Рішення
від 08.12.2020 по справі 908/2606/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/170/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.12.2020 Справа № 908/2606/20

м. Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка Артура Олеговича,

при секретареві судового засідання Коцар А.О.,

розглянувши матеріали справи № 908/1125/19

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги, 23» , ідентифікаційний код юридичної особи 43479338 (69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» , ідентифікаційний код юридичної особи 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В)

про витребування технічної документації.

За участю уповноважених представників сторін:

від позивача: Корогод Ю.О., адвокат, довіреність від 02.11.2020;

Лола Н.О., довіреність від 02.11.2020;

від відповідача: Соколова Н.І., посвідчення №1006 від 28.02.2014, оред АР №1023466 від 08.12.2020

СУТЬ СПОРУ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги, 23» звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом про витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» технічної документації.

Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.10.2020 справу № 908/2606/20 передано на розгляд судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 09.10.2020 у справі № 908/2606/20 позовна заява прийнята судом до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання призначено на 03.11.2020 об 11 год. 40 хв. Відповідачу встановлений строк для надання відзиву - у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Копії ухвали вручено позивачеві - 24.10.2020, відповідачеві - 20.10.2020, що підтверджується поштовими повідомленнями, доданими до матеріалів справи.

В судовому засіданні 03.11.2020 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу «Акорд» .

Суд відкрив судове засідання у справі 908/2606/20. Перевірив явку представників сторін. Представник відповідача в судове засідання не з`явився. Відводів складу суду не заявлено. Права та обов`язки представникові позивача зрозумілі.

Представник позивача в судовому засіданні надала пояснення по суті спору. Просила позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

За наслідками судового засідання, враховуючи необхідності уточнення позивачем прохальної частини позову, беручи до уваги, що спір не може бути вирішено в даному судовому засіданні, суд оголосив перерву в судовому засіданні, в межах строку розгляду справи - до 19.11.2020 об 11 год. 20 хв.

04.11.2020 до канцелярії суду від відповідача у справі надійшов відзив на позовну заяву з доказами направлення позивачеві.

10.11.2020 канцелярії суду від відповідача у справі надійшла заява про зупинення провадження у справі.

В судовому засіданні 19.11.2020 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу «Акорд» .

Суд продовжив розгляд справи 908/2606/20. Перевірив явку представників сторін. Відводів складу суду не заявлено. Права та обов`язки представникам зрозумілі.

Суд оголосив про надходження від сторін уточнення позовної заяви, відзиву та заяви про зупинення провадження у справі.

Представник позивача підтримала уточнення позовних вимог та отримала в судовому засіданні примірник заяви про зупинення провадження у справі.

Представник відповідача підтримала відзив на позовну заяву та заяву про зупинення провадження у справі.

Судом прийняті до розгляду вищезазначені документи сторін.

Для надання сторонам можливості надати заперечення на подані документи судом оголошувалась перерва до 08.12.2020 до 11 год. 00 хв., про що присутні представники сторін повідомлені під розписку та звукозапис.

В судовому засіданні 08.12.2020 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу «Акорд» .

Представник позивача підтримала позов (з урахуванням уточнення) повністю та заперечила проти заяви про зупинення провадження у справі.

Представник відповідача підтримала відзив та заяву про зупинення провадження у справі.

Судом залишено без задоволення заяву відповідача про зупинення провадження у справі, з таких підстав.

В обґрунтування заяви відповідач посилається на те, що у справі № 908/2606/20 предметом позовних вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги 23» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» є зобов`язання передати технічну документацію на будинок за адресою: 69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23 на підставі рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги 23» , оформленого протоколом № 1 від 18.01.2020.

В той же час, в провадженні Господарського суду Запорізької області перебуває справа № 908/2209/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» , м. Запоріжжя до відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги 23» , м. Запоріжжя про:

- визнання недійсним рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку по вул. Сорок років Перемоги, 23 у м. Запоріжжя про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги 23» , оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020;

- визнання недійсним рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку по вул. Сорок років Перемоги, 23 у м. Запоріжжя про відкликання та розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з управителем - ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» , оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020;

- скасування державної реєстрації Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків « 40-річчя Перемоги 23» за адресою: 69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23 код ЄДРПОУ 43479338.

На момент подання заяви справа № 908/2009/20 не була розглянута судом.

На підставі викладеного, представник відповідача просив суд зупинити провадження у справі № 908/2606/20 до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 908/2009/20.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 30.11.2020 у справі № 908/2009/20 у задоволенні позову відмовлено. Рішення не набрало законної сили.

Представник позивача заперечила проти задоволення заяви представника відповідача про зупинення провадження у справі. Просила суд заяву відповідача про зупинення провадження у справі залишити без задоволення.

Відповідно до ч. 5 ст. 227 Господарського процесуального кодексу України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

У разі застосування п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України, за вимогами ст. 234 ГПК України, у мотивувальній частині ухвали повинно бути зазначено, зокрема, обґрунтування висновків, яких дійшов суд при постановленні ухвали.

Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, які не можуть бути з`ясовані та встановлені у цьому процесі, проте які мають значення для справи, провадження у якій зупинено. Для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному випадку повинен з`ясовувати чим обумовлюється неможливість розгляду справи.

По суті, зупинення провадження у справі - це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час судового розгляду із визначених у законі об`єктивних підстав, які перешкоджають подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення.

Під неможливістю розгляду справи необхідно розуміти неможливість господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв`язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи господарському суду, одночасністю розгляду двох пов`язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

Враховуючи приписи п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України, суд не може посилатись на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Аналогічна правова позиція щодо застосування п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України викладена у постановах Верховного Суду № 905/436/18 від 30.08.2019, № 910/15271/17 від 29.07.2019, №910/11481/18 від 20.06.2019.

Таким чином, зупинення провадження у справі процесуальний закон пов`язує із неможливістю розгляду справи, що розглядається, до вирішення іншої справи.

Для вирішення питання про зупинення провадження у справі суд у кожному конкретному випадку з`ясовує, як пов`язана справа, яка розглядається господарським судом пов`язана зі справою, що розглядається іншим судом, і чим обумовлюється неможливість розгляду цієї справи.

Пов`язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у цій справі, в тому числі йдеться про факти, які мають преюдиціальне значення.

При цьому суть преюдиції полягає в неприпустимості повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами. Правила про преюдиції спрямовані не лише на заборону перегляду фактів і правовідносин, які встановлені в судовому акті, що вступив в законну силу, але й сприяють додержанню процесуальної економії в новому процесі. У випадку встановлення певних преюдиційних обставин особам, які беруть участь у справі (за умови, що вони брали участь у справі при винесенні преюдиціального рішення), не доводиться витрачати час на збирання, витребування і подання доказів, проведення відповідних експертиз, а суду - на їх дослідження і оцінку.

Сама по собі взаємопов`язаність справ № 908/2606/20 та № 908/2009/20 ще не свідчить про неможливість розгляду даної справи до прийняття рішення у справі № 908/2009/20, оскільки незалежно від результату розгляду справи № 908/2009/20, Господарський суд Запорізької області має достатньо правових підстав для розгляду та вирішення по суті справи № 908/2606/20.

Враховуючи викладене, заявник не надав суду належних та допустимих доказів та не обґрунтував неможливість розгляду справи № 908/2606/20 до набрання законної сили рішенням Господарського суду Запорізької області по справі № 908/2009/20, у зв`язку з чим суд не вбачає підстав для задоволення заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» про зупинення провадження у справі № 908/2606/20.

Згідно з позовними вимогами, з урахуванням уточнення, позивач зазначає, що 06.09.2017 укладено договір № 06/09/17-1035 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та Запорізькою міською радою, яка діє від імені співвласників багатоквартирного будинку № 23 по вулиці Сорок років Перемоги в м. Запоріжжя. 18.01.2020 установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23, прийнято рішення, оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020, про створення ОСББ 40-річчя Перемоги 23 . 30.01.2020 здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 . Номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 103 102 0000 048740. 10.02.2020 ОСББ повідомило управителя - ТОВ Місто для людей Запоріжжя про рішення установчих зборів ОСББ 40-річчя Перемоги 23 , оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020 та про державну реєстрацію ОСББ (повідомлення № 1 від 07.02.2020). До повідомлення додано копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСББ 40-річчя Перемоги 23 , копію протоколу № 1 від 18.01.2020 установчих зборів ОСББ та копію додатку № 1 до протоколу № 1 - Лист голосування з питань порядку денного учасників установчих зборів ОСББ. Також у даному повідомленні позивач просив відповідача розпочати підготовку до передачі будинку та прибудинкової території по акту приймання-передачі в управління ОСББ 40-річчя Перемоги 23 з наданням повного пакету технічної документації на вказаний будинок. Однак, ні протягом 3-місячного строку з дати реєстрації об`єднання, ані станом на дату звернення ОСББ 40-річчя Перемоги 23 з даним позовом до господарського суду, вимоги статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" відповідачем виконані не були, відповідна документація об`єднанню не передана. Просить суд задовольнити позовні вимоги та зобов`язати відповідача передати позивачеві відповідну документацію на підставі Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393, чинними на момент укладення договору про надання послуг з управління будинком.

У відзиві на позовну заяву відповідач посилається на те, що ТОВ Місто для людей Запоріжжя на підставі договору від 06.09.2017 № 06/09/17-1035 виконує функцію управителя будинку № 23 по вул. Сорок років Перемоги у м. Запоріжжя. Згідно з положеннями договору № 06/09/17-1035 від 06.09.2017 про надання послуг з управління будинком, який укладений з співвласниками, відповідач виступає виконавцем послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та управителем будинку з отриманням оплати за свої послуги. Відповідно до умов договору № 06/09/17-1035 від 06.09.2017, його укладено з метою забезпечення кваліфікованого, якісного, гарантованого обслуговування житлового фонду, його технічного обладнання, отримання житлово-комунальних послуг, дотримання санітарного стану прибудинкових територій. На даний момент договір № 06/09/17-1035 від 06.09.2017 сторонами не розірваний, тобто всі його умови виконуються сторонами, договір є дійсним. ТОВ Місто для людей Запоріжжя вважає, що рішення співвласників багатоквартирного будинку по вул. Сорок років Перемоги 23 у м. Запоріжжя про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 , відкликання та розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з управителем - ТОВ Місто для людей Запоріжжя , оформлене протоколом від 18.01.2020 року є недійсним, а державна реєстрація Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 підлягає скасуванню. Просить у позові відмовити.

За наслідками судового засідання 10.12.2020 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

06.09.2017 укладено договір № 06/09/17-1035 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та Запорізькою міською радою, яка діє від імені співвласників багатоквартирного будинку № 23 по вулиці Сорок років Перемоги в м. Запоріжжя.

18.01.2020 установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23, прийнято рішення, оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020, про створення ОСББ 40-річчя Перемоги 23 .

30.01.2020 здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 . Номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 103 102 0000 048740.

10.02.2020 ОСББ повідомило управителя - ТОВ Місто для людей Запоріжжя про рішення установчих зборів ОСББ 40-річчя Перемоги 23 , оформлене протоколом № 1 від 18.01.2020 та про державну реєстрацію ОСББ (повідомлення № 1 від 07.02.2020).

До повідомлення було додано копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСББ 40-річчя Перемоги 23 , копію протоколу № 1 від 18.01.2020 установчих зборів ОСББ та копію додатку № 1 до протоколу № 1 - Лист голосування з питань порядку денного учасників установчих зборів ОСББ. Також у даному повідомленні позивач просив відповідача розпочати підготовку до передачі будинку та прибудинкової території по акту приймання-передачі в управління ОСББ 40-річчя Перемоги 23 з наданням повного пакету технічної документації на вказаний будинок.

Невиконання відповідачем зобов`язань в частині передачі створеному ОСББ технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок № 23 по пр. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя стало підставою звернення позивача до суду з вимогами про зобов`язання відповідача передати технічну документацію на будинок 23 по просп. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя, а саме:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача:

- документи щодо технічного стану об`єкта:

- план земельної ділянки з багатоквартирним будинком № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя, що на ній розташований, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000. 1:2000. 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

- паспорт об`єкта та земельної ділянки;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на багатоквартирний будинок № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- журнали заявок мешканців об`єкта;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції:

- документи бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом;

- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1035 від 06.09.2017;

- документи щодо обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають;

- документи щодо правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; - документи щодо планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;

- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд дійшов до висновку про задоволення позову, з огляду на таке.

Спірні правовідносини є господарськими.

Причиною спору у справі стало питання про наявність чи відсутність підстав для зобов`язання управителя багатоквартирного будинку передати документацію на цей будинок створеному у ньому об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку.

За приписами ст. с. 316, 319, 322 Цивільного кодексу України ( далі - ЦК України ) правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Статтею 385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносини, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» .

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Частинами 1 та 4 ст. 4 закону передбачено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Відповідно до ч. ч. 5, 6 ст. 5 вказаного закону замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Згідно з ч. 1 ст. 9 зазначеного Закону управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Частиною першою ст. 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Частиною 14 ст. 6 цього закону визначено, що державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Як зазначалося вище, 30.01.2020 здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 . Номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 103 102 0000 048740.

За приписами ч. ч. 18, 19 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Правовий аналіз положень ч. 18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов (розірвання договору, тощо).

Подібну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 05.07.2019 р. у справі № 910/6167/18.

Згідно з ч. 1 ст. 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

За приписами ч. ч. 5, 6 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

На підставі вищевикладених обставин, у позивача виникло право витребовувати у попереднього управителя будинком, яким є відповідач, технічну документацію на підставі частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а у відповідача виник обов`язок у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання передати спірну документацію на будинок.

Державна реєстрація Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 40-річчя Перемоги 23 , яка відбулась 30.01.2020, а отже обов`язок передати об`єднанню відповідну документацію на будинок станом на час звернення з позовом до суду є таким, що настав.

Листом від 07.02.2020 № 1, отриманим відповідачем 10.02.2020, позивач повідомив відповідача про державну реєстрацію ОСББ 40-річчя Перемоги 23 30.01.2020 (додавши до листа відповідні докази) та просив надати відповідні документи та розпочати підготовку до передачі будинку та прибудинкової території з наданням повного пакету документації на будинок та прибудинкову територію.

Однак, ані протягом 3-місячного строку з дати реєстрації об`єднання, ані станом на дату звернення ОСББ 40-річчя Перемоги 23 з даним позовом до господарського суду, вимоги закону відповідачем виконані не були, відповідна документація об`єднанню передана не була.

Суд відхиляє посилання відповідача на те, що обов`язковою умовою для передачі документації на будинок новоствореному об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку є розірвання, припинення дії договору № 06/09/17-1035 від 06.09.2017.

Водночас пролонгація або розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1035 від 06.09.2017 не є предметом спору у цій справі, а наведені положення чинного законодавства не свідчать про те, що наявність договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком має наслідком неможливості витребування у управителя відповідної документації на підставі ч. 18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» .

Відповідно до вимог ч. 18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» у відповідача як управителя багатоквартирного будинку після державної реєстрації ОСББ виник обов`язок у тримісячний строк передати йому спірну документацію на будинок. І оскільки строк виконання відповідачем свого зобов`язання з передачі ОСББ спірної документації є таким, що настав, а відповідач відповідну документацію не передав, позивач правомірно звернувся до суду з цим позовом.

Що стосується переліку витребуваної документації, слід зазначити наступне.

Станом на момент укладення договору про надання послуг з управління будинком від 06.09.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та Запорізькою міською радою, що діяла від імені співвласників багатоквартирного будинку № 23 по пр. Сорок років Перемоги в м. Запоріжжя, були чинними Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджено наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393 (далі - Правила № 13).

Так, за змістом пункту 1.2 Правил № 13 управління будинком - це дії, спрямовані на забезпечення сталого функціонування будинку та прибудинкової території відповідно до їх цільового призначення і збереження їх споживчих якостей, а також на організацію забезпечення потреби мешканців будинку в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

У пункті 1.3 Правил № 13 визначено, що управління будинком передбачає виконання таких функцій як, зокрема, планування заходів щодо збереження та сталого функціонування об`єкта, наданого в управління, та організацію забезпечення потреб мешканців об`єкта в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог пункту 3.3 цих Правил; ведення передбаченої законодавством звітності, а також технічної документації щодо стану, утримання та експлуатації об`єкта відповідно до вимог пункту 3.6 цих Правил; організацію належної експлуатації та утримання об`єкта відповідно до його цільового призначення згідно з вимогами пунктів 3.7, 3.8 цих Правил.

Пунктом 2.2 Правил № 13 визначено, що при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах) щодо технічного стану об`єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об"єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту: акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

Відповідно до пункту 2.3 Правил № 13 у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться в акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.

Пунктом 3.6 Правил № 13, особа, що здійснює управління будинком, зберігає та веде технічну документацію щодо стану, утримання та експлуатації об`єкта. Технічна документація довготривалого зберігання містить: план ділянки в масштабі 1:1000 - 1:2000 з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду; акт технічного стану житлового будинку на момент укладення договору управління; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; паспорти на кожний житловий будинок та земельну ділянку; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення).

Відповідно до п. 1.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 76 від 17.05.2005 (далі Правила № 76) до складу технічної документації постійного зберігання включаються:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.

Отже, факт наявності або відсутності документації, визначеної п.2.2. Правил №13 та п. 1.2 Правил № 76 у відповідача, не має істотного значення, оскільки відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку відповідачу, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" зобов`язаний відновити її за власний рахунок.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду в постанові від 05.07.2019 у справі №910/6167/18, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду № 917/1208/18 від 13.11.2019, № 921/753/16-г/11 від 11.06.2019.

Враховуючи, що законом чітко не визначено перелік документації, яка відповідно до ч. 18 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" повинна бути передана управителем ОСББ, звертаючись до суду з даним позовом, позивач просить суд витребувати у відповідача документи передбачені п. 2.2. Правил № 13 та п. 1.2 Правил № 76, які повинні були бути передані від колишнього власника (балансоутримувача) будинку до ТОВ Місто для людей Запоріжжя під час укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1035 від 06.09.2017, а саме:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача:

- документи щодо технічного стану об`єкта:

- план земельної ділянки з багатоквартирним будинком № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя, що на ній розташований, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000. 1:2000. 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

- паспорт об`єкта та земельної ділянки;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на багатоквартирний будинок № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- журнали заявок мешканців об`єкта;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції:

- документи бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом;

- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1035 від 06.09.2017;

- документи щодо обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають;

- документи щодо правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; - документи щодо планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;

енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

Право на витребування зазначеної технічної документації знайшло своє відображення у постановах Верховного суду у складі колегій Касаційного суду від 12.03.2020 у справі № 904/1878/19, від 29.01.2020 у справі № 910/5065/19, від 16.01.2020 у справі № 910/3215/19.

На підставі викладеного, суд вважає правомірними та задовольняє вимоги позивача про витребування від позивача відповідної документації.

Згідно зі ст. 129 ГПК України, судовий збір за позовом (2102 грн 00 коп.) покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» , ідентифікаційний код юридичної особи 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги, 23» , ідентифікаційний код юридичної особи 43479338 (69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23) технічну документацію на будинок 23 по просп. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя, а саме:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача:

- документи щодо технічного стану об`єкта:

- план земельної ділянки з багатоквартирним будинком № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя, що на ній розташований, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000. 1:2000. 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

- паспорт об`єкта та земельної ділянки;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на багатоквартирний будинок № 23 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- журнали заявок мешканців об`єкта;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції:

- документи бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом;

- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1035 від 06.09.2017;

- документи щодо обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають;

- документи щодо правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; - документи щодо планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;

енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» , ідентифікаційний код юридичної особи 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 40-річчя Перемоги, 23» , ідентифікаційний код юридичної особи 43479338 (69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 23) 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп. судового збору.

4. Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 17.5 Розділу ХI Перехідних положень ГПК України апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області.

Відповідно до ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 10.12.2020.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення08.12.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93436045
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2606/20

Судовий наказ від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Судовий наказ від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Постанова від 24.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 11.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Рішення від 08.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 03.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 09.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні