КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття провадження в адміністративній справі
щодо частини позовних вимог
11 грудня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1837/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Деріївська сільська рада (28121, Кіровоградська область, Онуфріївський район, село Деріївка, вул. Риндака, 8, код ЄДРПОУ 04366382)
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Деріївської сільської ради про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Позов ОСОБА_1 мотивовано тим, що він успадкував від свого батька ОСОБА_2 житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , а також право на земельну частку (пай), посвідчене сертифікатом серії КР №0124490, що виданий 27.07.1998 року Онуфріївською районною державною адміністрацією. Прийнявши спадщину, він відкрито та добросовісно користувався земельною ділянкою площею 0,69 га, що розташована біля успадкованого ним житлового будинку, та яку його батько отримав під город ще у березні 1989 року. Починаючи з липня 2017 року позивач неодноразово звертався до Деріївської сільської ради із заявами про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі цієї земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на підставі набувальної давності. Однак, рішеннями №359 від 23.08.2017 року, №480 від 23.03.2018 року, №519 від 22.05.2018 року, №548 від 27.09.2018 року Деріївська сільська рада протиправно відмовляла у задоволенні заяв позивача. Натомість рішенням Деріївської сільської ради №397 від 18.10.2017 року громадянину ОСОБА_3 надано дозвіл на користування спірною земельною ділянкою, а рішенням Деріївської сільської ради №533 від 27.09.2018 року громадянці ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо її відведення у власність. Стверджуючи, що рішеннями відповідача порушено його право на отримання земельної ділянки у власність, позивач просить суд:
1) визнати незаконними та такими, що порушують його права, а також скасувати:
- рішення тринадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 23.08.2017 року №359 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки";
- рішення чотирнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 18.10.2017 року №397 "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою";
- рішення сімнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 23.03.2018 року №480 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність";
- рішення вісімнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 22.05.2018 року №519 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність";
- рішення дев`ятнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 27.09.2018 року №533 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки";
- рішення дев`ятнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 27.09.2018 року №548 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність".
2) передати йому у власність та надати дозвіл на розроблення технічної документації (проекту землеустрою) щодо виділенні (встановлення меж) земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею орієнтовно 0,40 га за адресою: АДРЕСА_2 (суміжна земельна ділянка).
Ухвалою судді від 17.07.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою суд визнав поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду з позовом та поновив цей строк.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що після смерті батька позивача - громадянина ОСОБА_2 - земельна ділянка орієнтовною площею 0,54 га, яка знаходилась у його користуванні, відійшла до земель колишнього КСП та була надана іншим користувачам (колгоспникам), зокрема, частину земельної ділянки використовувала сім`я ОСОБА_4 . У 2017 році, коли після смерті ОСОБА_2 минув 21 рік, позивач звернувся до Деріївської сільської ради із заявою про виділення йому земельної ділянки орієнтовною площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства. Однак, рішеннями сесії Деріївської сільської ради позивачу відмовлено у виділенні зазначеної земельної ділянки, оскільки вже близько 20 років нею користуються інші землекористувачі. Дізнавшись, що позивач бажає отримати у власність земельну ділянку, громадянка ОСОБА_4 , яка є жителькою с. Деріївка, багато років пропрацювала в колишньому КСП та має ознаки інвалідності, подала заяву до Деріївської сільської ради щодо її приватизації. Відповідач зазначає, що позивачу неодноразово пропонувалась інша земельна ділянка із земель, зарезервованих сільською радою для пільгової категорії населення. Деріївська сільська рада ретельно та детально підійшла до розгляду даного питання, тому воно переносилось на іншу сесію для прийняття законного рішення. На даний час земельна ділянка площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд перебуває у власності позивача. З цих підстав відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 з 13.02.2018 року є власником успадкованого ним від ОСОБА_2 майна - житлового будинку загальною площею 37,3 кв.м., що розташований за адресою: АДРЕСА_2 .
З 23.11.2018 року позивач є власником земельної ділянки загальною площею 0,25 га за кадастровим номером 354681300:51:000:0524 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), переданої йому на підставі рішення двадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання №563 від 16.11.2018 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою та передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " (а.с. 6, 7, 7зв., 60 - 63)
Судом установлено, що позивач окрім цієї присадибної ділянки має намір отримати у власність суміжну земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства.
Так, позивач звертався до Деріївської сільської ради із заявами від 20.07.2017 року та від 25.07.2017 року про надання йому дозволу на розробку технічної документації щодо приватизації земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться по АДРЕСА_2 , поряд з належним йому житловим будинком, а також про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. (а.с. 21, 22)
За результатами розгляду заяв ОСОБА_1 Деріївська сільська рада прийняла рішення №359 від 23.08.2017 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", №480 від 23.03.2018 року "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність", №519 від 22.05.2018 року "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність", №548 від 27.09.2018 року "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність". (а.с. 23, 25, 26, 28)
Між тим, рішенням чотирнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 18.10.2017 року №397 "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою" за заявою громадянина ОСОБА_3 йому надано дозвіл на користування земельною ділянкою загальною площею 0,35 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_2 ). (а.с. 24)
Також рішенням дев`ятнадцятої сесії Деріївської сільської ради сьомого скликання від 27.09.2018 року №533 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" за заявою громадянки ОСОБА_4 їй надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність, загальною площею 0,35 га, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення Деріївської сільської ради, за адресою: АДРЕСА_2 за городом громадянина ОСОБА_1 ). (а.с. 27)
Позивач стверджує, що він має право на отримання земельної ділянки, розташованої біля його житлового будинку по АДРЕСА_2 , за правом набувальної давності, тому вважає вказані рішення відповідача протиправними та такими, що порушують його першочергове право на приватизацію цієї земельної ділянки в порядку, визначеному статтями 118, 119 Земельного кодексу України.
Частиною 1 статті 344 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка добросовісно заволоділа чужим майном і продовжує відкрито, безперервно володіти нерухомим майном протягом десяти років або рухомим майном - протягом п`яти років, набуває право власності на це майно (набувальна давність), якщо інше не встановлено цим Кодексом. Набуття права власності на земельну ділянку за набувальною давністю регулюється законом.
Статтею 119 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які добросовісно, відкрито і безперервно користуються земельною ділянкою протягом 15 років, але не мають документів, які б свідчили про наявність у них прав на цю земельну ділянку, можуть звернутися до органу державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу її у власність або надання у користування. Розмір цієї земельної ділянки встановлюється у межах норм, визначених цим Кодексом. Передача земельної ділянки у власність або у користування громадян на підставі набувальної давності здійснюється в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За визначеннями, наведеними у пунктах 2, 7, 9 частини 1 статті 4 КАС України:
- публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій, або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг;
- відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача;
- суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
У постанові від 26.06.2018 року (справа №902/517/17) Велика Палата Верховного Суду вказала, що до адміністративної юрисдикції належить справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує її права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Натомість визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Отже, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України).
Рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації цього рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Натомість розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають з владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення порушується право особи на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.
Оскарження позивачем рішень Деріївської сільської ради №397 від 18.10.2017 року "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою" та №533 від 27.09.2018 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" обумовлено незгодою позивача з передачею в користування громадянину ОСОБА_3 земельної ділянки, розташованої біля житлового будинку по АДРЕСА_2 , та права на яку позивач, на його думку, набув за правом набувальної давності, а також у зв`язку із наданням дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення частини цієї земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_4 , яка, як стверджує відповідач, також набула прав на земельну ділянку за давністю користування.
Згідно з частиною 1 статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Отже, позовні вимоги позивача щодо оскарження рішень Деріївської сільської ради №397 від 18.10.2017 року "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою" та №533 від 27.09.2018 року "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою" стосуються захисту його цивільних прав щодо набуття права власності на земельну ділянку за набувальною давністю від порушень з боку відповідача та осіб, за заявами яких прийняті спірні рішення.
У даному випадку існує приватно - правовий спір, який повинен вирішуватись судами цивільної юрисдикції, що, в свою чергу, унеможливлює розгляд цих вимог в порядку адміністративного судочинства.
Такий висновок відповідає правовій позиції, наведеній у постанові Верховного Суду від 29.07.2020 року у справі №711/8774/12.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Керуючись статтями 19, 183, 238, 248, 256, 294, 295 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
Закрити провадження у справі щодо позовних вимог ОСОБА_1 до Деріївської сільської ради про скасування рішень Деріївської сільської ради №397 від 18.10.2017 року "Про надання дозволу на користування земельною ділянкою" та №533 від 27.09.2018 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".
Роз`яснити позивачу, що розгляд цих вимог віднесено до юрисдикції цивільного судочинства.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду, через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2020 |
Оприлюднено | 15.12.2020 |
Номер документу | 93500353 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні