Справа №718/1941/20
Провадження №2-а/718/35/20
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.12.2020 року м. Кіцмань Чернівецька область
Кіцманський районний суд Чернівецької області у складі головуючої судді Масюк Л.О., секретаря Пітак О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Кіцмань адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління патрульної поліції в Чернівецькій області, сержанта поліції, 1 батальйону, 1 роти УПП в Чернівецькій області Цуркан Олександра Івановича про скасування постанови про адміністративне правопорушення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до інспектора сержанта поліції батальйону №1 роти №1 УПП в Чернівецькій області Цуркана О.І., Управління патрульної поліції в Чернівецькій області про скасування постанови про адміністративне правопорушення, мотивуючи свої вимоги тим, що постановою про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії ЕАМ № 3125699 від 12 вересня 2020 року, на нього накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 425 гривень, за те, що він 12 вересня 2020 р. о 19:23 год. керував транспортним засобом без посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документу на транспортний засіб, а також поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, чим порушив п. 2.1 ПДР, за що передбачена відповідальність ч. 1 ст. 126 КУпАП
Вважає, що дана постанова винесена з порушенням вимог чинного законодаства та є незаконною. Обставини наведені в постанові не відповідають дійсності.
Зазначає, що він в той вечір перебував на АЗС, що в с. Мамаївці Кіцманського району Чернівецької області та припаркував автомобіль на стоянці. В цей час до нього підійшов інспектор поліції та вимагав пред`явити посвідчення водія, реєстраційний документ на автомобіль та страховий поліс, однак він відмовив в пред`явленні документів, так як вважав, що така вимога поліцейського є незаконною та безпідставною.
Крім цього вказує, що Закон України Про національну поліцію передбачає чіткий перелік випадків, коли інспектор поліції має повноваження зупинити транспортний засіб та вимагати пред`явити вищевказані документи. Однак, так як автомобіль стояв припаркованим на території АЗС, вимога пред`явити документи була незаконною. Проте інспектор поліції не зважав на його заперечення та виніс постанову про притягнення до адмінвідповідальністі, яку він отримав на місці події.
Такими діями інспектор патрульної поліції, який ухвалив постанову у справі про адміністративне правопорушення, грубо порушив закон.
Вважає, що в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, інспектором патрульної поліції не зібрано доказів, які б підтверджували його вину, а постанова не відповідає вимогам ст.283 КУпАП.
Враховуючи вище викладене просив задовольнити позовні вимоги, визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення серії ЕАК №3125699 від 12 вересня 2020 року відносно нього, ОСОБА_1 , та закрити провадження у справі про притягнення його до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.126 КУпАП.
Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, однак через канцелярію суду подав заяву про підтримання позовних вимог та розгляд справи за його відсутності.
Відповідач ОСОБА_2 та представник УПП в Чернівецькій області в судове засідання не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи. Представником відповідача Єрмоленко В.В. подано відзив на позовну заяву, в якому просила в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити, оскільки вважає їх необгрунтованими, та такими, що не відповідають нормам діючого законодавства.
Зазначає, що для виконання мети зупинки транспортного засобу, на підставі ст. 32 ЗУ Про Національну поліцію , поліцейський прийняв рішення перевірити документи особи водія, при перевірці документів водій не пред`явив на вимогу поліцейського посвідчення водія та реєстраційний документ на транспортний засіб та поліс обов`язкового страхування, чим порушив п. 2.4 а ПДР України, якими визначено, на вимогу поліцейського водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також пред`явити для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1.
Посилається на те, що відповідно до ч. 2 ст. 222 КУпАП від імені органів Національної поліції розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право працівники органів і підрозділів Національної поліції, які мають спеціальні звання, відповідно до покладених на них повноважень.
Крім цього зазначає, що сержант поліції ОСОБА_2 представився позивачу, відповідно до вимог ч. 1 ст. 279 КУпАП.
Встановивши факт вчинення адміністративного правопорушення, яке передбачене ч.1 ст.126 КУпАП, поліцейським було роз`яснено позивачеві його права як громадянина України передбачені ст. 63 Конституції України, та ст. 268 КУпАП та відповідно до ч. 1 ст. 283 та п. 1, ч. 1, ст. 284 КУпАП, винесено постанову по справі про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу.
Негайно, після закінчення розгляду справи, сержант поліції Цуркан О.І., відповідно до ст. 285 КУпАП, оголосив винесену постанову серії ЕАМ № 3125699 від 12.09.2020 року. Враховуючи ч. 3. ст. 285 КУпАП копія постанови була вручена під розписку позивачу.
Крім цього зазначає, що право органів Національної поліції перевіряти наявність посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб та поліс обов`язкового страхування кореспондується із обов`язком водія мати при собі та на вимогу працівника поліції пред`явити такі документи. Така правова позиція повністю узгоджується з рішенням Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року у справі № 127/19283/17.
Таким чином, з огляду на все вищезазначене в діях позивача є склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 126 КУпАП, Інспектор патрульної поліції мав всі законні підстави для зупинки транспортного засобу, пред`явив законну та обґрунтовану вимогу щодо надання документів передбачених законодавством, ним дотримана процедура та порядок складання адміністративних матеріалів. Постанова серії ЕАМ № 3125699 від 12.09.2020 року обґрунтована, винесена на підставі та у порядку передбаченому законодавством.
Враховуючи наведене просила в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі.
За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Порядок діяльності органів державної влади, їх посадових осіб, уповноважених складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про такі правопорушення та притягати винних осіб до адміністративної відповідальності за їх вчинення, регулюється Кодексом.
Згідно ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
В силу ст.ст. 245, 280 КУпАП посадова особа, уповноважена розглядати адміністративну справу при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи з метою всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставах яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
За змістом ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Так відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про Національну поліцію поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 5 статті 14 Закону України Про дорожній рух учасники дорожнього руху зобов`язані знати і неухильно дотримувати вимог цього Закону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху, створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам, виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.
Відповідно до п.2.1 Правил дорожнього руху України (далі - Правила) водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі: посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії; реєстраційний документ на транспортний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил, внутрішніх військ МВС, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - технічний талон); у разі встановлення на транспортних засобах проблискових маячків і (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв - дозвіл, виданий Державтоінспекцією МВС; на маршрутних транспортних засобах - схему маршруту та розклад руху; на великовагових і великогабаритних транспортних засобах та транспортних засобах, що здійснюють дорожнє перевезення небезпечних вантажів, - документацію відповідно до вимог спеціальних правил; поліс (сертифікат) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення).
Частина перша статті 126 КУпАП, за ознаками якої складена оспорювана постанова, передбачає відповідальність, зокрема, за керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред`явила для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб.
Таким чином, для притягнення особи до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч.1 ст.126 КУпАП, потрібна наявність одночасно таких обставин як керування особою транспортним засобом, зупинення поліцейським водія у разі вчинення правопорушення та відсутність у особи, яка керувала транспортним засобом, посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб.
Відповідно до п.2. ч.1 ст.32 Закону України Про Національну поліцію від 02.07.2015 № 580-УІІІ поліцейський має право вимагати в особи пред`явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення (одна із вичерпного переліку підстав).
Порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення визначено відповідними статтями КУпАП, а процедура оформлення поліцейськими патрульної поліції матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, визначена Інструкцією з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, затвердженою Наказом МВС України № 1395 від 07.11.2015 року та зареєстрованою в Мінюсті України 10.11.2015 року за № 1408/27853 (надалі - Інструкція).
Так, відповідно до ст. 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Згідно ст. 251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Відповідно до п.4 розділу І Інструкції у разі виявлення правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, поліцейський виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення без складання відповідного протоколу. Постанова виноситься у разі виявлення адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, передбачених деякими статтями КУпАП, у тому числі ч. 1 ст. 126 КУпАП.
Відповідно до п.п. 2, 4, 5, 8 розділу III Інструкції постанова у справі про адміністративні правопорушення, передбачені ч.1 ст. 126 КУпАП виноситься на місці вчинення адміністративного правопорушення.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, користується правами, визначеними у ст.268 КУпАП, зокрема: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката.
Поліцейський під час підготовки до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання: чи належить до її компетенції розгляд цієї справи; чи правильно складено протокол (якщо складання протоколу передбачено КУпАП) та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; чи повідомлено належним чином осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду (якщо справа не розглядається на місці); чи витребувано необхідні додаткові матеріали, які потрібні для вирішення справи; чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справа розглядається лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (стаття 268 КУпАП).
Відповідно до п. 9 Розділу III Інструкції розгляд справи розпочинається з представлення поліцейського, який розглядає цю справу. Поліцейський, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов`язки. Після цього оголошується протокол про адміністративне правопорушення (якщо складення протоколу передбачається КУпАП), заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання.
Згідно ст. ст. 245, 252, 280, 283 КУпАП при розгляді справи про адміністративне правопорушення орган (посадова особа) забезпечує всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин справи, зокрема підлягають з`ясуванню чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи. Рішення про наявність чи відсутність в діях особи адміністративного правопорушення має бути зроблене на підставі всебічного, повного і об`єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності.
Пунктом 24 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 14 від 23.12.2005 року Про практику застосування судами України законодавства у справах про деякі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, а також адміністративні правопорушення на транспорті встановлено, що зміст постанови у справі про адміністративне правопорушення має відповідати вимогам, передбаченим ст. ст. 283, 284 КУпАП. Зокрема, у ній мають бути наведені докази, на яких ґрунтується висновок про вчинення особою адміністративного правопорушення, та мотиви відхилення інших доказів, на які посилався правопорушник, чи висловлених останнім доводів.
Відповідно до ст.285 КУпАП постанова у справі про адміністративне правопорушення оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або висилається особі, щодо якої її винесено. Копія постанови вручається під розписку. У разі якщо копія постанови висилається, про це робиться відповідна відмітка у справі. У випадках, передбачених ст.258 КУпАП, копія постанови уповноваженої посадової особи у справі про адміністративне правопорушення вручається особі, щодо якої її винесено, на місці вчинення правопорушення.
Так, в судовому засіданні встановлено, що 12.09.2020 року поліцейським Цуркан О.І., за участю водія ОСОБА_1 , було складено оскаржувану постанову серії ЕАК №3125699 про притягнення останнього до адміністративної відповідальності, передбаченої ч.1 ст. 126 КУпАП, на місці зупинки транспортного засобу, а саме АЗС в с. Мамаївці Кіцманського району Чернівецької області. У вказаній постанові зазначено, що водій ОСОБА_1 керував транспортним засобом без посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документу на транспортний засіб, а також поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, чим порушив п. 2.1 ПДР, за що передбачена відповідальність ч. 1 ст. 126 КУпАП
Разом з цим, як вбачається з матеріалів справи та оскаржуваної постанови про адміністративне правопорушення, сержантом поліції батальйону №1, роти №1 УПП в Чернівецькій області Цуркана О.І. при винесені постанови не було наведено доказів, на яких ґрунтується висновок про скоєння позивачем адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 126 КУпАП, зокрема щодо підстав зупинки транспортного засобу.
Крім цього з відео з бодікамери поліцейського, яке надано суду не вбачається факту зупинки транспортного засобу, а тільки видно як автомобіль, за кермом якого сидить ОСОБА_1 , стоїть на території АЗС, що знаходиться в с.Мамаївці Кіцманського району Чернівецької області і до нього підходять працівники поліції з вимогою про пред`явлення документів.
Таким чином, суд вважає, що винесення постанови по справі про адміністративне правопорушення в даному випадку порушує права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, передбачені ст. 268 КпАП України.
Таким чином, враховуючи матеріали справи та всі докази, на які посилається позивач в їх сукупності, суд приходить до висновку, що дії інспектора сержанта поліції батальйону № 1 роти №1 УПП в Чернівецькій області Цуркана О.І. щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення без врахування пояснень позивача, за відсутності доказів його вини - є протиправними, а відтак винесена постанова від 12 вересня 2020 року серії ЕАК №3125699 від 12.09.2020 року про притягнення його до адміністративної відповідальності є незаконною і необґрунтованою, а тому підлягає скасуванню.
Згідно приписів ч.3 ст.62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Відповідно до п.3 ч.3 ст.286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.
Оцінюючи матеріали справи у їх сукупності, а також ту обставину, що відповідачем не було надано до суду доказів в підтвердження вини ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 126 КУпАП, суд приходить до висновку про те, що постанова про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності була винесена без достатніх правових підстав та про необхідність задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 77, 205, 241-246, 250, 255, 286 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Адмінстративний позов ОСОБА_1 до інспектора сержанта поліції батальйону №1 роти №1 УПП в Чернівецькій області Цуркана Олександра Івановича, Управління патрульної поліції в Чернівецькій області, про скасування постанови про адміністративне правопорушення - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення серії ЕАК №3125699 від 12 вересня 2020 року відносно ОСОБА_1 .
Закрити провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.126 КУпАП.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду (адреса:21001, м. Вінниця, вул. Соборна, 48.) через Кіцманський районний суд Чернівецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Кіцманського
районного суду: Л.О.Масюк
Суд | Кіцманський районний суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2020 |
Оприлюднено | 11.12.2020 |
Номер документу | 93452184 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіцманський районний суд Чернівецької області
Масюк Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні