською районною радою Одеської області, Трояндівською сільською радою Лиманського району Одеської області, комунальним підприємством Калина щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної Інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх Частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на Земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області;
-зобов`язання Державної екологічної інспекції в Одеській області здійснити організаційні Заходи щодо вчинення дій Одеською обласною Державною адміністрацією, Лиманською районною Державною адміністрацією Одеської області, Лиманською районною радою Одеської Області, Трояндівською сільською радою Лиманського району Одеської області, комунальним підприємством Калина щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області;
-зобов`язання Одеської обласної Державної адміністрації та Державної екологічної інспекції в Одеській області встановити особистий контроль щодо здійснення в най коротший термін організаційних заходів Лиманською районною Державною адміністрацією Одеської області, Лиманською районною радою Одеської області, Трояндівською сільською радою Лиманського району Одеської області, комунальним підприємством Калина - вчинити дії по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці для влаштування сміттєзвалища, яка повинна бути розташована в межах території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області для усунення порушень природоохоронного законодавства, проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами села Трояндове Лиманського району Одеської області;
-стягнення в солідарному порядку з Лиманської районної державної адміністрації Одеської області (код ЄДРПОУ:04057І55), Лиманської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ:24527249), Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області (код ЄДРПОУ:04379686) моральної шкоди на користь ОСОБА_1 в розмірі - 100 000 грн.
Обґрунтовуючи свій позов, позивач зазначив про повноваження кожного з відповідачів у своїй сфері діяльності як суб`єктів владних повноважень. Крім того, проаналізувавши виконання Звіту про роботу Трояндівської сільської ради за 2019 рік за критеріями доходів загального фонду - 13 282 694,37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн. та посилаючись на приписи Законів України Про відходи , Про охорону навколишнього природного середовища , Про місцеве самоврядування в Україні , Про Про благоустрій населених пунктів , Земельного кодексу України, тощо, позивач зазначив про відсутність на території Трояндівської сільської ради полігону твердих побутових відходів, що створює загрозу навколишньому природному середовищу, життю та здоров`ю мешканців сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до складу Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області.
До того ж, позивач також зауважив і про відсутність біля будинку АДРЕСА_1 , в якому він мешкає, та біля інших багатоквартирних будинків села Трояндове, облаштованих місць для викиду споживчих твердих побутових відходів та інших відходів. Тобто, експлуатація всіх багатоквартирних будинків, на думку позивача, здійснюється в порушення умов комплексної забудови території, без дотримання норм ЗУ Про планування і забудову території .
Позивач також зазначив, що протиправна бездіяльність відповідачів підриває довіру населення та сприяє формуванню у громадян у тому числі у позивача негативного ставлення до даних структур. Розмір завданої позивачу шкоди він оцінює у розмірі 100 000,00 грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу, в якій зазначено про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, у зв`язку із чим просить скасувати рішення суду першої інстанції.
У своїх доводах апелянт зазначає, що суд першої інстанції ухилився від дослідження характеру спірних правовідносин та предмету доказування. Зокрема, апелянт зазначає, що відповідачем не забезпечено належне використання направлених коштів та утримання багатоквартирних будинків, що розташовані на території Трояндівської сільської ради, зокрема будинку АДРЕСА_1 , що в свою чергу призвело до істотного обмеження права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування, зокрема права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для життя і розвитку і тому за обґрунтованим припущенням можливо стверджувати, що кошти виділені з бюджету розвитку (спецфонду) місцевих та районних рад на безповоротній основі, витрачені не за цільовим призначенням, а привласнені для власних потреб.
Всі інші доводи апелянта за своїм змістом повністю співпадають з обґрунтуванням його вимог, викладеними в позові.
17.08.2020 року за вхід. № 16247/20 від Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому відповідач наголошує на відсутності порушення прав та інтересів позивача, зловживання своїми процесуальними правами та зазначає про обґрунтованість рішення суду першої інстанції.
17.08.2020 року за вхід. № 16159/20 від Лиманської районної державної адміністрації та за вхід. № 16160/20 від голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області ОСОБА_5 надійшли відзиви на апеляційну скаргу, у яких кожен з відповідачів зазначає про необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції з тих, підстав, що позивачем у даній справі жодним чином не підтверджено порушення його прав з боку голови Лиманської районної державної адміністрації та Лиманської РДА, а також не наведено суттєвих доказів, які підтверджували б будь-які порушення з боку відповідачів. крім того, апелянт, на думку цих відповідачів, посилається на норми права, які жодним чином не регулюють спірні правовідносини та просить зобов`язати райдержадміністрацію до виконання повноважень, не передбачених Законом.
14.09.2020 року за вхід. № 17831/20 від Лиманської районної ради надійшов відзив, у якому відповідач наголошує на необґрунтованості доводів апелянта, просить залишити скаргу без задоволення а судове рішення без змін, мотивуючи тим, що позивачем жодним чином не обґрунтовано наявність будь-яких порушень його прав відповідачем Лиманською районною радою.
Відповідно до ч.ч. 1,3 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Відповідно до приписів ст. 311КАС України, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, рішенням №339-VІІ від 13.02.2019 р. Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області Чеботарьову Ольгу Миколаївну, депутата від виборчого округу №2, 1970 р. народження, позапартійну обрано секретарем Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області VІІ скликання.
Рішенням №340 VІІ від 13.02.2019 р. Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області покладено на секретаря Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області Чеботарьову Ольгу Миколаївну виконання повноважень голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та надано секретарю Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області Чеботарьовій О. М. право першого підпису на фінансових та платіжних документах Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області.
Отже, ОСОБА_4 виконує повноваження сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, яка обіймає цю посаду та здійснює надані їй згідно законодавства повноваження з 19.02.2019 р., тобто перебуває на посаді строком більше року.
19.02.2020 р. сплив термін перебування ОСОБА_4 на посаді голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області.
Відповідач ОСОБА_5 є головою Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області, який обіймає цю посаду з червня місяця 2017 р. по цей час та здійснює надані йому згідно законодавства повноваження , тобто перебуває на посаді строком більше року.
Відповідач ОСОБА_7 є головою Лиманської районної ради Одеської області, який обіймає цю посаду з грудня 2014 по цей час та здійснює надані йому згідно законодавства повноваження, тобто перебуває на посаді строком більше року.
Відповідно до зазначеного вище на Лиманську районну Державну адміністрацію Одеської області та Лиманську району раду Одеської області покладена функція реалізації державної політики у галузі охорони здоров`я населення територіальних громад сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до складу Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, координація діяльності Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, забезпечення кваліфікованою медико-санітарною допомогою населення.
Відповідач ОСОБА_6 є головою Одеської обласної державної адміністрації який обіймає цю посаду з 11 жовтня 2019 року по цей час та здійснює надані йому згідно законодавства повноваження.
Відповідно до Звіту про роботу Трояндівської сільської ради за 2019 рік за критеріями доходів загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн. - 67 845,50 грн. направлено на придбання пасти вапняної, бензину, будматеріалів, запасних автозапчастин, сантехніки; приладів захисту контролю, пускачів магнітних.
Також з загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн. начебто виконані послуги на поточний ремонт вуличного освітлення на загальну суму 910 642,21 грн., а саме: за рахунок коштів місцевого бюджету виконані послуги на загальну суму - 466 939,74 грн., зокрема:
поточний ремонт вуличного освітлення по вулиці Миру села Трояндове Лиманського району Одеської області на суму - 67 377,87 грн.;
поточний ремонт вуличного освітлення по вулиці Трояндовій села Трояндове Лиманського району Одеської області на суму - 58 795,99 грн.;
поточний ремонт вуличного освітлення по вулиці Будівельній села Трояндове Лиманського району Одеської області на суму - 32 133,20 грн.;
поточний ремонт вуличного освітлення по вулиці Степовій села Трояндове Лиманського району Одеської області на суму - 34 603,51 грн.;
поточний ремонт вуличного освітлення по вулиці Миколаївській села Трояндове Лиманського району Одеської області на суму - 32 948,67 грн.;
поточний ремонт мережі вуличного освітлення села Трояндове Лиманського району Одеської області (вул. Сонячна - вул. Шевченка) на суму - 42 495,51 грн.;
поточний ремонт мережі вуличного освітлення села Ставки Лиманського району Одеської області (вул. Зелена-вул. Ставкова) на суму - 152 098,88 грн.;
поточний ремонт мережі вуличного освітлення по вулиці Новоселів села Ониськове Лиманського району Одеської області на суму - 46 486,11 грн.
За рахунок субвенції з місцевого бюджету, код 41053900 (загальний фонд) по КПКВ 0116030 КЕКВ 2240, виконані роботи на загальну суму 443 702,47 грн., а саме:
на поточний ремонт мережі вуличного освітлення села Ониськове (вул. 40-річчя Перемоги, Заводська, Степова) в сумі 134 136,48 грн.;
на поточний ремонт мережі вуличного, освітлення села Ониськове (вул. Центральна, Мирна) в сумі 147 735,46 грн.;
на поточний ремонт мережі вуличного освітлення села Ониськове (вул. Південна, Садова) в сумі, 161 830,53 грн.
Крім того за рахунок місцевого бюджету (бюджет розвитку) було використано 365 397,88 грн., а саме:
на капітальний ремонт тротуарної доріжки по вулиці Миру до вулиці Трояндово села Трояндове Лиманського району Одеської області в сумі 299 997,88 грн.;
придбання насосів глибинних PEDROLLO ( (Педролло) (3 шт.) на суму 65 400 грн.
Крім того за рахунок субвенції з районного бюджету - бюджет розвитку (спеціальний фонд; по КЕКВ 3110 придбання башти Рожновського для села Ставки Лиманського району (Одеської області, використано в сумі 100 000,00 грн. (субвенція з районного бюджету).
Також у Звіті про роботу Трояндівської сільської ради за 2019 рік за критеріями доходів загального фонду - 13 282 694, 37 грн. та субвенції - 5 447 570,40 грн. зазначено, що на території сільської ради працює комунальне підприємство Калина , яке надає послуги з водопостачання оплатою, яка становить з лічильником - 15 грн. за 1 куб води, без лічильника - 45 грн.
Також у Звіті про роботу Трояндівської сільської ради за 2019 р. за критеріями доходів загального фонду - 13282694,37 грн. та субвенції - 5447570,40 грн. зазначено, що на заробітну плату в 2019 р. було використано по всім установам сільської ради по КЕКВ 2111- 4402202,17 грн., по КЕЕВ 2120 - 965269,39 грн. На енергоносії використано по всім установам Трояндівської сільської ради - 373573,67 грн.
У період з 11.10.2018р. по 18.10.2018р., Державною екологічною інспекцією в Одеській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Торяндівською сільською радою Лиманського району Одеської області, результати якої оформлено відповідним актом (а.с. 110-120).
Вказаним актом зафіксовані наступні виявлені у ході перевірки порушення: не розроблено Програму поводження з твердими побутовими відходами, що є не виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04 березня і 2006 року № 265 Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами , та п.б ст.21 Закону України Про відходи , та порушення вимог ст. 52 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища . На території Трояндівської сільської ради розташовано паспортизоване місце видалення відходів. Паспорт погоджено з відповідними службами та затверджено Комінтернівською районною державною адміністрацією від 23.07.2004 р. але відсутній реєстраційний номер та дата реєстрації. Оновлення паспорту не проводилось.
Місце видалення відходів (МВВ) с. Трояндове, реєстраційний номер 5227143 для складування, захоронення відходів побутового характеру та інших відходів 4 класу небезпеки. Має місце відповідно погоджений Паспорт місця видалення відходів. Рік початку експлуатації - 1996 рік. Тип МВВ - відкрите поверхневе, змішаного типу. Площа зайнята МВВ - 4,5 га. Проектний обсяг видалення відходів не визначався. Розрахунковий термін експлуатації - 20 років. Віддаленість від населеного пункту - 0,7 км. Віддаленість від водотоків і водойм - 1,5 км. Глибина залягання підземній: вод - 95-110 м, якісна оцінка захищеності підземних (напірних) вод - захищені.
У акті також зазначено, що сільською радою не вживаються заходи для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами. А саме: суб`єкти господарювання, які здійснювали б діяльність по збиранню, сортуванню відходів не створені, інші - не залучені.
Не організовано збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, не створено місце видалення відходів (МВВ) для їх захоронення, не організовано роздільне збирання корисних компонентів цих відходів. Відсутні дані про створення постійно діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами та території сільської ради.
За результатами перевірки складений припис № 92 від 18.10.2018 р. За змістом припису Трояндівській сільській раді Лиманського району Одеської області приписано:
1) розробити Комплексну довгострокову програму з охорони навколишнього середовища по сільській раді - до 18.12.2018р.;
2) завести документацію по первинному поточному обліку кількості, типу, і складу відходів, що утворюються, збираються та видаляються на території сільської ради до 18.11.2018р.;
3) провести рекультивацію місць видалення відходів та не допускати розміщення несанкціонованих звалищ - з 19.10.2018р. та постійно;
4)оперативно встановлювати винних осіб щодо порушення природоохоронного законодавства;
5) провести роботу по інвентаризації зелених насаджень в межах сільської ради - до 18.12.2018 року;
6) створити робочу комісію по обстеженню стану зелених насаджень в межах населених пунктів, які потребують санітарно-оздоровчих заходів до 31.11.2018 р.
На думку позивача, Трояндівською сільською радою не виконуються вимоги природоохоронного законодавства. При цьому, зі сторони голови Лиманської РДА Одеської області, голови Лиманської районної ради відсутній контроль з протиправної бездіяльності ОСОБА_4 , виконуючої з 19.02.2019 року повноваження сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області; зі сторони голови Одеської обласної Державної адміністрації відсутній контроль з протиправної бездіяльності голови Лиманської РДА Одеської області, голови Лиманської районної ради та Трояндівської сільської ради.
Крім того, на думку позивача, з боку Державної екологічної інстанції також відсутній контроль у протиправній бездіяльності Одеської обласної Державної адміністрації у здійсненні організаційних заходів Лиманською районною Державною адміністрацією Одеської області, Лиманською районною радою Одеської області, Трояндівською сільською радою, комунальним підприємством Калина щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено порушення його прав у межах заявлених позовних вимог щодо недотримання відповідачами вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами на території Трояндівської сільської ради.
Стосовно позовних вимог, заявлених до Державної екологічної інспекції в Одеській області з питань здійснення заходів державного нагляду (контролю) на території Трояндівської сільської ради, зокрема, в сфері поводження з відходами, суд першої інстанції вказав на те, що за фактом наявності порушень вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами на території Трояндівської сільської ради, інспекцією складено адмінматеріали та винесено постанови про притягнення винних осіб до відповідальності, чим в свою чергу спростовуються доводи позивача про відсутність контролю з боку Державної екологічної інспекції в Одеській області.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, вважає їх обґрунтованими, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, зокрема ЗакономУкраїни Про охорону навколишнього природного середовища 1264-XII від 25.06.1991р. (надалі Закон України 1264-XII, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) та іншими спеціальними законами, приписи статті 9 якого гарантують кожному громадянину України право на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище.
Як встановлено ст. 21 Закону України Про відходи від 5 березня 1998 року № 187/98-ВР (надалі - Закон № 187/98-ВР), органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема:виконання вимог законодавства про відходи; розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; здійснення інших повноважень відповідно до законів України; надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю, тощо.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Між тим, у розумінні ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до власних повноважень виконавчих комітетів міських рад, віднесено залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі у створенні, розвитку, реконструкції об`єктів інженерного забезпечення, координація на відповідній території діяльності суб`єктів містобудування щодо комплексної забудови населених пунктів.
Як передбачено п. 44 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в цьому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Як зауважив відповідач у запереченнях на апеляційну скаргу, поданих за підписом в.о. сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області секретар сільської ради О.М. Чеботарьова, що збір сміття на території с. Трояндове Трояндівської сільської ради здійснюється працівниками комунального підприємства Калина та працівниками по благоустрою Трояндівської сільської ради один раз на тиждень. Сміття вивозиться на паспортизоване сміттєзвалище для твердих побутових відходів, яке розміщене на землях комунальної власності Трояндівської сільської ради, що підтверджується копією паспорту місця видалення відходів (МВВ), який зареєстрований 14.11.2002 року та було надано до суду.
Також, відповідач - Трояндівська сільська рада у запереченнях на відзив вказав, що виділяти земельну ділянку для влаштування нового сміттєзвалища на території Трояндівської сільської ради не має потреби, оскільки під сміттєзвалище земельна ділянка вже виділена згідно рішення Кіровської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (нова назва - Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області) №33 від 20.07.2000 року, що підтверджується копією рішення, яка була надана до суду.
Щодо операцій у сфері поводження з небезпечними відходами, відповідач вказав, що на території Трояндівської сільської ради такі операції не здійснюються.
У підтвердження здійснення вказаних повноважень, відповідачем надано Звіти про роботу Трояндівської сільської ради за спірний період.
Одночасно, колегія суддів вважає за доцільне зазначити, що приписами ст. 71 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено гарантії місцевого самоврядування, серед яких:
Територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження; Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом .
З аналізу вказаного, судова колегія робить висновок, що Троянівською сільською радою здійснюються повноваження в галузі житлово-комунального господарства, побутового, Торговельного обслуговування, господарського харчування, транспорту і зв`язку; здійснюється управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, тощо.
Статтею 22 вказаного Закону № 187/98-ВР визначено, що уповноважені органи виконавчої влади у сфері поводження з відходами є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, інші органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції .
В свою чергу, у розумінні ст. 20 Закону № 187/98-ВР, до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері поводження з відходами належить, зокрема: участь у розробленні загальнодержавних програм раціонального використання відходів і вжиття необхідних заходів для запровадження маловідходних та енергозберігаючих технологій; організація розроблення та здійснення регіональних і місцевих програм поводження з відходами, а також забезпечення реалізації загальнодержавних програм; здійснення контролю за використанням відходів з урахуванням їх ресурсної цінності та вимог безпеки для здоров`я людей і навколишнього природного середовища; здійснення контролю за діяльністю об`єктів поводження з відходами; взаємодія з органами місцевого самоврядування; організація ведення обліку утворення, оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, їх паспортизації, збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи, тощо.
У відповідності до ст. 34 Закону України Про місцеві державні адміністрації , місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження, делеговані їм відповідними обласними, районними радами.
Делегування радами повноважень місцевим державним адміністраціям супроводжується передачею фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення.
Місцеві державні адміністрації підзвітні та підконтрольні відповідним радам у частині делегованих повноважень.
Голови місцевих державних адміністрацій мають право вносити на розгляд відповідних рад питання, пов`язані з виконанням делегованих повноважень, та інші пропозиції.
Голови обласних державних адміністрацій мають право дорадчого голосу на засіданнях обласних рад. Голови районних державних адміністрацій мають право дорадчого голосу на засіданнях районних рад.
Голови місцевих державних адміністрацій щорічно звітують перед відповідними радами з питань виконання бюджету, програм соціально-економічного та культурного розвитку територій і делегованих повноважень.
Обласна та районна ради можуть висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого, з урахуванням пропозицій органу виконавчої влади вищого рівня, Президент України приймає рішення і дає відповідній раді обґрунтовану відповідь.
Якщо недовіру голові обласної чи районної державної адміністрації висловили дві третини від складу відповідної ради, Президент України приймає відставку голови відповідної місцевої державної адміністрації .
За вимогами ст. 35 Закону України Про місцеві державні адміністрації , місцеві державні адміністрації на відповідній території взаємодіють з сільськими, селищними і міськими радами, їх виконавчими органами та сільськими, селищними і міськими головами, сприяють у здійсненні ними власних повноважень місцевого самоврядування, зокрема у вирішенні питань економічного, соціального та культурного розвитку відповідних територій, зміцнення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування, контролюють виконання наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади, розглядають та враховують у своїй діяльності пропозиції депутатів, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
У разі розгляду місцевою державною адміністрацією питань, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування, про це повідомляється заздалегідь відповідним органам місцевого самоврядування. Представники цих органів та посадові особи територіальних громад мають право брати участь у розгляді таких питань місцевою державною адміністрацією, висловлювати зауваження і пропозиції.
Голови місцевих державних адміністрацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів місцевої державної адміністрації або їх представники мають право бути присутніми на засіданнях органів місцевого самоврядування та бути вислуханими з питань, що стосуються їх компетенції.
Місцеві державні адміністрації не мають права втручатися у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень.
Для здійснення спільних програм місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування можуть укладати договори, створювати спільні органи та організації.
Місцеві державні адміністрації мають право укладати договори у випадках, встановлених законами .
Порядок відносини місцевих державних адміністрацій з підприємствами, установами, організаціями визначений статтею 36 Закону України Про місцеві державні адміністрації згідно якої, місцеві державні адміністрації не втручаються у господарську діяльність підприємств, установ, організацій, крім випадків, встановлених законом.
Апеляційний суд звертає увагу, що повноваження Трояндівською сільської ради зі спірних питань забезпечення населеного пункту об`єктами інженерно-транспортної та житлово-комунальної інфраструктури, у розумінні приписів ст. 30 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні є власними повноваженнями відповідача, які вирішуються на сіданнях сесій шляхом прийняття відповідних рішень в межах кошторисних призначень на 2019,2020 роки, а також в межах цільової субвенції, яка виділяється із районного бюджету.
З вищевикладених норм права вбачається, що втручання районної ради, райдержадміністрації та облдержадміністрації у діяльність органів місцевого самоврядування, що полягає у здійсненні суто власних повноважень, не передбачено приписами чинного законодавства.
Доводи апелянта про витрачання коштів Трояндівською сільською радою з місцевого бюджету у великих розмірах не за цільовим призначенням є наразі жодними належними доказами не доведеними.
Послання апелянта на Звіти про роботу Троянівської сільської ради за 2019 рік поза розумним сумнівом, на думку судової колегії, не є належним доказом про вчинення відповідачем у справі порушення чинного законодавства, а є доказом підтвердження виконання визначених у звітах робіт.
Також, вказані звіти не свідчать про порушення прав, свобод та/або законних інтересів ОСОБА_1 .
Апеляційний суд вважає за доцільне також зазначити, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, згідно з ч.1 ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства:[…]поводження з відходами .
Пунктом в ч.1 ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, у тому числі, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Постановою Кабінету Міністрів України № 32 від 21.01.2005 року затверджено Положення про Міністерства енергетики та захисту довкілля України, яким вказане Міністерство визначено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Враховуючи викладене вище, судова колегія вважає вірним висновок суду першої інстанції, що позовні вимоги 1, 2, 3, 6 задоволенню не підлягають.
Доводи апелянта про бездіяльність Державної екологічної інспекції в Одеській області з приводу відсутності контролю у протиправній бездіяльності щодо вчинення дій по розробленню та затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення, колегія суддів вважає також необґрунтованими, виходячи з наступного.
Як було встановлено з матеріалів справи, Державна екологічна інспекція в Одеській області, провела планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Трояндівською сільською радою Лиманського району Одеської області, у ході проведення якої було встановлено порушення природоохоронного законодавства та за результатами розгляду акту перевірки складений припис № 92 від 18.10.2018 р.
За змістом припису Трояндівській сільській раді Лиманського району Одеської області приписано:
1) розробити Комплексну довгострокову програму з охорони навколишнього середовища по сільській раді - до 18.12.2018р.;
2) Завести документацію по первинному поточному обліку кількості, типу, і складу відходів, що утворюються, збираються та видаляються на території сільської ради до 18.11.2018р.;
3) Провести рекультивацію місць видалення відходів та не допускати розміщення несанкціонованих звалищ - з 19.10.2018р. та постійно;
4) Оперативно встановлювати винних осіб щодо порушення природоохоронного законодавства;
5) Провести роботу по інвентаризації зелених насаджень в межах сільської ради - до 18.12.2018 року;
6) Створити робочу комісію по обстеженню стану зелених насаджень в межах населених пунктів, які потребують санітарно-оздоровчих заходів до 31.11.2018 р.
За фактом наявності порушень вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами на території Трояндівської сільської ради, інспекцією складено адмінматеріали та винесено постанови про притягнення винних осіб до відповідальності.
Враховуючи викладене, Державна екологічна інспекція в Одеській області відповідно до наданих їй повноважень здійснила заходи з метою усунення порушень відповідні заходи державного нагляду (контролю) на території Трояндівської сільської ради, зокрема, в сфері поводження з відходами, що в свою чергу спростовує доводи апелянта про відсутність з боку ДЕІ в Одеській області контролю зі спірного питання.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Водночас, колегія суддів також зауважує, що відповідно до ч. 1 і 2 ст. 5 КАСУ, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист; захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також у будь-який спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Тобто, право на судовий на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження про порушення драв було обґрунтованим. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів, особи на момент її звернення до суду.
Згідно правової позиції Верховного Суду України, викладеній в постанові від 15 листопада 2016 року у справі № 800/301/16, порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Як встановлено ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту (висновок, сформований у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року у справі №802/2474/17-а; провадження №11-1081апп18).
Підсумовуючи усе вищевказане, з`ясувавши фактичні спірні обставини справи, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи у їх сукупності, доводи апеляційної скарги та позиції відповідачів зі спірних питань, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, про недоведеність порушення прав позивача спірною бездіяльністю відповідачів у справі.
Вимоги щодо стягнення моральної шкоди також на думку колегії суддів за вказаних вище обставин задоволенню не підлягають, позаяк ОСОБА_1 не доведено заподіяння такої шкоди спірною діяльністю/бездіяльністю відповідачів у даній справі.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року у справі №420/3285/20 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Танасогло Т.М. Судді Єщенко О.В. Шляхтицький О.І.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2020 |
Оприлюднено | 10.12.2020 |
Номер документу | 93403603 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні