Рішення
від 02.12.2020 по справі 916/485/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" грудня 2020 р.Справа № 916/485/19

Господарський суд Одеської області у складі:

судді Малярчук І.А.,

при секретарі судового засідання: Мукієнко Д.С.,

за участю представників:

позивача: Тімчишин С.Д., згідно довіреності

відповідача: не з`явився,

розглянувши справу №916/485/19 за позовом Южненської міської ради Одеської області (65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, 18) до Приватного підприємства «АРНІКА» (65481, Одеська область, м. Южне, пр. Леніна, 19-У) про стягнення 61426,72грн. збитків,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, процесуальні дії суду :

Позивач позовні вимоги підтримує, в їх обґрунтування зазначає, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 06.11.2018р. №144206199 ПП АРНІКА є власником нежитлових приміщень загальною площею 249,3 кв.м., у т.ч. площа приміщень - 200,1 кв.м., площа сумісного користування - 19,6 кв.м., площа сумісного користування без виділення в натурі - 29,6кв.м. Приміщення відповідача знаходяться на першому поверсі будівлі Торгового центру, розташованого за адресою: м. Южне Одеської області, пр. Миру, 19. Нежитловому приміщенню присвоєно поштову адресу - м. Южне Одеської області, пр. Леніна, 19-У. Відповідно до рішення виконавчого комітету Южненської міської ради від 17.11.2015р. №14-VII частину проспекту Леніна перейменовано у проспект Миру. Будівля Торгового центру розташована за адресою: м. Южне Одеської області, пр. Миру, 19. Відповідно до технічного паспорту від 13.03.2006р., виготовленого КП ЮМБТІ , загальна площа приміщень Торгового центру складає 5632,74 кв.м . Частка приватної власності ПП "АРНІКА" в будівлі Торгового центру складає 4,43% (249,3/5632,74* 100=4,43 %) . Відповідно до інформації, наданої Управлінням архітектури та містобудування Южненської міської ради (лист від 17.03.2017р. № 51/14-01-15) та погодженої схеми прибирання території навколо торгового центру площа земельної ділянки, розташованої по пр. Миру, 19 м. Южного складає 4856 кв.м., з них площа будівлі - 2534 кв.м., площа прибирання - 2322 кв.м.

Також позивач вказує, що рішенням Южненської міської ради від 22.08.2007р. №447-V Про надання дозволу СПД-фізичній особі ОСОБА_1 , ПП ЛЮДВІК-ЮГ , СПД -фізичній особі ОСОБА_2 , ФОП Гайдамак О.Є., Торговій компанії АЛМЗ , ФОП Ільчук Г.А., ПП Арніка , СПД - фізичній особі ОСОБА_3 , ПМП ГАРМОНІЯ та ФКМ Южненської міської ради на оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приблизною площею 0,6118 га в спільну довгострокову оренду терміном на 10 років з визначенням дольової участі у загальній площі землекористування кожного власника приміщень Торгового центру , для експлуатації та обслуговування будівлі Торговий центр , розташованого за адресою: АДРЕСА_1 із земель територіальної громади м. Южного Одеської області . Проект відведення земельної ділянки у тримісячний термін землекористувачами не був замовлений та рішення Южненської міської ради на підставі п. 2 втратило чинність. Земельна ділянка комунальної власності під будівлею Торгового центру не сформована, проект землеустрою щодо її відведення в оренду землекористувачам не розроблявся, кадастровий номер відсутній, державна реєстрація земельної ділянки не проводилась.

У зв`язку з тим, що розташований на земельній ділянці торгівельний центр по АДРЕСА_1 побудований з дозволу Южненської міської ради, акт введення його в експлуатацію затверджений відповідним рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради, та враховуючи те, що ПП АРНІКА є власником нежитлового приміщення Торгового центру загальною площею 249,3 кв.м., яке розташоване за адресою; АДРЕСА_1 , позивач вважає дії відповідача стосовно неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває у фактичному користуванні, такими, що не можуть бути кваліфіковані як самовільне зайняття земельної ділянки, а є використанням її без правовстановлюючого документу. Позивач зазначає, що відповідно до вимог пункту 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284, з метою визначення розміру збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) внаслідок використання ПП АРНІКА земельної ділянки без правовстановлюючих документів, рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради від 16.03.2017р. №581, із змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради від 04.10.2017р. №852 створено комісію при виконавчому комітеті Южненської міської ради із визначення збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу), за результатами засідання якої 08.11.2018р. прийнято рішення про затвердження розміру збитків в сумі 61426,72грн. Також рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради №1538 від 15.11.2018р. затверджено акт розміру збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу), заподіяних відповідачем, в розмірі 61426,72грн.

Стосовно розрахунку позивача збитків останній повідомив наступне. Відповідно до листа Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області від 24.08.2016р. №34-1503-0.12-7734/2-16 станом на 01.01.2016р. нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під розміщення Торгового центру, розташованого по пр. Миру, 19 м.Южного становить 3025,65грн. Відповідно станом на 01.01.2016р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4856,00 кв.м. складає 14 692 556,4 грн. (3025,65 * 4856 = 14 692 556,40 грн.). Пунктом 8 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 20.12.2016 № 1791 -VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році ) встановлено, що індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням для земель несільськогосподарського призначення - 106 відсотків. Станом на 01.01.2017р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4856,00 кв.м, складає 15574109278грн., (13025,65 * 1,06 (Кі2016) * 4856 = 15574109,78грн.). Відповідно до листа Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області від 06.08.2018р. №97-15-0.220-1044 станом на 01.01.2018р. нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки під розміщення Торгового центру, розташованого по пр. Миру, 19 м. Южного становить 3 848,22 грн. Станом на 01.01.2018р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4856,00 кв.м. складає 18686956,32грн. (3848,22 * 4856 = 18 686 956,32 грн.). При здійсненні розрахунку збитків комісією застосовано ставку орендної плати у розмірі 3%. Саме така ставка встановлена Южненською міською радою для інших землекористувачів, які використовують земельні ділянки для комерційних цілей у м. Южному. При визначенні періоду нарахування збитків Южненської міської ради комісія враховувала, що ПП "АРНІКА" як власником нежитлових приміщень Торгового центру не здійснювалось відшкодування збитків власнику земельної ділянки - Южненській міській раді за користування земельною ділянкою в період з 01.01.2016р. по 08.11.2018 р. (включно). Отже, розрахунок збитків за період 01.01.2016р. - 31.12.2016р. : Н.Г.О.2016 * 3% (ставка) * (частка%) = 14 692 556,4 *3%* 4,43% = 19 526,41 грн. Розрахунок збитків за період 01.01.2017р. - 31.12.2017р.: Н.Г.О.2017 * 3% (ставка) *(частка%) = 15574109,78грн. * 3% * 4,43% = 20 712,01грн. Розрахунок збитків за період 01.01.2018р. - 08.11.2018р.: Н.Г.О. 2017 * 3% (ставка) *(частка%) = 18 686 956,32 * 3% *4,43%/365*311 = 21175,08 грн.

Відповідач проти позову заперечує, подав відзив на позов від 05.04.2019р. за вх.№6730/19, де вказує, що факти та обставини, викладені у позовній заяві Южненської міської ради Одеської області, не відповідають дійсним обставинам справи, що підтверджується доказами, наданими до відзиву на позовну заяву.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.10.2019р. (суддя Степанова Л.В.) позов Южненської міської ради до відповідача Приватного підприємства «АРНІКА» про стягнення 61426,72грн. залишено без розгляду.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 16.12.2019р. апеляційну скаргу Южненської міської ради Одеської області на ухвалу Господарського суду Одеської області від 29.10.2019р. по справі №916/485/19 задоволено, ухвалу Господарського суду Одеської області від 29.10.2019р. про залишення позовної заяви без розгляду було скасовано та справу №916/485/19 передано на розгляд до Господарського суду Одеської області.

Ухвалою судді Степанової Л.В. заявлено самовідвід від розгляду справи №916/485/19 за позовом Южненської міської ради Одеської області до Приватного підприємства «АРНІКА» про стягнення 61426,72грн.

За результатами автоматизованого розподілу справу №916/485/19 розподілено на суддю Малярчук І.А., у зв`язку з чим ухвалою від 28.12.2019р. справу прийнято до провадження суддею Малярчук І.А. на стадії відкриття провадження по справі, призначено підготовче засідання суду на 04.02.2020р. о 12год.20хв.

У судовому засіданні 04.02.2020р. оголошено протокольну ухвалу про перерву до 17.02.2020р. об 11год.30хв.

У судовому засіданні 17.02.2020р. оголошено протокольну ухвалу про перерву до 26.02.2020р. об 11год.30хв.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.02.2020р. призначено у справі судову земельно-технічну експертизу, на розгляд вказаної експертизи поставлено наступне запитання: 1) Яка частина площі земельної ділянки, що знаходиться під розміщенням та обслуговуванням нежитлової будівлі суспільно-побутового торгівельного центру, розташованого за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Миру (вул. Леніна), буд. 19, підлягає оплаті Приватним підприємством «АРНІКА» , котре є власником приміщень загальною площею 249,3кв.м. в названому торгівельному центрі ? Проведення судової земельно-технічної експертизи доручено Одеській філії Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Судова незалежна експертиза України» , провадження по справі зупинено.

Ухвалою суду від 29.05.2020р. задоволено клопотання експерта Одеської філії Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Судова незалежна експертиза України» від 30.04.2020р. за вх.№10936/20 про надання додаткових матеріалів, необхідних для проведення експертизи.

Ухвалою суду від 27.08.2020р. задоволено клопотання експерта Одеської філії Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Судова незалежна експертиза України» від 25.06.2020р. за вх.№16552/20 про надання письмового дозволу, надано Одеській філії Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Судова незалежна експертиза України» дозвіл на проведення експертизи (зокрема, щодо приміщень торговельного центру, належних Приватному підприємству «Арніка» площею 249,3 кв.м, доступ до яких під час огляду відповідачем надано не було) за документами, наявними в матеріалах справи, а саме, правовстановлювальними документами.

01.10.2020р. за вх.№26045/20 до суду від ТОВ ,,Судова незалежна експертиза України» надійшов висновок експерта №СЕ-2501-1-1158.20 від 28.09.2020р.

Ухвалою суду від 05.10.2020р. поновлено провадження по справі, продовжено строк проведення підготовчого провадження до 04.11.2020р., призначено підготовче засідання на 26.10.2020р. об 11год.00хв.

26.10.2020р. судом оголошено протокольну ухвалу про перерву до 04.11.2020р. об 11год.30хв.

Ухвалою суду від 04.11.2020р. закрито підготовче провадження по справі №916/485/19, призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на 23.11.2020р. об 11год.00хв.

23.11.2020р. судом оголошено протокольну ухвалу про перерву у судовому засіданні до 02.12.2020р. об 11год.00хв.

Клопотання сторін від 17.02.2020р. за вх.№4112/20, від 27.05.2020р. за вх.№13561/20, від 23.11.2020р. за вх.№31377/20, від 02.12.2020р. за вх.№32279/20 про долучення доказів до справи, від 26.10.2020р. за вх.№28523/20 про ознайомлення з матеріалами справи були судом задоволені.

Позивачем у позові викладено прохання про залучення до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Лиманської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області (Южненське відділення), яке задоволенню судом не підлягає, оскільки позивач в порушення ч.1 ст.50 ГПК України не обґрунтував суду, яким чином рішення у справі може вплинути на права або обов`язки Лиманської ОДПІ щодо однієї із сторін спору.

Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:

Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 26.03.2019р. №161053827 свідчить про те, що нежитлове приміщення, загальною площею 249,3кв.м. за адресою: м. Южне, пр-т Леніна, 19-У, належить ПП Арніка на праві приватної власності.

Рішенням Южненської міської ради №447-V від 22.08.2007р. надано дозвіл, зокрема, ПП Арніка на оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приблизною площею 0,6118 га в спільну довгострокову оренду терміном на 10 років з визначенням дольової участі у загальній площі землекористування кожного власника приміщень Торгового центру , для експлуатації та обслуговування будівлі Торговий центр , розташованого за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Леніна, 19 із земель територіальної громади м. Южного Одеської області . Також за вказаним рішенням у разі не замовлення замовником проекту відведення земельної ділянки у місячний термін, дане рішення втрачає чинність. Матеріали справи не містять доказів замовлення ПП Арніка проекту відведення земельної ділянки, у зв`язку з чим наявні підстави дійти висновку про те, що рішення Южненської міської ради №447-V від 22.08.2007р. втратило чинність.

Як вбачається із наявних у справі технічних паспортів від 13.03.2006р., від 29.05.2004р., від 16.07.2008р., виготовлених КП ЮМБТІ , загальна площа приміщень Торгового центру, розташованого за адресою: м. Южне Одеської області, пр. Миру, 19-У, складає 5632,74 кв.м.

Відповідно витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ- 3220778912020 від 27.10.2020р. земельна ділянка комунальної власності, яка розташована за адресою: Одеська область м. Южне пр-т Миру, 19 (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) має кадастровий номер 5111700000:02:007:0288. площею 0,5711га.

Рішенням Южненської міської ради №147-VII від 18.02.2016р. встановлено на території міста Южного податок на майно в частині плати за землю та затверджено Положення (додаток 3). Додаток №3 до вказаного рішення визначає, що розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, річна сума платежу 3 відсотка від нормативної грошової оцінки. Зміни до розміру та відсоткових меж орендної плати вносились рішеннями Южненської міської ради №331-VII від 14.07.2016р., №508-VII від 16.02.2017р.

Згідно листів Управління Держгеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області №4-1503-0.12-7734/2-16 від 24.08.2016р., №97-15-0.220-1044/0/200-18 від 06.08.2018р. НГО земельної ділянки за адресою: м. Южне Одеської області, пр. Миру, 19, за 1 кв.м. станом на 01.01.2016р. становить - 3025,65грн., станом на 01.01.2018р. - 3848,22грн. Технічна документації з НГО затверджена рішенням Южненської міської ради Про оновлення нормативної грошової оцінки земель міста Южного №1173-VI від 03.07.2014р. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №97-15-0.220-1663 від 19.11.2020р. НГО земельної ділянки за адресою: м. Южне, пр-т Миру, 19, станом на 01.01.2020р. становить 18314320,35грн.

На засіданні комісії при виконавчому комітеті Южненської міської ради із визначення збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) внаслідок використання приватним підприємством АРНІКА земельної ділянки без правовстановлюючих документів, прийнято рішення, яке відображено у протоколі №01 від 08.11.2018р., яким затверджено розмір збитків внаслідок використання ПП АРНІКА земельної ділянки по пр. Миру, 19 м. Южного Одеської області в сумі 61426,72грн. В додаток до зазначеного протоколу комісією складено акт розміру збитків.

Рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради №1538 від 15.11.2018р. затверджено акт розміру збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу), заподіяних відповідачем, в розмірі 61426,72грн.

Листом №2235/20-05-03 від 28.11.2018р. позивач звернувся до відповідача із вимогою оплатити збитки в сумі 61426,72грн.

Згідно висновку ОФ ТОВ Судова незалежна експертиза України №СЕ-2501-1-1158.20 від 28.09.2020р. ПП Арніка , яке є власником приміщень загальною площею 249,3кв.м. нежитлової будівлі суспільно-побутового торговельного центру, розташованого за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Миру (вул. Леніна), буд. 19, використовується частина земельної ділянки під розміщенням та обслуговуванням названого торгового центру (загальною площею за фактично сформованими межами на час здійснення огляду 0,8498га), що складає 0,0401га.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши позиції сторін, їх мотивовану оцінку кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення чи відмови у позові, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків .

Положеннями ч.ч.1, 2 ст.15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч.1 ст.16 ЦК України).

Згідно ч.2 ст.16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

За положеннями ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода) (частина 2 статті 22 Кодексу).

Відповідно до ч.1 ст.611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; зміна умов зобов`язання; сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом (ч.ч.1, 2 ст.224, ч.1 ст.225 ЦК України).

Породжуючи настання цивільних прав та обов`язків згідно ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України, відповідальність у вигляді відшкодування збитків вимагає для її застосування наявності складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв`язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.

З аналізу вищевказаних норм законодавства, вбачається, що об`єктивною стороною правопорушення є наявність збитків в майновій сфері кредитора, протиправна поведінка, яка втілилась в невиконанні або неналежному виконанні боржником зобов`язання, причинний зв`язок між протиправною поведінкою боржника та збитками. Відсутність хоч би одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним зобов`язань, оскільки в даному випадку його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

Згідно ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (пп.14.1.147, 14.1.72 пункту 14.1 статті 14, пп.16.1.4. п.16.1. ст.16, ч.1 ст.269, ст.270, п.286.1. ст.286, п.287.1 ст.287 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.288.5. ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку (для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах; для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку; для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.

Згідно ч.1, п.г) ч.3 ст.152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом: відшкодування заподіяних збитків.

Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п.д) ч.1 ст.156 ЗК України).

За приписами статті 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

У пункті 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відповідно до пункту 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, відшкодуванню підлягають, окрім іншого, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (п.5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою КМУ від 19.04.1993р. №284).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.ч.1, 2, 3 ст.124 ЗК України).

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).

Як встановлено судом вище, нежитлове приміщення, загальною площею 249,3кв.м. за адресою: м. Южне, пр-т Леніна, 19-У, належить ПП Арніка на праві приватної власності.

Також за рішенням Южненської міської ради №447-V від 22.08.2020р. ПП АРНІКА було надано дозвіл, на оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приблизною площею 0,6118 га в спільну довгострокову оренду терміном на 10 років з визначенням дольової участі у загальній площі землекористування кожного власника приміщень Торгового центру , для експлуатації та обслуговування будівлі Торговий центр , розташованого за адресою: Одеська область, м. Южне, пр. Леніна, 19 із земель територіальної громади м. Южного Одеської області.

Однак, з врахуванням п.2 вказаного рішення міськради та з огляду на не замовлення відповідачем проекту відведення земельної ділянки у місячний термін, дане рішення втратило чинність.

Відповідно до витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ- 3220778912020 від 27.10.2020р. земельна ділянка комунальної власності, яка розташована за адресою: Одеська область м. Южне пр-т Миру, 19 (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) має кадастровий номер 5111700000:02:007:0288. площею 0,5711га.

З підстав використання відповідачем земельної ділянки, на якій розташоване його майно, та суміжної із нею території, на засіданні комісії 08.11.2018р. при виконавчому комітеті Южненської міської ради із визначення збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу) прийнято рішення (протокол №01), про затвердження розміру збитків внаслідок використання ПП АРНІКА земельної ділянки по пр. Миру, 19 м.Южного Одеської області в сумі 61426,72грн. В додаток до зазначеного протоколу комісією складено акт розміру збитків. Також рішенням виконавчого комітету Южненської міської ради №1538 від 15.11.2018р. затверджено акт розміру збитків (неодержаного Южненською міською радою доходу), заподіяних відповідачем, в розмірі 61426,72грн.

Позивачем розмір збитків розраховано із врахуванням рішень Южненської міської ради №147-VII від 18.02.2016р., №331-VII від 14.07.2016р., №508-VII від 16.02.2017р., №1173-VI від 03.07.2014р., що визначають відсоткові ставки орендної плати, затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м.Южне, пр. Миру, 19.

Фактичні розміри займаємої відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів підтверджені висновком ОФ ТОВ Судова незалежна експертиза України №СЕ-2501-1-1158.20 від 28.09.2020р.

Враховуючи викладене, позовна вимога позивача є доведеною та обґрунтованою, внаслідок чого вона підлягає задоволенню судом у повному обсязі, а стягненню з відповідача підлягає 61426,72грн. збитків.

Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За розгляд судом даного позову позивач сплатив 1921 грн. судового збору, який підлягає стягненню із відповідача на користь позивача у повному обсязі, оскільки позовні вимоги судом задоволені у повному обсязі.

Керуючись ст.129, ст.233, 236, 237, 238, 241 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити повністю позов Южненської міської ради Одеської області (65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, 18) до Приватного підприємства «АРНІКА» (65481, Одеська область, м. Южне, пр. Леніна, 19-У) про стягнення 61426,72грн. збитків.

2. Стягнути з Приватного підприємства «АРНІКА» (65481, Одеська область, м.Южне, пр. Леніна, 19-У, код ЄДРПОУ 19204745) на користь Южненської міської ради Одеської області (65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, 18, код ЄДРПОУ 21018103) 61426 (шістдесят одну тисячу чотириста двадцять шість) грн. 72коп. збитків, 1921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) грн. судового збору, 14383 (чотирнадцять тисяч триста вісімдесят три) грн. витрат на судову експертизу.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 11 грудня 2020 р.

Суддя І.А. Малярчук

Дата ухвалення рішення02.12.2020
Оприлюднено11.12.2020
Номер документу93465971
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/485/19

Постанова від 17.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 02.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 04.11.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 26.10.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 05.10.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 27.08.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 13.08.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 29.05.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні